💠 سلسله مراتب اسباب در عالم 🔻خداي متعال کوتاه‌ترين کلمه و فقط دو حرف را براي اراده خلق شيء به کار برده است: «إِذا أَرادَ شَيئاً أَنْ يقُولَ لَهُ کنْ فَيکونُ؛ چون پدید آمدن چیزی را اراده کند، فقط به آن می گوید باش! پس بی درنگ موجود می شود. یاسین/82» يعني چه؟ يعني «به وقت کار سخن مختصر کنيد». 🔸اين مختص حق تعالي است که براي خلق، فقط اراده کرد و فرمود: «کن»، و خلق محقق شد: «فيکون» کيفيت تأثير اسباب در عالم علوي سلسله مراتب دارد و هرچه بالاتر مي‌رود، اسباب مؤثرتر و الفاظ آن کوتاه‌تر مي‌شود، الفاظ هم که نباشد، طبقه به طبقه، کوتاه‌تر ولي مؤثرتر مي‌شود. لذا همين طبقه‌بندي را در قرآن هم مي‌بينيم. 🔹 لکن اعجاز انبياء انواع دارد که آن هم جدا قابل بررسي است، ولي کيفيت تأثير اسباب از عالم علوي تعريف خاصي دارد و هرچه راقي‌تر مي‌شود به گونه‌اي خاص است. 🔸 قرآن اين مطلب را در خيلي از مواضع بيان مي‌کند؛ مثلاً مي‌فرمايد: «قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتيک بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِک، یکی از جنیان کاردان گفت: من آن را پیش از آنکه از مجلس خود برخیزی برای تو می آورم. نمل/39» تخت بلقيس را مي‌آورد، غير عادّي هم مي‌آورد. اما ببينيد در آیه بعد يک پلّه ارتقاء پيدا مي‌کنند «قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکتابِ أَنَا آتيک بِهِ قَبْلَ أَنْ يرْتَدَّ إِلَيک طَرْفُک؛ کسی که علمی از کتاب نزد او بود، گفت: من آن را پیش از آنکه چشم خود را بر هم زنی برایت می آورم.» اولا از کيفيت تأثير موجودات ناريه بيرون آمد، و معلوم است که يک باب ديگر است. ولي مي‌فرمايد: نه اينکه يک چشم به هم زدني، بلکه: «قَبْلَ أَنْ يرْتَدَّ إِلَيک طَرْفُک فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا» اين تازه يک پلّه بالاتر است و بالاتر و بالاتر و بالاتر هم هست. 🔹 منتها تا انسان اين بخش را نشناسد، پي به ابعاد حکمت، معرفت و ولايت نخواهد برد. و اين زاويه گم‌شده معارف ديني ما است و تا دست کسي به اين زاويه بند نشود، دل او آرام نمي‌گيرد. ولو خيلي کتاب بخواند و بداند. ‌ ‌ ✨┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈✨ 🌐 به بپیوندید... 👇 ☫ @ziaossalehin