🌀اصل طلایی در تبلیغ دین ♦️ تبلیغ ♦️ 🔻 در درون متون دینی ما از ادبیاتی استفاده شده است که این ادبیات، با ادبیاتی که نوع مبلغان و عالمان دینی در سخن‌گفتن با مردم استفاده می‌کنند، متفاوت است. این تفاوت، به صورت طبیعی موجب برداشت اشتباه و سوء تفاهم بسیاری خواهد شد. 🔻بسیاری از دین گریزی‌ها به دلیل عدم رعایت ادبیات متناسب با مخاطب است. در حالی که انبیاء در تبلیغ خودشان این اصل طلایی یعنی ادبیات متناسب با مردم را به کار می گیرند. 🔻فرمود«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ»(إبراهيم، 4) هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به ادبیات مردم زمان خودش تا برای آنها تبیین کند. در برخی تفاسیر در معنای لسان قوم گفته شده است که مراد از «لسان قوم» در اين آيه، تنها لغت و زبانِ مردم نيست، زيرا گاهى ممكن است گوينده‏اى با زبان مردم سخن بگويد ولى مردم حرف او را درست نفهمند، بلكه مراد آسان و قابل فهم گفتن است، به گونه‏اى كه مردم پيام الهى را بفهمند. 🔻اما ادبیاتی که مبلغان و عالمان دین معمولاً استفاده می‌کنیم «ادبیات ابلاغ امر خداست»؛ ادبیات ما بیشتر در محدودۀ همین موضوع است. خیلی جاها به‌جای اینکه خداوند، از «ادبیات آمرانه» استفاده کند، از ادبیات عقلانی استفاده می‌کند. مثلاً اینکه می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» (اسراء/7) همچنین در آن آیاتی از قرآن که می‌بینید خداوند متعال، انسان را توصیف می‌کند. (خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ...؛ انبیاء/37) و (إِنَّ الْانسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا* إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا...؛ معارج/19و20) 🔻حتی در مقوله‌ای مثل هم خداوند متعال توصیفی‌تر از ما طلبه‌ها صحبت می‌کند! ادبیات ما دربارۀ حجاب، معمولاً محدود به واجب‌بودن حجاب و مطاع‌بودن امر خدا و معصیت‌کار بودن کسی است که رعایت نمی‌کند. اما خداوند متعال در این آیه به خانم‌ها می‌فرماید: «إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَض‏» (احزاب/32) شما صدایتان را نازک نکنید، کسی که بیماردل است، به شما طمع می‌کند... این یعنی یک ادبیات عقلانی! 👤حجت‌الاسلام 🚩همایش چهل‌سالگی انقلاب-در جمع مبلّغین قم 🌸 کانال زیبایی پایدار: @zibaee_paydar 🌸