فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر طغیانی در این فیلم بیان میدارند که ایران چند برابر دیگر کشورهای خودروسازی یعنی حدود ۸۱ پروانه بهره برداری تولید خودرو داده است و مساله تیراژ انبوه خودرو در ایران رعایت نمیشود. خدمت استاد بزرگوار عارض هستم که این گزاره دو اشتباه بنیادین دارد. اول آنکه قطعا این ۸۱مجوز و پروانه بهره برداری که به ثمر ننشسته است ناشی از تخلف از آیین نامه تخصیص مجوز مشروط به تولید حداقل ۱۰۰هزار خودرو در کشور بوده و میبایست با استفاده از مسئولیت نظارتی خود در مجلس، خاطیان را تحت پیگرد قرار دهید. نکته دوم اما خطای راهبردی مقیاس تولید خودرو در دنیاست. غیر از عمده کشورهای دنیا که خودروسازی ندارند، تولید خودرو در مقیاس کوچ در اغلب کشورهای صنعتی آزاد و تعداد وسیعی کارگاه های خودروسازی کوچک و متوسط وجود دارد. برای مثال طبق آمار انجمن خودروسازان اتحادیه اروپا(ACEA) بیش از ۳۰۱ خودروسازی با مقیاس متوسط در این قاره مشغول به تولید خودرو هستند. و یا کنگره آمریکا از سال ۲۰۱۵، قانون تولید خودروی کارگاهی کوچک مقیاس با حداکثر تیراژ ۵هزار خودرو را مصوب کرده است. یا انگلستان به عنوان یکی از کشورهای در مرز دانش خودرو، تقریبا چیزی به نام خودروسازی با تولید انبوه ندارد. همچنین در ژاپن تولید خودروهای کارگاهی با نام «key» آزاد است و تعداد زیادی خودروی کارگاهی دارد که با رنگ پلاک متفاوتی در خیابان‌ها تردد و اجازه صادرات به دیگر کشورها را ندارد. آقای دکتر طغیانی راهکار حل مشکل خودرو نه تقویت انحصار بزرگ‌مقیاس‌هاست نه واردات خودروهای گرانقیمت از انحصارگران جهانی! راهکار آزادسازی تولید برای نخبگان است. ✍سیدامیرحسین حسینی