♦️نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست؟آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است یا خیر؟
♦️نحس بودن عدد سیزده13
♦️گره زدن سبزه⁉️
🔵 نحس بودن عدد سیزده13:
برخی از افراد باور به نحس بودن عدد سیزده و بیرون رفتن از منزل در این روز دارند،
در حالی که از نظر دین مقدس اسلام، هیچ روزی و هیچ عددی نحس نیست، مگر اینکه در آن روز گناه و معصیتی اتفاق افتاده باشد.
💯همه مراجع: سیزده بدر ریشه شرعی ندارد و از خرافات است ولی تفریح سالم و خالی از گناه بدون اعتقاد به نحس بودن سیزده، اشکالی ندارد.
🖋استفتا از دفتر مراجع تقلید.
🔵 گره زدن سبزه🍀:
در روز سیزدهم فروردین برخی از افراد خصوصا بانوان با گره زدن سبزه یا چمن، به خيال خویش بخت و اقبال خود را آزموده و آمال و آرزوهای خود را به سبزههای طبیعت گره می زنند.
در حالی که این عمل هیچگونه مبنای شرعی و عقلانی نداشته و کاری بیهوده محسوب می گردد!
پرسش: تکلیف ما دربارهی آداب چمن گره زدن در روز طبیعت چیست؟
👈پاسخ: اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایدهای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره میزنند ندارد، علاوه بر این اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشته شدهی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شدهاید. خسارتی هم اگر وارد بشود باید جبران گردد.
🖋سایت حضرت آیت الله خامنه ای.
🔴👇نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست؟ آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است یا خیر؟
🔵پاسخ👇:
از دو نظر می توان به مراسم سیزده بدر نگاه کرد:
1⃣اگر مراسم سیزده بدر به عنوان یک رسم بت پرستی و اعتقاد به نحسی سیزده که در اسلام مردود است انجام شود شکی در غلط و ناروا بودن آن نمی باشد.
🔶آیت الله مکارم شیرازی:
«سرچشمه مراسم خرافى سیزده بدر از نظر تاریخى به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر مى گردد. به حالات اصحاب الرس در تفاسیر اشاره شده، و در یکى از شرح هاى نهج البلاغه نیز داستان مفصل آن را چنین یافتم؛
💠دوازده شهر یا آبادى بود که هر شهر و آبادى به یکى از ماه هاى سال خورشیدى نامیده شده بود . آیین مردم آن شهرها بت پرستى بود. درختان صنوبر را پرستش مى کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبى براى آنها بود. روز اول سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع مى شدند، و مراسم جشنى داشتند. فردا به شهر اردیبهشت مى رفتند، و در آنجا مراسمى داشتند. روز سوم به آبادى خرداد مى رفتند…، تا به آبادى اسفند که مى رسید، دوازده شهر تمام مى شد؛ روز سیزدهم دسته جمعى از آبادى ها خارج شده، به بیابان ها مى رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبى و آلودگى به انواع مفاسد را در آنجا برگزار مى کردند. بنابراین سیزده بدر سنتى بوده که از بت پرستان باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مى شوند، سنّتى از آتش پرستان است.
📚پاورقی قهرمان توحید ، ص84
📚مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155
2⃣اما اگر مراسم سیزده بدر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد بدون آنکه اعتقاد به نحسی سیزده و رسم بت پرستی محرک این تفریح باشد امری ناشایست نخواهد بود.
❕به خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد.
📚قهرمان توحید ، ص84
🔶خداوند می فرماید:
« بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است»
📚🔺سوره عنکبوت20
🔶 پیامبر گرامی صلیالله علیه وآله وسلم فرمود:
«عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از حلال های خداوند.»
📚وسایل الشیعه ج16 ص97.
🔶این مضمون از حضرت علی علیه السلام نیز نقل شده است.
📚نهج البلاغه حکمت 390.🔺
👌وباز پیامبر گرامی صلیالله علیه وآله وسلم فرمود:
« تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد»
📚نهج الفصاحه ص259.
🖋پرسمان اعتقادی❔
@zeinabion98☘