eitaa logo
سید احمد رضوی | صراط
18هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
101 فایل
کلام؛ معجزه ایست که می توان با آن، شیر را رام کرد یا وحشی... و خدا لگام کلام را در دست تو نهاد... سیداحمدرضوی آیدی ارتباط : @Seyedahmadrazavi59 🔹 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَنَكفُرُ بِبَعضٍ 🔹 یکی از چالش های ما در درون جریان انقلابی و بسیاری از حوزه های فکری دیگر، نگاه ناقص و سوگیری شده است که مصداق بارز آیه 150 سوره نساء میشود که خداوند میفرمایند: "کسانی که خدا و پیامبرانِ او را انکار می‌کنند، و می‌خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و می‌گویند: «به بعضی ایمان می‌آوریم، و بعضی را انکار می کنیم» و می‌خواهند در میان این دو، راهی برای خود انتخاب کنند..." 🔰 مقام معظم رهبری میفرمایند: 🔹 غیرت دینی در آنجایی که خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است،‌ همراه با هست و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است که یک شعبه‌ای از عقلانیت است و نشان دهنده‌ی عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که با آن عقلانیت همراه است. 🔸 اما میبینیم عده ای تنها غیرت دینی را سرلوحه خود نموده و بر اساس آن و بدون در نظر گرفتن شرط قبولی و صحت غیرت دینی یعنی عقلانیت و بصیرت به تبیین آن میپردازند. 🔰 مقام معظم رهبری در تبیین لزوم وحدت و حفظ انسجام ملی میفرمایند: 🔹البته در خصوص بعضی که در مقابل انقلاب می‌ایستند، انقلاب چاره‌ای جز ایستادگی ندارد اما نباید «اختلاف نظر و سلیقه» به جبهه‌گیری در مقابل یکدیگر، تضعیف امید و مخدوش شدن انسجام عمومی منجر شود. 🔸 اما عده ای بدون در نظر گرفتن مبانی وحدت و حفظ انسجام اسلامی، شروع به دم زدن از وحدت میکنند فارغ از شرایط و ملاحظات آن!!!! 🔹 آیا میشود در درون یک جامعه اسلامی انتظار: ▪️ وحدت بین امیرالمومنین علیه السلام و خوارج را داشت؟! ▪️ وحدت بین امیرالمومنین علیه السلام و طلحه و زبیر را داشت؟! ▪️ وحدت بین امام حسین علیه السلام و یزید و شمر را داشت؟! 🔹 بدیهی است که برخی در درون جامعه اسلامی در مقابل اسلام با نام اسلامی گری می‌ایستند، و مسلمین چاره‌ای جز ایستادگی در مقابل آنها ندارند . 🔸 لذا وحدت و انسجام ملی نیز همانند هر گزاره دیگری دارای ملاحظات و قواعدی هست که میباست به آنها توجه ویژه داشت 🔸 اینکه مومن به بخشی باشیم و کافر به بخشی دیگر هیچ سنخیتی با انقلابی گری، بصیرت و عقلانیت ندارد. @s_a_razavi
✅ خطِ انحراف 🔹 اینا بخشی منویات یکی از اساتید معروف و شاگردان برجسته پدر طب اسلامی هست 🔸 وقتی اینا رو خوندم ناخودآگاه یاد کتاب شیطانی سلمان رشد افتادم؛ دقیقا همان نگاه، همان مبنا، همان بیان!!! ◀️ به نظرتون با این افراد و این تفکرات میشه وحدت داشت؟! ◀️ آیا اینها در درون جریان انقلابی قرار میگیرند؟! ◀️ فرق این تفکر با وهابیت و داعش چیه؟! ✅ وحدت و انسجام ملی مبنا داره؛ اتفاقا قبولِ حضور این افراد با این تفکرات در هر جریان انقلابی یعنی یک اقدام ضد وحدت @s_a_razavi
✅ میدونید چه شخصی رو دارن لعن میکنن؟!!! 🔹 آیت الله مکارم شیرازی را علنا در گروه عمومی شون دارن لعن میکنن😔 🔸چرا؟! 🔹 چون هنگام دریافت دوز سوم واکسن فرمودن:"ائمه علیهم السلام طبیب نبودند ولی طب الأئمه نشان می دهد که آنها همیشه توصیه می‌کردند و کسانی که به این توصیه ها عمل می کنند زندگی سالمی دارند." https://eitaa.com/s_a_razavi/7793 🔰 به نظر شما اینا درد دین و انقلاب دارن؟! 🔰به نظر شما اینا دلشون به حال سلامت مردم میسوزه؟! 🔰 به نظر شما با اینا میشه وحدت داشت و به انسجام ملی فکر کرد؟! ◀️ اگه فکر میکنید این افراد در جریان طب اسلامی و مخالف واکسن، افراد بی تاثیر و عادی هستن، سخت در اشتباهید @s_a_razavi
✅ از اینا بدترش رو نسبت به رهبری دارن که دیگه شرمم میاد اراجیف شون رو منتشر کنم😔
✅ بگیرنشون؟!!! 🔰 بعد از دستگیریشون 🔹 کی میخواد جواب مظلوم نمائی رفقاشون در فضای مجازی رو بده؟!! 🔹 کی میخواد طرفداران صد آتشه شون رو که عموما خانوم هستند رو بده؟!! 🔸 همین الان نمیبینید چه جوی در مخالفت با واکسن با طرفدارانشون راه انداختن؟!!! ◀️ نظام باید صبر کنه تا ماهیت اینها برای طرفدارانشون روشن بشه، از اطرافشون پراکنده بشن تا بعد بتونه با اینها برخورد کنه ◀️ فکر میکنید: ▪️ چرا با سران فتنه برخورد نشده؟! ▪️ چرا با سران تشیع انگلیسی برخورد نشده؟! ▪️ چرا با سران انجمن حجتیه برخورد نشده؟!!! ✅ اگه واقعا دنبال برخورد قضائی با اینها هستین؛ مطالبه برخورد باهاشون رو ایجاد کنید، از مسئولین بخواین، تا مسئولین هم به درخواست وارد عمل بشن ✅ تا زمانی که جمعی از مردم اطراف این افراد هستن برخورد با اینها سخته @s_a_razavi
سید احمد رضوی | صراط
✅ بگیرنشون؟!!! 🔰 بعد از دستگیریشون 🔹 کی میخواد جواب مظلوم نمائی رفقاشون در فضای مجازی رو بده؟!! 🔹
🔰 یه شب ساعت دو نصف شب رفتن محترمانه جمعشون کردن ( به قول بعضیا شون بزن بزن نبود، بِکِش بِکِش بود) تا چند وقت بعد چه هجمه ای بر علیه نظام راه انداختن!!!! 🔹 چقدر فریاد وا السلاما؛ وا مظلوما؛ وا ناموسا سر دادن؟!!!! 🔹 تازه از بینشون سه تا انتحاری هم دستگیر شد ( انتحاری ها از این جمع نبود بلکه از منافقین بودن که میخواستن سوء استفاده کنن) 🔹 تازه کلی هم از کسبه و همسایه های اون محله شاکی حضور اینا بودن!!!! ◀️ بعد حالا انتظار دارین نیروهای امنیتی و فتا و ... بیان بدون هیچ پیوست رسانه ای و اقناع سازی افکار عمومی با اینها برخورد کنن؟!!!!
🔰 یک موضوعی رو خیلی از مخاطبین سوال میکنن و براشون شبهه هست لذا امشب مقداری توضیح میدم. 🔹 ان شاالله فردا ادامه بحث "نقش مردم" رو ادامه میدم 🔸ابتدا قبل از ورود به بحث چند مثال میزنم تا کمی ذهنتون آماده بشه 👇👇👇👇
✅ مثال اول 🔰 خوارج 🔹 اکثریت اهل خوارج: ▪️ حافظ قرآن بودن ▪️ نماز شب خون بودن ▪️ اهل ذکر و نماز بودن ▪️ اهل رعایت احکام شرعی بودن 🔹 خلاصه از بسیاری از ماها ظواهر و احکام دین را بیشتر و بهتر و دقیق تر رعایت میکردند و انجام میدادن... 🔸 اما در نگاه شیعه، اهل حق نبودن و به تعبیری در جبهه باطل قرار داشتن!! 🔹 سوال میشه؛ چرا؟!!!! 🔸 پاسخش اینه که درسته ظواهر دین را خیلی خوب رعایت میکردن اما: ▪️ فهم درستی از مبانی دین نداشتن ▪️ در شناخت عرصه بصیرت نداشتن ▪️ عقلانیت در محاسبه را قبول نداشتن ▪️ از ظاهر دین به باطن دین نرسیده بودن 🔸 لذا از دین خارج شدن و سپس در مقابل ولایت قرار گرفتن؛ 🔰 به همین دلیل در نگاه شیعه با اینکه اهل نماز و روزه و قرآن بودن اما در لشکر باطل قرار گرفتن ✅ در همین قالب، وهابیت و داعش و بسیاری از جریانات فکری دیگر که نام اسلامی را برای خودشان انتخاب کرده اند، حتی در ظاهر هم مشابه خوارج بسیار اهل رعایت و حساسیت هستند اما در جبهه باطل هستند و حکمشان نابودی. @s_a_razavi
✅ مثال دوم 🔰غالیان 🔹عبدالله بن سبأ در زمان حیات امیرالمومنین علی علیه السلام از شدت ارادت و علاقه ادعای الوهیت برای ایشان نمود و تعدادی از شیعیان امیرالمومنین را نیز با خود همراه نمود!! 🔸 این افراد نیز با اینکه: ▪️ به وحدانیت خدا شهادت داده بودند ▪️ به پیامبری رسول اکرم ص شهادت داده بودند ▪️ به ولایت علی ع شهادت داده بودند ▪️ اهل رعایت احکام شرعی بودند 🔸 اما امیرالمومنین علی علیه السلام شدیدترین مجازات را برایشان در نظر گرفت.( در برخی از روایات آمده که همه را گردن زدند) 🔹 سوال میشه؛ چرا؟!!!! 🔸 پاسخش مانند مثال قبل هست: ▪️ فهم درستی از مبانی دین نداشتن ▪️ در شناخت عرصه بصیرت نداشتن ▪️ عقلانیت در محاسبه را قبول نداشتن ▪️ از ظاهر دین به باطن دین نرسیده بودن ✅ نکته مهمی که برای تفکر شیعه دارای اهمیت است عقلانیت و بصیرت در شناخت مبانی اسلام است؛ اگر کسی شناخت درستی از مبانی اسلام نداشته باشد و به دور از عقلانیت و بصیرت دست به اندیشه، تبیین، اقدام و سخن کند به انحراف کشیده میشود و جبهه باطل کشیده میشود. @s_a_razavi
✅ مثال سوم 🔰 انحراف 🔹در دهه های اخیر نیز فرقه ها و نحله ها و تفکراتی بوده اند که در ظاهر نام اسلامی را داشته اند اما هیچ سنخیتی از مبانی اسلام نداشته اند مانند: ▪️ اسلام آمریکایی ▪️ تشیع انگلیسی ▪️ لیبرال مسلمان ▪️ انجمن حجتیه ▪️ فرقه شیرازیها ▪️ و ... ✅ نکته ای که میبایست در اینجا به آن توجه کنیم این است که نگاه ما اعتقادات و اعمال ظاهری آنان نیست بلکه مبنای طرد و بطلان آنان در نگاه ما انحراف و التقاط در مبانی اسلام هست. ✅ نکته دیگری هم که در اینجا ذکر آن اهمیت دارد نگاه ما به اعضا و طرفداران آنها نیست(یعنی ما با اشخاص کاری نداریم) بلکه مبنای نگاه ما تفکر آنان است. @s_a_razavi
🔰 خب؛ حالا اینا رو گفتیم که به چه نکته ای برسیم؟! 🔹 اول این نکته رو بگم که در مثال مناقشه نیست؛ پس لطفا نگید من گفتم فلانی ها خوارج هستن یا فلانن!!! 🔸نه؛ مثالهای من در تبیین یک مبنای اصولی برای رد یا تایید یک تفکر یا جریان هست نه مشابهت سازی 🔹 دوم هم اینکه بحث من روی افراد نیست که بعد بگین فلانی اینطوری هست فلانی نیست؛ بلکه بحث روی یک تفکر هست
✅ طب اسلامی 🔰 قبلا در خصوص مبانی نگاه علما و اساتید طب اسلامی بصورت تفکیکی مطالبی را عرض کرده بودم: https://eitaa.com/s_a_razavi/6561 https://eitaa.com/s_a_razavi/7529 https://eitaa.com/s_a_razavi/5021 🔰 حقیقت آن است که طبی که با عنوان طب اسلامی در جامعه در حال درمانگری است هیچ سنخیتی با مبانی اسلام ندارد. ▪️ مهم نیست که درمانگران این طب در محاورات روزانه از برخی روایات استفاده میکنند که منتسب به معصومین است ▪️ مهم نیست برخی از داروهای تجویزی آن قابلیت درمان کنندگی دارد ▪️ مهم نیست برخی افراد موجه، مهذب، صادق نیز در این شبکه در حال درمانگری و استفاده از تجربیات خود هستند. 🔰 انچه مهم است شاکله تفکر گردانندگان این شبکه درمانگر است که هیچ سنخیتی با مبانی اسلام ندارد. 🔹اگر دقت کنید هیچ یک از مراجع تقلید و علمای بزرگ اسلامی نیز: ▪️ نه این طب را طب اسلامی دانسته اند!! ▪️ نه این شبکه را تایید کرده اند!! ▪️ نه پدرش را به رسمیت شناخته اند!! 🔹 در واقع هیچ یک از بزرگان دین این تفکر را در چهارچوب اسلام نپذیرفته اند!! 🔰 آنچه که مراجع و علمای اسلام از طب مورد تایید اسلام سخن میگویند و میبایست ما در قالب تمدن نوین اسلامی به آن دست یابیم هیچ سنخیتی با این شیوه درمانگری ندارد. 🔰 مبنای طب اسلام برگرفته از نگاه جامع نگری و با فلسفه اسلامی است نه یک طب با تفکرات التقاطی از چندین مجموعه فکری با پوشش روایی و اسلامی 🔰 آنچه که امروز مرسوم به طب اسلامی است را در واقع باید طب اخباری یا طب تبریزیان نامید که هیچگونه معیار و شاخص علمی-تحقیقاتی ندارد. 🔹 این طب سرشار از انحرافات و التقاطات فکری است که در درون آن چندین چالش بزرگ حل نشده است؛ چالشهایی چون: ▪️ عدم وجود یک ساختار علمی و مدون ▪️ عدم وجود یک سازمان تشکیلاتی دقیق ▪️ عدم هماهنگی و انسجام تفکرات درونی ▪️ تضادها و اختلافات درونی اساتید ▪️ نگاههای سلیقه ای درمانگران ▪️ شبکه آموزش غیر علمی 🔹 علت تمام این چالشها نیز نوظهور بودن این طب ( عمری حدود 20 سال ) است، که همین نکته نیز سوالی بزرگ در ذهن محققین به وجود آورده است که چرا پس از 1400 سال بوجود آمده است و در طول این 14 قرن چرا هیچ اثری از آن نیست؟! ✅ مجددا عرض میکنم تمام مراجع و علمای بزرگ اسلام قائل به درمانگری (طب) در چهارچوب مبنای اسلام هستند؛ شیوه هایی از درمانگری توسط برخی از اساتید نیز در حال حاضر وجود دارد؛ آنچه که امروزه بصورت بدان گفته میشود که مصدر و منشاء آن تفکرات و تخیلات و اجتهادات آقای تبریزیان است سنخیتی با طبی که مورد تایید اسلام است . @s_a_razavi
✅ ایشون جزء نمایندگان و شاگردان ارشد آقای تبریزیان هست 🔹 برخی از تفکراتش رو در این چند روز در کانال قرار داده ام 🔸 متاسفانه این تفکرات در این شبکه بسط و نشر داده شده 🔰 این موضوعات جزئی از این جریان انحرافی است که با نام طب اسلامی در حال زیست در جامعه است. 🔹 در بحث اشکالات و انحرافات بسیار عمیق تر است. ◀️ بی دلیل نیست یک از مراجع و علمای بزرگ اسلامی این جریان انحرافی را در قابل طب اسلامی مورد پذیرش قرار نداده است. @s_a_razavi
✅ برای برخی مخاطبین یکسری سوال ایجاد شده که لازمه بحث طب اسلامی رو ریشه ای تر بهش بپردازیم
✅ اسلام 🔰 اسلام چه تعریفی داره؟ 🔹 به تعبیری اسلام کامل ترین، جامع ترین، دقیق ترین، صحیح ترین برنامه و شیوه زندگی بشر هست 🔰 یعنی چی؟! 🔹 یعنی ما با این برنامه زندگی میتونیم به بهترین شیوه ممکن استعدادهای بالقوه (نهفته در دورن مون) رو به بالفعل (پرورش بدین و به منصه ظهور رساندن) تبدیل کنیم. 🔹یعنی ما توی دنیا به بهترین نحو ممکن از نعمات الهی استفاده کنیم 🔹یعنی ما در دنیا با این برنامه روح مون رو پرورش بدیم که در جهان ابدی در جایگاه و مرتبه خوبی قرار بگیریم 🔰 این برنامه زندگی شامل چه موضوعاتی هست؟! 🔹به طور کلی میتونیم اسلام رو به دو بخش کلی تقسیم کنیم: 🔸 یک بخش شامل احکام و اعمال شرعی و عبادی میشه مثل: ▪️چطور نماز بخونیم ▪️چگونه روزه بگیریم ▪️ به چه کیفیتی مناسک حج رو انجام بدیم ▪️ و ... 🔸 که شرحش در توضیح المسائل و رساله های مراجع تقلید هست 🔸 یک بخش هم تعیین چهارچوب ها، حدود و ثغور، ویژگیها، قواعد، اصول و ... تعاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در زندگی انسان میشه مثل: ▪️ خدا را چگونه بشناسیم ▪️ جهان و هستی را چگونه بشناسیم ▪️ پس از مرگ به کجا میرویم ▪️ چگونه و با چه کیفیتی حکمرانی کنیم ▪️ چگونه و با چه کیفیتی با دشمنان دین بجنگیم ▪️ چگونه و با چه کیفیتی فعالیت اقتصادی کنیم ▪️ چگونه و با چه کیفیتی علم آموزی کنیم ▪️ چگونه و با چه کیفیتی فعالیت اجتماعی داشته باشیم ▪️ و ... 🔸 در واقع در این بخش اسلام یک چهارچوب با اصول و قواعدی رو مشخص میکنه که بشر در طول هزاران سال دیگر نیز هر فعالیتی را میتواند در درون آن تبیین و پیاده سازی کند. @s_a_razavi
✅ اسلام و علم 🔻 قسمت اول 🔰 قبل از ورود به این بحث چند سوال میپرسم: 🔹 آیا ما میتونیم علوم مختلف رو به دو دسته اسلامی و غیر اسلامی تقسیم کنیم؟! میتونیم بگیم: ▪️ خیاطی اسلامی، خیاط غیراسلامی؟! ▪️ آشپزی اسلامی، آشپزی غیر اسلامی؟! ▪️ فیزیک اسلامی، فیزیک غیراسلامی؟! ▪️ مکانیک اسلامی، مکانیک غیراسلامی؟! ▪️ و .. 🔹 اصلا آیا تقسیم علوم به اسلامی و غیر اسلامی درسته؟!! 🔰 دسته بندی کلی علوم 🔹علوم عموما بر پای تجربه و کشف بشر هست که در طول تاریخ چند هزار ساله اش به دست آورده 🔸 برخیش از همون اوایل بهش دست پیدا کرده اما در طول زمان به تکامل رسیده مثل آشپزی، خیاطی،طبابت، خانه سازی، نجاری و ... 🔸 برخیش صدها سال و یا هزاران سال بعد بهش دست پیدا کرده مثل فیزیک، شیمی، اتم، نانو، مکانیک، الکترونیک و ... 🔸 برخیش هم حاصل تامل و تفکر و جوششهای درونی بوده مثل مبانی و مکاتب فکری و فلسفی؛ اینا برخیش از اول بوده اما به مرور زمان تکامل پیدا کرده، برخیش هم صدها سال و هزاران سال بعد به وجود آمده 🔰خب؛ حالا تعامل و نظر اسلام با این علوم به چه شکلی و بر چه مبنایی هست؟! ◀️ قبل از پاسخ به این سوال باید به دو نکته مهم توجه کنیم: 🔻نکته اول 🔹 ذات علوم مختلف بر تجربه بشر هست و مدام در حال افزوده شدن، تکامل و گسترده شدن؛ مثلا 🔸 در صدر اسلام: ▪️ کل علم طبابت شاید سه چهار عنوان کتاب هم نمیشد اما الان بیش از دهها هزار عنوان کتاب هست ▪️ کل علم خیاطی یک عنوان کتاب هم نبود اما الان صدها عنوان کتاب شده است ▪️کل علم فیزیک و شیمی و نجوم یک کتاب هم نبود اما الان هر کدام شامل هزاران عنوان کتاب میشود ▪️برخی از علوم هم تا آن زمان و صدها سال بعد از آن بشر به آنها دست نیافته بود مثل الکترونیک، هسته ای، نانو و ... 🔻 نکته دوم 🔹 ظرفیت بشر نیز در طول تاریخ در حال تکامل و افزایش بوده است که بهترین شاهد مثالش تکمیل نزول دین اسلام در طول چند هزار سال توسط 124 هزار پیامبر از سوی خدا بوده است. 🔸 اگر بشر روز اول ظرفیت کاملی را داشت خدا همان اول اسلام را کامل به او عرضه میکرد 🔸 حتی ما در برخی روایات داریم که علم 27 شاخه دارد که تا قبل از ظهور بشر تنها به 2 شاخه اش دسترسی پیدا میکند!! این یعنی ظرفیت بشر قبل از ظهور و بعد از آن متفاوت است. ▪️ ادامه در قسمت بعد... @s_a_razavi
✅ اسلام و علم 🔻 قسمت دوم 🔰 خب؛ حالا با توجه به نکات دو پست قبل نحوه تعامل اسلام و علوم چگونه تعریف میشود؟ 🔹 در پست های قبل عرض کردیم که یک بخش از سلام تعیین چهارچوب ها، حدود و ثغور، ویژگیها، قواعد، اصول و ... تعاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در زندگی انسان هست. 🔹 در بحث علوم مختلف نیز اسلام در همین قالب ورود میکند؛ یعنی: 🔸 اسلام چهارچوب، حدود و ثغور فعالیت، قواعد و اصول مبنایی هر علم را در برنامه زندگی بشر(در چهارچوب دین) مشخص میکند و بشر موظف است در آن قالب به کسب علوم و گسترش و استفاده از آن اقدام کند. 🔸 در حقیقت اسلام شاکله و کلیات نسبت علم، بشر و نحوه اثرگذاری آن بر زندگی را معین میکند، به شکلی که اگر بشر تا هزاران سال بعد هر مقدار در آن علم پیشرفت کند باز هم با همان کلیات قابل سنجش و راستی آزمائی صحت و سقم باشد؛ حتی این کلیات برای هزاران عمل جدیدی که قرنها بعد هم به وجود میآید کاربردی و لازم الاجرا است. ◀️ یک مثال میزنم تا موضوع کمی قابل فهمتر شود: 🔰 اسلام و علم خیاطی 🔹 در بحث خیاطی و پوشش، اسلام چهارچوب ها، حدود و ثغور، ویژگیها، قواعد، اصولی را تعریف کرده است؛ مثلا ▪️میزان و نحوه پوشیدگی بدن بر اساس محرم و نامحرم ▪️ نوع و جنس پارچه ▪️ قواعد حلال و حرام ▪️ میزان سود و زیان ▪️ استفاده بهینه از مواد اولیه ▪️ رنگ ها در پوشش ▪️ نحوه تعامل و تقابل با کفار ▪️ و ... 🔹 با این چهارچوب تعیینی، بشر از صدر اسلام تا صدها هزار سال بعد، با هر میزان پیشرفت در علم خیاطی چه از نظر تکنیک چه تکنولوژی، میتواند در درون اسلام به عنوان کامل ترین، جامع ترین، دقیق ترین، صحیح ترین برنامه و شیوه زندگی بشر فعالیت کند. 🔸 مهم نیست شما میخواهید با نخ و سوزن لباس بدوزید یا چرخ خیاطی؛ چه مدل چادری را بدوزید و با چه تکنیکی بدوزید و ... 🔹مهم این هست که ▪️ غش در معامله نکنید ▪️ با دروغ و کلک سفارش دوخت نگرفته باشید ▪️ لباس بدن نما و تحریک کننده ندوزید ▪️ پارچه و نخ از راه حلال باشد ▪️ با ابزار غصبی و در محل غصبی ندوزید ▪️ منصفانه دستمزد بگیرید ▪️ لباس مناسب شان یک مومن و مسلمان بدوزید ▪️ با فعالیت تون به منافع اسلام و مسلمین ضربه نزنید ▪️ و ... ✅ علوم دیگر نیز در همین قالب در اسلام قابل تعریف است ✅ در حقیقت اسلام شاکله فعالیت و استفاده از هر علم را مشخص میکند نه مصادره و نام گذاری و تفکیک اسلامی و غیر اسلامی ✅ علومی همچنین شیمی، طب، فیزیک، هسته ای و ... تقسیم بندی اسلامی و غیر اسلامی ندارد اما بشر میتواند از آن استفاده غیر اسلامی داشته باشد ▪️ ادامه در قسمت بعد... @s_a_razavi
✅ اسلام و علم 🔻 قسمت سوم 🔰 طب در منظر اسلام 🔸 طب نیز همانند دیگه علوم بشر در طول تاریخ دارای پیشرفتهای گسترده ای بوده است به شکلی که کیفیت و کمیت طب در دوره کنونی با دوره طب اسلام غیر قابل قیاس است(چه از نظر تکنولوژی، چه تجربه و تخصص، چه تنوع درمانگری و چه کشف داروها) 🔹 اگر ما بخواهد طب را در قالبی محدود و دگم در بستر زمان، مکان و تجربه محصور کنیم، طبعا طب تعریفی ما ناقص و ناکارآمد خواهد بود. لذا نگاه اسلام به طب نیز بر مبنای نگاه کلان محور، با تعیین حدود و ثغور و نیز تعریف قواعد و اصول درمانگری در بستر تجربه و زمان بوده است که شامل تمام اعصار و ملل میشود. 🔹 نگاهی مبتنی بر: ▪️ جهان بینی الهی ▪️ انسان شناسی اسلامی ▪️ استفاده از تجربیات گذشتگان و دیگر ملل ▪️ استفاده از تکنولوژیهای روز ▪️ رعایت احکام شریعت ▪️ تعیین قواعد و اصول 🔰 در این نگاه ما مرزبندی زمانی، مکانی و نژادی به شیوه های مختلفِ درمانگری نداریم، بلکه تمام تجربه ها و دستاوردهای بشری در طول تاریخ و توسط ملل دیگر را پذیرا هستیم البته بر اساس حدود و ثغور و قواعد و اصول تعیینی اسلام؛ مثلا: 🔹 ممکن است در تجربه درمانگری غرب در قالب طب رایج برخی از درمان ها توسط شراب، ژلاتین خوک و ... صورت گیرد که منطبق بر اصول و قواعد اسلامی نیست، ما صرفا همان بخش را حذف میکنیم اما از مابقی شیوه های درمانگری آن یا مستقیما استفاده میکنیم یا در تحقیقات خود بهره میبریم( نگاه ما نگاهی صفر و صدی نیست) 🔹 در بخشی از تجربه های برخی کشورها مانند کره(سوجوک)، سوئد، ژاپن (شیاتسو) و ... درمانگری بر مبنای ماساژ است؛ در اینجا نیز ما از این تجربیات میتوانیم بهره ببریم اما در قالب همان حدود و ثغور و قواعد و اصول تعیینی اسلام، مانند ▪️ رعایت احکام محرم و نامحرم ▪️ عدم ماساژ برخی از نواحی بدن ▪️ رعایت قواعد عدم تحریک پذیری و تحریک شوندگی 🔹 در طب چینی و برخی ملل نیز در کنار بسیاری از شیوه قابل قبول درمانگری، برخی شیوه هایی که در آن استفاده از گوشت برخی از حیوانات مانند هزارپا، کرم، مار و ... نیز وجود دارد و ما حذف آن بخش ها از شیوه های قابول قبول آن میتوانیم استفاده ببریم. 🔰 در کنار تجربیات و کشفیات بشر در درمانگری، در طول حیات 250 ساله اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز روایات و دستورالعمل هایی بیان شده است که میتوان با بررسی و تعمق در سندیت و ویژگیهای آن در تکمیل، تصحیح و تجمیع تجربیات بشر استفاده نمود. ✅ در اسلام ما جزیره ای منفک شده از تجربیات درمانگری با نام طب اسلامی نداریم؛ بلکه تنها یک طب با مبانی اسلام هست که مرجع و شاکله صحت سنجی، اعتبار دهی و تقویت دستاوردهای تجربی و کشفی بشر در حوزه درمانگری است. ✅ در اسلام ما نگاه تکفیری و دگم بر مبنای رد تمام دستاوردهای بشری نداریم؛ بلکه ما با تجمیع، تصحیح و تکمیل تمام آن تجربیات، نگاه دقیق و جامعی را به تمام ملل دیگر در قالب بخشی از تمدن نوین اسلامی ارائه میکنیم . ◀️ اما متاسفانه باید گفت طبی که اکنون داعیه دار نام طب اسلامی هست نه تنها هیچ سنخیتی با مبنا اسلام ندارد بلکه سد راهی بزرگ در مقابل نگاه حقیقی اسلام به طب و درمانگری است. @s_a_razavi
✅ آیا این نظرات اجتهادی پدر طب اسلامی سنخیتی با مبانی اسلام دارد؟!!! 🔹 کار پزشکان شیمیائی است!! 🔹 حتی یک پزشک از عبور نمیکند!! 🔹 کسانی که به پزشک شیمیائی مراجعه میکنند روز باید پاسخگو باشند!!! 🔹 استفاده داروهای شیمیایی است!!! 🔹 درآمد پزشکان شیمیائی است!! ◀️ اسلام کجا؛ این نگاه تکفیری و عاری از عقلانیت و بصیرت کجا؟!!! ✅ آیا پرورش یافتگان این نوع تفکر، نگاهی غیر از این را آموزش میبینند؟!! @s_a_razavi