تسنیم برای خدا ...: به نام خدا آیا ایران اندلس می شود؟ (2) ... مدینه الزهرای عبدالرحمن ناصر اموی از جمله جاذبه های چشمگیر فرهنگ اسلامی است که امروزه تنها بخشی از آن در نزدیکی «کوردوبا» کشف شده است. شاید بتوان گفت؛ اولین باری که بربرهای اندلسی با مهمانداری، حمام و طهارت مبنی بر قضای حاجت آشنا شدند در این دوره بوده است.! ابداعات علمی و فرهنگی توسط خاندان رازی بنانهاده شد و نهضت ترجمه علمی اروپا شکل گرفت. البته بعدها دادگاه‌های تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک خودسر و خشن، همه چیز را از بین برد و مانعی جدی برای پیشرفت و توسعه علم و فرهنگ شد. در همین سال ها بود که مسیحیان، یهودیان منطقه را اخراج کردند.! یهودیان پس از اخراجشان تا قرن نوزدهم در اسپانیا حضور نداشتند. در قرن نوزدهم به یهودیان اجازه اقامت داده شد. در بیشتر منابع، مهمترین علت اخراج یهودیان؛ حس برتری و فرافکنی نسبت به دولت و ملت ذکر شده است. همین یهودی ها هم بودند که مسلمین را برای فتح اندلس ترغیب کردند.! به هر حال فرهنگ اسلامی و تمدن اندلسی، نقطه عطفی بود برای اتحادیه اروپا که مهمترین آن همزیستی مسالمت آمیز و مدارای فرهنگی با دیگر مذاهب بود! چیزی که در بازار آن روز برای همه عجیب بود. از طرفی شاگردان ابن مالک، مذهب مالکی را فراگیر کردند. از مهمترین علمای اندلسی که آثار چشمگیری از خود بر جا گذاشتند می توان به محمد بن عمر خیرون معافری،ابن مَسره، ابن جَبیرول، ابن حَزم ‌اندلس، ابن باجه، ابن طُفَیل، ابن رُشْد قرطبی و ... اشاره کرد. از عرفان گرفته تا نجوم و ریاضیات و طب همه رقم عالم، وجود داشت. خلیفه اموی، حکَم دوم، در قرطبه کتابخانه‌ای بزرگ بنیاد نهاد که حدود چهار صد هزار جلد کتاب داشت. در دوران اموی در غَرناطه، 70 کتابخانه عمومی وجود داشت. در کتابخانه سلطان مراکش که هنگام عزیمت از ‌اندلس آن را در یک کشتی به مقصد فرستاد و در راه به دست دزدان دریایی افتاد، سیصد هزار تا چهار صد هزار کتاب بود. همین کتاب‌ها به دست فیلیپ سوم پادشاه اسپانیا افتاد و هسته اصلی کتابخانه معروف «اسکوریال» شد. ادامه دارد .... @zarrhbin