#مطالبه_گری
🔻نقد و انتقادگری و تفاوت آن با مطالبه گری
نقد و انتقادگری یکی از مفاهیمی است که به مطالبه و مطالبه گری بسیار نزدیک است. لیکن در عین نزدیکی، در مواقعی از هم فاصله می گیرند و دور می شوند. بسیاری از افراد معتقدند وظیفه نقد و نقاد تنها بیان مشکل است و نباید از منتقد انتظار ارائه راه حل و راهکار را داشت. اما مطالبه گری چنین نیست و این مهم ترین تفاوت انتقاد با مطالبه گری جهادی است. مطالبه گری مراحلی دارد که یکی از مراحل ابتدایی آن شناخت معضلات و مشکلات و بیان آن با شیوه اصولی، علمی و صحیح است. سپس باید مجدانه، مودبانه، معقولانه، مسئولانه، پرتلاش و مجاهدانه در مسیر حل مشکلات، با دستانی پر از پیشنهادهای سالم و متقن، گام های استوار برداشت. انتظاری که از ناقدین نیست و شاید نباید هم داشت.
در مجموع مطالبه گری فرآیندی است درون گفتمانی از سوی آحاد امت که با رویکردی وظیفه محور، برای مقابله با خطاها یا بازتولید شرایط بهتر، احقاق حقوق قانونی و شرعی و پیگیری مستمر و پایدار آنها از طریق نظارت بر فعالیت های مسئولین و نهادها صورت می گیرد.
🔻چگونگی مطالبه گری
🔹تحقق مطالبه گری نیازمند در نظر گرفتن بایسته هایی فردی، روشی، فرآیندی و دانشی است که به شرح ذیل است:
بایسته های مطالبهگری
🔸 اصل خیرخواهی: مطالبه گری باید با نیت خیرخواهانه و بدون سوء نیت انجام پذیرد و مخاطب مطالبه گری نیز نباید به قضاوت و انگیزه خوانی منتقدان بپردازد.
🔸 رعایت اخلاق و ادب مطالبه گری: خوش خلقی و خوش زبانی، داشتن حسن ظن و اجتناب از پیش داوری، رعایت انصاف و اعتدال، آبروداری و حفظ حرمت افراد، شجاعت، صراحت و قاطعیت، مسئولیت پذیری و مقابله با سیاه نمایی از جمله آداب مطالبه گری است.
🔸 مطالبه گری بر مدار آرمان گرایی: باید پذیرفت که مطالبه گری زمانی در مسیر درست خود قرار دارد که با آرمان گرایی همراه باشد. در این میان، ننظیم رابطه آرمان گرایی با سه مولفه ظاهرا متضاد یعنی واقع بینی، مصلحت سنجی و خط قرمز اهمیت فراوانی دارد. لازمه آرمان گرایی، ترکیب آن با واقع بینی های صحیح، مصالح حقیقی و خطوط قرمز اصیل و تفکیک آن از محافظه کاری، واقعیت پنداری و واقعیت نمایی، مصلحت سنجی ها و خطوط قرمز کاذب و دروغین است.
🔸 مطالبه گری تشکیلاتی: مطالبه گری سازمان دهی شده، تشکیلاتی و گروهی، موجب زایش و تبلور اندیشه های جدید و ایجادکننده خلاقیت ها و برنامه های قوام یافته تر، کامل تر، تخصصی تر و عملی تر می گردد. برای انجام فعالیت های تشکیلاتی، به ساختارسازی های چابک از قبیل تشکیل اتحادیه ها، قرارگاه ها، سمن ها، تشکل ها و استفاده از ظرفیت مساجد نیاز است. در این راستا می بایست با اعتمادزایی و اطمینان آفرینی برای جلب نظر افراد برای مشارکت، همت نمود.
🔸 مطالبه گری راهبردی: منظور اولویت بندی و ارزش گذاری موارد با توجه به توان و ظرفیت مطالبه گران است، تا از آدرس های غلط، مسائل کمارزش و مطالبات مصداقی که باعث به حاشیه رفتن مسائل کلان و امور مهم می شود، اجتناب شود.
🔸 برنامه ریزی و تدوین نقشه راه: توجه به این مهم باعث می شود حرکت مطالبه گری در مسیری هدفمند قرار بگیرد و رسالت های مهم خویش را محقق سازد. برای این منظور به سه مولفه نیاز است: نخست عقل راهبردی و تفکر استراتژیک؛ دوم بصیرت همراه هوشمندی و سوم منظومه فکری.
🔸 موقعیت شناسی و زمان شناسی: بدین معنا که از مطالبه گری در مواقع بحران های طبیعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی اجتناب نمود؛ در زمان مناسب و به دور از تعجیل و تاخیر به مطالبه پرداخت؛ به حالات مخاطب مطالبه گری توجه نمود؛ و جایگاه و موقعیت نظام اسلامی را در سطح جهان و وضعیت دشمنان را در نظر گرفت.
🔸 آموزش مطالبه گری: تحقق این مهم نیازمند توسعه مدل ها و روش های صحیح آموزش علمی و عملی برآمده از الگوهای بومی اسلامی ایرانی است.
🔸 مطالبه گری پایدار: مطالبه گری همزاد و همراه صبر، تحمل بالا، جدیت، سعه صدر و جهاد است.
🔻این مطالعه در اندیشکده جهادی و توسط ناصر ترابی در سال ۱۳۹۸ انجام شده است.
🔻آرمانخواهی
این پرچم آرمانخواهی و مطالبهگری را زمین نگذارید؛ همهی این بحثها و صحبتی که در این مدّت یک ساعت و نیم شما دوستان در اینجا [بیان] کردید، مطالبهگری بود دیگر؛ مخاطب مطالبهگری هم گاهی خود این حقیر بودم، گاهی دستگاه دفتر ما بود، گاهی مجموعههای دیگر بودند؛ این بسیار چیز باارزشی است؛ این مطالبهگری را از دست ندهید، این آرمانخواهی را از دست [ندهید]. اینها آرمانخواهی است؛ ممکن است بعضی از این چیزهایی که شما مطالبه میکنید عملی نباشد که واقع قضیّه هم همین است؛ یعنی وقتی انسان وارد عمل شد مشکلات کار میدانی برای او بیشتر آشکار میشود، معلوم میشود که همهی آن چیزهایی که میخواستیم، یا نمیتوانسته عملی بشود یا نمیتوانسته به این زودی عملی بشود؛ لکن خودِ این آرمانخواهی باارزش است؛ برای اینکه اگر آرمانخواهی وجود نداشته باشد راه را گم میکنیم؛ این آرمانخواهی موجب میشود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم. این آرمانخواهی را داشته باشید؛ این آرمانهای مهم را: عدالت، استقلال، رفع فساد، در نهایت تمدّن اسلامی. آرمان اصلی و واقعی و نهایی، ایجاد تمدّن اسلامی است؛ اینها را از دست ندهید و اینها را مطالبه کنید و بخواهید روی آن فکر کنید؛البتّه مطالبهگری بایستی با شکلهای منطقی باشد
۱۳۹۹/۰۲/۲۸
بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی
سید احمد رضوی | صراط
#نارفیق وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
#ظریف
آن سبو بشکست و پیمانه ریخت
#تحلیل_روز
🎯 تحلیل و بررسی بیانات مقام معظم رهبری
🔹 سیاست های کلی نظام
🔹 نقش مجری در اجرای سیاست های کلی
🔹 ابعاد مختلف انتشار فایل صوتی ظریف
🔹 پیش درآمدهای انتخابات ۱۴۰۰
🔹 تحلیل مذاکرات وین
🔴 یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ، ساعت ۲۳
🔸️ دوستان و اطرافیان خود را به این کانال دعوت کنید تا پاسخ پرسشهایشان را دریافت کنند🌷
◀️ نشر حداکثری
#سیداحمدرضوی
http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
#جالبه 😉
🔹 در اردوگاه اصلاح طلبان بمب چه کنم چه کنم منفجر شده و مانده اند با این رسوایی چه کنند!! اما نیروهای انقلابی تب کردن که توبیخ ظریف توسط آقا به نفع ظریف شده!!!!!
🔸 به این تحلیل های فضایی چطور میرسید که در دکان هیچ عطاری نیست؟!!!😂😂😂
🔻رهبر معظّم انقلاب
🔹این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمیشود. در همه جای دنیا مربوط به مجامع بالادستی و مسئولین عالی رتبه هستند که تعیین میکنند. البته وزارتخارجه هم مشارکت دارد. امّا مجری است. در کشور ما هم شورایعالی امنیت ملی است و همه حضور دارند، تصمیمگیری میشود و وزارت خارجه به شیوههای خودش باید اجرا کند.
سید احمد رضوی | صراط
🔻رهبر معظّم انقلاب 🔹این را هم همه بدانند که سیاست خارجی در هیچ جای دنیا در وزارت خارجه تعیین نمیشو
به این کلام کلمه به کلمه با دقت کامل توجه کنید
پاسخ به شبهه ایجاد شده در رابطه با مصوبه امروز شورای نگهبان
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=34642
🔻ابلاغ سیاستهای کلی «انتخابات
🔸حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.
تبصره 5 از ماده 10 - تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان.