⚔ آخرین سرایا
🔻پس از فتح مکه و از بین بردن شماری از بتها، هنوز قبایلی در نقاط دوردست بر بت پرستی بوده و برخی از آنان، بتهای مشهوری داشتند. یکی از این قبایل، قبیله طی بود که شهرت آن، از آن روست که حاتم طائی منسوب به آن است.
👈بت معروف قبیله طی "فلس" بود و رئیس طایفه در آن زمان عدی بن حاتم طائی بوده است.
رسول خدا (ص)✨ در ربیع الثانی سال نهم، سریه ای را به فرماندهی امام علی (ع) همراه یکصد و پنجاه نفر از انصار بدان سوی گسیل داشت. در میان این افراد حتی یک تن از مهاجران نبود.
💢این سپاه تا نزدیکی محل استقرار آنان رفت. در آنجا غلام سیاهی را دیدند که پس از تحقیق👳🏾♀، روشن شد که برای آگاهی از حمله احتمالی اصحاب محمد (ص) مشغول گشت بوده است. او ابتدا آنان را به بیراهه برد، اما پس از تهدید به سوی قبیله طی راهنمایی کرد. حمله ناگهانی و غافلگیر کننده سپاه امام (ع)✨ سبب شد که شمار زیادی از افراد قبیله به اسارت درآمده و شتران و گوسفندان فراوانی به غنیمت مسلمانان در آیند.🐫🐑
بعد از مدتی عدی بن حاتم که در زمان حمله به شام گریخته بود، به درخواست و تبلیغ خواهرش، به مدینه آمده و اظهار اسلام کرد.
بعدها عدی بن حاتم به صورت یکی از نزدیکترین یاران امام علی (ع)✨ درآمد. او دو فرزندش را با یک چشم خویش در صفین به دفاع از آرمان امام از دست داد.
🔸یکی دیگر از سرایا سریه علقمه بن مجزز مدلجی است. 💭واقدی می گوید: خبری به رسول خدا (ص) رسید که مردم شعیبیه کشتی هایی را دیده اند که گروهی حبشی ها بر آنها سوار بوده اند. حضرت علقمه را به همراه سیصد نفر بدان سوی فرستاد. او تا جزیره ای میانه🗺 دریا رفت، اما کسی را ندید. گروهی ازسپاه وی قصد بازگشت داشتند. او اجازه داد تا به مدینه بازگردند.
🔸یکی دیگر از سرایا، سریه عیینه بن حصن به سوی طایفه بنی تمیم بود. این قبیله از قبایل حجاز و بعدها عراق بوده و در تحولات دوره خلفا نقش شنـاخته شدهای دارد.
👌ماجرا از این قرار بود که رسول خدا (ص) پس از فتح مکه، برای نخستین باز گروهی را برای جمع آوری زکات به سوی قبایل مسلمان فرستادند. از جمله سه نفر برای جمع آوری زکات بنی کعب که از خزاعیان بودند🏇، بدان سوی حرکت کردند. در آن زمان طوایفی از بنی تمیم در نزدیکی سرزمین آنها سکونت🏘 داشتند، در حالی که هنوز بر شرک خویش باقی بودند.
💢زمانی که خزاعه زکات خود را جمع کردند و خواستند تا به نمایندگان رسول خدا (ص) بدهند، بنی تمیم مانع شدند. آنان آماده جنگ شده، 🗡شمشیر کشیده و گفتند: اجازه نخواهند داد حتی یک شتر به عنوان زکات برده شود. مامور اخذ زکات که بسر بن سفیان بود، احساس کرد که ماندن در آنجا نتیجه ای جز کشته شدنش ندارد، لذا به سرعت به مدینه بازگشت.
✨رسول خدا گروهی را به سراغ آنان فرستاد و بعد از درگیری، شماری زن و کودک و چند مرد به اسارت درآمده و به مدینه آورده شدند. پس از آن، 👳🏻♂ روسای بنی تمیم به مدینه آمدند و با آن حضرت دیدار کردند.
پس از گفتگوهایی، آنها اسلام آوردند. رسول خدا (ص) اسرای ایشان را به آنان بازگرداند و هدایایی 🎁 هم به آنان داد.
👥بنی تمیم قومی بدوی بودند، کسانی که روحیه ای تندخو😠، لجوج و متکبر دارند، قبیله خویش را برتر از هر چیز و هر کس دانسته و حاضر به پذیرش هیچ نوع حکومتی بر خود نبودند. بنی تمیم بعد از رحلت رسول خدا (ص) نیز در شمار مرتدین درآمدند و تنها به زور از ارتداد دست برداشته بار دیگر 🔆اسلام را پذیرفتند.
👈مساله پرداخت زکات برای قبایل بدوی، امری دشوار بود. اما از سوی دیگر، رسول خدا (ص)✨ شرط پرداخت زکات را در کنار نماز، از اصولی ترین شرایط ایمان و اسلام دانست. آیات قرآن📖 از همان زمان مکه، درباره "اقامه نماز و ایتاء زکات" سخن گفته است.
🕙زمان عمل، تا پس از فتح مکه به تاخیر افتاده و از آن سال به تدریج کسانی برای جمع آوری صدقات -که مقصود همان زکات است- به قبایل اعزام شدند. دستور آن حضرت به این افراد چنان بود که در جمع آوری زکات، بهترین ها را برای خود افراد قبیله بگذارند، همان 📊آمار و ارقامی که افراد درباره تعداد گوسفندان و شتران می دهند بپذیرند و با نرمی با مردم رفتار کنند. در مواردی نیز زکات از اغنیا گرفته شده و میان فقرا تقسیم می شد و این خود نکته مهمی برای تبلیغ اسلام بود.
🔻مساله پرداخت زکات، بعد از رحلت رسول خدا (ص) و حتی پیش از آن به صورت یک مشکل درآمده و سبب ارتداد برخی از قبایل گردید، بطوری که تنها پس از مدتی درگیری⚔ با قبایل مجددا آنان حاضر به پرداخت زکات به دولت جدید شدند.
🔹ادامه دارد...
✍بـرگرفته از کتاب: "تـاریخ
سیـاسی اسلام، ج1، ص661-665"،
رسول جعفریان.
#تاریخ_سیاسی_اسلام ۶۳