هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🌼🍃
🍃
🌻 رئیس جمهور جمهوری اسلامی باید در مقیاس مأموریت انقلاب اسلامی (تمدن نوین اسلامی) بیندیشد.
#انجمن_مدرسان_بیانیه_گام_دوم
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
استاد عالی -1.mp3
36.69M
#صوت
♦️🔸دوره تربیت تحلیلگر
گفتمان نگاه به درون و انتخابات ۱۴۰۰
7️⃣ نشست هفتم :
ایران، مثبت مردم، منهای نفت
🔹مهندس فرشاد عالی
🔸معاون فرهنگی بسیج سازندگی کشور
🔹شنبه، اول خرداد
🔸جلسه آینده:
🔹دوشنبه ساعت 11:30
🍁 #ویژه_تحلیلگران
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
Dr. Yaseri .mp3
2.54M
📍پرسش و پاسخ
🔴 آیا تفکر انقلابی قائل به ترک مذاکرات است؟
🔸دکتر ابوذر یاسری
🔹مسئله اختلافی درباره مذاکرات
🔸تفاوت نگاه مذاکره کنندگان آمریکایی به تیم دکتر ظریف و تیم دکتر جلیلی
🔹خاطرات وندی شرمن
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🔺 دومین بخش از گفتوگوی زنده (LIVE) دکتر ابوذر یاسری و دکتر جاوید
موضوع:
♦️🔸شیوه عمل شورای نگهبان در احراز صلاحیتها و نقش آن در مشارکت مردم
امشب (سهشنبه) ساعت ۲۱:۳۰
به مدت ۴۰ دقیقه
پیامرسان روبیکا
✅ https://rubika.ir/enghelabekabir
✅ به پاتوق سخنوران و تحلیلگران انقلاب بپیوندید 👇
#انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🎙 #گفت_و_گوی_زنده
♦️🔸مکانیسم عملکرد شورای نگهبان، معنا و مفهوم واکنش کاندیداها و مشارکت مردمی
🔹دکتر ابوذر یاسری
دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم
🔻#دریافت صوت و تحلیلها 👇
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
jaygahe shora-negahban .mp3
680.4K
🎙 #گفت_و_گوی_زنده
1️⃣ #قسمت_اول
♦️🔸جایگاه و حیطه مأموریت و وظایف شورای نگهبان
🔹دکتر ابوذر یاسری
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
#ادامه_دارد
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
tafavote amalkarde shora .mp3
687.9K
🎙 #گفت_و_گوی_زنده
2️⃣ #قسمت_دوم
♦️🔸آیا بین عملکرد شورای نگهبان در ادوار مختلف تفاوتی وجود دارد؟
🔹 دکتر ابوذر یاسری
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
#ادامه_دارد
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
mosharekat & shora .mp3
1.46M
🎙 #گفت_و_گوی_زنده
3️⃣ #قسمت_سوم
♦️🔸آیا عملکرد قانونی شورای نگهبان موجب کاهش مشارکت مردم می شود یا افزایش مشارکت؟
🔹 دکتر ابوذر یاسری
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
#ادامه_دارد
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
maanaye pazireshe natije .mp3
1.59M
🎙 #گفت_و_گوی_زنده
4️⃣ #قسمت_چهارم
♦️🔸معنا و مفهوم پذیرش نظر شورای نگهبان و پیام های مسالمت آمیز کاندیداهای احراز صلاحیت نشده چیست؟
🔹 دکتر ابوذر یاسری
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
#ادامه_دارد
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🌻 چرا باید رأی بدهم؟
🌼 پاسخ به چالشی ترین پرسش ها
در گفتگوی شبانه و زنده روبیکا
🍁 یکشنبه و سه شنبه
ساعت 21:30 تا 22:10
🍁 دوشنبه و چهارشنبه
پرسش های زنده مخاطبان
ساعت 22:30
🆔 https://rubika.ir/enghelabekabir
🍃دریافت صوت برنامه از 👇
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🔺 #ما_مفتخریم
🍀 که منادی آزادی بشریت از جاهلیت ثانی و بردگی مدرن شدیم
#تحلیل_الهی_سیاسی
#ایران_20
#ایران_مستقل
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🔺 #ما_مفتخریم
🍀 که بانوان پیشرفته ای تربیت کردیم که در همه عرصه ها در اوج افتخار بین المللی می درخشند.
#تحلیل_الهی_سیاسی
#ایران_20
#ایران_آزاد
#بانوان_آزاد
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🎙 #بشنوید
♦️🔸جریان شناسی راهبردی انتخابات 1400 بر مبنای بیانیه گام دوم
🔹دکتر ابوذر یاسری
ارائه شده در کانال روشنگری
🆘 @Roshangari_ir
دریافت ۲۹ صوت و اسناد و تصاویر در 👇
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
Z0000151.mp3
12.79M
🎙 #بشنوید
🔺تحلیل دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
1️⃣ چه کسی گفته تحصیلات حوزوی تحصیلات کلاسیک نیست؟
2️⃣ چه کسی گفته علم اقتصاد صرفا اقتصاد آدام اسمیتی الحادی است که دنیا را به فقر و شکاف بی حد و حصر فقیر و غنی رسانده است؟
3️⃣ چه کسی گفته حوزه های علمیه به عنوان قطب علوم توحیدی علم اقتصاد ندارند؟
4️⃣ چه کسی گفته علامه سید محمدباقر صدر صاحب اقتصادنا عالم کلاسیک نیست؟
5️⃣ چه کسی گفته دولت اصلاحات و اعتدال به علم اقتصاد عمل کرد؟ کدام اقتصاددان دانشگاهی افتضاحات این دولت ها را تأیید می کند؟
6️⃣ آیا بیان حقیقت به قصد فریب اسمش اخلاق است؟ آیا شما امتداد مکتب ابن ملجم مرادی هستید؟
7️⃣ آیا ...
💠 شب های انتخابات
یکشنبه و سه شنبه ساعت 21:30 تا 22:10
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
اخیرا تحلیل هایی در فضای مجازی ارائه شده که کاندیداهای مختلف و طرفدارانشان را امر به کناره گیری می نماید.
در نقد این تحلیل ها نکات زیر قابل توجه می باشد.
1⃣ این تحلیلها خلاف راهبرد رهبری حکیم نظام است. معظم له در بیانات متعددی راهبرد اصلی انقلاب و مهمترین حرف خودشان را مشارکت حداکثری بیان نموده اند. در حالیکه کاندیداها با هم تفاوت های جدی دارند، و وقتی کاندیدایی حذف شود طرفدارانش نیز کاهش می یابند و برخی نیز رأی نمی دهند. بنابراین این تحلیل خلاف راهبرد اصلی رهبر حکیم نظام است.
تلاش را باید روی تبیین شاخصه های شایسته ترین فرد کرد ولی کاندیداها را نباید مجبور کرد که خودشان و طرفدارانشان را حذف کنند در حالیکه آنها هم بهترین تلاششان را کرده اند و همین تلاش ها عمل به مطالبه رهبر حکیم انقلاب و موجب حضور و مشارکت حداکثری است.
2⃣ انتخابات نباید نمایشی و کاندیداهایی که برای ارائه برنامه هایشان کاندیدا شده اند نباید پوششی جلوه کنند. این معنا تصدیق همان سخن طرف مقابل است و مانند سال ۹۶ قطعا موجب موج سواری طرف مقابل و افزایش مقبولیت منطق او خواهد شد. ضمن اینکه اگر آقایان پوششی بودند نباید خلاف واقع سخن می گفتند.
3⃣ با فرض اینکه در برابر مبنای نادرست حذف و مهندسی کردن انتخابات تسلیم شویم و پازل دوگانه صوری و دشمن ساخته «اصول-اصلاح» را بپذیریم، اتفاقا به عکس آنچه تبلیغ می شود، این تحلیل ها و این اقدامات افراطی موجب دوقطبی سازی و فعال سازی گسل های اپوزیسیون توسط رقیب و گردآوردن آرای خاکستری می شود.
4⃣ به علاوه، مشاهده شد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ با وجود پیاده سازی این فکر و یکسان سازی صددرصدی کاندیداها و حذف دیگران و بقای یک کاندیدا نه تنها پیروزی ای که صاحبان این تحلیل ادعا می کردند، محقق نشد بلکه طرف مقابل به دلیل دوقطبی سازی جامعه و با وجود زمینه های فراوان ضعف و شکست، رأیی با ۵ میلیون بیشتر از دور نخست در سال ۹۲ که آرای جریان مقابلش متفرق بود به دست آورد و این نتیجه نادرست بودن این تحلیل است.
بنابراین حذف کاندیداها نه تنها موجب پیروزی نیست بلکه موجب افزایش شدید رأی طرف مقابل می شود. و باید روی تبیین راه حل مشکلات و گفتمان رهبر انقلاب تمرکز کرد.
5⃣ چنانکه بارها از سوی آگاهان بیان شده و در تاریخ به عیان خوانده ایم دلیل اصلی ناکامی های مسلمین، کوتاهی ایشان از تدابیر و اندیشه های ولی امر و گوش دادن به هر سخنی با عنوان دلسوزی بوده است.
✅ بنابراین توصیه می کنیم جوانان و نوجوانان و همه علاقمندان انقلاب، نخست راهبرد و اندیشه رهبری را بشناسند و ضمن ادراک، آن را ملاک عمل قرار دهند. بارها شاهد بوده ایم تحلیلگرانی که خود را دلسوز انقلاب معرفی می کنند اعتقادی به این اصل ندارند و معتقدند تدابیر رهبری -خدای نخواسته- جنبه نمایشی دارد و برای همراه کردن عوام الناس است.
♻️ انجمن مدرسان بیانیه گام دوم انقلاب با هدف تحقق راهبرد رهبر حکیم انقلاب اسلامی، نشست های تبیینی در دو سطح تخصصی و عمومی را بدین منظور طراحی نموده است.
علاقمندان و مدیران مراکز فرهنگی مردمی می توانند درخواست خود را برای شرکت و برگزاری این نشست ها به مدیریت کانال ارسال نمایند.
#انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌻🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
#فرصت_تابستان
✅ چهارمین مرحله نظام فکری انقلاب اسلامی
🔸 هر هفته یک جلسه
🔹 پنجشنبه شب ها ساعت 21 تا 23
به صورت مجازی
🔸 #رایگان
🔹تهیه کتاب به عهده شرکت کننگان می باشد
☸️ تربیت و رشد اسلامی
☸️ عقل و علم
☸️ اخلاق اسلامی
📚 لینک فروشگاه کتب:
📚 https://bineshemotahar.ir/shop/page/4/
✅ علاقمندان جهت ثبت نام مشخصات زیر را به آیدی ارسال نمایند
1️⃣ نام و نام خانوادگی
2️⃣ شهر محل سکونت
3️⃣ رشته و مقطع تحصیلی
4️⃣ سوابق فعالیت های فرهنگی، مطالعاتی و تدریس
🔻کانال تخصصی دوره/ آیدی ثبت نام
🆔 eitaa.com/syasatmotahar
🆔 eitaa.com/analyst
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #صوت
🔺گفتوگو با خبر ساعت ۷ صبح
شنبه، ۵ تیرماه ۱۴۰۰
♦️🔸#تحلیل_کوتاه تزریق واکسن ایرانی کووبرکت توسط حضرت آیت الله خامنه ای مدظلهالعالی
🔹دکتر ابوذر یاسری
🍃 با ما همراه باشید 👇
#انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌺🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #گفتوگوی_کوتاه_رادیویی
#ده_دقیقه
🔸موضوع:
چرا حقوق بشر آمریکایی دوگانه است؟
🔹دکتر ابوذر یاسری
دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب
🔸یکشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
🔻با ما همراه شوید👇
#انجمنمدرسانبیانیهگامدوم
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
🔺نخستین اثر علمی «روایت فتح کرونا»
درس آموخته های فتح موج اول کرونا
https://s17.picofile.com/file/8419404526/Corona10.rar.html
🔻روایتِ
🔸اقدامات انستیتوپاستور ایران
🔹اقدامات کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا
🔸تولید و صادرات تجهیزات پزشکی
🔹عملکرد حوزه علمیه
🔸عملکرد بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی
🔹اقدامات گروه های جهادی
🔸عملکرد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
🔹اقدامات وزرات صنعت،معدن و تجارت
🔸براساس نظام روایت #جهادعظیم مقابله با کرونا
#جهاد_نخستین
#روایت_فتح_کرونا
🆔 @jahade1
🆔 eitaa.com/ANALYSTS
🌼🍃
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
💠چرایی،چیستیوچگونگیتحققغدیر💠
🍃🌹🍃 در برابر غدیر چه باید کرد؟
بزرگداشت غدیر دارای چند بعد است که باید منادیان غدیر به همه آنها توجه و التزام داشته باشند:
🍃1️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای سخن گفتن از آن
🍃2️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای غدیری شدن و تحقق ارزشهای فردی و انسانی غدیر
🍃3️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای تحقق اهداف اجتماعی و سیاسی غدیر در عرصه داخلی کشور و نظام اسلامی (محله، شهرستان، کشور)
🍃4️⃣🍃 بزرگداشت غدیر به معنای تلاش برای تحقق اهداف غدیر در عرصه منطقه ای (جبهه مقاومت) و عرصه جهانی و بین المللی (جبهه مستضعفین؛ همه انسان ها و حکومت ها)
🍃🌹🍃 اکنون پرسش اینست که در هر یک از این عرصه ها چه بایدها و نبایدهایی وجود دارد و بزرگداشت غدیر در این عرصه ها چیست؟
امیدوارم با تعمق و ارائه راهکار و تبیین این ابعاد بتوانیم حق این مکتب انسانی و ملی و بین المللی و دنیوی و اخروی را ادا کرده باشیم.
انشاالله
🌹غدیری باشید🌹
ابوذر یاسری
دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب
💠 eitaa.com/ANALYYSTS
🍃 تا عید غدیر با ما همراه باشید 🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
Dr. Yaseri. tahlil mosharekat bar asas gam_2 .mp3
9.03M
🎙#بشنوید
20 دقیقه
💠 تحلیل انتخابات 1400 بر مبنای چهارچوب تحلیلی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
🔹دکتر ابوذر یاسری
دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب
🔸نقاط قوت و ضعف در کنار هم باید تحلیل شود
🔸پیشرفت های انقلاب در این انتخابات قابل تصور نبود
🔸نقاط قوت و ضعف انتخابات چه بود؟
🔹نشست تخصصی تحلیل انتخابات
دانشکده علوم اجتماعی
💠 eitaa.com/ANALYYSTS
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
📢💥به مناسبت #هفته_ازدواج💥📢
💠نظام فکری استاد مطهری و زندگی آرام و بدون اضطراب💠
⭕️با حضور:
✅ جناب آقای دکتر یاسری
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، دبیر انجمن علمی بیانیه گام دوم انقلاب، مسئول مدرسه سیاست بینش مطهر
✅ سرکار خانم احمدلو
کارشناس جمعیت از دانشگاه علوم پزشکی
و
جناب آقای دکتر کلانتری؛ رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی
⏰زمان برگزاری:
۲۳تیرماه، ۱۸:۳۰الی ۲۰:۴۵
🌐لینک ورود:
https://www.skyroom.online/ch/2185m/jalase1
پس از ورود بر روی گزینه "مهمان" کلیک کنید.
🛑برای کسب اطلاعات بیشتر با آیدی و شماره تماس زیر در ارتباط باشید:
🆔@Ashegheshahadat
📞۰۹۱۸۷۶۱۷۵۸۲
💠 eitaa.com/ANALYYSTS
💠 @syasatmotahar
🍃
هدایت شده از انجمن مدرسان بیانیه گام دوم
💠 نقدی علمی بر روشهای متناقض تعیین خلیفه در اندیشه سیاسی خلفا
#قسمت_اول
🖌 دکتر ابوذر یاسری
عضو هیئت علمی دانشگاه
⭕️ پرسش:
خلیفه اول و دوم برای تعیین جانشینان خود از کدام روش و فلسفه سیاسی پیروی کردند؟
✅ پاسخ:
🔹1⃣🔹چنانچه بخواهیم الگوی انتخاب رهبر در شورای سقیفه را با ادبیات علم سیاست، بیان کنیم می توان چنین گفت، که اندیشه سیاسی سقیفه بر پایهی دموکراسی اشراف (طبقه ویژه= الیگارشی) استوار گردیده بود.
🔹بدین معنا که صرفا تعدادی اندک و تعیین شده بدون وجود نهاد نظارتی و با این فرض اثبات نشده که سران برگزیده از بین انصار و مهاجرین اند، حق حضور در شورا و انتخاب یافتند.
🔹در واقع این انتخاب نه تنها با رأی اکثریت مردم مدینه و حق رأی و مشارکت سیاسی ایشان نبود بلکه با حضور اعضای اختصاصی (اشراف) در شورا (مجلس) سنا (برگزیدگان) صورت گرفت.
🔹محققان تاریخی به این نتایج رسیدهاند که از بین مهاجرین تنها ابوبکر، عمر و ابوعبیده در جلسه سقیفه حضور داشتند که امکان همراهی چند ملازم شخصی، اعضای خانواده و موالی این سه نفر نیز دور از ذهن نیست. همینگونه برخی محققان حضور سالم بنده آزاد شده ابوحذیفه را ذکر میکنند که از نخستین افرادی بود که در سقیفه با ابوبکر بیعت کرد؛ هرچند هیچیک از منابع معتبر نخستین، درباره حضور وی سخنی به میان نیاوردهاند. منابع درباره حضور دیگر مهاجرین حتی اصحاب مرتبه متوسط یا پایین غیر از این افراد، سخنی به میان نیاوردهاند (۱)
🔹برخی محققین با استناداتی تصریح کردهاند که تعداد مهاجرین حاضر در سقیفه بسیار کم بوده است.(۲)
🔹معروفترین انصار حاضر در سقیفه به گزارش منابع عبارتند از: سعد بن عباده، پسرش قیس، بشیر بن سعد پسر عمو و رقیب سعد، اسید بن حضیر، ثابت بن قیس، منذر بن ارقم، براء بن عازب، حباب بن منذر.(۳)
🔹ابن قتیبه با عبارت «اگر سعد یارانی برای جنگ با آنان مییافت بیشک با آنان مبارزه میکرد.» (۴) کنایهای جدی درباره عدم اجماع انصار ناشی از کم بودن تعداد حاضران در شورا دارد.
🔹به علاوه، آنچه در عمل در سقیفه اتفاق افتاد نظر و اقدام خلیفه دوم برای بیعت با خلیفه اول و سپس اجبار او در انتصاب خلیفه اول بود. چنانکه تاریخ نقل کرده از بیعت اجباری برای خلیفه استفاده شد.(۵)
🔹گزارش این اجتماع و علت برپایی آن به ابوبکر و عمر میرسد و این دو به اتفاق ابوعبیده جراح به سمت سقیفه حرکت میکنند. با ورود آنان به این جمع، ابوبکر با جلوگیری از سخنرانی عمر، ابتکار عمل را در دست گرفته و طی سخنانی برتری مهاجران و اولویت قریش برای جانشینی پیامبر را ثابت میکند.(۶)
🔹این سخنان با مخالفت و موافقت حاضرین مواجه شده و برخی نیز به شایستگی علی(ع) و عدم بیعت با غیر از او اشاره میکنند؛ (۷)
🔹ولی در نهایت ابوبکر، عمر و ابوعبیده را بهعنوان افراد شایسته برای این مقام معرفی میکند. این دو تن طی سخنانی با پیشنهاد ابوبکر مخالفت میکنند. (۸)
🔹در نهایت خلیفه دوم، خارج از روال دموکراتیک و مردمسالاری دینی، خلیفه اول را منصوب و برای او بیعت می گیرد. اما دلیل خلیفه دوم نیز قابل توجه است: برای به گزارش منابع تاریخی، عمر بن خطاب درباره این لحظات گفته است:
🔹«در این لحظه سروصدا و همهمه حاضران از هر طرف برخاست و سخنان نامفهوم از هر گوشه شنیده میشد، تا آنجا که ترسیدم اختلاف، موجب از هم گسیختگی شیرازه کار ما بشود. این بود که به ابوبکر گفتم: دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم.»
اما پیش از آنکه دست عمر در دست ابوبکر قرار بگیرد، بشیر بن سعد خزرجی از رقبای سعد بن عباده، پیشدستی کرده و دست به دست ابوبکر زد و با او بیعت کرد. (۹)
🔹پس از این اتفاق، هجوم حاضران در سقیفه برای بیعت با ابوبکر آغاز میشود تا جایی که از شتاب افراد این احتمال وجود داشته است که سعد بن عبادۀ بیمار، زیر دست و پای آنها لگدمال شود. این جریان موجب درگیری تندی بین عمر، سعد و قیس فرزند سعد میشود که این برخوردها با دخالت ابوبکر به پایان میرسد. (۱۰)
🔶🔹انتساب روش شورا و دموکراسی به اندیشه سیاسی توحیدی هر چند محل بحث جدی است، لکن نکته اساسی تر این است که همین روش شورایی انتخاب رهبر نیز در تعیین خلیفه دوم صددرصد نقض گردید.
🔺 ادامه دارد ...
🔻پی نوشتها:
۱. مادلونگ، ویلفرد، جانشینی محمد، ۱۳۷۷ ش، ص۵۲.
۲. عبدالمقصود، السقیفه و الخلافه، ۱۴۲۷ق، ص۳۱۷.
۳. ابن قتیبة، الامامة و السیاسة، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۲۱-۲۶.
۴. ابن قتیبة، همان، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۲۷.
۵. نهجالبلاغه، خطبه ۲۸
۶. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، دار صادر، ج۲، ص۳۲۷.
۷. ابن اثیر، همان،، ج۲، ص۳۲۵.
۸. طبری، تاریخ الطبری: تاریخ الأمم و الملوک، ۱۳۸۷ق، ج۳، ص۲۰۶.
۹. طبری، همان، ج۳، ص۲۰۶؛ ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، دار صادر، ج۲، ص۳۲۷.
۱۰. ابنقتیبه، همان، ج۱، ص۲۷.
🅾 eitaa.com/ANALYSTS
🍃