🔴 زنجیره تولید
🔻 برای رسیدن به هدفِ #جهش_تولید ما میبایست روی تمام زنجیره تولید برنامه ریزی کنیم و تمام قطعات آن را ببینیم نه صرفا تولید کننده را
🔻 زنجیره تولید عبارتند از:
▪️ پیش تولید
▪️ تولید کننده
▪️ بازاریاب
▪️ عرضه کننده
▪️ مصرف کننده
▪️ دولت
🔹 پیش تولید
▪️به مجموعه فرایند تولید که شامل از مواردی همچون مواد اولیه، حمل و نقل، حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات، نقدینگی و اعتبار، تکنولوژی تولید، نیروی کار و .... که در سبد قیمت تمام شده کالا و خدمت قرار میگیرند پیش تولید گفته میشود.
▪️ برخی از موانع ما برای جهش تولید در فرایند تولید هست یعنی عدم توانایی در تامین مواد اولیه یا موانع بوروکراتیک جهت اخذ مجوز یا نیروی کار ماهر و ....
▪️ طبیعتا ضروری هست بخشی از اقدامات دولت در این حوزه مصروف شود.
🔹 تولید کننده
🔸 تولیدکننده در سه سطح قرار میگیره:
▪️ خرد
▪️ متوسط
▪️ بزرگ
🔸برخی از ما تولید کنندگان خرد هستیم، یک کارگاه کوچک خیاطی و یا کیف دوزی یا مشاغل خانگی مثل تولید ترشی و دوخت چادر و ....
▪️ تمام تولید کنندگان خرد میتوانند با هدفگذاری افزایش تولید در سال 1403 به تحقق این مطالبه رهبری کمک کنند. مثلا کارگاه تولید کیفی که در طول سال 2000 کیف تولید میکرده میتواند برای سال 1403 هدفگذاری کند که 3000 کیف تولید کند.
▪️ شاید افزایش 1000 کیف در بازار عدد قابل تاملی نباشد اما اگر بسیاری از تولیدکنندگان خرد افزایش تولید داشته باشند در مقیاس بالا اثرگذار خواهد بود.
🔸برخی از تولیدکنندگان، کارگاههای متوسط هستند یعنی حدود 10 الی 50 نیروی کار دارند و حجم تولیدشان چندین برابر کارگاههای خرد هست. کارگاههایی هم که بصورت انبوه تولید میکنند و صدها نیروی کار و صدها میلیارد سرمایه گذاری کرده اند نیز در دسته تولیدکنندگان بزرگ تعریف میشوند.
▪️ برای جهش تولید در این دو دسته نیاز به چند عامل هست:
1️⃣ تامین سرمایه که در قالب وام و یا سرمایه گذار جدید حاصل میشود. سرمایه گذار جدید یعنی مشارکت مردم
2️⃣ شناسائی بازارهای جدید(داخلی یا خارجی)
🔹 بازاریابی
🔸 بدون داشتن یک شبکه بازاریابی و تبلیغاتِ اقناع کننده تولیدکننده نمیتواند حتی به افزایش تولید فکر کند. تولید اضافه یعنی انبار کردن کالای بیشتر و در نتیجه زیان بیشتر
▪️ اینکه ما هنوز نتوانسته ایم بسیاری از ایرانی ها رو قانع کنیم که کالای ایرانی دارای کیفیت هست و بعضا از کالای مشابه خارجیش بهتره یعنی در تبلیغات و بازاریابی ضعف داریم.
▪️ اینکه میبینیم زعفران ما را بصورت فله امارات و آلمان و انگلیس و اسپانیا میخرند و بعد آنها با بسته بندی عالی و بازاریابی حرفه ای با چند برابر قیمت خرید در دنیا میفروشند یعنی ما در تبلیغات و بازاریابی ضعف داریم.
🔹 برای جهش در تولید باید به بازاریابی و تبلیغات توجه ویژه ای شود ( چه برای بازارهای داخلی چه خارجی)
🔹 بدون تقویت شبکه بازاریابی و افزایش سطح کیفی تبلیغات و بسته بندی محصول عملا ما نمیتوانیم به جهش تولید امیدوار باشیم.
🔻 خام فروشی که هنر نیست...
🔹 فروش فله ای زعفران!! یا فروش نفت خام!!! ورق فولاد و .... که هنر نمیخواد، یک آماتور هم میتونه بفروشه...
🔹 هنر اینه که زعفران رو بسته بندی کنیم و در قالب های متنوع با ارزش افزوده بالا صادر کنیم
🔹هنر اینه خرما را تبدیل سویق خرما، قند خرما، شیره خرما، قهوه خرما و ... کنیم و در بسته بندیهای جذاب با ارزش افزده عالی صادر کنیم
🔸 آیا میدونید از نفت 200 هزار محصول تولید میشه؟!!! اونوقت ما مفتخر به فروش نفت خام هستیم؟!!!!!!!! که چی بشه؟! فروش نفت خام هنر هست؟!!!!
🔸 آیا میدونید اگر ما خام فروشی رو قطع کنیم و به سمت فراوری های نفت قدم برداریم چه میزان اشتغال ایجاد میکنیم؟ چقدر سود حاصل از ارزش افزوده برای کشور می آوریم؟ چقدر به رشد تولید کمک میکنیم؟
🔻 همه اینا رو میدونیم اما ضعف ما در بازاریابی و تبلیغات هست که ما رو به سمت خام فروشی هل میده
🔻 آیا میدونید بسیاری از تولید کنندگان ما با کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید در حال فعالیت هستند؟!!!!
🔹چرا؟
🔸 چون میدونن اگه محصول بیشتری از حد فعلی تولید کنند توانایی فروشش رو ندارن، چون در بازاریابی و تبلیغات ضعیف هستیم.
🔻 حالا، اگه ما بیایم روی بازاریابی و تبلیغات تمرکز کنیم عملا شاهد رشد و جهش تولید خواهیم بود
🔻 آیا میدونید مبنای موفقیت اقتصادی چین و بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان چیه؟!!
🔹 پرداخت حرفه ای به مقوله بازاریابی
👈 به عنوان یک مثال خیلی خیلی ساده و دم دستی؛ وقتی چینِ کمونیست میاد قرآن چاپ میکنه یعنی داره بصورت حرفه ای از علم بازاریابی بهره میبره
سلام آقای رضوی
من بازاریابی را خوب بلدم
از طراحی سایت و تبلیغ در پلتفرم ها و.... به زبان های مختلف، همین الانم تبلیغات یه تولیدی را انجام میدم
ولی فکر میکردم باید کمک کنم یه تولیدی بزنیم در حالیکه سرمایه و علمش را هم ندارم
درحالیکه با فرمایشات شما اگه من بچسبم به تبلیغات، کمک بیشتری به تولید کردم درسته؟
پاسخ 👇👇👇
🔻 وقتی ژاپن برای زنان ما پارچه چادری طراحی و تولید میکنه، چرا ما کیمونوی ژاپنی طراحی و تولید و صادر نکنیم؟!
🔻 مگه ما در صنعت پوشاک و طراحی لباس ضعف داریم؟!!!
🔹ما میتونیم برای مردم تمام کشورها با فرهنگهای مختلف بهترین و زیباترین لباسها رو طراحی، تولید و صادر کنیم؛ منتها نیاز به بازارسنجی، بازار سازی و بازاریابی حرفه ای داریم.
🔻 یک نکته مهم دیگه هم بگم
🔹 ما در بازاریابی و تبلیغات دینی هم ضعف داریم 😔
▪️ اینکه میبینیم بخشی از زنان جامعه ما حجاب رو نمیشناسن و در مقابلش موضع گرفته اند
▪️ اینکه میبینیم بخشی از جوانان ما مسجدی و هیئتی نیستند
▪️ اینکه میبینیم عده ای نماز نمیخوانن و روزه نمیگیرن
▪️ اینکه میبینیم توی ذهن خیلیا پر از شبهه و سوال و اما و اگر پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی هست
▪️ و ....
🔹 علتش در اینه که ما نتونستیم خوب تبلیغ کنیم، خوب تبیین کنیم، خوب بازاریابی کنیم