🚨 اخلاق تدریس (31) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 رعایت اصل تدریج در درخواست ها در ادامه مبحث قبلی گفتیم که ارائه تکالیف به متربیان باید به گونه ای باشد که در حد توانایی آنان باشد و آنان را مایوس و نا امید و مقصد رو برای آن ها دست نیافتنی نکند... حال به ادامه مبحث می پردازیم. ✅حضرت علی ع در حدیثی می فرماید: «قَلیلٌ مَدُومٌ عَلَیهِ خَیرٌ مِن کَثیرٍ مَملُولٍ مِنهُ» (عمل اندکی که ادامه یابد بهتر از عمل بسیاری است که موجب ملال و خستگی گردد)وسائل الشیعه،ج 1 ص118 بر آگاهان روشن است شارع مقدس نیز برای عرضه دین انسان ساز اسلام همین روش را پیش گرفته و احکام را به تدریج و با توجه به میزان طاقت و توان مردم بر آن ها نازل نموده و آن ها را گام به گام به مقصد نزدیک ساخته است. همه ما داستان مسلمان شدن یک شخص مسیحی توسط یک مسلمان را می دانیم و شنیده ایم که چگونه در اثر کثرت خواسته ها و سماجت بیش از حد آن مسلمان در انجام مراسم عبادی،آن شخص دوباره به دین و آیین خود برگشت. و نیز واضح است که اگر متعلمی بتواند با اندکی از لذایذ سیر آشنا شود و آن را بچشد بدون تردید برای ادامه راه مشتاق تر گشته،با انگیزه و اراده ای قوی تر تن به سختی های بیشتری می دهد. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir