.......:
💯اشکال و پاسخ: ⚠️
گفته شده است که استناد به این آیه برای اثبات عدم تحریف قرآن کریم مستلزم «دور» است. زیرا لازمه صحت استدلال(استدلال ما به آیه ۹سوره حجر )، اطمینان از عدم تحریف همین آیه ۹سوره حجر است و ابتدا باید ثابت شود این آیه خودش تحریف نشده است تا بتوان به آن استناد کرد❓❓
👌✅👈در جواب این اشکال، بیان شده است که از آنجا که همه قائلان به تحریف قرآن صحت آنچه را در متن کنونی قرآن وجود دارد پذیرفته و موارد مفروض تحریف قرآن را مشخص کرده و این آیه را از آیات محکم و تحریف نشده دانستهاند، پس مناقشه مذکور مردود است.
به بیان روانتر👈👈 کسانی که میگویند قرآن تحریف شده است همه آنها میگویند این قرآنی که الان در دست ماست کاملا درست است فقط اشکالشان در این است که بخشی از آیات حذف شده است که به دست ما نرسیده است ولی آنچه که در این کتاب موجود است دقیقا همان آیاتی است که بر پیامبر نازل شده است بدون هیچ کم و کاستی پس با این بیان میشود به این آیه استدلال کرد چون کسی حداقل قائل به تحریف این آیه نشده است.
#قرآن_شناسی
دلیل دوم نقلی بر عدم تحریف قرآن
آیه ۴۲ سوره فصلت لا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ ۖ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ
که هرگز از پیش و پس (گذشته و آینده حوادث عالم) باطل بدان راه نیابد (و تا قیامت حکومت و حکمتش باقی است) زیرا آن فرستاده خدای (مقتدر) حکیم ستوده صفات است.
👌👌الْبَاطِلُ»: نقطه مقابل حق است مراد از باطل: نسخ، کم و زیاد شدن، غلط از آب درآمدن، تناقض مطالب و مفاهیم، و بالاخره همه چیزهای نادرست و خلاف حقیقت و واقعیّت است. «مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ»: کنایه از همه جانبه بودن است. یعنی از همه جهات خدا قرآن را حفظ میکند. و از هیچ سو و هیچ طرف و ناحیه، بطلان و فساد متوجّه آن نگشته و نمیگردد.
✅☘عزیز» از مادّه عزت و واژه عزت از ارض عزاز (زمین سخت) گرفته شده است؛ از این رو «عزیز» به معناى شكستناپذیر و نفوذناپذیر است
✅👌صفت عزیز به تنهایى بر مصونیت قرآن از تحریف دلالت دارد؛ زیرا تحریف، نوعى شكستپذیرى و نفوذپذیرى است كه با «عزیزبودن» قرآن سازگارى ندارد.
نکته مهم 👇👇
👌👌مقایسه آیه ۴۲فصّلت با آیه ۹ سوره حجر «ذكر» (دلیل نقلی اول)، تفاوت نحوه بیان و مفاد دو آیه با یكدیگر را نشان مىدهد. در آیه «ذكر» سخن از نگهبانى خداوند از قرآن به میان آمده بود؛ ولى در این آیه، نفوذ ناپذیرى خود قرآن مطرح شده است و مفاد این دو آیه آن مىشود كه مصونیت قرآن، هم از درون (به لحاظ نفوذ ناپذیرى) و هم از برون (به دلیل نگهبانى خداوند) تأمین شده است اعجاز قرآن، راز نفوذ ناپذیرى و راه نیافتن باطل به آن است.
#قرآن_شناسی