🚨اخلاق تدریس (۱۵) 🔻استفاده به جا از جلوه های هنری، نظیر تمثیل و... از ضرورت استفاده صحیح و به جا از مثالهای ساده و مرتبط با مباحث، معلوم می شود چه بسیارند مطالب سخت علمی که ذهن جوانی را به خود مشغول ساخته و شاید بارها و بارها از افراد مختلف پرسیده و آنان پاسخ هایی صحیح داده اند، ولی او جواب خویش را نگرفته باشد؛ اما با ذکر یک مثال ساده و مأنوس از سوی یک معلم خبره و با تجربه پاسخ برای او روشن شده و ذهن و جان او آرام گرفته است. بیشترین تاثیرت را می توان از طریق به کارگیری مثالها و حکمت های حاصل از آن ها و داستان ها و... بر جا گذاشت؛ٍ پایداری عمیق، باقی و پایدار، شیرین و لذت بخش. 🔹🔹برای نمونه به این تمثیل در مورد قرآن کریم و راه استفاده کامل و درست از آن و نیز عدم امکان جدایی آن از اهل بیت علیهم السلام توجه فرمایید: ✅«قرآن مانند داروخانه کاملی است که داروی تمامی درد های بشر در آن است ولی این داروخانه نیز مانند هر داروخانه دیگری که نیازمند دکتر داروشناس و خبره می باشد، نیازمند طبیبان داروشناس یعنی ائمه اطهار علیهم السلام است، پس هر انسانی برای دریافت دارو های مناسب خود فقط باید از طریق آن ها به قرآن مراجعه کند.» این تمثیل در پاسخ به متعلمی بیان شده است که از استاد خود پرسیده بود:«ما معتقدیم قرآن درمان همه درد های بشر است و همه چیز در آن ذکر شده است؛پس چرا من هنگام مطالعه قرآن چنین بهره ای از آن نمی برم؟» 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir