⏳از قدیم یه بحث مفصلی بین متکلمین و فلاسفه وجود داشته و هنوز هم ادامه داره:
▪️ #فلاسفه میگند که ریشهایترین انگیزه انسان در کارهاش، رسیدن به #منفعت برای خودشه؛ من تا نفعی در کاری برای خودم نبینم اقدام به اون کار نمیکنم.
▫️ #متکلمین هم این منطق رو خودپرستی میدونند و میگند: ریشهایترین انگیزههای انسان، میل به پرستشه و مومن، هر کاری که میکنه، برای #پرستش خداست.
🔳 بعد فلاسفه میگند این پرستش هم برای نفع بردن خودشه. اگه نفعی برای من نداشته باشه، انجامش نمیده. حتی مادری که برای فرزندش #ایثار میکنه، بخاطر خودش و خوشحالی خودشه.
🔲 بعد متکلمین قبول نمیکنند و همون حرف قبلی رو تکرار میکنند و خلاصه هرکدوم همین مطلب رو پِنجاه بار تکرار میکنند تا خسته شند.😉
خلاصهی بحث این دو بزرگوار اینه که: آیا طینت ما بر پایه کسب منفعت سرشته شده یا بر پایه پرستش؟؛ پایه گازسوزیم یا بنزینسوز؟😁
من کاری به این دعوای گیج کننده ندارم. سؤال من اینه که:
🔍انگیزه حرکت هر چه که باشه، اون «من» که دنبال انگیزه حرکتش میگردید، محدودهش چیه؟ آیا فقط منافعی که به من فردی برگرده میتونه برای انسان انگیزهسازی کنه؟ یا اون من قابل توسعه است و میتونه از #فرد گسترده تر باشه؟
📝 [منظورم از فرد: خود انسان است بهتنهایی؛ حقیقتی از انسان که جز خودش کس دیگهای در اون جا نمیشه]
💡به نظر میاد ما مجبور نیستیم بگیم که اون من انگیزهساز، فقط شامل منافع تک نفره فردی باشه. بلکه انسان #تعلقاتی داره و رشد و بهرهمندی چیزها یا کسانی که بهشون تعلق داره میتونه به او انگیزه فعالیت بده.
🙄 کاری نداریم به اون دعوای فیلسوف و متکلم که هر کدوم این انگیزه و تلاش رو چجوری تحلیل میکنند؟!
به هر حال! محدودهی اون من که منافعش حرکت دهنده انسان است رو؛ #تعلقات او معلوم میکنه.
❗️یعنی من انسان قابل گسترشه؟!
بله! البته؛ قابل گسترش دانستن من انسان، نباید فردیت و #استقلال انسانها رو نفی و انکار کنه.
👥تعلقات انسان، یک #حقیقت_جدیدی در کنار فردیتش درست میکنه که منافع این حقیقت، میتونند محرک او باشند.
🔅 بهترین اسم برای این حقیقت جدید؛ #هویت است.
👤 #هویت یعنی مجموعه تعلقات انسان که منافع اونها میتونند انگیزهساز حرکت او باشند.
🌀انسان حقیقتی داره به نام هویت؛ که با گسترش تعلقاتش قابل گسترشه: بهخاطر تعلق به یک جمع، #هویت_جمعی پیدا میکنه و برای منافع اون جمع تلاش میکنه. به خاطر تعلق به یک خانواده؛ #هویت_خانوادگی پیدا میکنه و ...
👤فرد مستقل بودن و وحدت داشتن هر انسان و کثرت داشتن انسانها، قابل انکار نیست. اما قرار نیست که تعلقات، فردیت من رو کم و زیاد کنند؛ تعلقات، هویت من رو کم و زیاد میکنند:
🔆 أيُّها النّاسِ ، إنَّما يَجمَعُ النّاسَ الرِّضا و السُّخطُ (نهجالبلاغه)
........ انشاءالله ادامه دارد
#فقه_تربیت
#تربیت_هویتی
#معنای_هویت
#معرفت_نفس
#سرپرستی_تربیت
#خودشناسی
#تربیت
#انیمیشن_خانه
Eitaa.com/S_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎭 تعلقات، شکل دهنده هویتها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند:
1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه.
2⃣ هویتهای اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه.
هر انسانی هویتهای اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویتهای اجتماعی رو با هم پیگیری کنه.
روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل میگیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند.
3⃣ هویتهای تاریخی؛ که تعلقات و آرمانهای مشترک موجب شکلگیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمانها شکل میگیره. مهمترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانیکه در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس #محبت و ایثار باشه
🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: #ربط این هویتها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اونها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویتها، یک #نظام رو درست میکنند و یکیشون در جایگاه محور قرار میگیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم.
اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/36
🎭 #تعلقات، شکل دهنده هویتها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند:
1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه.
2⃣ هویتهای اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه.
هر انسانی هویتهای اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویتهای اجتماعی رو با هم پیگیری کنه.
روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل میگیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند.
3⃣ هویتهای تاریخی؛ که تعلقات و آرمانهای مشترک موجب شکلگیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمانها شکل میگیره. مهمترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانیکه در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس #محبت و ایثار باشه
🤲 انشاءالله تفاوت هویت اجتماعی و تاریخی رو توضیح خواهم داد و در مورد راههای القا و تشدید این هویتها هم صحبت خواهم کرد.
🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: #ربط این هویتها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اونها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویتها، یک #نظام رو درست میکنند و یکیشون در جایگاه محور قرار میگیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم.
اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟
🌐 به نظر میرسه که همه #مکاتب_تربیتی وجود چنین نظامی رو قبول دارند. ولی نگاهشون در مورد هویت محوری متفاوته. مثلاً؛
📿 بیشتر #عرفا معتقدند که مهمترین وظیفه ما، رشد دادن به هویت فردیمونه. #دغدغهی_سالک
🌎 #غربیها هویت اجتماعی رو محور هویتها میدونند. مهمترین وظیفه نظام تربیتی غربی، القای هویت اجتماعی و تشدید اونه. #دغدغهی_جامعه
📚 #فقها و بعضی از عرفا هم هستند که وظیفه نظام تربیتی رو بیش از هر چیز، خدمت به هویت تاریخی میدونند. اینها همون کسانی هستند که دائما از اهمیت #اسلام صحبت میکنند و معتقدند مهمتر از هر چیز و أوجب واجبات، خدمت به اسلام و نظام اسلامیه. #دغدغهی_اسلام
یکی از مهمترین مراکز این نگاه تربیتی، مکتب فقهی-تربیتی #سامرا است و میتوان این نگاه رو، #نگاه_تربیتی_حضرت_امام و استادشان مرحوم شاه آبادی هم دانست.
🕋 اسلام در کلمات حضرت امام یعنی همان «#تحقق_توحید و #ظهور دین و #ولایت_الهیه».
وقتی تحقق توحید و ظهور، مهمترین تکلیف شرعی باشه، مهمترین وظیفه نظام تربیتی، پرداختن به هویت تاریخی و مکتبی است.
🔆 محوریت دادن به هویت تاریخی یعنی:
خدمت به اسلام و تلاش برای ظهور تعیین کند که فرد چهمقدار و چگونه #سلوک کند. نه اینکه سیر و سلوک او تعیین کنه چهمقدار #منتظر باشه و برای ظهور و تحقق توحید جهاد کنه.
✳️ محوریت #هویت_تاریخی، مهمترین ویژگی #نظریه_تربیت_هویتی است.
#تربیت_هویتی نظریه همه کسانی است که افقی وسیعتر از #فرد را برای توسعه تربیت در نظر دارند. همهی #دغدغهی_اسلامیها
#سرپرستی_تربیت
#فقه_تربیت
Eitaa.com/S_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد.
↔️ با ورود #عرفان به حوزههای علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک #دوقطبی و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزههای علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسمهای مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی»، «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد.
⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزههای علمیه بودند.
🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل #محقق_اردبیلی، با نقد #گرایشات_سیاسی این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات منصور حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند.
🕑 در قدم بعدی، منتقدین عرفان بیشتر به نقد #نظرات_علمی عرفان نظری مثل #وحدت_وجود پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند.
🕒 با ترویج #تصوف در اوایل قاجار، مرحوم #آقا_محمدعلی_کرمانشاهی (آلآقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و #سیره_عملی دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد.
👈 اتهام بیتوجهی به احکام، همواره یکی از مهمترین موانع ترویج عرفان در حوزههای علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم #ملاحسینقلی_همدانی با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهمترین و سنگینترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند. با این حال ... ...
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/38
#محور_عرفان 1⃣ از 2⃣
۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد.
↔️ با ورود #عرفان به حوزههای علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک #دوقطبی و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزههای علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسمهای مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی» و «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد.
⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزههای علمیه بودند.
🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل #محقق_اردبیلی، با نقد #گرایشات_سیاسی این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند.
🕑 عدهای از منتقدین عرفان بیشتر به نقد #نظرات_علمی عرفان نظری مثل #وحدت_وجود پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند.
🕒 با ترویج #تصوف در اوایل قاجار، مرحوم #آقا_محمدعلی_کرمانشاهی (آلآقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و #سیره_عملی دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد.
👈 اتهام بیتوجهی به احکام، همواره یکی از مهمترین موانع ترویج عرفان در حوزههای علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم #ملاحسینقلی_همدانی با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهمترین و سنگینترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند.
با این حال، جریان غالب فقها، هنوز هم مکتب تربیتی-عرفانی جدید #نجف رو به همون اشکالات #گرایشی و #نظری مبتلا میدونستند و دوباره با محوریت دادن به اشکالات گرایشی، مثل ترویج #ابن_عربی و #مولوی، به مخالفت با عرفان ادامه دادند. انگار عرفان هنوز نتوانسته بود دل فقها را به دست آورده و نگرانی اونها رو رفع کند.
🤔 این در حالی بود که درست در همان زمان، فقها با اقبال به مکتب تربیتی و معنوی #سامراء یعنی مکتب تربیتی #ملافتحعلی_سلطان_آبادی و شاگردانش (مانند #محدث_نوری و #شیخ_عباس_قمی)، نشان دادند که مشکلی با #معنویتگرایی ندارند. پس چه مرامی از عرفان بود که فقها رو تا این حد مکدر ساخته بود؟
ادامه مطلب در 2⃣
(https://eitaa.com/s_h_taba/39)
#محور_عرفان 2️⃣ از 2️⃣
🔍 موضعگیریهای بعدی نشان داد که این کدورت، بیش از نقدهای گرایشی، از #نظام_اولویتگذاریهای_عرفان ناشی شده است؛ یعنی از «بیتفاوتی اهل عرفان به وقایع جامعه اسلامی و اولویت ندادن به مجد و عظمت و اعتلای اسلام نسبت به رشد علمی-معنوی سالکین».
⚠️ اما این اشکال اختصاصی به عرفان نداشت و ممکن بود که برخی جریانات فقهی را هم به خود مبتلا کند.
🚨 #میرزای_بزرگ_شیرازی، نشانههای ضعیفی از این آسیب را در حوزه فقهی نجف دریافته و برای رفع آن تلاشهای بسیاری کرده بود. تلاشهای میرزا و شاگردانش در رفع این اشکال، در حوزه سامراء و بعد از او در #کربلا و #قم، به میزان زیادی موفق بود. اما از بین شاگردان میرزا که بعد از او به نجف برگشتند، دوباره و در پشت دیوارهای امن نجف، برخی از طلاب و اساتید، به غرق شدن در قیل و قالهای علمی و انزوای از جامعه و کم توجهی به مسائل عالم اسلام و ساده لوحی در دنیای پیچیده سیاست مبتلا شدند
🏷 اختلاف روشی در چگونگی «حفظ و #اعتلای_اسلام» حوزه فقهی نجف را به دو قطب «شیخ محمدکاظمیها» و «سید محمدکاظمیها» تبدیل کرده بود. این مطلب نشان میداد که برچسب، بی توجهی به بیضه اسلام اشکالی بود که حتی میتوانست موجب در افتادن یک فقیه با سایر فقها شود، چه برسد به اهل عرفان و مهمان ناخوانده حوزههای علمیه. آری! مهمتر از ترویج مولوی و حتی #شطحیات_عرفان_نظری، این اشکال بود که مانع اقبال فقها به مکتب تربیتی ملاحسینقلی شده بود.
❇️ اما در #مکتب_تربیتی_سامراء (و قم)، آحاد جامعه شیعه باید اولا به دنبال ارتقای اسلام باشند و بعد از آن، رشد فردی و علمی-معنوی خودشان را در تناسب با ارتقای اسلام و مکتب دنبال کنند. درست بر خلاف #مکتب_تربیتی_نجف که یک کتاب اخلاقی هم از خود بیرون نداد و مبلغان چندانی به بلاد اعزام نکرد، چهرههای شاخص مکتب تربیتی سامراء، برای عموم مردم «#مفاتیح_الجنان» و «منازل الآخرة» و «دارالسلام» مینوشتند و #سخنرانی نموده، با فسادها مبارزه میکردند و فرهنگ عمومی را ارتقاء میدادند. در واقع، این اولویت دادن به اسلام، موجب مردمیتر شدن مکتب تربیتی سامراء شده بود.
🎯 اگرچه مرحوم ملاحسینقلی همدانی خدمت بزرگی به عرفان کرد، اما اشکال اصلی سیرهی عرفان را شاگردانی از مکتب ایشان اصلاح کردند که نقطه قوت مکتب تربیتی سامرا و قم را یافته و توجه به عظمت و اعتلای اسلام را به محوریت مکتب تربیتی برگرداند؛ افرادی همچون آیت الله #شاه_آبادی و حضرت #امام_خمینی.
🤝 گویی این اصلاح کار خود را کرده بود. تا قبل از این، دعوا بر سر این بود که آیا میتوان به علاقهمندان به عرفان، شهریه و #وجوهات شرعیه داد یا نه؟ اما بعد از رفع این اشکال، یک فقیه طرفدار عرفان، صلاحیت به دوش کشیدن عَلَم اسلام را حتی در نگاه مخالفین عرفان نیز به دست آورده بود. هنوز اختلافات گرایشی و علمی سابق پابرجا بود، ولی اشکال محوری عرفان، در #مکتب_تربیتی_انقلاب_اسلامی اصلاح و سایر انتقادات به حاشیه رفته بود.
✴️ بعد از بازگشت محور تربیت از هویت فردی به هویت مکتبی و تاریخی است که #شیخ_مجتبی_قزوینی رحمهالله با خاطری آسوده میگوید: عَلَم اسلام به دست آقای خمینی است و از خمینی گفتن، از اسلام گفتن است
https://eitaa.com/s_h_taba
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
... در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطهای است عمیقتر از #احساسات و حتی عمیقتر از #عقلانیت جامعه؛ یعنی #فرهنگ یا همان لایههای عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی.
🔹وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ میآفرینند، کمتر در خطر #تحریف اند چون #راوی فرهنگ و حوادث فرهنگی، #مردم هستند و تحریف از #غیرمردمی ترین رفتارهاست.
🔸و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر میگذارند، کمتر در خطر #فراموشی هستند، چون فراموشی آسیب #مفاهیم است.
⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در #روایت_مردم آشکار میشود و هرچه میگذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود میکند.
#عاشورا، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، #فرهنگسازی کرده و نه تحریف و نه فراموش میشود، بلکه بیشتر و دقیقتر دیده میشود.
پینوشتها:
🗓 #سالگرد_اغتشاشات به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثهای که اغتشاشگران برای موجسواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگساز تاریخی؟
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/42
حوادثی که منشأ #تحولات_اجتماعی میشوند
1⃣ گاهی #احساسات ایجاد میکنند و هیجان میآفرینند و به اندازهی هیجانی که ایجاد کنند اثر میگذارند و تا وقتی هیجان فروکش نکرده فرصت دارند تا بر موجها سوار شوند.
#گذر_زمان به ضرر این حوادث است. به همین خاطر، این حوادث، بیش از #صداقت، #روشنگری و آگاهی، به #هیجان و سر و صدا نیاز دارند.
معمولاً هدایت کنندگان این حوادث برای القای هیجان، ترسی از دروغ، اعمال وحشیانه و رفتارهای منزجر کننده هم ندارند؛ چون معتقدند: *«تاریخ را فاتحان مینویسند» و روایت حرکتهای هیجانی به دست فاتحان است و هیچچیزی آنها را مجبور به #صداقت در روایت نمیکند.
#تحریف بزرگترین خطر این دسته از اصلاحگریهای اجتماعی است.
2⃣ گاهی هم تحولآفرینان به دنبال ایجاد #آگاهی، بینش و #تجربه_اجتماعی اند. یعنی به جای #احساسات جامعه، #ذهن_جامعه را مخاطب خود قرار میدهند. اثرگذاری این اتفاقات، بسیار پایدارتر است و نیاز چندانی به تشدید هیجان برای رسیدن به نتیجه ندارند، چون گذشت زمان کمتر به این دسته حوادث آسیب میزند.
قبول #برجام، از این دسته حوادث بود که برای جامعه ما یک تجربه اجتماعی آفرید؛ تجربه قابل اعتماد نبودن آمریکا.
تجربههای اجتماعی هم اگرچه مثل دسته اول در معرض خطر #تحریف هستند، اما آسیب مهمتر این حوادث؛ #فراموشی است. یعنی باطل برای مقابله با چنین حوادثی، به این گزاره نیز امید بسته است که: **«حافظه جوامع فراموشکار است».
3⃣ در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطهای است عمیقتر از #احساسات و حتی عمیقتر از #عقلانیت جامعه؛ یعنی #فرهنگ یا همان لایههای عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی.
🔹وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ میآفرینند، کمتر در خطر #تحریف اند چون #راوی فرهنگ و حوادث فرهنگی، #مردم هستند (نه فاتحان) و تحریف از #غیرمردمی ترین رفتارهاست.
🔸و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر میگذارند، کمتر در خطر #فراموشی هستند، چون فراموشی آسیب #مفاهیم است.
⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در #روایت_مردم آشکار میشود و هرچه میگذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود میکند.
#عاشورا، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، #فرهنگسازی کرده و نه تحریف و نه فراموش میشود، بلکه بیشتر و دقیقتر دیده میشود.
پینوشتها:
🗓 #سالگرد_اغتشاشات به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثهای که اغتشاشگران برای موجسواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگساز تاریخی؟
🥀 سالگرد #شهادت #شهید_علیوردی و #شهید_عجمیان و شهدای #شاهچراغ هم نزدیک است. بهزودی خواهیم دید که مثل همیشه، شهادت فرهنگسازترین حادثه جامعه ما خواهد بود.
#سالگرد_شهدای_اغتشاشات
🔘 انشاءالله در مورد مصادیق فرهنگسازی حوادث تاریخی و اثر آن در زندگی آیندگان، مفصلتر با هم صحبت خواهیم کرد.
https://eitaa.com/s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗿#فرهنگ، محلی برای حضور گذشتگان در اکنون ماست. گذشتگان با اثر گذاشتن در فرهنگ جامعه، در اکنون ما و در انتخاب و اختیارهای ما حاضرند. فرهنگ، مثل زیرساختی است که در گذشته بنا شده و باید بتواند وزن رفتارهای اکنون جامعه را تحمل کند.
♻️برای تغییر رفتارهای فرهنگی یک جامعه، نه تنها با کسانی که به این فرهنگ پایبندند، بلکه باید با گذشتگانی که فرهنگ اکنون را شکل دادهاند نیز درگیر شد. باید «به اندازه» و «در اندازه» آنها فرهنگ ساخت.
🏷فرهنگ، برای زندگی ما القاب و عناوینی درست کرده است. در جامعه ما بعضی مسجدیاند و بعضی هیئتی. بعضی خیّرند و بعضی ریشسفید. مردم ما با این القاب و عناوین زندگی میکنند و حرمتش را حفظ و برای به دست آوردنش تلاش میکنند و به آنها میبالند.
حال #فرهنگ_وارداتی میخواهد به ما بگوید با چه القاب و عناوینی زندگی کنیم؟ همجنسباز یا بیغیرت؟ فاحشه یا بیحیا؟
فرهنگ بیگانه پیشنهاد نمیدهد که این کارها را بکن. بلکه میگوید این عناوین را به دست بیاور و با این القاب زندگی کن، همانطور که غربیها با این القاب زندگی میکنند.
⏹در جامعه ما، اگرچه ممکن است این #ناهنجاریها اتفاق بیفتد، اما چه اندازه ممکن است کسی بتواند با این القاب در جامعه زندگی کند و برای کسب آنها تلاش کند؟ در فرهنگی که روسپیان نیز خود را از چنین القابی تبرئه میکنند.
📿در جامعه ما، ممکن است از سر #عادت یا #غفلت، برهنگی و فحشا و خیانت اتفاق بیفتد؛ اما رفتار #فرهنگی این جامعه، #بندگی و مناجات است و تسلیم و #توسل و #عفت
🪶برو این دام بر مرغ دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه
متن کامل در:
https://eitaa.com/s_h_taba/44
1️⃣وقتی یک رفتار اجتماعی، از #عادت ناشی شده باشد، باید برای تغییر دادنش عادتها و تابوها را شکست
2️⃣اگر #غفلت و جهل و خرافه جای دانشها را در جامعه ای گرفت، باید آگاهی جامعه را بالا برد.
به چوب زدن روسری در خیابان انقلاب، آزادیهای یواشکی، چندشنبههای رنگارنگ و #کودتای_فرهنگی #زن_زندگی_آزادی، همه بر این تحلیل استوارند که در جامعه ما، #حجاب، رفتاری است که از عادت ناشی شده و ساختارهایش بر غفلت و جهل استوار است.
این کودتاگران فرهنگی، به کمک تبلیغات و رسانه، به دنبال ایجاد عادت جدیدی در طیفی از جامعه هستند. اما اگر این رفتار از عادت و جهل ناشی شده بود، چرا با این همه تلاش تغییر نکرده است؟
3️⃣برخی رفتارها، نه از عادت و جهل، بلکه از #فرهنگ جامعه برخاستهاند. اینگونه رفتارها بدون درگیری با فرهنگ جامعه و #عوامل_شکلگیری_فرهنگ تغییر نمیکنند.
🗿فرهنگ، عمیقترین تعلقات و آگاهیهای یک جامعه است که به تدریج و تحت تأثیر عوامل گوناگون، به شکل کنونی درآمده. مثلا یکی از مهمترین عوامل شکلگیری فرهنگ، رفتارهای گذشتگان و آثار فرهنگی به جای مانده از آنهاست؛ فرهنگ، محلی برای حضور گذشتگان در اکنون ماست.
گذشتگان با اثر گذاشتن در فرهنگ جامعه، در اکنون ما و در انتخاب و اختیارهای ما حاضرند؛ با به جای گذاشتن آداب و رسوم، مناسبات و نکوداشتها، سبک شادی و عزاداری و سبکزندگی، با معماری و شهرسازی، با خلق آثار ماندگار هنری؛ شعر، ادبیات و ضربالمثل، با پوششهای محلی، با خلق القاب و عناوین و تکریم یا هجو القاب و عناوین اجتماعی، با شعارها و ...
کسانی که اثر و امتدادی از خود در تاریخ به جای گذاشتهاند، در الان ما حاضرند؛ سعدی با «جور استاد به ز مهر پدر» و حافظ با «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا».
♻️فرهنگ، مثل زیرساختی است که در گذشته بنا شده و باید بتواند وزن رفتارهای اکنون جامعه را تحمل کند. با این حساب، برای تغییر رفتارهای فرهنگی یک جامعه، نه تنها با کسانی که به این فرهنگ پایبندند، بلکه باید با گذشتگانی که فرهنگ اکنون را شکل دادهاند نیز درگیر شد. باید «به اندازه» و «در اندازه» آنها فرهنگ ساخت.
🔹#کودتای_فرهنگی بدون خلق چنین آثار فرهنگی، بدون معرفی آداب و رسوم جدید، بدون خلق سبک زندگی جدید و ...، دعوت به زندگی بدون فرهنگ است. و در جامعه ای که مردمش عادت دارند در هر روز و ساعت و در خم هر کوچه، نمادی از فرهنگ را حس کنند، چنین دعوتی محکوم به شکست است.
🔸و #تغییر_فرهنگی با دعوت به آثار فرهنگی وارداتی، در کشوری که حضور #فرهنگ_خویش در آن پررنگ است نیز، از پیش شکستخورده است.
🏷فرهنگ از تاریخ جامعه جوشیده و از گذشته سرچشمه میگیرد و مانند هوایی که در آن تنفس میکنیم ما را احاطه کرده و بر رفتار ما اثر میگذارد.
تاریخ و فرهنگ ما، هوایی را برای تنفس ما آفریده است. مثلاً فرهنگ، برای زندگی ما القاب و عناوینی درست کرده است. در جامعه ما بعضی مسجدی اند و بعضی هیئتی. بعضی خیّرند و بعضی ریش سفید. بعضیها کربلاییاند، بعضی مشهدی و بعضی حاجی. محرم که میشود یکی میاندار سینهزنی است و دیگری سینهزن و آن دیگری زنجیرزن، یکی آشپز روضه است، یکی علامتدار، یکی دمام زن، یکی خادم.
مردم ما با این القاب و عناوین زندگی میکنند و حرمتش را حفظ و برای به دست آوردنش تلاش میکنند و به آنها میبالند. حال فرهنگ وارداتی میخواهد به ما بگوید با چه القاب و عناوینی زندگی کنیم؟ همجنسباز یا بی غیرت؟ فاحشه یا بی حیا؟
فرهنگ بیگانه پیشنهاد نمیدهد که این کارها را بکن. بلکه میگوید این عناوین را به دست بیاور و با این القاب زندگی کن، همانطور که غربیها با این القاب زندگی میکنند.
⏹در جامعه ما، اگرچه ممکن است این ناهنجاریها اتفاق بیفتد، اما چه اندازه ممکن است کسی بتواند با این القاب در جامعه زندگی کند و برای کسب آنها تلاش کند؟ در فرهنگی که روسپیان نیز خود را از چنین القابی تبرئه میکنند.
📿در جامعه ما، آنچه ممکن است از سر #عادت یا #غفلت صادر شود، برهنگی و فحشا و خیانت است؛ اما رفتار #فرهنگی این جامعه، #بندگی و مناجات است و تسلیم و #توسل و #عفت
🪶برو این دام بر مرغ دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه
https://eitaa.com/s_h_taba
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
جلسه اول آینده مدرسه و شغل معلمی گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی.MP3
7.21M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی
1️⃣ از 2️⃣
در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله #آینده بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله #تصویر و #رویای_اجتماعی را برایم پررنگ کرد.
پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در #نظریه_اجتماعی دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این #پیچ_تاریخی از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی #امت_اسلامی را گرم تر کنم.
#حجه_الاسلام_سید_حمید_رفیعی_طباطبایی دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او #نهاد_تربیت است و به #آینده_تربیت می اندیشد.
در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به #مدرسه و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم!
بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/s_h_taba
⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید!
لینک جلسه دوم گفتگو
🆔 @social_theory
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
جلسه دوم آینده مدرسه و شغل معلمی حجه الاسلام طباطبایی.MP3
7.93M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی
2️⃣ از 2️⃣
در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله #آینده بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله #تصویر و #رویای_اجتماعی را برایم پررنگ کرد.
پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در #نظریه_اجتماعی دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این #پیچ_تاریخی از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی #امت_اسلامی را گرم تر کنم.
#حجه_الاسلام_سید_حمید_رفیعی_طباطبایی دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او #نهاد_تربیت است و به #آینده_تربیت می اندیشد.
در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به #مدرسه و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم!
بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید.
👇👇
🆔 https://eitaa.com/s_h_taba
⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید!
لینک جلسه اول گفتگو
🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ترانهاش رو با این جمله شروع کرد: «میاد اون روزی که ما در اورشلیم»، مکثی کرد و من رو در چالش فرو برد؛
چالشی که اون میخاست نه، اما به شدت به این چالش برخوردم که «چه خواهد گفت؟» میخاستم ببینم او برای سفر به اورشلیم چه آرزویی دارد؟
چالش داغ من به سرعت و بعد از چند ثانیه یخ کرد و او در کمال خونسردی اینطور ادامه داد: «به کوچه پس کوچه ها سر بزنیم»!!
نابود شدم. یعنی همین؟! سرزدن به کوچه و پسکوچهها!
به این کاری ندارم که چرا با خودش فکر کرده که در این سال پنجاه و هفتی باید ساواکی شود و مجیزی را برای #قصاب_غاصب بازخوانی کند؟ سؤال من از این است که چرا اینقدر مضحک و سرد؟!
آری! استخدام هنر در موضوعی که نه هنرمند و نه مخاطب، رؤیایی در موردش ندارند به همین اندازه مضحک است و مشمئز کننده. دقیقا به همان اندازه که با #نصیحت کردن، بخواهی کسی رو متقاعد کنی که از رؤیاهاش دست برداره.
#انتظار، آرمان و رؤیا، مهمترین شکل دهنده «#هویت» است و کار مربی و نهاد تربیت، «پرورش و تربیت هویت».
حالا که وزیدن #طوفان_الاقصی دلبستگیهای وجدانهای بیدار به رؤیاها و آرمانهای تمدن غربی رو به باد داده، بهترین زمان است برای ساخت هویتی مشترک در میان همه آزادگان و مستضعفین جهان.
ما اگر از این فرصت برای ساخت چنین هویتی استفاده کردیم، پیروز این جنگیم. نه فقط در سرزمین های اشغالی، بلکه در قلوب آزادگان جهان و امتهای مسلمان. در قلب آن نوجوان عرب که در میان خطبههای نماز جمعه، برمیخیزد و خطبه ضد صهیونیستی میخواند و جوانان مصری که فریاد «یا نصرالله یا حبیب! اضرب اضرب تل ابیب» سرمیدهند.
متن کامل رو اینجا بخونید.
یکی از دوستان، ترانهخوانی یکی از اغتشاشگران رو برام فرستاده بود که از خواندن برای #زندگی و #آزادی، رسیده بود به ستودن #رژیم_کودک_کش_صهیونیستی. اینکه سجده کردن بر شیطان بزرگ چگونه عقل و فهم رو از این جماعت زائل کرده که به ستایش سیاهترین اعمال جنایتکارترین انسانها آن هم در سیاهترین روزهای تمدن غربی تن دادهاند، زاویه نگاه خوبی است. اما آن ترانه از جهتی دیگر من رو به خودش مشغول کرد.
وقتی ترانهاش رو با این جمله شروع کرد: «میاد اون روزی که ما در اورشلیم»، مکثی کرد و من رو در چالش فرو برد؛ آخه ذهنم به تلاطم افتاد از بس که با خودم فکر کردم: «چی میخاد بگه»؟
آیا میخاد بگه: «بریم تو قدس نماز جماعت بخونیم» یا «بریم و صخره معراج رو زیارت کنیم»؟!! در بهترین حالت عایا خواهد گفت «بریم و در کنار دیوار ندبه دعا کنیم»؟!
چالشی که اون میخاست نه، اما به شدت به این چالش برخوردم که «چه خواهد گفت؟» میخاستم ببینم او برای سفر به اورشلیم چه آرزویی دارد؟
چالش داغ من به سرعت و بعد از چند ثانیه یخ کرد و او در کمال خونسردی اینطور ادامه داد: «به کوچه پس کوچه ها سر بزنیم»!!
نابود شدم. یعنی همین؟! سرزدن به کوچه و پسکوچهها!
البته حق هم دارند. وقتی فرودگاه بن گورین غلغله شده است از یهودیانی که در حال فرار از اورشلیم و سرزمینهای اشغالیاند، این بیچارهها چه رؤیایی میتوانند داشته باشند برای سفر به اسرائیل و اورشلیم؟
به این کاری ندارم که چرا با خودش فکر کرده که در این سال پنجاه و هفتی باید ساواکی شود و مجیزی را برای #قصاب_غاصب بازخوانی کند؟ سؤال من از این است که چرا اینقدر مضحک و سرد؟!
آری! استخدام هنر در موضوعی که نه هنرمند و نه مخاطب، رؤیایی در موردش ندارند به همین اندازه مضحک است و مشمئز کننده. دقیقا به همان اندازه که با #نصیحت کردن، بخواهی کسی رو متقاعد کنی که از رؤیاهاش دست برداره.
حتی مضحکتر است از رفتار ما و نظام تربیتی ما، که ساخت آرمانها و رویاهای کودک و جوانمان رو به فرهنگ و تربیت غرب سپردهایم و بعد تلاش میکنیم تا مالباختهای که تمدن مادی، رویا و انتظارش رو (یعنی بزرگترین داشتهاش رو) دزدیده، به جهاد و دینداری و آرمانهای نظام اسلامی دعوت کنیم. لااقل نظام تربیتی ما و مربی یا هنرمند ما، خودش آرمان و آرزوی زیستن با اولیای الهی در زمان ظهور رو داره. اما این بیچاره، واضح است که خودش هم تا دیروز، هیچ رؤیایی که به خاطر آن آرزوی سفر به اسرائیل داشته باشد، در سیاهه آرزوهایش نبوده.
#انتظار، آرمان و رؤیا مهمترین شکل دهنده «#هویت» است و کار مربی و نهاد تربیت، «پرورش و تربیت هویت».
تلاش ما هم برای دعوت دل سپردگان به آرمانهای غربی به همان اندازه موثر خواهد بود که تلاش این بدبخت برای ایجاد میل در سفر به اورشلیم. و حالا که وزیدن #طوفان_الاقصی دلبستگیهای وجدانهای بیدار به رؤیاها و آرمانهای تمدن غربی رو به باد داده، بهترین زمان است برای ساخت هویتی مشترک در میان همه آزادگان و مستضعفین جهان.
ما اگر از این فرصت برای ساخت چنین هویتی استفاده کردیم، پیروز این جنگیم. نه فقط در سرزمین های اشغالی، بلکه در قلوب آزادگان جهان و امتهای مسلمان. در قلب آن نوجوان عرب که در میان خطبههای نماز جمعه، برمیخیزد و خطبه ضد صهیونیستی میخواند و جوانان مصری که فریاد «یا نصرالله یا حبیب، اضرب اضرب تل ابیب» سرمیدهند و در قلب آن آزادگان فیلیپینی و هلندی که آزادی فلسطین از بحر تا نهر را مطالبه میکنند.
بگذریم! بقیه ترانه رو هم با همین دست فرمون ادامه داد:
«من بی دین تو یهودی با مسلمون و بهاییهای شهر، میشینیم دور یه میز ساز میزنیم
میگیم و میخندیم و شادیکنون، کنارش شراب شیراز میزنیم
میرسه روزی که ما از اسرائیل، تا ایران بدون ترس سفر کنیم»
اصلا رفتن به اورشلیم یا با یک یهودی بر سر یک میز نشستن برای توی بی دین چه جذابیتی داره؟ آرزوی ساز و شراب زدنت رو میفهمم. اما آرزوی سفر از (یا حتی به) اسرائیلت رو کجای دلم بذارم؟ آیا خودت صدای خالی بودن این مشک رو نمیشنوی؟ خالی بودن از یک قطره آرزوی واقعی.
دست و پا زدن برای ایجاد میل به آرمانی این چنین تهی، تنها یک پیام دارد؛ ناامیدی از تحقق رؤیاهای قبلی. همانطور که بمباران وحشیانه بیمارستانها و زنان و کودکان در غزه یک پیام دارد؛ عصبانیت و احساس شکست و دست نیافتن به اهداف
#افضل_الاعمال_انتظار_الفرج
#برای_فرزندانمان_رؤیا_بسازیم
https://eitaa.com/s_h_taba
جایگاه #شنبه در #رشد_اقتصادی از نگاه قرآن و روایات
مرحوم صدوق در کتاب شریف خصال، روایت میکند:
سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عن قول الله عز و جل: فإذا قضیت الصلاة فانتشروا ... قال: «الصلاة یوم الجمعة، و الانتشار یوم السبت»
طبق این روایت شریف، دستور قرآن برای تکلیف مسلمین در روز شنبه، #انتشار و #جستجوی_روزی است.
عجیب است که برای #تعطیلی_شنبه، رشد اقتصادی را بهانه میکنند.
پاورقی: حتی اگر امر در این آیه شریفه، دلالت بر مطلوبیت نداشته باشد، خارج کردن شنبه از روزهای کاری را مرجوح میکند.
در مقیاس وضع قانون، تعطیلی شنبه، یعنی اقامه عدم انتشار.
کاری به تعطیلی پنجشنبه ندارم
اما اگه به دنبال رشد اقتصادی هستید، شنبه رو روز کاری اعلام کنید، «و ابتغوا من فضل الله»
Www.eitaa.com/S_h_taba
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمتگزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمیآید.
💻 Farsi.Khamenei.ir
مِنّا | سید حمید طباطبائی
📢 حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانوادههای سپاهیان پاسدار که
در این لحظات پر اضطراب، هیچ چیز مثل این دو-سه جملهای که از دهان مبارک نائب امام زمان خارج شد، نمیتونست آراممان کند.
امیدواریم که خدا این جمع خدمتگزار رو به آغوش ملت برگرداند.
اما هرچه هم که بشود؛ «سر خمّ می سلامت»
🤲
#رئیسی
#خادم_الرضا
#دعا_برای_سلامتی_رئیس_جمهور
https://eitaa.com/s_h_taba
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 لبیک؛ اللهم لبیک...
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل؛
مرگ بر اسرائیل.
👈 پیوستن به پویش #رمی_اسرائیل
khl.ink/f/56704
به بهانه #مناظره_فرهنگی:
✅ ایکاش به #لزوم_تهاجم در درگیری فرهنگی با #تمدن_غرب بیشتر پرداخته شود
در #تقابل_فرهنگی نباید انفعالی عمل کنیم
#جاده_ابریشم_فرهنگی
https://eitaa.com/s_h_taba
در آستانهی مناظرهی سیاسی-فرهنگی
⏳ سابقا مهمترین انگیزه یک راننده تاکسی برای رأی دادن، اصلاح سازمان تاکسیرانی و وزارت راه بود.
اما امروز، او راننده اسنپ و تپسی شده و به جای #حضور_پای_صندوق_رأی، ترجیح میدهد در پویشهایی شرکت کند که در فضای مجازی، تکلیف قوانین اسنپ را معلوم میکنند.
👨🏻🏫 معلم، بازاری، هنرمند، نویسنده و ... هم به دلیلی مشابه، تغییر دولتها را چندان اثرگذار در زندگی خود نمیدانند.
🗳 در کشورهایی که زندگی مردم با فضای مجازی آمیخته شده، فقط افرادی هنوز برای حضور در پای #صندوق_رأی انگیزه دارند که در این فضای سایبری، دولتشان را در قامت یک #حکمران یا حداقل #تولیدکننده_پلتفرم مشاهده کنند، نه یک #کاربر و مصرف کننده محتوا و یا حتی #تولیدکننده_محتوا.
🌐 دولتهایی که در فضای مجازی، افقی بیش از یک تولیدکننده محتوا ندارند؛ باید به این دو اتفاق بد تن بدهند: #کاهش_مشارکت و #فیلترینگ
👥 آقایان #جلیلی و پزشکیان!
تنها راه شما برای افزایش مشارکت و حل مشکل فیلترینگ، ظاهر شدن در قامت یک حکمران است نه یک کاربر.
البته بعد از تولید مدل #حکمرانی_اسلامی
https://eitaa.com/s_h_taba
🔸 سخنی با دکتر #پزشکیان، بعد از مناظره اول فرهنگی-سیاسی
آقای پزشکیان!
از اینکه به فکر مبارزه با #فیلترشکن فروشها هستید ممنونیم.
اما؛
🔻مشکل اصلی ما با فیلترینگ، کسانی هستند که فرهنگ بزرگ و رشید ما را #کودک شمردهاند و میخواهند که حضور ما در این فضای #سایبری در حد یک #کاربر و #مصرف_کننده_محتوا باشد.
👩👧👦 هر مادر دلسوز و عقل سلیمی، حکم میکند که محتوای مصرفی کودک مصرف کننده باید فیلتر شود.
❌ مشکل اصلی ما، آنها هستند که هنوز نفهمیدهاند که صرفا مصرف کننده بودن در فضای مجازی، در شأن #فرهنگ_بالغ_اسلامی و #مردم_رشید_ایران نیست. این فرهنگ و این مردم، از #تولید_محتوا و حتی از #تولید_پلتفرمها هم بزرگترند.
⚔️ ما خواهان مبارزه با کسانی هستیم که #مردم_ایران را از امکان تولیدکنندگی و حکمرانی در فضای سایبر و (در نتیجه؛) #مردم_دنیا را از دسترسی به فرهنگ رشید ایرانی #فیلتر کردهاند.
🔨 اگر دولتها بااین #فیلترینگ_ظالمانه مبارزه نکنند، بدانید که فرهنگ اسلامی_ایرانی ما، این فیلتر را خواهد شکست.
https://eitaa.com/s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 هر نقطه ضعفی نشان دهنده ناکارآمدی نیست. نقاط ضعف نشان دهنده نیاز کشور به تلاش برای رفع مشکلات است.
🔸تنها راه رفع مشکلات کشور، #حضور پرتعداد در صحنه است. خالی کردن صحنه یعنی؛ منتظر آمدن کسی از بیرون کشور هستیم.
🔓 قبلا گفتم که در #فضای_مجازی، به جای #فیلترینگ، باید سطح حضور فرهنگمان را بالا ببریم؛ یک حضور حاکمانه بهجای #کاربر_مصرف_کننده .
🗳 برای حل مشکلات کشور هم به جای فیلتر کردن خودمان باید سطح حضورمان را بالا ببریم. با مشارکت در #انتخابات میتوانیم به جای مصرف کنندگی، در سطح حکمرانی و تصمیم گیری حضور پیدا کنیم.
🔴 رأی ندادن فقط اعتراض به وضع موجود را نشان نمیدهد. دنیا پر از کسانی است که انگیزه ما را تحریف میکنند و مشارکت پایین را نشان دهنده انتظار مردم برای #دخالت_بیگانگان معرفی میکنند. دنیا پر است از رسانه های مزدوری که به رأی ندادن ما برچسب بزنند و از آن برای اثبات کودکی و عدم بلوغ سیاسی مردم ایران استفاده کنند.
🗳 مشارکت بالا و حضور فعال اثبات میکند که این ملت نه کودک است که نیاز به فیلتر کردن خود داشته باشد و نه ناتوان است که نیازمند دخالت یا صدقه گرفتن از بیگانگان باشد.
🗳 ما فساد و تحریم و ... را مشکل میدانیم و برای رفع آنها تلاش میکنیم. تنها راه ما برای رفع این مشکلات #مشارکت است.
ما مشارکت میکنیم و افرادی را هم انتخاب میکنیم که از حل مشکلات و تهدیدها ناامید نباشند و ما را به گذشته برنگردانند. کسانی را انتخاب میکنیم که به جای رو به قبله شدن، برای رفع تهدیدها از همه فرصتها استفاده میکنند.
#به_گذشته_برنمیگردیم
#امتداد_رئیسی
https://eitaa.com/s_h_taba
🚷 اگر بحرانی نباشد، انسانها بیشتر تمایل دارند که وضع موجود را ادامه دهند.
#تغییر جهت و تغییر وضعیت و ساختارهای ناکارآمد، نیازمند انگیزه و #ظرفیت_روحی بالایی است.
💥 میتوان از بحرانهایی مثل بلایای طبیعی، جنگ، تحریم، اعتراضات و #ناکارآمدی_کارشناسی، برای ایجاد این ظرفیت استفاده کرد.
🏷 «بحران به معنی پیدایش یک اختلاف سطح و یک #قدرت و یک #فرصت است»
🕋 از آندسته انسانهایی نباشیم که در شرایط مطلوب میتازند و در تاریکی بحرانها توقف میکنند: «كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا»
https://eitaa.com/s_h_taba
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
#راوی
🎙راوی؛ صدای مدرسه نگاه:
| عبور از مرز |
گشودن قفس تن
با شناخت سایر هویتها
بهروایت:
استاد سیدحمید #طباطبایی؛
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت
#هویت
#عبور_از_مرز
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah