eitaa logo
سید احمد رضوی | صراط
18هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
101 فایل
کلام؛ معجزه ایست که می توان با آن، شیر را رام کرد یا وحشی... و خدا لگام کلام را در دست تو نهاد... سیداحمدرضوی آیدی ارتباط : @Seyedahmadrazavi59 🔹 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/1112735758C332d249c3e
مشاهده در ایتا
دانلود
سید احمد رضوی | صراط
🔻پاسخ به شبهاتی پیرامون تناقضات درمانی کرونا 🔹 علت تناقضات طب اسلامی و طب سنتی در درمان کرونا 🔸 دل
مخالفان واکسن و طرفداران طب اسلامی هم بیان شبهات و سوالات پیرامون تناقضاتشون رو توضیح بدن چرا اولش میگفتن ادرار شتر درمان کننده کرونا هست حالا میگن شربت آلرگارد؟!! چرا اولش میگفتن کرونا دروغه حالا براش نسخه میپیچن؟! چرا اولش میگفتن کرونا مسلمونا رو نمیکشه حالا میگن میکشه؟!! چرا اولش میگفتن شیاف گل بنفشه استعمال بشه حالا میگن شربت مدبر؟!! چرا اولش میگفتن کرونا انتقاد خدا از مردم قم بود حالا میگن توطئه صهیونیستها هست؟!! ( صهیونیستها خدا شدن یا خدا صهیونیست؟!!!) چرا اولش میگفتن تبریزیان پدر طب اسلامی هست الان آروم آروم دارن منکرش میشن؟!! و صدها تناقض دیگه که باید طرفداران طب اسلامی و مخالفان واکسن به افکار عمومی پاسخ بدن
هدایت شده از سید احمد رضوی | صراط
2.24M
🔻پاسخ به شبهاتی پیرامون تناقضات درمانی کرونا 🔹 علت تناقضات طب اسلامی و طب سنتی در درمان کرونا 🔸 دلائل تناقضات پروتکل های ستاد ملی کرونا 🔹 نقش عامل تجربه 🔸 آیا این تناقضات دلیلی بر ناکارآمدی هست یا پیشرفت؟ @s_a_razavi
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور خبرنگاران صدا و سیما ، خبرگزاری فارس و بسیج ‌و تسنیم در محل کمپ در جهت تهیه گزارش و خبر برای رسانه ها
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 جریان مخالف واکسن هر روز یک موضوعی رو مستمسک توجیه رفتار اشتباه خود قرار میدهد تا بتواند توجیهی برای تقابل با ولایت به مخاطبین و طرفدارانش بتراشد و از زیر بار فشار انتقادات فرار کند. حال قرعه به نام برجام رسیده و اشتباه خود را با مثلا حمایت مراجع از برجام میخواهد توجیه کند😉 🔹 با این حال ایرادی ندارد ان شاالله امشب بصورت مفصل در بحث برجام و کفیت حمایت برخی از مراجع و شخصیت های نظامی و سیاسی در کانال توضیح میدهم✌️ 🔸 ان شاالله در هر زمینی که تعریف کنید برای تبیین ما نیز پای کار هستیم
✅ آیت الله مکارم شیرازی 🔸 پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی به استفتائی درباره اجرای برجام 🔹اگر در اجرای برجام اشکالی وجود داشت و یا شرایط نه گانه مقام معظم رهبری مدظله العالی رعایت نشده بود، شما و دیگران می توانید از مجریان برجام توضیح بخواهید و اگر توضیح آنان قانع کننده نبود از طرق قانونی دنبال نمایید. 🔸در دیدار با دکتر قاضی زاده وزیر بهداشت سابق دولت روحانی ( 2 اردیبهشت 95): 🔹برخی‌ها درباره مسئله برجام بی‌انصافی می‌کنند و نباید فراموش کنیم که توافق با چه گروهی صورت گرفته و این توافق ذره ذره حاصل شده است.البته این در حالی است که امروز ما در منطقه به آنها هیچ امتیازی نمی‌دهیم و این مسئله را نمی‌توانند بپذیرند.وقتی که مقام معظم رهبری از برجام حمایت کرده‌اند، جای تعجب است که برخی همچنان برخلاف برجام سخن می‌گویند. 🔸جمع طلاب و فضلای مدارس علمیه بناب، تهران و کرمان(3 بهمن 95): 🔹برجام کار خوبی بود که صورت گرفت؛ اما نباید همه سرنوشت کشور را به برجام گره بزنیم، نباید خیال کنیم همه سرنوشت ما به برجام گره خورده است. اگر مسئله اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم و به توان داخل تکیه کنیم، در صورتی که آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند ما همچنان روی پای خود می‌ایستیم. ◀️ آیت الله مکارم چه فرمودند و مخالفان واکسن چه برداشت اشتباه و سوگیری شده ای را به مخاطبین و طرفدارانشان القاء میکنند؟!!!! @s_a_razavi
🔻 برجام ✅ برای تحلیل و بررسی دقیق برجام میبایست ابتدا آن را در دوره های خاص و نقاط عطف آن بررسی و تحلیل کرد. ◀️ از منظر بررسی ویژگیها و زمان برجام به 6 دوره قابل تقسیم بندی است: 1️⃣ از سال 82 الی 89 2️⃣ از سال 89 الی 92 3️⃣ از سال 92 الی 94 4️⃣ از سال 94 الی 97 5️⃣ از سال 97 الی 1400 6️⃣ در دولت رئیسی
497.3K
✅ برجام 1️⃣ از سال 82 الی 89 🔸 افشای وجود تأسیسات اتمی ایران 🔸 بیانیه سعدآباد 🔸 توافق‌نامه بروکسل 🔸 توافق‌نامه پاریس 🔸 از سرگیری غنی‌سازی در پایان دولت خاتمی @s_a_razavi
1.3M
✅ برجام 2️⃣ از سال 89 الی 92 🔸 اتفاقات پس از فتنه 88 🔸 پازل رسانه ای غربگرایان 🔸 ایده مذاکره با کدخدا 🔸 شاکله افکار عمومی 🔸 تغییر ریل گذاری مذاکرات @s_a_razavi
2.06M
✅ برجام 3️⃣ از سال 92 الی 94 🔸انتقال پرونده هسته ای از شعام به وزارت خارجه 🔸 تغییر خط مذاکره 🔸راهبرد نظام در شرایط جدید 🔸 مدیریت رهبری در پرونده هسته ای 🔸 انعقاد توافق نامه برجام @s_a_razavi
1.4M
✅ برجام 4️⃣ از سال 94 الی 97 🔸 نحوه اجراء برجام 🔸 موضع گیری های برخی شخصیتهای دینی و سیاسی 🔸 اقدامات جریان انقلابی 🔸 خروج آمریکا از برجام @s_a_razavi
1.63M
✅ برجام 5️⃣ از سال 97 الی 1400 🔸 راهبرد مدیریتی نظام پس از خروج از برجام 🔸 آغاز دستاوردهای نظام از برجام 🔸 تغییر نگاه مردم از اعتماد به کدخدا 🔸 شکست فاحش سیاست غربگرایان 🔸 بی اعتبار شدن بین المللی آمریکا در تقابل با ایران @s_a_razavi
1.95M
✅ برجام 6️⃣ در دولت رئیسی 🔸 راهبرد خرید زمان 🔸 برجام از نگاه آمریکا 🔸 برجام از نگاه ایران @s_a_razavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 گزارش صداوسیما از اردوی جهادی ۱۰ روزه قرارگاه خانه جهادگران در مهمانشهر تربت جام ◀️ همچنان نیازمند کمکهای مومنانه شما در جهت اقدامات جهادی توسط قرارگاه خانه جهادگران در سطح کشور برای خانواده های محرومین هستیم ✅شماره کارت بانک انصار به نام قرارگاه خانه جهادگران جهت اهدای هدایای نقدی شما👇 6273817010103665 @s_a_razavi
🔻 گزارش خبرگزاری فارس از اردوی جهادی قرارگاه خانه جهادگران ✅ اردوی جهادی برای خدمت‌رسانی رایگان به ۲۴۰۰ تبعه خارجی در تربت جام 🔹 مسئول قرارگاه جهادی خانه جهادگران کشور از کمک ۵۰۰ میلیون تومانی مردم کشورمان به مهاجران افغانستانی در مهمان‌شهر تربت‌جام و برخورداری ساکنان این اردوگاه از خدمات رایگان جهادی در دهه آخر صفر خبر داد. 🔸 سیداحمد رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌جام با اشاره به استقرار گروه‌های جهادی پزشکی در مهمان‌شهر مهاجرین خارجی تربت‌جام به مناسبت دهه آخر صفر، اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۰۰ تبعه خارجی در این اردوگاه از خدمات جهادی، پزشکی، فرهنگی، روانشناسی و مشاوره‌ای رایگان به مناسبت دهه آخر صفر و شهادت امام رضا(ع) برخوردار شدند. 🔹 مسئول قرارگاه جهادی خانه جهادگران کشور با اشاره به اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان از کمک‌های نوع‌دوستانه مردم ایران اسلامی در خدمت‌رسانی به مهاجران افغانستانی، افزود: این قرارگاه جهادی زیرمجموعه بسیج سازندگی سپاه پاسداران است که در سال‌های گذشته با ایجاد موکب به زائرین سیدالشهدا(ع) در مسیر نجف کربلا خدمت‌رسانی می‌کردند و با توجه به محدودیت‌های امسال سفر به عتبات عالیات این موکب برای خدمت‌رسانی به مهاجرین خارجی همزمان با ایام سوگواری دهه آخر صفر در مهمان‌شهر این شهرستان برپا شد. 🔸 گفتنی است: قرارگاه جهادی خانه جهادگران کشور، مجموعه رسانه‌ای ساج مشهد، کانون فرهنگی بانوی مرزنشین و گروه جهادی نرجسیون مدرسه علمیه نرجس تربت‌جام، موکب امام سجاد(ع) برادران افغانستانی و موکب سیدالشهدا(ع) با مدیریت مهمانشهر اتباع خارجی در قالب موکب و اردوی جهادی ۱۰ شبانه‌روزی مشارکت و همکاری داشتند که در بازدید روز گذشته مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی از این مجموعه‌ها قدردانی شد. https://www.farsnews.ir/razavi/news/14000716000400/ @s_a_razavi
🔹 به هم پیوستن و در سه پرده: 1️⃣ پرده اول: اوایل کروناست و عمارنماها فراخوان گسترده می‌دهند برای دفاع از حریم اهل بیت!! با تحصن و جلوگیری از بستن مشاهد مشرفه، بلافاصله افرادی منتسب به شیعه انگلیسی درب حرم را شکسته و تهدید به آتش زدن می‌کنند!! 2️⃣ پرده دوم: اواسط کروناست و عمار نماها، رهبری را بازی خورده‌ی مشاوران صهیونیست و تقیه‌کار و مجبور به همراهی با مخالفان عزاداری جلوه می‌دهند و شیعه انگلیسی هم همین حرفها را به صورت صریح و بی‌پرده می‌زند!! 3️⃣ عمارنماها کار را به راهپیمایی و قانون شکنی می‌کشند در دفاع از ولایت!! و به عنوان دفاع از رهبری برخلاف صریح رهبری عمل می‌کنند! و مدام در تریبون‌ها از بسته بودن حرمها و باز بودن ترکیه می‌گویند (کدام حرم بسته است! ) شیعه انگلیسی هم برای دفاع از حرم به خدّام و حرم توهین می‌کنند و با هجوم‌به ضریح، زائرین و زن و بچه مردم را له می‌کنند!! ❗️ شیعیان انگلیسی و عمارنماهای ولایت ستیز، پیوندتان مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 بیانات منطقی آیت الله سیفی مازندرانی پس از تزریق واکسن 🔸 هیچ مسئله‌ علمی‌ای نیست که در آن اختلافی نباشد، چه در فقه چه در طب و... 🔹 وقتی در موضوع تخصصی‌ اختلاف هست، همه عالم برای اقدام، به قول مشهور رجوع می‌کنند؛ این حکم‌ هم هست، عقل نظر مشهور متخصصین را به واقع نزدیک‌تر می‌داند. 📌 پ. ن: 🔻 آخرین امید واکسن‌هراسان حوزوی هم نقش بر آب شد. جماعت قلیلی از ابتدای کرونا تمام بیانات و تصریحات رهبری درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون عمومی را حمل بر تقیه و حصر رهبری و تهمت غیر قابل بخشش کانالیزه بودن رهبری کردند 🔻 سپس سعی کردند از مراجع عظام فتوایی بر حرمت واکسیناسیون عمومی بگیرند که وقتی دیدند مراجع عظام همگی واکسن تزریق کردند، به گناه کبیره دیگری دست زدند و مراجع را نیز بی‌خبر و تحت نفوذ اجانب قلمداد کردند. 🔻 چندی پیش هم در مصاحبه‌ای ساختگی، بیانات آیت الله رجبی رییس مؤسسه امام خمینی را به تحریف کشاندند. 🔻 تا اینکه منتظر بودند لااقل مجتهد انقلابی و همیشه در صحنه (آیت الله سیفی مازندرانی)، این بار برخلاف فرمایش رهبری تن به واکسن‌زدن ندهد و حتی بیانیه یا فراخوانی برای تجمع علیه واکسن صادر کند و بر آتش این فتنه خودعمارپنداران بدمد، که الحمدلله با بصیرت ایشان، این کورسوی امیدشان هم نابود شد. 🔹 شایان ذکر است همه افرادی که درباره واکسن شبهات یا سؤالاتی دارند، معاند و منافق نیستند؛ اما عده‌ای دانسته بر آتش فتنه دمیده و می‌دمند و بی‌آنکه نصایح بزرگان انقلابی در آنها تأثیری داشته باشد برای قشر مذهبی و متدین، شبهه آفرینی می‌کنند.
✅ پاسخ به شبهه امکان خطای رهبری و تبعیت از ایشان 🔹ضرورت اطاعت از حاکم یکی از دو رکن حکومت 🔸شکی نیست که هر جامعه ای نیازمند حکومت است و قوام حکومت به دو امر است. یکی حق حاکمیت ، یعنی کسانی حق داشته باشند دستور بدهند و فرمان صادر کنند ؛ و دیگری ضرورت اطاعت و فرمانبرداری. اگر یکی از این دو تحقق نیابد ، حکومتی به وجود نمی آید. حال اگر احتمال خطا ، مجوز سرپیچی از دستور حاکم باشد ، چنین احتمال هیچ گاه منتفی نیست ، اطاعت از حاکم هیچ گاه تحقق نخواهد یافت و یک رکن حکومت محقق نخواهد شد ، پس حکومت از بین خواهد رفت. اگر به روش خردمندان زندگی توجه کنیم ، می یابیم آنان در مواردی اطاعت را ضروری می دانند ، گرچه دستور دهنده را معصوم نمی دانند. 🔹 فرض کنید فرماندهی در جنگ به سربازان خود دستوری بدهد ؛ اگر سربازان بخواهند به استناد اینکه احتمال دارد فرمانده خطا کند ، از دستورش سرپیچی نمایند ، آیا کار جنگ سامان خواهد گرفت ؟ آیا اقدام و حرکتی صورت می گیرد ؟ آیا شکست این گروه حتمی نیست ؟ پس تبعیت نکردن چنان زیانی دارد که با ضرر ناشی از پیروی از دستور اشتباه قابل مقایسه نیست. به عبارت دیگر اطاعت از فرمانده چنان منافعی دارد که با ضرر اندک ناشی از پیروی یک مورد دستور اشتباه قابل مقایسه نیست. همچنین زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می کنید ، آیا احتمال خطا در تشخیص او می دهید ؟ با وجود چنین احتمالی از مراجعه به پزشک چشم نمی پوشید. 🔸 اطاعت نکردن از حاکم موجب هرج و مرج و اختلال نظام جامعه می گردد. ضرر ناشی از این هرج و مرج بسیار بیشتر از ضرری است که گاه در اثر اطاعت از یک دستور اشتباه به جامعه وارد می شود. در تمام موارد مذکور روش خردمندان اعتنا نکردن به احتمالات ضعیف به هنگام عمل است. حال اگر به خصوصیات ولی فقیه توجه کنیم و در نظر داشته باشیم که حاکم اسلامی همیشه در هر کاری با صاحب نظران و متخصصان مشورت می کند و بعد تصمیم می گیرد و مردم هم وظیفه دارند از خیرخواهی و مصلحت اندیشی برای حاکم شرعی مضایقه نکنند ، احتمال خطا تا حد بسیاری کاهش می یابد و دیگر معقول نیست از دستور های او سرپیچی کنیم. ✅ انگیزه طرح مسأله معصوم نبودن ولی فقیه 🔹در پایان باید گفت اشکال عدم عصمت درباره ی هر حاکم و رئیس در هر حکومتی وارد است ، ولی اگر این اشکال در مورد نظام ولایت فقیه مطرح می گردد و در مورد نظام های دیگر این اشکال مطرح نمی شود ، ما را به این برداشت رهنمون می شود که غرض مطرح کنندگان از طرح اینگونه اشکالات شکست قداست رهبری نظام اسلامی است ، زیرا قداست رهبر در موارد بسیاری سد راه دشمنان و برهم زننده ی نقشه ی آنان بوده است. اگر با یک فرمان امام راحل قدس سره حصر آبادان شکسته شد ، به علت این بود که به ذهن هیچیک از رزمندگان خطور نکرده بود که مخالفت با امر ایشان جایز است یا نه. 🔸 چون در اثر این قداست و لزوم اطاعت ، دشمنان به ناکامی رسیده اند ، این اشکالات طرح می شود. پس توجه داشته باشیم همه ی اشکالات برای دریافت جواب حق مطرح نمی گردد ، بلکه انگیزه این اشکال تراشی امور دیگری است. ◀️ آیت الله مصباح یزدی ، پرسش ها و پاسخ ها ، ج 2 ، ص 14 – 16 @s_a_razavi
✅ ان شاالله این چند روز بحث اصلی رو روی چند موضوع مرتبط با هم قرار میدم 1️⃣ تبیین صبر امیرالمومین در 25 سال پس از شهادت پیامبر اکرم ص 2️⃣ تبیین مصلحت و عدالت در سیره اهل بیت عصمت و طهارت 3️⃣ قوائد مصداق یابی صدر اسلام و دوره معاصر 4️⃣ نقش ولایت در پیشبرد امور جامعه اسلامی در شرایط مختلف 5️⃣ وظیفه مردم در قبال ولایت در حوزه حاکمیت @s_a_razavi
🔻حق، شاخص روشن‌کننده دوران فتنه 🔹امیرالمؤمنین در آن لحظه‌ی فریب و فتنه، به دوستان خود نهیب میزند: «امضوا علی حقّکم و صدقکم»؛ این راه حقی که در پیش گرفتید، این حرکت صادقانه‌ای که دارید انجام میدهید، این را از دست ندهید و رها نکنید؛ با حرفهای فتنه‌گران و فتنه‌انگیزان، در دل شما تزلزل به وجود نیاید؛ «امضوا علی حقّکم و صدقکم»؛(۱) راهتان راه درستی است. خاصیت دوران فتنه - همان طور که بارها عرض کرده‌ایم - غبارآلودگی است، مه‌آلودگی است. نخبگان گاهی دچار خطا و اشتباه میشوند. اینجا شاخص لازم است. شاخص، همان حق و صدق و بیّنه‌ای است که در اختیار مردم قرار دارد. امیرالمؤمنین مردم را به آن ارجاع میداد. امروز ما هم محتاج همان هستیم. 🔸اسلام به ما میگوید باید جامعه‌ی اسلامی با دستور اسلام اداره و هدایت شود و زندگی کند. اسلام میگوید با دشمنان متعرض بایستی با قدرت برخورد کرد؛ باید مرزبندی روشن و شفاف با آنها به وجود آورد. اسلام میگوید فریب دشمنها را نباید خورد. این، خط روشن امیرالمؤمنین است؛ امروز هم ما همین خط روشن را احتیاج داریم. ۱۳۸۹/۰۴/۰۵ ✅ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم بوشهر در روز میلاد امام علی(ع) @s_a_razavi
🔻در برابر کرونا صبر لازم است 🔹ما این روزها مواجه هستیم با عارضه‌ی یک بیماری وسیعِ همه‌گیرِ بین‌المللی؛ این ویروس تقریباً در همه‌ی کشورهای دنیا مشغول گرفتن تلفات و [در حال] پیشرفت است. حالا بعضی‌ها میگویند که چه اتّفاقی در کشورشان می‌افتد، بعضی‌ها هم پنهان میکنند؛ انسان از بعضی اظهارات میفهمد که این اظهاراتی که میکنند خیلی مطابق با واقع نیست؛ این ویروس دارد کار میکند. این [بیماری] مصداق این آیه‌ی شریفه است: وَ لَنَبلُوَنَّکُم بِشَیءٍ مِنَ ‌الخَوفِ وَالجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَرٰت؛ هم با خودش خوف می‌آورد و یک عدّه‌ای واقعاً میترسند، هم مسئله‌ی مشکل اقتصادی را به وجود می‌آورد، هم نقص اموال و انفس و ثمرات را همراه دارد؛ لکن بعدش خداوند میفرماید: وَ بَشِّرِ الصّٰبِرین؛ اینجا هم صبر لازم است. 🔸 صبر در اینجا یعنی کار درست انجام دادن، انجام دادن؛ که البتّه افراد مسئولین محترم ذی‌ربط در این کار دستوراتی داده‌اند، و ان‌شاءالله این دستورات را ؛ همه باید عمل کنند این دستورات را؛ این برای حفظ جان خودشان و حفظ جان [مردم] کشور و کنترل این بیماریِ خطرناک است؛ بنابراین . ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ ✅ سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری خطاب به ملت ایران @s_a_razavi
🔻 خطبه شقشقیه 🔹خطبه شِقشِقیّه یا مُقَمّصه از معروف‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است. امام علی(ع) در این خطبه عملکرد خلفا را نقد می‌کند و اصل خلافت هر یک از آنان را زیر سؤال می‌برد. وی همچنین به هجوم مردم برای بیعت با او و نیز سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین اشاره و سرانجام وجه پذیرش حکومت توسط خویش را بیان می‌کند. این خطبه طبق ترتیب اکثر نسخه‌های مختلف نهج البلاغه، سومین خطبه است. ◀️ آگاه باشید . به خدا سوگند که « فلان » خلافت را چون جامه‌ای بر تن کرد و نیک می‌دانست که پایگاه من نسبت به آن چونان محور است به آسیاب . سیلها از من فرو می‌ریزد و پرنده را یارای پرواز به قله رفیع من نیست . پس میان خود و خلافت پرده‌ای آویختم و از آن چشم پوشیدم و به دیگر سو گشتم و رخ برتافتم . در اندیشه شدم که با بتازم یا بر آن شکیبایی ورزم ، فضایی که بزرگسالان در آن سالخورده شوند و خردسالان به پیری رسند و مؤمن ، همچنان رنج کشد تا به لقای پروردگارش نایل آید . دیدم ، که شکیبایی در آن حالت خردمندانه‌تر است و من طریق شکیبایی گزیدم ، در حالی که ، همانند کسی بودم که خاشاک به چشمش رفته ،و استخوان در گلویش مانده باشد . می‌دیدم ، که میراث من به غارت می‌رود... ◀️ ...بناگاه ، دیدم که انبوه مردم روی به من نهاده‌اند ، انبوه چون یالهای . گرد مرا از هر طرف گرفتند ، چنان که نزدیک بود استخوانهای بازو و پهلویم را زیر پای فرو کوبند و ردای من از دو سو بر درید . چون رمه گوسفندان مرا در بر گرفتند . اما ،هنگامی که ، زمام کار را به دست گرفتم جماعتی از ایشان عهد خود شکستند و گروهی از دین بیرون شدند و قومی همدست ستمکاران گردیدند . گویی ، سخن خدای سبحان را نشنیده بودند که می‌گوید : « سرای آخرت از آن کسانی است که در زمین نه برتری می‌جویند و نه فساد می‌کنند و سرانجام نیکو از آن پرهیزگاران است » ◀️ آری ، به خدا سوگند که شنیده بودند و دریافته بودند ، ولی دنیا در نظرشان آراسته جلوه می‌کرد و زر و زیورهای آن فریبشان داده بود . بدانید . سوگند به کسی که دانه را شکافته و جانداران را آفریده ، که اگر انبوه آن جماعت نمی‌بود ، یا گرد آمدن یاران حجت را بر من تمام نمی‌کرد و خدا از عالمان پیمان نگرفته بود که در برابر شکمبارگی ستمکاران و گرسنگی ستمکشان خاموشی نگزینند ، افسارش را بر گردنش می‌افکندم و رهایش می‌کردم و در پایان با آن همان می‌کردم که در آغاز کرده بودم . و می‌دیدید که دنیای شما در نزد من از عطسه ماده بزی هم کم ارج‌تر است . ✅ منظور امیرالمومنین از دست شکسته چه بود؟ فضای ظلمانی آن ایام چه فضایی بود؟! @s_a_razavi
🔻 تبیین شرایط جامعه اسلامی پس از شهادت رسول اکرم ص از زبان امیرالمومنین 1️⃣ در نامۀ 62 نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) می‌فرمایند: به خدا سوگند در دلم نمی‌گذشت و به خاطرم نمی‌رسید که عرب خلافت را پس از پیامبر از خاندان او برآرد و مرا پس از وی از عهده‌دار‌شدن آن باز دارد و چیزی مرا نگران نکرد و به شگفتم نیاورد جز از هر سو و بیعت‌کردن با او، پس از بیعت‌کردن دست خود را بازداشتم. تا اینکه مردم واپس‌گراییده را دیدم که از اسلام باز‌گردیده به فرا می‌خواندند. پس ترسیدم که اگر اسلام و مسلمانان را یاری نکرده باشم، در ساختمان آن رخنه‌ای (بیفتد) و آن چنان ویرانه‌ای ببینم که مصایب آن بر من بسی بزرگتر است تا از دست‌دادن سرپرستی شما که تنها بهرۀ روزهای اندک به شمار می‌رود و چون سرابی ناپایدار از میان‌رفتنی و چون ابر روان زدودنی است، پس در آن پیش‌آمدها به پا خواستم تا اینکه باطل برکنار و نابود گردید و دین آرام گرفت و آشوب به پایان رسید. 2️⃣ شیخ مفید در کتاب "الارشاد" از قول امام علی(ع) نقل کرده که حضرت می‌فرمایند: اموری گذشت که در آن شکیبایی ورزیدیم، در حالی که در چشمان‌مان خار بود و این شکیبایی به خاطر تسلیم در برابر فرمان خدای متعال بود به آنچه ما را بدان امتحان کرد و نیز به خاطر امید به پاداش آن و شکیبایی بهتر از آن بود که مسلمانان گردند و شود. 3️⃣ در خطبه 26 نهج‌البلاغه حضرت می‌فرماید: هنوز زمانی از رحلت پیامبر نگذشته بود چون به مسلمانان نگریستم ناگهان خود را یافتم و جز کسانم برای خود یاوری ندیدم، دریغم آمد که آنان دست به یاری‌ام گشایند مبادا که به درآیند، ناچار بر خاشاک خزیده در چشم دیده فرو بستم و بر اندوه گره خورده در گلو آب نوشیدم و در برابر غمی جانکاه و نفس‌گیر و زیستی تلخ‌تر از دانه زهر‌آگین ﻋﻠﻘﻢ صبر پیشه ساختم. 4️⃣ ابن‌ ابی ‌الحدید معتزلی‌ در "شرح نهج‌البلاغه" نقل کرده که حضرت فرمودند: چون خداوند جان پیامبرش را گرفت، قریش برتری‌جویی و خودکامگی نمود و ما را از حقی که بدان از همه مردمان سزاوارتر بودیم بازداشت. پس چنان دیدم که بر آن بهتر از پراکنده‌ ساختن مسلمانان و ریختن خون ایشان است که بسیاری از مردمان بودند و دین همچون مشک، آکنده از شیر بود که اندک سستی آن را می‌نمود و اندک تخلفی آن را واژگون می‌ساخت. 5️⃣ در کلام 67 نهج‌البلاغه آمده است، وقتی خبرهای غیر‌منتظرۀ سقیفه پس از رحلت پیامبر به آن حضرت رسید، حضرت پرسید، چه گفتند؟ انصار گفتند؛ از ما امیری باشد از شما هم امیری. حضرت فرمودند: چرا بر آنان (انصار) حجت نیاوردید که رسول خدا سفارش فرمود با نیکوکاران انصار نیکی کنید و از گناهکاران‌شان درگذرید. گفتند در این چه حجتی است؟ حضرت فرمودند: اگر خلافت و عمارت از آن ایشان (انصار) می‌بود، سفارش آنان را کردن، درست نبود. سپس حضرت پرسید: چه گفتند؟ چنین استدلال کردند که آنان از درخت رسول خدا هستند و به این دلیل باید زمامدار شوند. حضرت فرمودند: به درخت استدلال کردند ولی را ضایع نمودند. ✅ نکات برجسته ای که علت صبر و شکیبائی امیرالمومنین علیه السلام را هویدا میکند: 🔸 شتافتن مردم به بیعت با ابوبکر و عمر و عثمان 🔸 تنهایی علی علیه السلام در جامعه اسلامی 🔸 ماندن معدود یارانی در کنار امیرالمومنین 🔸 ایجاد تفرقه در میان مسلمانان 🔸 درگیری و خون ریزی در میان مسلمانان 🔸 عمیق نبودن معارف دین در جامعه به علت تازه مسلمانی افراد جامعه 🔸 نابود شدن دین در صورت قیام امیرالمومنین 🔸 و ... @s_a_razavi