.......:
۲-۳-۳-۱- رسوخ باورها و فرهنگهای غلط غربیِ در ذهن جوامع اسلامی در زمینه ی جایگاه و شأن زن
درباره ی مسئله ی زن در جامعه، اساس مشکل، دو چیز است؛ دو نقطه ی اساسی است که اگر درباره ی این دو نقطه بشود فکری کرد، طرحی نو در انداخت و کار پیگیر و مستمری انجام داد، میتوان امیدوار بود که در طول زمان - میان مدّت یا بلندمدّت - آن چیزی که امروز میتوان آن را بحران مسئله ی زن در دنیا دانست، حل شود. آن دو چیز، یکی عبارت است از نگاه غلط و بد فهمیدن جایگاه زن و شأن زن در جامعه؛ که این نگاه و این بدفهمی از غرب شروع شده و خیلی هم قدیمی و ریشه دار نیست. آن کسانی که مدّعی شدند که در پروتکلهای اندیشمندان صهیونیست این مسئله وجود داشته، میشود حدس زد که این، خلاف واقع نیست. یعنی اگر نگاه کنیم، میبینیم این نگاه غلط، این کج فهمی و بدفهمی در زمینه ی شأن زن در جامعه، شاید در حدود صد سال، صد و پنجاه سال بیش تر در غرب سابقه ندارد و از غرب سرریز شده است به جوامع دیگر، از جمله جوامع اسلامی. این یک نقطه است. نقطه ی دوم که اساس مشکل است، بدفهمیدن مسأله ی خانواده و بدعمل کردن در رفتارهای داخل خانواده است. [۱]
۳-۳-۳-۱- گرایش به سمت تجمّل گرایی، مدگرایی، تازه طلبی و افراط در آرایش و نمایش در مقابل مردان
این گرایش به تجمّل گرایی که مدتها بود در جامعه ی ما یواش یواش کم شده بود، یا در اوایل انقلاب مثلاً خانمها به تجمّلات و زر و زیورها اعتنایی نمی کردند، متأسّفانه باز این چیزها -آن طور که شنیده میشود - در جامعه ی ما دارد رشد میکند. زنان اندیشمند و بافکر و بامعرفت جامعه ی ما باید این را خطر بدانند. نباید زنان به سمت تجمّل گرایی سوق پیدا کنند. البته این خطر برای مردان هم هست؛ منتها در زنان بیش تر و امکانش زیادتر است. وانگهی در این قضیّه، در موارد بسیاری، مردان تحت تأثیر زنانشان قرار میگیرند. شماها واقعاً باید با این قضیّه
مبارزه کنید؛ خودتان هم مراقبت نمایید. [۱]
چه ستمهایی که در حقّ زن روا داشته شده و اسمش ستم است، و چه ستمهایی که اسمش هم ستم نیست، امّا در حقیقت ستم است؛ مثل همین سوق دادن به تجمّل و مصرف گرایی و آرایشهای بیهوده و مخارج سنگین و تبدیل شدن به یک وسیله ی مصرف. این، ستم بزرگی بر زن است. شاید بشود گفت که هیچ ظلمی بالاتر از این نیست؛ زیرا که او را بکلّی از آرمانها و اهداف تکاملی خودش غافل ومنصرف میکند و به چیزهای خیلی کوچک و حقیر سرگرم مینماید. این، کاری بوده که در رژیم ظالم پادشاهی انجام شده، و حالا باید جلوی آن گرفته میشد. البته در اوایل انقلاب، خیلی هم خوب بود؛ لیکن بعدها باز غفلتهایی شده است، که باید نسبت به آن، حسابی برنامه ریزی کرد. [۲]
به اعتقاد من، گرایش به سمت مُدگرایی، تجمّل گرایی، تازه طلبی و افراط در کار آرایش و نمایش در مقابل مردان، یکی از بزرگ ترین عوامل انحراف جامعه و انحراف زنان ماست. در مقابل این ها، خانمها بایستی مقاومت کنند. [۳]
۴-۳-۳-۱- بی عدالتی در ارتباطات خانوادگی زن و مرد در جامعه ی ما و دیگر جوامع اسلامی
----------
[۱]: . بیانات در دیدار با بانوان نخبه درتاریخ ۱-۳-۱۳۹۰.
[۱]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان، جمعی از بانوان پزشک متخصص و مسئولان کنگره حجاب اسلامی به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) ۴-۱۰-۱۳۷۰.
[۲]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان ۱۶-۱۰-۱۳۶۹.
[۳]: . بیانات در دیدار با جمع کثیری از پرستاران به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار ۲۲-۸-۱۳۷۰.
البته این را من بارها گفته ام، الان هم میگویم؛ در جوامع ما هم - یعنی جوامع اسلامی و جامعه ی ایرانیِ خود ما - متأسّفانه مثل جوامع غربی یک بی عدالتی در ارتباطات خانوادگی زن و مرد وجود داشته؛ عمده هم مربوط به داخل خانواده است؛ این باید جلویش گرفته شود. یک مقداری با نصیحت امکان پذیر است؛
یک مقداری اش هم با نصیحت ممکن نیست، با ضرب و زور قانون باید جلویش گرفته شود. زنان، مظلوم واقع میشوند. مرد چون از لحاظ جسمانی و برخی از خصوصیات دیگر توانائیهای بیشتری دارد، در مواردی از این توانائیها سوءاستفاده میکند و زورگویی میکند؛ این باید جلویش گرفته شود. این کار با قانون امکان پذیر است؛ البته همان طور که عرض کردیم، با تهذیب و اخلاق مردان هم امکان پذیر است. [۱]
۵-۳-۳-۱- عدم رعایت احترام، حرمت و کرامت زن در بعضی از مناطق کشور
البته در این جا باید عرض کنم در بعضی از مناطق کشور ما از جمله در همین منطقه، نیاز هست به این که احترام، حرمت و کرامت زن بیش تر حفظ شود. زن بلوچ، زن مظلومی است؛ فرزند زیاد، ازدواج تحمیلی، فرزند تحمیلی و عدم فرصت برای بازیافتن خود و هویّت خود از جمله چیزهایی است که من در مدّت اقامت در بلوچستان از نزدیک شاهد بودم. مردهای بلوچ باید زنهای خود را بیش تر ملاحظه کنند. زنهای بلوچ همان کسانی هستند ک