🔰
واردات کاریکاتوری خودرو
🔹بهبود وضعیت بازار خودرو ممکن نیست مگر با کنترل تقاضای کاذب، کنترل بخش توزیع(بنگاه ها و معاملات) و تامین واردات از طریق تولید و واردات.
🔹نیاز سالانه خودرو درایران حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه است( مابقی تقاضای سفته بازی و ذخیره ارزش است) که در سال 1402 حدود 90٪ آن توسط خودروسازان داخلی تامین شد. به این ترتیب تنظیم بازار ایران به واردات بیش از 160 هزار خودرو در سال است. رقمی که درصورت تحقق آن، حدود یک میلیارد و 460 میلیون دلار ارزبری خواهد داشت.
🔹در سال 1402 تنها 11 هزار و 236 دستگاه خودرو سواری وارد شده است. در سه ماهه ابتدایی سال 1403 حدود 8250 خودروی سواری به صورت قطعی از مبادی گمرکی ترخیص شده است که ارزش آنها به حدود 165 میلیون دلار میرسد. اگر واردات خودرو نو در فصلهای باقی مانده از سال نیز به میزان سه ماهه ابتدایی سال باشد، میتوان انتظار داشت که حدود 33 هزار خودرو تا پایان سال 1403 وارد کشور شود.
🔹با چنین سازوکاری، خودروی وارداتی نو مطلقا نمی تواند کمبود عرضه را جبران کند. و نفع آن نیز برای طبقه سرمایه دار است. در بخش واردات خودروی کارکرده نیز، چنانچه در یادداشت قبلی نوشتیم، شرایط تعیین شده دشوار بوده و خود دولت و بخش خصوصی نیز محدودیت هایی دارد. لذا واردات خودروی کار کرده نیز نمی تواند تقاضا را پاسخ دهد.
🔹از این منظر سیاست وارداتی خودرو در کلیّت یک گام به جلو است ولکن در جزئیات نمایشی و کاریکاتوری است.
✍🏼
#علی_محمدی
⚜"زمانه خود را بشناس"
_________________________
🟡 |
@zamanehh