.......:
تبعیت از بیعت و اجتناب از بدعت
قوله علیه السلام: وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ.
یعنی: ما را موفّق نما برای متابعت و پیروی سنت سنیه رسول صلی الله علیه و آله.
السنة: الطریقة و السیرة، که مقصود قوانین موضوعه[ای] باشد که بعد از فرایض الهیه به قرارداد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم از حیث اقوال و افعال و مکارم اخلاق سیره و روش آن حضرت بوده، کما قال: « بعثتُ لأتمم مکارم الأخلاق » [۱] . و فی الحدیث: « القراءة سنة، و التشهد سنة، و لاتنقض السنة الفریضة » [۲] .
قوله علیه السلام: وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ.
البدع: جمع البدعة.
یعنی باز به توفیق خودت ما را دوری بده از پیروی امورات [۳] نو احداثی که از طریقه و سیره جهال در میان عوام الناس متداول شده، و منافی با سیره انبیاء علیهم السلام است، چه: « البدعة ما لیس له أصل فی الکتاب و لا فی السنة، انّما سمیت بدعة لأ نّ قائلها ابتدعها من نفسه ».
و « بدایع حکمت » غرائب او است که ادراکش از برای عقول ناقصه بعید و دشوار است، کما فی الحدیث: « رَوّحوا انفسکم ببدایع [۴] الحکمة فإنّها تکلّ کما تکلّ الأبدان » [۵]
----------
[۱]: ۴ - مکارم الأخلاق، ص ۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۳۸۲ و ج ۶۷، ص ۳۷۲.
[۲]: ۵ - الفقیه، ج ۱، ص ۳۴۰ ؛ الخصال، ج ۱، ص ۲۸۵ ؛ بحارالأنوار، ج ۸۵، ص ۱۳۶.
[۳]: ۱ - کذا در اصل.
[۴]: ۲ - مصدر: ببدیع.
[۵]: ۳ - الکافی، ج ۱، ص ۴۸.
.......:
📚✍
#شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357