🔰
#یادداشت | ایجاد توازن بین حمایت از تولید کننده و مصرف کننده
🔹هر معاملهای دو طرف دارد: خریدار (مصرفکننده) و فروشنده (تولیدکننده). اقتصاد صحنه تعامل این دو گروه با یکدیگر است. دولتها گاه با هدف افزایش رفاه جامعه، در این معاملات دخالتهایی انجام میدهند. رعایت عدالت و انصاف در این مداخلات امری ضروری و البته دشوار است و همواره این نگرانی وجود دارد که دولتها برای دستیابی به اهداف کوتاهمدت -که حمایت از مصرفکننده است- به زیان تولیدکننده حکم کنند. در حالی که بر اساس آیهی شریفهی «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکلُوا أَمْوالَکمْ بَینَکمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَکونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکمْ (نساء: ۲۹)»، قرآن کریم در معامله، رضایت طرفین را شرط میداند.
🔹برخی از مصادیق این دخالتهای غلط عبارتند از: تبدیل قیمتگذاری دستوری کالاهای تولید داخل به قاعده در سیاستگذاری اقتصادی، اولویت دادن به مصرفکنندهی خانگی در مواقع کمبود گاز و برق و تحمیل خاموشی به بخش صنعت، الزام صادرکننده به فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت ارزان، تغییرات خلقالساعه در مقررات تجاری (ممنوعیت صادرات و امثال آن) با هدف تنظیم بازار داخل و از این دست مداخلات. بهطور کلی اگر جهش تولید هدف اصلی اقتصاد باشد، باید به تولیدکننده اطمینان داد که در مواقع تنگنا، توسط دولت، قربانی نخواهد شد و حقوقش پایمال نمیشود.
🔹حضرت آیتالله خامنهای معتقدند «رشد سریع و مستمر» با کمک مردم حاصل خواهد شد؛ لازمهی حضور مردم نیز آن است که «مسئولان محترم دولتی و همچنین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مردم را به ایفای نقش مولّد در اقتصاد ترغیب کنند و آنها را هدایت کنند؛ برای بخش خصوصی اعتماد ایجاد کنند که سرمایهگذاری کند، کارآفرینی کند.» ۱۴۰۲/۱/۱ بنابراین اگر چه هدایت بخش خصوصی توسط دولت ضروری است اما هر اقدامی که منجر به کاهش اعتماد بخش خصوصی شود، انگیزهی فعالیت مولد را از بین برده، مردم را به سرمایهگذاری در بخشهای غیرمولد با ریسک پایینتر تشویق میکند و خلاف تحقق هدف «جهش تولید» عمل میکند.
#شعار_سال
⚜️
"زمانه خود را بشناس"
______________________
🟡 |
@zamanehh