ذره‌بین درشهر
📌استثمار نوین 🔹قسمت نهم: غریبِ در وطن ↩️ مثل اکثر شهروندان بومی اردکان که نه ویلایی در شمال ،نه ب
📌 استثمار نوین 🔹قسمت دهم: دیدگاه عاشورایی ↩️ جمله ای بسیار عمیق و تعهد آور را بسیار شنیده ایم: کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا تمام روزها عاشوراست و تمام زمین‌ها کربلاست. ↩️ پذیرفته ایم که حسین(ع) فراتر از دین و مذهب، با نگاهی انسانی و ضد ظلم به بشریت درس آزادگی می دهد و انسان را به مسئولیت اصلی خودش که همان دوری از ذلت و خواری است، رهنمون می کند. ↩️ اگر تحلیل های قبلی مورد اتفاق باشد، باید در دوره ی حاضر و در اردکان به دنبال کربلا و عاشورا گشت. ظلمی که در سایه حضور نامتوازن صنعت در اردکان نهادینه شده و مردمی که فریادرسی به جز خدا ندارند. ↩️ در فرازهایی از زیارت عاشورا بر کسانیکه به قتل رساندند و ظلم کردند، لعنت و نفرین فرستاده می شود. تا اینجای مسئله قاتلین و ظالمین، همانطور که برای همه واضح است ، عاقبتی نامیمون دارند. ولی قسمتی از زیارت عاشورا که به ساکتین و راضی شدگان به ظلم نیز لعنت می فرستد واقعا ترسناک است. ↩️ اگر بپذیریم به مردم اردکان در قبال اتفاقات صنعتی حاضر، ظلم می شود که قطعا می شود، باید بانی و باعث این ظلم، از سرنوشتی که بر او مستولی است، بترسد و اما نکته ی بسیار مهم برای ساکتین است، کسانیکه می بینند و بر این اتفاق راضی هستند آنها نیز شریک جرم و مستحق نفرین هستند. ↩️ نمی توان فقط گریه کن روضه ی امام حسین(ع) بود ( که البته آن هم ارزش دارد)، باید فراتر از شور حسینی که در دسته ها، هیات ها ، حسینه ها و هر آنجائیکه خیمه ای برپاست، خود را نشان می دهد،  با تعریف درست حرکت ضد ظلم حسین(ع)، شعور حسینی را نیز به جامعه بیشتر تزریق بکنیم. ↩️ جامعه ای که حسین(ع) دارد باید عادلانه تر اداره شود و اگر اینگونه نیست و به سمت ظلم و تبعیض پیش می رود باید با معرفی ابعاد ناشناخته‌ی وجودی حسین(ع) و یا تعریف آن وجهی از حسین(ع) که شاید برخی نخواسته باشند دیده شود، به جامعه، برای ظلم ستیزی کمک کنیم. ✍محمد میرجانی ۵ امرداد ۱۴۰۲ مصادف با تاسوعای ۱۴۴۵ @zarrhbin🕊