تکنیکهای #عملیات_روانی در جنگ نرم
14- تکنیک تکرار ( و تأکید )
در این روش با تکرار پیام سعی در القاء هدفی معین و جا انداختن مفهومی خاص در ذهن مخاطب دارند. بدون تکرار، تثبیت و تقویت دقیقتر عادت میسر نخواهد شد. در واقع تکرار مثل ضربه های پیاپی چکش است که سرانجام میخ را به داخل می راند. به اعتقاد روانشناسان ،تکرار موجب درونی سازی پیام یا مواد آموختنی دیگر می شود. به ویژه زمانی اثر تکرار نیرومندتر است که با پس زمینه ها و موسیقی دلنواز تلفیق شده و یا از زبان افراد موجهی که مورد احترام مخاطب می باشند بیان شود.در این حالت احساس مطلوبی در مخاطب ایجاد می شود که به خود اجازه نمی دهد در مورد درستی وحقانیت پیام تردیدی به خود راه دهد
در شیوه تکرار و تأکید ، منتشر کننده خبر تلاش می کند:
1- اخبار مورد نظر و اهدافش را تکرار کند
2- در محتوای اخبار از واژه های تکراری استفاده کند
3- برای تکراری نشدن بیش از حد کلمات، مفاهیمی که به نوعی تداعی کننده اهدافش باشد را با کلمات و واژهای دیگر تکرار کند
مثال:
1- تبلیغات رسانه های غربی مبنی بر تکرار اینکه ایران بدنبال استیلا بر کشورهای منطقه است
2- تکرار تبلیغ وسیع قوم یهود در مورد هولوکاست
3- بیان بسیار پرتکرار دروغ ناکارآمدی جمهوری اسلامی با هدف تلقین و باور سازی این دروغ در ذهن مردم ایران
4- معرفی سبک زندگی غربی به عنوان نماد خوشبختی و راحتی و رفاه ، و سیاه نمایی از ایران و ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم.
5- تکرار ادعای کشورهای عربی در مورد نام خلیج فارس یا جزایر سه گانه ایرانی