سید احمد رضوی | صراط
✅ نسخه مخلوط اقتصادی 🔹 اگر ما در زمینه ی اقتصادی و در زمینه ی تشکیلات اداری هم توصیه ی اسلام را
سلام آقا سید
عمل توصیه دقیق اسلام در اقتصاد چگونه است؟
باید چه کار کنیم تا به این نقطه برسیم؟
آیا تا کنون فرد یا افرادی مبانی اقتصادی اسلام را به صورت علمی کار کردند؟
پاسخ 👇👇
✅ هیچ محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم
🔰 البتّه اینکه ما میگوییم ایرانی یا اسلامی، #مطلقاً به این معنا نیست که ما از دستاوردهای دیگران استفاده نخواهیم کرد؛ نه، ما برای به دست آوردن علم، #هیچ_محدودیّتی برای خودمان قائل نیستیم. هر جایی که علم وجود دارد، معرفتِ درست وجود دارد، #تجربهی_صحیح وجود دارد، به سراغ آن خواهیم رفت؛ منتها چشمبسته و کورکورانه چیزی را از جایی نخواهیم گرفت. از همهی آنچه که در دنیای معرفت وجود دارد و میشود از آن استفاده کرد، استفاده خواهیم کرد.
۱۳۸۹/۰۹/۱۰
🔹 بیانات مقام معظم رهبری در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10664
پ.ن: توصیه میکنم بیانات رهبری در این جلسه مهم را حتما بصورت کامل و دقت مطالعه کنید.
🔴 چند نکته جهت تبیین موضوع
🔹 تفکر حاکم بر اقتصاد کشور در دهه شصت، عمدتا تفکری تاثیر گرفته از دیدگاههای چپ و مارکسیستی بود.
🔹 یکی از اختلافات مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور وقت با میرحسین موسوی به عنوان نخست وزیر وقت در دهه شصت همین مقوله بود.
🔹 میرحسین و بسیاری از مسئولین و شخصیت ها از حامیان سرسخت اقتصاد دولتی بود اما نگاه حضرت آقا در نقطه مقابل آنها بود.
🔹 اتفاقا در همان دوران نیز آنها، حضرت آقا را متهم به تفکر لیبرالی میکردند!!
🔻 برای روشن تر شدن این موضوع دوستان را ارجاع میدهم به یکی از خطبههای نماز جمعه رهبر انقلاب در پانزدهم آبان ۱۳۶۶ که دوران اوج منازعهی فکری حضرت آقا با حامیان اقتصاد دولتی بود.
🔸 در ذیل به چند فراز ( فرازهایی که گواه سمپاشی حامیان تفکرات چپِ مارکسیستی بر علیه نظرات رهبری بوده که رهبری در حال تبیین نظراتش برای افکار عمومی هستند) از بیانات رهبری در خطبههای نماز جمعه اشاره میکنم:
▪️اگر گفته میشود که در اسلام آزادی فعالیت اقتصادی برای همهی مردم هست، این را نباید با آزادی در سرمایهداری غربی اشتباه کرد؛ آن چیزی است و این چیز دیگری.
▪️نکتهی دوم این بود که آزادی اقتصادی در جامعهی اسلامی برای همهی مردم در صورتی تأمین خواهد شد که در جامعه مقرراتی وضع بشود و اعمال بشود که همهی آحاد مردم فرصت استفاده از امکانات طبیعی را و ثروتهای خدادادهی برای همهی مردم را بتوانند پیدا کنند.
▪️نکتهی سوم این بود که برای جلوگیری از فساد، جلوگیری از اشرافیگری، جلوگیری از تُرف در جامعه، که در قرآن به آن مکرراً تصریح شده و انواع فسادهای مالی، لازم است که بر این فعالیت آزاد کنترل و نظارتی وجود داشته باشد که آن کنترل از طرف دولت و حکومت اسلامی است.
▪️فعالیت اقتصادی در جامعهی اسلامی گفتیم آزاد است؛ اما نه آزاد مطلق، حدودی دارد، مرزهائی دارد...
▪️ و من میخواهم تذکر بدهم به برخی از برادران ناآگاه و ناآشنا به معارف اسلامی که ذهنیت خودشان را تصحیح کنند. اینجور نباشد که خیال کنند بازاری یعنی یک عمل خلاف، یک جرم، یک کاری که ضد ارزش هست. نه، اینجور نیست.
🔹 توصیه میکنم دوستان این سخنرانی را با دقت و کامل مطالعه کنند تا مقداری نسبت به مباحث اقتصادی دهه شصت و نظرات رهبری در آن دوران آشنا شوند.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21500
🟢 متاسفانه واقعیت انکارناپذیر همین است که اقتصاد دهه شصت کشور تاثیر گرفته از تفکرات چپِ مارکسیستی بوده است و بخش قابل توجهی از گرفتاری های امروز ما نیز ناشی از این موضوع است
🔴 سوال #بسیار_مهم
👈 چرا ما با لیبرالیسم و سوسیالیسم مخالفیم؟!!!🧐🧐
🔴 چرا ما با لیبرالیسم و سوسیالیسم مخالفیم؟!!!
🔹 برای رسیدن به پاسخ دقیق این میتوانیم به فرمایش مقام معظم رهبری رجوع کنیم که در سال 85 در دیدار مسئولان اقتصادی و دستاندرکاران اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی فرمودند:
🔸" هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخهی اقتصادی که این #دو_پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علیالظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست. یکی از آن دو پایه عبارت است از « #افزایش_ثروت_ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بینالمللی پیش ببرد. پایه دوم، « #توزیع_عادلانه_و_رفع_محرومیت_در_درون_جامعهی_اسلامی» است. این دو تا باید تأمین بشود. و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمیتوانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دو تا لازم است."
◀️ در واقع مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دو گزاره بسیار مهم را مشخص میکنند یعنی:
1️⃣افزایش ثروت ملی
2️⃣توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعهی اسلامی
◀️ و این دو گزاره مهم میتواند مبنای تحلیل ما در رد یا قبول کردن طرحها و دیدگاههای مختلف اقتصادی باشد.
🔻 حال ما میتوانیم بگوئیم:
🔹 ما با #لیبرالیسم مخالفیم چون تمرکز آن بر تولید و افزایش ثروت است و در حوزه توزیع عادلانه آن ضعف مبنایی دارد.
🔹 ما با #سوسیالیسم مخالفیم چون تمرکز آن بر توزیع عادلانه است و در حوزه افزایش ثروت ضعف مبنایی دارد.
✍️ سید احمد رضوی
🔰 صراط؛ مروج گفتمان اصیل انقلاب
@s_a_razavi
سید احمد رضوی | صراط
🔴 چرا ما با لیبرالیسم و سوسیالیسم مخالفیم؟!!! 🔹 برای رسیدن به پاسخ دقیق این میتوانیم به فرمایش مقام
✅ نکته قابل تامل دیگر این فرمایش رهبری نیز این هست که ایشان میفرمایند: " هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علیالظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست."
👈 یعنی اگه نسخه ای نوشته بشه و طراحانش مدعی اسلامی بودنش را داشته باشند و علیالظاهر هم اسلامی باشه اما یکی از دو شرط ذکر شده را تامین نکنه اسلامی نیست...
👈 حالا برید نسخه هایی که با نام اقتصاد اسلامی نگارش شده را بررسی کنید و ببینید آیا تامین کننده این دو شرط هست؟
سید احمد رضوی | صراط
🔴 چرا ما با لیبرالیسم و سوسیالیسم مخالفیم؟!!! 🔹 برای رسیدن به پاسخ دقیق این میتوانیم به فرمایش مقام
✅ نکته مکمل این بحث نیز در ادامه فرمایش رهبری آمده است که میفرمایند: "شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دو تا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد."
👈 یعنی ملاک رد یا قبول نسخه های اقتصادی اعم از هر تفکر و جریانی، این دو موضوع هست.
🔴 تا الان عمده نقدهای ما به سمت دکتر درخشان بوده، چند نکته هم در نقد نظرات دکتر غنی نژاد عرض میکنم.
🔴 نظر مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 قانون اساسی
✅نویسندگان قانون اساسی و اصل ۴۴، هم #هوشمند بودند، هم #منصف؛ به نظر بنده. ما با بیشتر اینها از نزدیک کار کرده بودیم. در محصول کار هم که همین اصل ۴۴، اصل ۴۳ و اینهاست، کاملاً پیداست که اینها هم مردمان هوشمندی بودند، هم مردمان باانصافی بودند. اینها آن چیزی را که از #نظرشان به شکل کلی درست هم هست، خط میانهی بین اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد سوسیالیسم شناخته بودند و این را در قالب آن سه محور اصلی مالکیت، در اصل ۴۴ ریختند. مالکیتهای اختصاصی دولتی، مالکیت تعاونی، و مالکیت بخش خصوصی؛ اینها را تقسیمبندی کردند. بعد، در ذیلش برای این، دو سه تا شرط قرار دادند. #یکی_از_شرطها این است که این تقسیمبندی با این مصادیق - که مصادیق را ذکر کردم - باید موجب رشد و توسعهی اقتصاد بشود؛ باید مایهی زیان نباشد. یعنی اگر یک روزی مسئولان کشور تشخیص دادند که این تقسیمبندی، مایهی زیان است؛ موجب رشد اقتصادی نیست، این قانون دیگر در آن روز، بدین شکل اعتبار ندارد و به شکلی که منطبق بر مصلحت باشد، انطباق دارد. این، هوشمندی و انصاف آنها را میرساند.
۱۳۸۵/۱۱/۳۰
🔹بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان اقتصادی و دستاندرکاران اجرای اصل ۴۴ قانون
👈 همانطور که واضح و مشهود است برداشت و نظر دکتر غنی نژاد از اصل 44 قانون اساسی و دیگر اصول بخش اقتصاد قانون اساسی، #کاملا_اشتباه و برداشتی #سلیقه_ای است.