احاطه سلطنت الهی قوله علیه السلام: أَوْ کَیْفَ یَنْجُو مِنْکَ مَنْ لاَ مَذْهَبَ لَهُ فِی غیْرِ مُلْکِکَ. الملک: السلطنة و الغلبة، و التمکن من التصرّف. یعنی: چگونه خلاص و ناجی است از تو کسی که نیست از برای او مذهب و محل ذهاب و ایابی در غیر مملکت و سلطنت کلیه تو. بعد بدان که: گاهی از احاطه ملک و سلطنت عامه خود تعبیر به « کرسی » نموده به مقتضای: « وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الاْءَرْضَ [۱] »، أی أحاط ملکه و علمه بالسماوات والأرض و ما بینهما و ما تحت الثری، و گاهی تعبیر به « عرش » فرموده به مفاد: « ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ [۲] »، أی استولی و استعلی علمه و ملکه و حکمه علی عالم الوجود بشراشره، و ایماء به آن که حکم و سلطنت او آناً فآناً، لیلاً و نهاراً، نافذ در تمام ذرات عوالم ایجاد است، « وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ [۳] ». ---------- [۱]: ۸ - سوره مبارکه بقره، آیه ۲۵۵. [۲]: ۹ - سوره مبارکه اعراف، آیه ۵۴. [۳]: ۱۰ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۸. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357