نماز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی نماز قضایی بر ذمّه اش باشد، قبل از نماز ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان، 4 رکعت نماز به دو سلام (2 نماز دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد، پانزده مرتبه آیة الکرسی و پانزده مرتبه سوره کوثر را تلاوت نماید وسپس دعای زیر را بخواند، کفّاره سیصد سال او می شود. حضرت فاطمه علیهاالسلام عرض کرد: ای رسول خدا! امّت شما سیصد سال عمر نمی کنند! حضرت فرمود: قضای نماز والدین او می شود. دعای بعد از نماز چنین است: «بسْم الله الرَّحْمن الرَّحیم، یاسابِقَ الفَوتِ! یا سامِعَ الغُیُوبِ! یا مُحْیِیَ الْعِظامِ بَعْدَ الْمَوتِ! صلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَاجْعَلْ لِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مِمّا اَنَا فیهِ، اِنّکَ تَعْلَمُ وَ لا اَعْلَمُ، وَ اَنْتَ مُقَدِّرٌ وَ لا اُقَدِّرُ، وَ اَنْتَ عَلاّمُ الغُیُوبِ. یا واهِبَ العَطایا! یا غافِرَ الْخَطایا! یا سُبُّوحُ! یا قُدُّوسُ! یا رَبَّ اْلمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ! رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَ تَجاوَزْ فَاِنَّکَ اَنْتَ الْأعَزُّ الْأجَلُّ الْأکْرَمُ.» (معراج المؤمن(مرحوم سیّد محمدتقی مقدّم)، ص1 به نقل از سرورالعارفین، ص115) دوستان و سروران گرامی! حدیث ذیل از لحاظ پاداش، شبیه نمازی است که در آخرین جمعه ماه رمضان خوانده می شود. دقت فرمایید: عَنْ خِلَاسٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السّلام قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله يَقُولُ:‏ مَنْ تَرَكَ الصَّلَاةَ فِي جَهَالَتِهِ ثُمَّ نَدِمَ، لَا يَدْرِي كَمْ تَرَكَ، فَلْيُصَلِّ لَيْلَةَ الْإِثْنَيْنِ‏ خَمْسِينَ رَكْعَةً، بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مَرَّةً، فَإِذَا فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِائَةَ مَرَّةٍ، جَعَلَ اللَّهُ ذَلِكَ كَفَّارَةَ صَلَاتِهِ، وَ لَوْ تَرَكَ صَلَاةَ مِائَةِ سَنَةٍ، لَا يُحَاسِبُ اللَّهُ الْعَبْدَ الَّذِي صَلَّى هَذِهِ الصَّلَاةَ. ثُمَّ إِنَّ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ بِكُلِّ رَكْعَةٍ وَ لِكُلِّ آيَةٍ قَرَأَهَا عِبَادَةَ سَنَةٍ، وَ بِكُلِّ حَرْفٍ نُوراً عَلَى الصِّرَاطِ، وَ ايْمُ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَقْدِرُ عَلَى هَذَا إِلَّا مُؤْمِنٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ، فَمَنْ فَعَلَ اسْتَغْفَرَتْ لَهُ الْمَلَائِكَةُ، وَ سُمِّيَ فِي السَّمَاوَاتِ صِدِّيقَ اللَّهِ فِي الْأَرْضِ، وَ كَانَ مَوْتُهُ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ، وَ كَانَ فِي الشُّهَدَاءِ رَفِيقَ الْخَضِرِ علیه السلام. (بحار الأنوار، ج‏91، ص384- 385 به نقل از رساله عدم مضایقة الفوائت از سیّد بن طاووس) امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: از رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: هرکس نماز را از سر جهالتش ترک کرده باشد و سپس پشیمان شود در حالی که نمی داند چقدر نماز از او فوت شده است، اگر شب دوشنبه، 50 رکعت نماز، و در هر رکعت، یک حمد و یک توحید بخواند، و بعد از نماز، 100 بار استغفار کند، خداوند این نماز را کفّاره نمازهایش قرار می دهد، هر چند صد سال نماز را ترک کرده باشد، و خداوند (پرونده) کسی که این نماز را بخواند، محاسبه نمی کند. پس به ازای هر رکعت و هر آیه ای که خوانده است، عبادت یک سال، و به ازای هر حرف، نوری بر صراط به وی اعطا می شود. قسم به خدا، جز مؤمنی از اهل بهشت بر این کار قادر نیست. پس هرکس چنین کند، فرشتگان برای او استغفار می کنند. و در آسمان ها، صدّیق خدا در زمین خوانده می شود، و مردن او همچون مردن شهدا خواهد بود و در  زمره شهدا، رفیق حضرت خضر علیه السلام خواهد بود. در مورد نمازهایی که کفاره قضای نمازهای واجب است، توجه به نکات زیر لازم است: با عنایت به یکی از سخنرانی های جناب حجةالاسلام شیخ صادق فائق، خواندن این نماز، به معنای جبران کردن نمازهای قضا نمی باشد و فرد را بریء الذمه نمی کند، بلکه بر اساس روایات متقنی که رسیده است، باید اصل نمازهای قضا خوانده شود تا فرد، بریء الذّمّه شود. این روایت می تواند بدین گونه بیان شود تا تعارضی با دیگر روایات نداشته باشد: «تأخیر در قضای نمازهای واجب، گناهی است که چه بسا خداوند متعال با خواندن این نمازها، آن گناه را می بخشاید و جبران می فرماید.» مدّتی است که دشمنان و معاندین اهل بیت علیهم السلام، روایاتی که متن آن، بدون توضیح و بیان فقاهتی، قابل فهم و درک عوام نمی باشد، فقط به قصد تخریب اعتقادات مردم، میان مردم رواج می دهند و برای آن که کتب اصیل شیعه را نیز تخریب کنند، به دروغ، از کتب اصیل شیعه، مدرک می دهند. به عنوان مثال برای حدیث نماز آخرین جمعه ماه رمضان- که در کتاب سرورالعارفین نقل شده است- از کتاب وسائل الشیعه، مدرک می دهند و وقتی شیعیان به وسائل الشیعه مراجعه می کنند، این حدیث را پیدا نمی کنند و نسبت به روایات متقن دیگری که از کتب معتبر شیعه نقل می شود، بدبین می شوند @zibaeihai_zendegi