.......:
۳-۱-۲- حضرت سکینه کبری (سلام الله علیها)
۱-۳-۱-۲- ویژگیهای الگو
۱-۱-۳-۱-۲- مشعل معرفت و دانش
همان «سکینه ی کبری»یی که شما اسمش را در کربلا شنیده اید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است - کسانی که اهل تحقیق و کتاب اند، نگاه کنند - او یکی از مشعلهای معرفت عربی در همه ی تاریخ اسلام تا امروز است. کسانی که حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه (علیهاالسلام) یک مشعل معرفت و دانش است. [۳]
۴-۱-۲- حضرت مریم (سلام الله علیها)
۱-۴-۱-۲- جایگاه و اهمیّت الگو
۱-۱-۴-۱-۲- نمونه و مَثَل قرآنی برای مؤمنان
باز خدای متعال دو زن را به عنوان نمونه ی مؤمنان ذکر میکند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ إذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِه» [۱] ؛ یکی زن فرعون و دیگری، حضرت مریم. [۲]
زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است... وقتی خدای متعال میخواهد دو انسان را از مجموع همه ی انسانها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب میکند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است. [۳]
۲-۴-۱-۲- ویژگیهای الگو
۱-۲-۴-۱-۲- ایستادگی در مقابل تهمتهای ناروا
----------
[۳]: . بیانات در دیدار با جمع کثیری از پرستاران به مناسبت میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار ۲۲-۸-۱۳۷۰.
[۱]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱.
[۲]: . بیانات در دیدار مدّاحان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) ۱۷-۰۵-۱۳۸۳.
[۳]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵.
قرآن کریم، وقتی میخواهد نمونه ای برای انسانهای با ایمان ذکر کند، آن را از میان مردان ذکر نمی کند؛ از میان زنان ذکر میکند: «وَ ضَرَبَ الله مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَةَ فِرْعَوْنَ» [۴] . خدای متعال در این جا، دو زن را به عنوان دو نمونه از انسانهای برجسته و مؤمن - نه از زنان برجسته - ذکر میکند. یعنی در صحنه ی انسانیت و تکامل معنوی، خدای متعال وقتی میخواهد نمونه ی ممتازی بیان کند، سخن از پیامبران و مردان بزرگ و شخصیتهای علمی و دینی نمی کند؛ بلکه سخن از دو زن به میان میآورد که یکی از آن دو زن، زن فرعون است. «إذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّةِ» [۵] . زنِ دیگر، مریم مادر عیسی و دخترِ عمران است. «مریم ابنة عِمران». مریم، زنی جوان است که در مقابل تهمّت و نگاه سوء ظن آلوده ی همه ی مردم
شهر و منطقه ی خود، مثل کوه میایستد و ßáãÉالله و روح را که خدای متعال با قدرت کامله ی خود در دامان پاک او گذاشته است، بر روی دست میگیرد و مثل نورافکنی فرزند خود را بر دنیای تاریک آن زمان میافکند. این دو زن، دنیا را نور باران میکنند. این، نشان دهنده ی آن است که در میدان عظیم و محشر وسیعی که همه ی انسان ها، از اوّلین و آخرین جمع شده اند؛ وقتی خدای متعال میخواهد دو انسان را از مجموع همه ی انسانها انتخاب کند و به عنوان مثل و نمونه، آنها را معرفی کند، دو زن را انتخاب میکند؛ نه دو مرد را و نه یک مرد و یک زن را. در این کار، رازهایی است. [۱]
----------
[۴]: . سوره ی تحریم، آیه ی ۱۱.
[۵]: . همان.
[۱]: . بیانات در اجتماع بانوان خوزستان۲۰-۱۲-۱۳۷۵.
#زن و باز یابی هویت حقیقی
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357