.......: در جواب خبری که أبی بکر و عایشه محبوب پیغمبر بودند داعی- این حدیث علاوه بر آنکه از موضوعات و مجعولات بکریون است با احادیث ثابتۀ مسلّمۀ عند الفریقین معارض است فلذا مردودیت آن ثابت می‌باشد. در این حدیث از دو جهت باید امعان نظر نمود اول از جهت‌ام المؤمنین عایشه و دوم از جهت خلیفه أبی بکر. امّا در محبوبیّت عایشه بطریقی که أحب زنان باشد نزد رسول خدا اشکال است چون که عرض کردم معارض است این قول با احادیث صحیحۀ ثابته ای که در کتب معتبرۀ فریقین (شیعه و سنّی) ثبت گردیده. شیخ- با کدام أخبار معارض است ممکن است بیان نمائید تا مطابقه نموده قضاوت عادلانه نمائیم. داعی- احادیث بسیاری از طرق علماء و روات شما بر خلاف گفتۀ شما دربارۀ حضرت صدیقۀ کبری امّ الائمّة النجباء فاطمة الزهراء سلام اللّه علیها وارد است. فاطمه بهترین زنان عالم است از جمله حافظ ابو بکر بیهقی در تاریخ و حافظ ابن عبد البر در استیعاب و میر سید علی همدانی در مودة القربی و دیگران از علمای شما نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مکرر می‌فرمود فاطمة خیر نساء امتی یعنی فاطمه بهترین زنان امت من است. امام احمد بن حنبل در مسند و حافظ ابو بکر شیرازی در نزول القرآن فی علی نقل می‌نمایند از محمّد بن حنفیّه از امیر المؤمنین علیه السّلام و ابن عبد البر در استیعاب ضمن نقل حالات فاطمه سلام اللّه علیها و خدیجه‌ام المؤمنین از عبد الوارث بن سفیان و ابو هریره-و ضمن حالات خدیجه‌ام المؤمنین از ابو داود نقلا از ابو هریره و انس بن مالک-و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب ۵۵ ینابیع الموده و میر سید علی همدانی در مودت سیزدهم از مودة القربی از انس بن مالک و نیز بسیاری از ثقات محدثین بطرق خود از انس بن مالک روایت نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود خیر نساء العالمین اربع مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد علیهم السّلام [۱] خطیب در تاریخ بغداد نقل می‌نماید که رسول خدا این چهار زن را بهترین زنان عالم بحساب آورده آنگاه فاطمه را در دنیا و آخرت بر آنها تفضیل داده. محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح و امام أحمد بن حنبل در مسند از عایشه بنت ابی بکر نقل می‌نمایند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بفاطمه فرمود یا فاطمة ابشری فان الله اصطفیک و طهرک علی نساء العالمین و علی نساء الاسلام و هو خیر دین [۲] و نیز بخاری در ص ۶۴ جزء چهارم صحیح و مسلم در باب فضائل فاطمه در جزء دوم صحیح و حمیدی در جمع بین الصحیحین و عبدی در جمع بین الصّحاح الستّه و ابن عبد البر در استیعاب ضمن حالات حضرت فاطمه علیها السّلام و امام احمد در ص ۲۸۲ جزء ششم مسند و محمّد بن سعد کاتب در جلد دوم طبقات ضمن فرموده‌های رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مرض و بستر و بیماری و در جلد هشتم در نقل حالات بی بی فاطمه (ع) ضمن حدیث طولانی (که وقت مجلس اجازه نقل آن را نمی دهد) مسندا از عایشه‌ام المؤمنین نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود یا فاطمة أ لا ترضین ان تکونی سیدة نساء العالمین یعنی آیا تو راضی نیستی که سیدۀ زنان عالمین باشی. و ابن حجر عسقلانی این عبارت را ضمن حالات بی بی در اصابه نقل نموده است- یعنی تو بهترین زنان عالمین هستی-. و نیز بخاری و مسلم در صحیحین خود و امام ثعلبی در تفسیر و امام احمد حنبل در مسند و طبرانی در معجم الکبیر و سلیمان بلخی حنفی در باب ۳۲ ینابیع المودّه از تفسیر ابن ابی حاتم و مناقب و حاکم و وسیط و واحدی و حلیة الاولیاء حافظ ابو نعیم اصفهانی و فرائد حموینی-و ابن حجر مکّی در ذیل آیه چهاردهم صواعق از احمد-و محمد بن طلحه شافعی در ص ۸ مطالب السئول-و طبری در تفسیر- و واحدی در اسباب النزول-و ابن مغازلی شافعی در مناقب-و محب الدین طبری در ریاض-و مؤمن شبلنجی در نور الابصار-و زمخشری در تفسیر-و سیوطی در در المنثور- و ابن عساکر در تاریخ-و علامۀ سمهودی در تاریخ المدینه-و فاضل نیشابوری در تفسیر- و قاضی بیضاوی در تفسیر-و امام فخر در تفسیر کبیر-و سید ابی بکر شهاب الدین علوی در ص ۲۲ تا ۲۳ باب اول رشفة الصادی من بحر فضائل بنی النبی الهادی از تفسیر بغوی و ثعلبی و سیرۀ ملا و مناقب احمد و کبیر و اوسط طبرانی و سدی- و شیخ عبد اللّه بن محمد بن عامر شبراوی شافعی در ص ۵ کتاب الاتحاف از حاکم و طبرانی و احمد-و جلال الدین سیوطی در احیاء المیت از تفاسیر ابن منذر و ابن ابی حاتم و ابن مردویه و معجم الکبیر طبرانی-و ابن ابی حاتم و حاکم-بالاخره عموم اکابر علماء شما (باستثناء عدّۀ قلیلی از متعصّبین و پیروان امویها و دشمنان اهل بیت) از ابن عباس (حبر امت) و دیگران نقل نموده اند که وقتی نازل شد آیه ۲۲ سوره ۴۲ (شوری) قُلْ لاٰ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبیٰ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیهٰا حُسْن