.......:
روش پژوهش
پژوهــش پيــش رو از نظــر شــیوۀ گــردآوری اطلاعــات، کتابخانــهاي و اســنادي اســت کــه
بــه روش توصيفی تحليلــی نوشــته شــده اســت و می کوشــد تــا بــا تمرکــز بــر فراینــد
محتــوای مناظــرات هشــتمين پيشــواي شــيعيان، امــام علی بن موسی الر
ضا
( و تحلیــل آنهــا، آســیبها و آفــات مناظــره را شناســایی و نمونــهای مســتند از مناظــرات
امام رضاعلیه الســلام را در ایــن بــاره ارائــه کنــد.
مفهوم مناظره
»مناظـره« در لغـت به معنـای بـا هـم نظرکـردن، فکرکـردن در حقیقـت و ماهیـت چیـزی
اسـت. در واقـع، بـه مجادلـه و نـزاع بـا همدیگـر و بحـث بـا یکدیگـر در حقیقـت و ماهیـت
چیـزی مناظـره گفتـه میشـود)دهخدا، ذیـل مناظـره(. واژه مناظـره عربـی و از ريشـۀ »نَظـر«
اسـت كـه بـا گردانـدن چشـم بـه ايـن و آن طـرف، آنچـه را در مقابلـش قـرار دارد، رؤيـت
ميكنــد، تمثال بــرداري مي نمايــد و بــه تصــور ميكشــد. از نظــر راغــب »مــردم نظــر را
ديـدن معنـا ميكننـد و نخبـگان به معنـاي بصيـرت، بينـش، تشـخيص، ادراك و تدبركـردن،
گرفته انـد. مهلـت، در امـوري متحيـر بـودن، چشـم بـهراه بـودن، معانـي ديگـري هسـتند كـه
از »نظــر« و اشــتقاقهاي آن فهميــده ميشــود.،ذیــل مــاده نظــر
»نظـر« وقتـي بـه بـاب مفاعلـه مـيرود، معنـاي خاصـي ميگيـرد؛ يعنـي چيـزي يـا كسـي
. به نظـر ميرسـد نکتـهاي را کـه در
ماننـد ديگـري شـدن: »ناظـر مناظـره:
توضيـح مناظـره فرامـوش کرده انـد »مشـارکت« دو نفـر يـا دو گـروه دربـاره چيـزي اسـت
کـه ميخواهنـد برايشـان روشـن شـود. ايـن معنـاي عمومـي بـاب مفاعلـه اسـت. به اشـتراک
موضوعـي را بـه گفتوشـنود ميگذرانـد تـا حقيقـت آن آشـکار شـود. به عبـارت ديگـر، بـا
هـم و همـراه هـم، نـکات پنهـان و ناروشـن موضوعـي را کشـف ميکننـد و آن کـه مطلـب
برايـش مشـخص ميشـود، ميپذيـرد. لـذا مناظـره عـلاوه بـر معنـاي مشـارکت در گفتگـو
و بحث كـردن بـا هـم، معنـاي ويـژه اش كـه در نفـس مناظـره نهفتـه اسـت، ايـن اسـت كـه
در نهايـت دو طـرف بحـث از لحـاظ فكـري و عقيدتـي در موضـوع مـورد بحـث بايـد بـه يـک
نتيجـه مشـترک دسـت يابند
از نظــر اصطلاحــي، مناظــره نوعــي گفتگــو و مكالمــه اســت كــه در آن دو طــرف گفتگــو
ميكوشــند بــا به رهگيــري از اصــول پذيرفته شــدة طــرف مقابــل، ديــدگاه و نظــر خــود
را اثبــات و عقيــدة باطــل طــرف را آشــكار كننــد به وجهــي كــه وي نتوانــد آن را انــكار
كنددر تعریفـی دیگـر، مناظـره جریـان جسـتجو بـرای به دسـتآوردن
پاســخ یــا راه حلــی از راه گفتگــو، تبــادل اطلاعــات و عرضــۀ ایدههــا و نظریه هاســت. ایــن
روش هـم بـه یاددهنـده و هـم بـه یادگیرنـده فرصـت میدهـد در فراینـد مباحثـه شـرکت و
دربـاره موضوعـات مختلـف تبـادل اطلاعـات کننـد. مهمتریـن ویژگـی ایـن روش آن اسـت که
فرصتـی را بـرای یادگرفتـن به وسـیله بیـان، کشـف ایده هـای متعـدد و تجربه هـای ناشـی از
همــکاری دوجانبــه ارائــه میکند
https://eitaa.com/zandahlm1357