.......: تبعیت از بیعت و اجتناب از بدعت قوله علیه السلام: وَ اتِّبَاعِ السُّنَنِ. یعنی: ما را موفّق نما برای متابعت و پیروی سنت سنیه رسول صلی الله علیه و آله. السنة: الطریقة و السیرة، که مقصود قوانین موضوعه[ای] باشد که بعد از فرایض الهیه به قرارداد پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم از حیث اقوال و افعال و مکارم اخلاق سیره و روش آن حضرت بوده، کما قال: « بعثتُ لأتمم مکارم الأخلاق » [۱] . و فی الحدیث: « القراءة سنة، و التشهد سنة، و لاتنقض السنة الفریضة » [۲] . قوله علیه السلام: وَ مُجَانَبَةِ الْبِدَعِ. البدع: جمع البدعة. یعنی باز به توفیق خودت ما را دوری بده از پیروی امورات [۳] نو احداثی که از طریقه و سیره جهال در میان عوام الناس متداول شده، و منافی با سیره انبیاء علیهم السلام است، چه: « البدعة ما لیس له أصل فی الکتاب و لا فی السنة، انّما سمیت بدعة لأ نّ قائلها ابتدعها من نفسه ». و « بدایع حکمت » غرائب او است که ادراکش از برای عقول ناقصه بعید و دشوار است، کما فی الحدیث: « رَوّحوا انفسکم ببدایع [۴] الحکمة فإنّها تکلّ کما تکلّ الأبدان » [۵] ---------- [۱]: ۴ - مکارم الأخلاق، ص ۸ ؛ بحارالأنوار، ج ۶۸، ص ۳۸۲ و ج ۶۷، ص ۳۷۲. [۲]: ۵ - الفقیه، ج ۱، ص ۳۴۰ ؛ الخصال، ج ۱، ص ۲۸۵ ؛ بحارالأنوار، ج ۸۵، ص ۱۳۶. [۳]: ۱ - کذا در اصل. [۴]: ۲ - مصدر: ببدیع. [۵]: ۳ - الکافی، ج ۱، ص ۴۸. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357