.......: استفاده تربیتی از احساسات و عواطف یکی از راه‌های نفوذ و زیربناهای قابل استفاده جهت به‌کارگیری ، استفاده صحیح از احساسات و عواطف متربی است که اگر به‌جا و به‌موقع استفاده شود، بهره‌های تربیتی زیادی را به‌دنبال خواهد داشت. احساسات و عواطف به دو صورت به‌کار گرفته می‌شوند: الف) برخورد مستقیم گاهی مربی به‌ گونه‌ای احساس متربی را به‌کار می‌گیرد که در سطح فهم او است؛ یعنی متربی می‌فهمد که مربی این کار را برای چه هدفی و چه منظوری انجام می‌دهد، مثلا وقتی مربی متربی را تنبیه می‌کند، متربی هدف از آن‌ را به‌راحتی متوجه می‌شود. به این نوع کارگیری از احساس را «برخورد مستقیم» می‌گویند. همه عوامل به‌صورت مستقیم، احساسات و عواطف متربی را به‌ کار می‌گیرند. ب) برخورد غیرمستقیم گاهی برخورد مربی با متربی پیچیده و فنی است؛ یعنی فهم غرض مربی برای متربی روشن نیست. آنچه متربی می‌بیند، روبنا و ظاهر کار است، در حالی که مربی هدفی بالاتر را دنبال می‌کند. بسیاری از کارهای هنری مثل داستان از این قسم هستند. وقتی مربی برای متربی داستان می‌گوید، آنچه در ظاهر اتفاق می‌افتد، خواندن یک داستان جذاب است، اما هدف مربی از این کار، انتقال یک‌سری مهارت‌ها، معارف و آگاهی‌ها به متربی است. نکته پایانی برخورد مستقیم همان استفاده از عوامل تربیتی نظیر تشویق، تنبیه و محبت است؛ اما مربی در شیوه غیرمستقیم از یک‌سری تکنیک‌های تربیتی مثل داستان، کوچک جلوه دادن خسارت و چشم‌پوشی از ضعف‌های ناخواسته استفاده می‌کند که معمولا متربی هدف اصلی را درنمی‌یابد. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی https://eitaa.com/zandahlm1357