۴۵- سلام
پرتوی از اسرار نماز » سلام
پس از تشّهد، در پایان نماز، سه سلام است.
سلام نخست، به رسول خدا،
سلام دوّم، به خود ما و بر بندگان شایسته خدا
سلام سوّم، بر همه فرشتگان، مؤمنان و...
سلام، خواستاری سلامتی و خیر و برکت است.
سلام، یکی از نامهای پروردگار است (۴۲۳) و به این معنی است که آنچه از خداوند دریافت میکنیم، خیر و لطف و حال که صلوات، این همه پاداش دارد و در اهمیتش همین بس که در تشّهد نماز هم آمده، ما هم برای برخورداری از این پاداش ها، تکرار میکنیم: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»
سلامی که در نماز، بر پیامبر میدهیم، همراه با رحمت و برکات الهی است و این بهترین شکل سلام است.
السلام علیک ایّها النّبیّ و رحمةاللّه و برکاته
سلام ما به پیامبر، قدرشناسی از زحمات اوست که ما را هدایت کرده و با خدا آشنا و مرتبط ساخته است.
نمازگزار، وقتی در سلام نماز، به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام میدهد، احساس میکند که تنها نیست و یکی از آحاد امّت بزرگ اسلام است و با مردان خدا در هر جای زمین، احساس همبستگی میکند.
نگاهی به سلام
سلام، غیر از نماز، در برخوردهای مسلمانان در جامعه اسلامی، یکی از آداب معاشرت و ادب و
اخلاق بشمار میآید، آه هم جلب محبّت و دوستی میآند، هم نشان تواضع و فروتنی است، و
هم پاداش بسیار دارد.
خداوند، بر اهل بهشت، سلام میفرستد. [۱] و به پیامبر، دستور میدهد آه در
برخورد با مؤمنان، به آنان سلام بدهد. [۲]
فرشتگان نیز به رستگاران، سلام میدهند. [۳]
[۴] « تَحِیَّتُهُمْ فِیهَا سَلَمٌ »: بهشتیان نیز در برخوردها، به یکدیگر سلام میگویند
در آنها مطرح است. « سلام » این ها، گوشه ای از آیاتی بود آه مسئله
امّا در روایات:
احادیث بسیار فراوانی، درباره سلام و پاداش آن و آیفیّت آن وارد شده آه در آتب حدیثی میتوان
است، اآتفا میآنیم: « سلام » ملاحظه آرد. در اینجا تنها به چند نمونه، آه حاوی نکاتی درباره
----------
[۱]: یس، آیه ٥٨
[۲]: انعام، آیه ٥٤
[۳]: رعد، آیه ٢٤
[۴]: ابراهیم، آیه ٢٣
[۵] « اَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلام »
بخیل ترین افراد، آسی است آه در سلام دادن بخیل باشد.
امام صادق علیه السلام سلام آردن به هر آس را، یکی از نشان ههای تواضع، و نداشتن غرور و
[۶] . « تکبّر میشمارد. (مِن التّواضع أن تسلّم علی مَن لقیت
گاهی سلام دادن، وسیله تشویق است و سلام ندادن، نوعی توبیخ و نهی از منکر به حساب
می آید.
پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله فرمود: بر افراد، مست، مجسّمه ساز، قمار باز و... سلام نکنید.
----------
[۵]: بحارالانوار، ج ٧٣، ص ٤
[۶]: بحارالانوار، ج ٧٣، ص ٣
و در حدیث است: نزدیک ترین افراد به اخلاق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و لطف خداوند، کسی است که ابتدا سلام کند. [۱]
امام رضا علیه السلام میفرماید: هر کس در سلام کردن (یا جواب سلام دادن) میان فقیر وغنی فرق بگذارد، خداوند در قیامت بر او غضب میکند. [۲]
گرچه سلام کردن مستحب است، ولی پاسخ آن واجب است و بهتر است که جواب سلام، گرمتر و با تحیّت بیشتر نسبت به اصل سلام باشد. قرآن میفرماید:
«وَإِذَا حُیِّیْتُمْ بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَآ أَوْ رُدُّوهَآ» [۳]
هر گاه مورد تحیّت و لطف قرار گرفتید (و به شما سلام دادند) شما جواب بهتر، یا همانند آن بدهید و احترام کنید.
سلام کردن، نه تنها سبب کوچک شدن نیست، بلکه عزّت و محبوبیّت میآورد. رسول خدا صلی الله علیه وآله به همه، حتّی به کودکان سلام میکرد و به این کار، افتخار مینمود. [۴]
در حدیث است: برای یک سلام، هفتاد ثواب است که ۶۹ ثواب به سلام دهنده است و یک اجر، برای پاسخ دهنده میباشد. [۵]
قرآن دستور میدهد: وقتی وارد خانهها میشوید، بر خود سلام کنید، سلام و تحیّتی از سوی خداوند که مبارک و پاک است. [۶] امام باقر علیه السلام در تفسیر آن میفرماید: منظور، سلام کردن فرد به اهل خانه است. [۷] چرا که همسر و فرزندان، چون جان انسانند و اینگونه برخورد، از نظر قرآن پاک و مبارک است و نشان محبّت و صفای زندگی و از بین برنده خستگی هاست.
گرچه سلام کردن، موجب افتخار است، نه عار، ولی بهتر است که کوچک بر بزرگتر، رونده بر ایستاده، گروه کم بر گروه زیاد سلام کنند. [۸]
پایان بخش سلام را، روایتی از امیر مؤمنان قرار دهیم.
فرمود: رسولخدا صلی الله علیه وآله بر زنان و مردان سلام میکرد.
امّا خود علی علیه السلام، بر زنان جوان سلام نمی کرد، و میفرمود: میترسم جواب نرم آنان در من اثر بگذارد، و پیش از آنکه به پاداش سلام برسم، به دام وسوسه بیفتم.