ملائکه رساننده اخبار غیب
قوله علیه السلام: وَ حُمَّالِ الْغَیْبِ إِلَی رُسُلِکَ، وَ الْمُوءْتَمَنِینَ عَلَی وَحْیِکَ.
یعنی: درود و رحمت بر آن ملائکه که حاملین اخبار غیبیه اند ممّا لم یکن، ثمّ کان الغیب، ما کان غائباً عن الخلق من أحکام القضائیة و القدریة، قال تعالی: « عَالِمُ الْغَیْبِ فَلاَ یُظْهِرُ عَلَی غَیْبِهِ أَحَدًا * إِلاَّ مَنِ ارْتَضَی مِن رَّسُولٍ [۱] »، رسول اگر بلا واسطه باشد شامل رسالت ملک است، و اگر به واسطه باشد از جنس بشر است. و در رسالت ملائکه چنانکه مفاد فقره دعا است که حاملین امورات
غیبیه اند به سوی قاطبه خلق، خصوص انبیاء و رُسُل به مقتضای قوله تعالی: « جَاعِلِ الْمَلاَآئِکَةِ رُسُلاً أُولِی أَجْنِحَةٍ [۲] ». آن یا رسالات تکونیه است یا تشریعیه.
اما تکوینیه: چنان که اشاره شد که تمام امورات مکتوبه مقدّره در لوح محفوظ از باب آن که « لِکُلِّ أَجَلٍ کِتَابٌ [۳] »، أی لکلّ وقت مکتوب، معلوم و حادث معین هر واقعه و حادثه از خیر و شرّ، بر طبق آنچه تقدیر و تقسیم شده در علم ازلی، بر حسب مجازات و مکافات عباد به توسّط حرکات ملائکه سماویه به هر فردی در اوقات مقرّره میرسد، بدون تقدّم و تأخّر، چنان که به پیغمبر خبر میدهد: « وَ إِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ [۴] »، یعنی یا به تو ارائه میدهیم بعضی از آن چیزهائی که به آنها وعده داده ایم به آن که در زمان حیات تو به آنها میرسانیم، یا آن که بعد از موت و فوت تو از دنیا: ممّا قدرنا لهم، به آنها میرسد، چه:
« الأمور [۱] مرهونة بأوقاتها » [۲] .
أمّا رسالات تشریعیه: آنها، چون ملائکه[ای] که موکّلین بر ایجاد و الهام اند نسبت به آنها علیهم السلام، کما قال علی علیه السلام: « و منهم أمناء علی وحیه، و ألسنة علی رسله، و مختلفون بقضائه و أمره » [۳] .
----------
[۱]: ۲ - سوره مبارکه جن، آیات ۲۷ و ۲۸.
[۲]: ۱ - سوره مبارکه فاطر، آیه ۱.
[۳]: ۲ - سوره مبارکه رعد، آیه ۳۸.
[۴]: ۳ - سوره مبارکه یونس، آیه ۴۶.
[۱]: ۴ - اصل: الأمورات.
[۲]: ۵ - عوالی اللئالی، ج ۱، ص ۲۹۳ ؛ بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۱۶۶.
[۳]: ۶ - نهج البلاغه، ص ۴۱ (خطبه ۱) ؛ بحارالأنوار، ج ۵۴، ص ۱۷۶.
.......:
📚✍
#شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357