به نام خدای مهربان! خیزش، خوانش، رانش!! از دغدغه های بجای والدین نسبت به جوانشان، داشتن دوستی دانا و خوش بیان است؛ یار مهربانی که در سختی ها کنار او باشد و در خوشی ها راهنمایش!! در این بلبشوی ارتباطات و فضای ذهنی خاص یک جوان، یافتن چنین دوستی، همتی مضاعف و اعصابی غیرداغون نیاز دارد.!! به هر حال برای رفع و دفع این دغدغه بایستی سه مرحله خیزش، خوانش و رانش طی شود.! خیزش؛ همان انگیزه سازی، خوانش؛ همان مطالعه و رانش؛ همان حرکت است. انگیزه؛ مهمترین عنصر است و حرکت؛ ابتدای رسیدن به هدف!! آنچه در ادامه می خوانید گوشه کوچکی از دنیای پر رمز و راز انگیزه سازی می باشد؛ باشد که با یار مهربان، همسفر اهداف بلند و ملکوتی شویم. ان شاء الله الرحمان. «انگرید مسکورا گاند» (Ingrid Mosquera Gende) فیلسوف، روانشناس و زبان شناس بریتانیایی است که در کارنامه خود جوایز A Coruña و Galicia را دارد. وی استاد دانشگاه «لاریاخا»ی اسپانیا (دانشگاه زبان و فرهنگ که رشته های علوم انسانی را نیز دارد) می باشد. آنچه در ادامه می خوانید ترجمه آزاد یکی از یادداشت های وی در مجله اینترنتی این دانشگاه می باشد. «ایده هایی برای ترویج مطالعه بین دانش آموزان متوسطه: • تهیه یک لیست انعطاف پذیر از کتب جوانانه! با لحاظ شرایط جسمی، روحی و سلیقه ای آنها. • ایجاد وبلاگ، کانال و گروه در شبکه های مجازی با محتوای جذاب، جهت تشویق جوانان به مطالعه. • ایجاد کتاب های صوتی به عنوان مکمل خوانش سنتی. • در تهیه لیست کتاب از کتب تاریخی، ادبی و تخیلی غفلت نشود. • جهت تهیه لیست، بهتر است چند لیست نگاشته شود تا جوان حق انتخاب پیدا کند. • قبل از ارائه لیست، کتاب ها معرفی شوند. • لیست ها باید هدفمند باشند و جوان را بسوی کارهای گروهی هدایت کنند. • حتماً برنامه ای جهت مطالعه با صدای بلند یا خواندن مشترک در نظر بگیرید تا کار گروهی در مخاطبین نهادینه شود. • ایجاد یک بحث مشترک بین استاد و دانش آموز با موضوع؛ «دیدن یا خواندن، معایب و محاسن!» یادمان باشد که بین تدریس و یادگرفتن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد همه این ها باید با محوریت علاقه مند کردن جوان به مطالعه صورت پذیرد.» منبع https://www.unir.net/educacion/revista مترجم: جواد حاجی اکبری پائیز 97 @zarrhbin