تحریم غِناء بدون شک غِناء به طور اجمال از نظر مشهور علمای شیعه حرام است و شهرتی در سر حدّ اجماع و اتفاق دارد، بسیاری از علمای اهل سنت نیز بر این عقیده تأکید کرده اند، هر چند بعضی از آنها استثناهایی برای آن قائل شده اند و شاید بعضی از این استثناها در حقیقت استثناء نباشد و خارج از موضوع غِناء محسوب می‌شود. «قُرْطُبِیّ» در همین زمینه چنین می‌گوید: «غِنای معمول در میان گروهی از مردم، هرگاه مشتمل بر اشعار عاشقانه درباره زنان و توصیف زیبایی‌های آنان و ذکر شراب و محرمات دیگر باشد، همه علما در حرمت آن متفقند، چرا که مصداق لهو و غِنای مذموم می‌باشد و اما اگر از این امور خالی گردد، مختصری از آن در اعیاد و جشن‌های ازدواج جایز است و همچنین برای نشاط بخشیدن به هنگام انجام کارهای مشکل، آن گونه که در تاریخ اسلام در مسأله حفر خندق آمده و یا اشعاری که «انجشه» به هنگام حرکت قافله به سوی مکه در حجة الوداع برای تحریک شتران می‌خوانده است. اما آنچه امروز در میان «صوفیه» معمول است که انواع آلات طرب را در این زمینه به کار می‌برند حرام است. [۱] ---------- [۱]: تفسیر قُرْطُبِیّ، محمدبن احمد انصاری قُرْطُبِیّ، ج ۷، ص ۵۱۳۶. ........: 📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث https://eitaa.com/zandahlm1357