May 11
May 11
به حول و قوه الهی کانال در جستجوی سعادت راه اندازی شد انشاالله بتوانیم در افزایش آگاهی مخاطبان عزیز گامی کوچک برداریم
چهار عامل خوشبختی 👇👇🙏🙏
أَرْبَعٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ نَشَرَ اللَّهُ عَلَیْهِ کَنَفَهُ وَ أَدْخَلَهُ الْجَنَّةَ فِی رَحْمَتِهِ حُسْنُ خُلُقٍ یَعِیشُ بِهِ فِی النَّاسِ وَ رِفْقٌ بِالْمَکْرُوبِ وَ شَفَقَةٌ عَلَى الْوَالِدَیْنِ وَ إِحْسَانٌ إِلَى الْمَمْلُوکِ»؛[8] هرکس که این چهار صفت را داشته باشد، خدا او را در پناه خود قرار داده و وارد بهشت میکند: کسی که دارای اخلاق نیکویی باشد که با آن در بین مردم زندگی کند. به افراد رنج کشیده رحم کند. نسبت به پدر و مادرش مهربان باشد. و به بردگانش [زیردستاننش] نیکی کند
شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 225، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
https://eitaa.com/saadat110
در جستجوی سعادت
_سعادت و خوشبختی منتهای آرزوی انسان هاست
_شناخت دوست و دشمن مهمترین ابزار سعادت هست
_معرفت و بصیرت چراغ راه زندگی است
_رجوع به قرآن و عترت به انسان بصیرت می دهد
https://eitaa.com/saadat110
هر چيزى را نبايد براى همه بگويى چون يكى از آموزه هاى دينى و اخلاقى اين است كه: «اُستُر ذَهَبَك وَ ذِهابَكَ وَمَذْهَبَك»؛ «سرمايه و رفت و آمد و دين خود را از ديگران بپوشان.»التّحفة السّنية، ص 330، باب المعاشرة.
همه چيز را نبايد براى همه بازگو كرد.
https://eitaa.com/saadat110
نخست وزير انگلستان، در زمان ناصر الدين شاه قاجار گفت: مسلمان ها در دنيا دو جرم سنگين دارند و براى اين جرم ها بايد به ايشان حمله كرد: «يكى قبله و ديگرى قرآن».
https://eitaa.com/saadat110
پيامبر(صلی الله علیه وآله) به ابوذر فرمود: «پس از نمازهايت چه دعايى مى خوانى؟ چون جبرئيل به من خبر داده است كه تو دعايى مى خوانى كه فرشتگان آن را از تو آموخته و مى خوانند.» عرض كرد اين دعا را:
«اللّهُمَّ إِنّى أَسئَلُكَ الايمانَ بك وَالتَسليمَ لِنَبيِّكَ والعافَيَةَ مِنْ جَمِيع البَلاءِ وَالغِنى مِن شِرارِ النّاس»
(خدايا ايمان به خودت و تسليم در برابر پيغمبرت و عافيت از همه بلايا و بى نيازى مردمان بد را از تو مسئلت مى كنم.)
https://eitaa.com/saadat110
انواع دشمن
1. شیطان: برخی از دشمنان انسان دشمن ایمان هستند. و به ایمان و اعتقادات انسان ضربه میزنند. یکی از آنها که بزرگترین و قویترین نیز میباشد، شیطان است. قرآن کریم به صراحت شیطان را دشمن بشر میداند: «إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا»؛[1] البتّه شیطان دشمن شما است، پس او را دشمن بدانید.
در جای دیگری او را جزو دشمنان آشکار و بزرگ میداند که همواره با انسان سر دشمنی داشته است: «إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبِینا»؛[2] همیشه شیطان دشمن آشکارى براى انسان بوده است.
۲. مشرکان: مشرکان نیز دشمنان دیگری هستند که از دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان معرفی شدهاند: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا.... وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا»؛[3] به طور مسلم ... و مشرکان را دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان خواهى یافت.
مشرکان نیز دارای خصوصیاتی هستند که در قرآن به آنها اشاره شده است. ویژگیهایی از قبیل انسانهای جاهل و گمراه،[4] بیمنطق و هوچیگر،[5] منحرف،[6] و... البته در این گروه یهود به جهت عناد و دشمنی خاص نسبت به مؤمنان چنین معرفی شده است: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُود»؛[7] به طور مسلّم، دشمنترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان خواهى یافت.
از نگاه قرآن یهودیان نیز ویژگیهای خاصی دارند؛ آنها طغیانگر،[8] تکذیب کننده و قاتلان انبیا،[9] جنگ افروز،[10] شبهه افکن،[11] و... معرفی شدهاند.
۳. منافقان: منافقان گروهی هستند که در قرآن با لحن شدیدی از آنها یاد شده است؛ زیرا اسلام و مسلمانان ضربههای سختی از آنها دریافت کردهاند. منافقان دارای بیماری قلبی بوده و همواره نسبت به احکام و شریعت اسلام شک و تردید دارند. قرآن میفرماید: «فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضا...»؛[12] در دلهاى آنها یک نوع بیمارى است، خداوند بر بیمارى آنها مىافزاید.
این افراد کسانی هستند که میگویند ایمان آوردهایم، اما دروغ میگویند و در حقیقت ایمانی به خدا و رسولش ندارند.[13] لجاجت،[14] قلب پرکینه،[15] ترس،[16] سستی در انجام عبادات،[17] بهانه تراشی،[18] هواپرستی،[19] بخل،[20] امر به بدی و نهی از نیکی،[21] فرصت طلبی،[22] حریم شکنی،[23] ارتباط با دشمنان اسلام و مرعوب شدن از آنها[24] و ... از جمله ویژگیهای برجسته این دشمنان سرسخت مؤمنان است.
۴. کفار: کفار هم گروه دیگری از دشمنان مؤمنان شمرده شدهاند؛ کفار همواره به عنوان مانعی در برابر حرکت توحیدی پیامبر و مسلمانان بودهاند.آنها نیز در قرآن به دشمنان آشکار معرفی شدهاند: «إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِینا».[25] هر چند این گروه ویژگیهای مشترکی با مشرکان دارند، اما به جهت ترسیم دقیقتر دشمنان، این گروه را در بخش جداگانهای معرفی مینماییم. ویژگیهایی که در قرآن برای کفار اشاره شده است، عبارتاند از: کسانی که آیات خدا را تکذیب کردند،[26] کور، کر و لال هستند، -کنایه از اینکه هیچگونه بصیرتی ندارند).[27] افراد با ایمان را مسخره میکنند،[28] یاران شیطان،[29] کسانی هستند که از راه خدا باز داشته شدهاند.[30]
۵. بعضی از همسران و فرزندان: از جمله موارد دیگری که ممکن است با انسان به دشمنی بپردازد، بعضی از همسران و فرزندان هستند. قرآن در این باره میفرماید. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُم»؛[31] اى کسانى که ایمان آوردهاید بعضى از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند.
این بیان هشداری به مؤمنان است که مبادا فرزندان و همسر، شما را از تقرب به خداوند باز دارند و یا با القای شبهه شما را از عمل صالح باز دارند. در این صورت از نظر قرآن فرزندان و همسرانی که مانع ایمان و تقوای انسان باشند، از دشمنان محسوب میشوند.
1. فاطر، 6.
2. اسراء، 57.
3. مائده، 82.
4. فصلت، 52.
5. فصلت، 26.
6. عنکبوت، 61.
7. مائده، 82.
8. نساء، 160.
9. مائده، 70.
10. مائده، 64.
11. بقره، 135.
12. بقره، 10.
13. همان، 8.
14. اعراف، 179.
15. بقره، 14.
16. حزاب، 19.
17. نساء، 142.
18. توبه، 49.
19. محمد، 16.
20. توبه، 67.
21. همان.
22. نساء، 141.
23. توبه، 61.
24. مائده، 52.
25. نساء، 101.
26. بقره، 39.
27. بقره، 171.
28. همان، 212.
29. نساء، 76.
30. نساء، 167.
31. تغابن، 14.
https://eitaa.com/saadat110
نقش عقل و تفکّردر شناخت
در مکتب نهجالبلاغه شناخت و معرفت در سایة تفکّر، تعقل و اندیشه حاصل میشود. بر این اساس به فرزند خویش میفرماید:
َإِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْق؛ بىنيازترين بىنيازى عقل است و بزرگترين نادارى، نابخردى است (نهجالبلاغه، حکمت37).
نقش تعقل و درک درست در تعالیم وحیانی مورد توجه امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفتهاست. در فرهنگ علوی انسانها باید خرد و اندیشه خود را در بوتة نقد علوم وحیانی قرار داده و بدینوسیله استعدادهای عقلی خویش را بارور سازند. در اینصورت انسانها میتوانند در سایة خرد قرآنی خویش، داوریهای درست از جریانهای پیشرو داشته باشند. ازاینرو امام(ع) فرمود:
اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ (همان، حکمت94)؛ هر خبرى را كه بشنويد به دقّت بررسى كنيد و در زير و بالاى آن بينديشيد و تنها به شنيدن و باز گو كردن بسنده نكنيد، كه راويان دانش بسيار، ولى درك كنندگان آن اندكاند.
تفکّر و اندیشه بهعنوان تمرین در بهرهگیری بیشتر از نیروهای باطنی و قلبی است، که در وجود آدمی نهفته است. برهمین اساس در تفکّر دینی یک ساعت تفکّر را برتر از 70 سال عبادت دانستهاند (پاینده، 1382: 519). نیروهای ادراکی انسان در سایة تفکّر بالنده شده و تفکّر به رشد و توسعة قوای عاقله میانجامد. در نتیجه استعدادهای انسان تبلور و بروز یافته و منجر به پیشرفت آدمی در زندگی میشود. ازاینرو امیرمؤمنان(ع) فرمود: وَ مَنْ تَفَكَّرَ أَبْصَر؛ آنکه بیاندیشد بینا میشود (نهجالبلاغه، نامه31)؛ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ؛ فكر، آينهاى روشن است (همان، حکمت357)؛ لَا عِلْمَ كَالتَّفَكُّر؛ هيچ دانشى چون تفكّر نیست (همان، حکمت109).
https://eitaa.com/saadat110
زندگـــی زیبـاســـت چشمـی بـاز کـن
گردشـــی در کوچــه باغ راز کن
هر که عشقش در تماشا نقش بست
عینک بد بینی خود را شکسـت
علـت عـاشــــق ز عـلتــها جــداســـت
عشق اسطرلاب اسرار خداست
من مـیـــان جســـمها جــان دیـــده ام
درد را افکنـــده درمـان دیـــده ام
دیــــده ام بــر شـــاخه احـســـاســها
می تپــد دل در شمیــــم یاسها
زنــدگــی موسـیـقـی گنـجشـکهاست
زندگی باغ تماشـــای خداســت
گـــر تـــو را نــور یـقیــــن پیــــــدا شود
می تواند زشــت هم زیبا شــود
حال من، در شهر احسـاسم گم است
حال من، عشق تمام مردم است
زنـدگــی یــعنـی همیـــــــن پــروازهــا
صبـــح هـا، لبـخند هـا، آوازهـــا
ای خــــطوط چهــــره ات قـــــــرآن من
ای تـو جـان جـان جـان جـان مـن
با تـــو اشــــعارم پـر از تــو مــی شـود
مثنوی هایـم همــه نو می شـود
حرفـهایـم مــــرده را جــــان می دهــد
واژه هایـم بوی بـاران می دهـــد
مولانا
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
خوشبختی چیزی نیست که بخواهی از بیرون آن را جستجو کنی
خوشبختی و آرامش کیفیت تفکر و نوع باور توست؛
حالت روحی توست…
خوشبختی و آرامش
وابسته به جهان درون توست!
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
چه زیباست
زندگی کردن با امید…
نه امید بخود؛
که غرور است !
نه امید به دیگران؛
که تباهی است !
بلکه امید به خدا؛
قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشتهايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مىبخشد، كه او آمرزگار مهربان است
که خوشبختی و آرامش است
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ آیه ۸۷ سوره مبارکه یوسف علیه السلام
اى پسرانم! (بار ديگر به مصر) برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خداوند مأيوس نشويد، حقّ اين است كه جز گروه كافران، از رحمت خداوندى مأيوس نمىشوند
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
قلب سالم
بعضی ازخوراکیها یک پوسته دارند و یک مغز مثل بادام، فندق، گردو, پسته، تخمه. ارزش و اعتبار اینها به مغزشان است نه پوسته، پوسته دورانداختنی است، مغز است که ارزش اینها را بالا برده است. اما گاهی همین گردو را می شکنی می بینی مغزی ندارد توخالی است پوک یا کرم زده است یا تلخ است، اینجا دیگر این گردو ارزشی ندارد و دورا نداختنی است. اگر ده تن یا هزار تن پوست تخمه بهتون بدن این هیج ارزش غذایی نداره؛
انسان هم همینطور، مثل بادام، پسته و گردو مغزی دارد به نام قلب و ارزش او به همان قلب است.
امام علی علیه السلام: «قیمة کل امرء ما یحسنه» ارزش هر کس به اندازه همان چیزی است که دل می بندد و عشق می ورزد.
معیار ارزش آدمها به دلشان است به اینکه به چه چیزی عشق می ورزد، به چه چیزی دلبسته است. اگر به خانه به ملک و مقام دل بسته است ارزش انسان می شود همان. اگر به خدا دل بسته است ارزش انسان می شود همان.
فردای قیامت هم روزی است که هیچ یک از اینها بدرد آدم نمی خورد مگر قلبی که سالم باشد.
«یوم لا ینفع مال و لابنون الا من أتی الله بقلب سلیم» فردای قیامت قلب سالم نجات دهنده است، دست آدم را می گیرد. قلبی که خالی از کینه و فساد و خشم و شهوت باشد کرم زده نباشد، تلخ نباشد. قلب کرم زده و مریض بدرد نمی خورد، دور انداختنی است آنچه که ما را به سعادت می رساند. دل سالم است.
زمانی می توانیم به سعادت برسیم که دل از صفات بد و شیطانی خالی کنیم. به موسی علی نبینا و آله و علیه السلام خطاب شد یا موسی: «دع نفسک و تعال» ای موسی خودیت را بگذار، هوای نفست را رها کن سپس نزد ما بیا.
جان ها فلکی گردد گر این تن خاکی بیرون کند از خود صفت دیو و ددی را
بر باد فنا تا ندهی گرد خودی را هرگز نتوان دید جمال احدی را
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
نتیجه کار و تلاش سخت
وقتی که دو نفر را برای انجام کاری استخدام می کنند یکی از آنها دو برابر کار می کند، بیش از دیگری تلاش می کند کار سخت تر انجام می دهد. آیا دستمزد این دو یکسان است؟ آیا کارفرما هر دو نفر را یک جور پاداش و مزد می دهد؟
مسلماً کسی که کار بیشتر و سخت تر انجام می دهد، بیش از دیگری پاداش و مزد خواهد گرفت.
گاهی ورزشکاری را می بینیم برای شرکت در مسابقه، کسب مقام اولی تمرین فراوان می کند، سختی ها را تحمل می کند، زحمت زیاد می کشد در روز مسابقه هم تمام توان خود را بکار می برد با تلاش زیاد و خستگی فراوان رتبه خوبی کسب می کند.
یا دانش آموزی نوجوانی پایان سال تحصیلی اش هست، پشت کنکور منتظر است تا رتبه خوبی بدست بیاورد، از خوابش می زند، از تفریحات سالمش می زند، کمتر می¬خوابد، کمتر استراحت می کند تا اینکه به یک رتبه خوبی دست پیدا کند و افراد مختلف با توجه به اهداف خود مشکلاتی را متحمل می شوند همه اینها وقتی به نتیجه مطلوب می رسند، سختی این کارها با شیرینی آن نتیجه مطلوب و خوب جبران می شود.
در امور دینی و اعمال دینی هم همینطور است کسی که میخواهد بهنتیجه مطلوب برسد باید تلاش کند.
در طلب دولت و دین روز و شب تا نکنی سعی نیابی فرح
پیامبر صل الله علیه و آله: «افضل الاعمال احمزها» برترین اعمال سخت ترین آنهاست.
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
چگونه دین مان را حفظ کنیم ؟
در عالم به هر چیزی نگاه می کنیم می بینیم یک سری آفات و آسیب هایی او را تهدید می کند،
امام علی علیه السلام می فرماید: «لکل شیئ آفة» برای هر چیزی آفتی است.
در کشاورزی برای یک مزرعه، یک باغ میوه آفتات و اسیب هایی وجود دارد، کشاورز ماهر کسی است که اول آسیب ها و آفات باغداری و کشاورزی را بشناسد و با آن ها مبارزه کند تا بتواند ثمره ی خوبی برداشت کند. یا در مکانیکی، مکانیک خوب کسی است که اول آسیب ها را خوب بشناسد و بعد برای رفع آن اقدام کند.
یک معلم خوب و مربی خوب کسی است که اول بداند چه آسیب هایی متربیان را تهدید می کند و بعد برای مقابله با آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشد تا به نتیجه مطلوب برسد.
هر کسی در هر جایی و در هر قشری در هر منصبی باید ابتدا آسیب ها و آفاتی که در مسیر کار، تلاش و زندگی او وجود دارد خوب بشناسد و در رفع آنها هم برنامه ریزی مناسب داشته باشد.
دینداری ما هم از این قاعده مستثنی نیست، یک دیندار زمانی می تواند دین خودش را حفظ کند و قوام و ثبات در دین داری داشته باشد که آفات و آسیب هایی را که دین داری او را تهدید می کند خوب بشناسد و با آنها مقابله کند. یکی از مهمترین آسیب هایی که دینداری ما را تهدید می کند اینست که از دین¬مان برای اصلاح امور دنیایی هزینه کنیم. چه بسا افرادی برای اصلاح امور دنیای خود از دین هزینه می کنند تا به دنیای بیشتر برسند، غافل از اینکه هم دنیا خود را از دست می دهند و هم آخرت خود را هم ضرر دینی می کنند و هم ضرر دنیایی.
عمر سعد از دینش هزینه کرد، تا به ملک ری برسد، نه به ملک ری رسید و نه توانست دینش را حفظ کند، همان موقعیت قبلی را هم از دست داد زیرا برای رسیدن به فرمانداری و قدرت از دین هزینه کرد ولی جانش را هم از دست داد.
امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید:
«"لَا یَتْرُکِ النَّاسُ شَیْئاً مِنْ دِینِهِمْ لِإِصْلَاحِ دُنْیَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ" مردم چیزى از مسائل دینشان را براى صلاح دنیاشان کم نمىگذارند، مگر این که خداوند چیزى زیان بارتر از آن سودى که از ترک آن امر دینى در نظر داشتند، در برابرشان مىگشاید..(حکمت106)
ما با می و مینا سر تقوی داریم دنیا طلبیم و میل عقبی داریم
کی دنیی و دین به یکدگر جمع شوند این است که نه دین و نه دنیا داریم
—-
دنیا مطلب تا همه دین ات باشد دنیا طلبی، نه آن، نه اینت باشد
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
الگو
وقتی که می خواهید لباس بدوزید، شلواری یا پیراهنی، می ری بازار پارچه ای مناسب می خری، هیچ وقت خودت قیچی رو ور نمیداری پارچه را ببری و پیراهن و یا شلوار بدوزی، پارچه را می بری پیش خیاط و از او می خوای که برات این کار را انجام بده، خیاط ماهر هم چه کار می کنه؟ بر اساس الگوی مناسب پارچه را قیچی می کنه. حالا این جا نه کم میاره و نه زیاد. مناسب با نیاز پارچه را می بره و لباس مناسب برات می دوزه. اما اگر خودت قیچی ور می¬داشتی، پارچه را ضایع می کردی یا آنچه که می خواستی نمی شد، پارچه را از بین می بردی.
زندگی مثل دوختن لباسه، وقتی تشکیل زندگی می دیم به یک الگوی مناسب برای زندگی نیازداریم، اگر فله ای و بدون الگو زندگی کنیم در زندگی افراط و تفریط زیادی خواهیم داشت. کم و کاستی های زندگی زیاد خواهد بود. ناهنجاری های زفتاری زیاد خواهد بود. در ارتباطات اجتماعی کم میاریم. در ارتباط با همسر، در ارتباط با فرزندان کم میاریم یا غلط می ریم. در ارتباط با بزرگترها در اقتصاد در اجتماع در سیاست مسیررو غلط میریم.
اگر بدون الگو باشیم آسیب های زیادی در زندگی خواهیم داشت حتما نیاز به یک الگوی مناسب برای زندگی داریم برای رسیدن به سعادت و خوشبختی به یک الگوی مناسب نیازداریم.
خداوند متعال در قرآن هم به این نکته مهم اشاره کرده است؛ شما که میخواهید به سعادت برسید کلید سعادت هم درست زندگی کردن در دنیاست به الگوی مناسب رجوع کنید :
«لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا » احزاب 21
اگر می خوایم به سعادت برسیم حتما باید به رسول الله اقتدا کنیم و او را الگو قرار دهیم.
تا فردای قیامت انگشت حسرت بدندان نگزیم و فریاد بلند نکنیم
وَ یَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً فرقان27
و روزى كه ستمكار (مشرك) دو دست خود را (از روى حسرت) به دندان مىگزد و مىگوید: اى كاش با پیامبر همراه مىشدم.
قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی
کانال راهی به سوی سعادت 👇👇
https://eitaa.com/saadat110
امام على عليهالسلام :
يا مَعشَرَ الفِتيانِ، حَصِّنوا اَعراضَكُم بِالادَبِ وَ دينَـكُم بِالعِلمِ؛
اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 210