eitaa logo
گروه فرهنگی صبار
2هزار دنبال‌کننده
230 عکس
128 ویدیو
77 فایل
گروه فرهنگی صبار ارائه مباحث معرفتی وب سایت: sabbar.ir اینستاگرام: sabbar.ir پشتیبانی: @Mrafiei
مشاهده در ایتا
دانلود
15.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ روضه‌خوانی حاج قاسم سلیمانی در عصر عاشورا ▫️کرمان- مهدیه لشکر ۴۱ثارالله ▫️سال ١٣۶٧ @sabbar_ir
14.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | ذکر مصیبت حضرت زینب توسط سردار سلیمانی ➕ روضه‌خوانی رهبر انقلاب 🏷 @sabbar_ir
musaviyan-yahossein-rooz-tasoua-1399.mp3
16.75M
🔸سخنرانی استاد موسویان 🔹هیئت یاحسین(ع) 🔸 روز تاسوعا 🔹 1442 @sabbar_ir
musaviyan_rooze-ashura_yahossein_1399.mp3
12.77M
🔸سخنرانی استاد موسویان 🔹هیئت یاحسین(ع) 🔸 روز عاشورا 🔹 1442 @sabbar_ir
musaviyan-maktabosadegh-j01.mp3
19.3M
🔸سخنرانی استاد موسویان 🔹 🔸هیئت مکتب الصادق(ع) 🔹 جلسه اول 🔸 1442 @sabbar_ir
musaviyan-maktabosadegh-j02.mp3
18.37M
🔸سخنرانی استاد موسویان 🔹 ؛ 🔸هیئت مکتب الصادق(ع) 🔹 جلسه دوم 🔸 1442 @sabbar_ir
musaviyan-moharam-masjed-imam-hossein-06.mp3
17.47M
🔸سخنرانی استاد موسویان 🔹مسجد امام حسین(ع) 🔸 جلسه ششم 🔹 1442 @sabbar_ir
📝🚨 ریشه اعتراض جوانان 🔸باید طوری دین‌داری کرد که این نور الهی در قلب و جان ما تجلی کند و راه تجلی این نور رفع حجابی است که بین ما و پروردگار هست و اگر فعالیت‌های فرهنگی و عبادی ما به قصد رفع این حجاب بود، این حجاب رفع می‌شود ولی اگر مقصد چیز دیگری بود مسلم به چنین نوری دست نمی‌یابیم. 🔹وقتی یک جوان بعد از دینداريِ معمولی چیزی به دست نیاورد، تبدیل به یك انسان معترض می‌شود، انسان معترض انسانی است كه اصلاً كاری ندارد كه شما چه می‌گویید، آیا حرف شما منطقی است یا نه، همین‌که می‌بیند به وضعیت مطلوبی نرسیده است، به همه آن حرف‌ها پشت پا می زند. تا حالا به این امید نماز می‌خواند، كتاب می‌خواند و به جلسات مذهبی می‌رفت که قلب و جان او، راهی به سوی عالم نور پیدا کند. حال اگر این قلب بعد از مدتی تغییر می‌كرد و حقایقی برایش روشن می‌شد، دین‌داری را با جدیت بیشتر ادامه می‌داد و آرام‌آرام نماز خواندنش عمیق‌تر می ‌گشت، اصلاً قلبش به او اجازه نمی‌داد آن راه را ترک کند، چون از آن بهره‌ها برده و راه ارتباط با عالم غیب را پیدا کرده است و می‌داند که باید عبادتش و کلیه فعالیت‌های فرهنگی‌اش برای رفع حجابی باشد که بین او و خدا هست و تلاش می‌کند هر چه بیشتر این حجاب را نازک و ضعیف کند. اما اگر فعالیت‌های فرهنگی در این راستا نبود مسأله تغییر می‌کند. 🔸آیا شما از خودتان نمی‌پرسید كه چرا بعضی از جوانان با یك شورِ روحانی عرفانی به طرف دین می‌آیند اما پس از هفت، هشت سال احساس سرخوردگی می‌کنند؟ از یک طرف از دنیا دل کنده و لذا دیگر دنیا را نمی‌خواهد و از طرف دیگر چیز دیگری پیدا نکرده که جای دنیا بگذارد، در یک حالت خاصی قرار دارد که نه می‌تواند مثل بقیه ازدنیا و شهرت‌های دنیایی لذت ببرد و شور و حال اهل دنیا را داشته باشد، و نه به شور و حال معنوی رسیده است. 🔹علت این حالت برای این‌گونه افراد آن است كه در حدّ آداب و اخلاق مانده و سعی نکرده به راهی دست پیدا کند که آن راه فوق مفهوم حقیقت، با خود حقیقت ما را آشنا می‌کند. عقلش كمی بیدار شده است، كه شهرت‌طلبی و دنیادوستی به هیچ دردی نمی‌خورد، ولی از آن طرف نتوانسته آن نوری را که دین به دینداران می‌دهد، در قلبش به‌وجود آورد. عبادتش و فعالیت‌های فرهنگی‌اش او را از جهنم نجات می‌دهد، اما این كه نور خدا را به قلب او بدهد، این‌چنین نیست، آن وقت حتماً متوجه‌اید که اگر شما در چنین شرایطی قرار گرفتید، این ناکامی شما را راحت نمی‌گذارد و واقعاً در مرحله اول یك فرد معترض به خود می‌شوید. و در مرحله بعد از انجام عبادات و فعالیت‌ها خسته می‌گردید و یک نوع بدبینی در شما نسبت به امور دینی به‌وجود می‌آید. عین این مسئله را شما در بعضی از جوانان می‌یابید، به طوری‌كه هم به خود معترض می‌شوند و هم به ما. حال اگر به این جوان که فعلاً راه به جایی نبرده و دل و جان او نورانیت لازم را به دست نیاورده است، بگویی كه اسلام و دستورات آن را ادامه بده، به راحتی نمی پذیرد. 🔸 عرض بنده این است که واقعاً ما به این جوان چه چیزی داده‌ایم كه احساس کند حقیقتی در کار است و باید به دنبال آن باشد؟ به او گفته‌ایم كه كتاب‌های دینی دبیرستان و دانشگاه را بخواند، همة این‌ها را خواند، نمره هم آورد، اما هیچ فرقی نكرد، چرا باز سخن ما را بپذیرد؟ آن زمانی كه به ما امید داشت و به حرف‌های ما گوش می‌سپرد، ما آن چیزی را که باید به او می‌دادیم، ندادیم، حالا كه عصبانی شده و از دست ما قهر كرده است انتظار داریم كه به حرف‌های ما گوش كند؟ تازه فرض هم بگیریم بقیة حرف‌های ما حرف حسابی باشد، دیگر فایده‌ای ندارد. آن وقتی كه به ما گوش می‌داد، ما به او چیزی ندادیم. این‌جاست كه باید هم به فطرت خودتان که بعضی اوقات برخودتان می‌شورد حق بدهید، هم به بقیه این حق را بدهید که بر خود و دیگران می‌شورند و معترض هستند. ظهور این اعتراض را دلمردگی‌ خود در درون، و بی‌محلی جوانان به ما در بیرون می‌بینیم که دیگر هیچ چیزی او را به حرکت نمی‌آورد. @sabbar_ir
📝🚨 ادامه - ریشه اعتراض جوانان 🔹ریشه همه این اشکال‌ها در این است که ما فعالیت‌های فرهنگی خود را شبه قدسی کردیم و «دانایی» را به جای «دارایی» قرار دادیم. اگر کسی به سوی چیزی که شبیه چشمه است، به امید رفع عطش رفت ولی تشنه برگشت، معلوم است که کلافه می شود، به امید ارتباط با آب آمد ولی ما معنی آب را به او دادیم، مثل این است که کسی بخواهد از پشت بطريِ آب، آب بنوشد، آیا جز ادامه تشنگی برایش می ماند؟ 🔸انبیاء همواره ما را تشویق به نوشیدن معانی معنوی نمودند و ما خودمان و بقیه را به دانایی نسبت به آن معانی هدایت می‌کنیم و نه به نوشیدن آن‌ها. آن وقت عنایت داشته باشید یک وقت بنده در سن پنجاه، شصت سالگی با یک نحوه بی‌ثمری روبه‌رو می‌شوم، یک طوری آن را تحمل می‌کنم، اما اگر یک جوان با چنین حالتی روبرو شد، فرق می کند، او تمام قلب و احساس‌اش را در اختیار ما گذاشت تا او را در مسیری که دینداران بزرگ قرار گرفتند، قرار دهیم، حالا می‌بیند خبری نشد، حالا از درون و بیرون خود را داغون می‌کند و به یک عنصر معترضِ کامل تبدیل می‌شود، با همه افراط و تفریط‌هایی که در یک اعتراض موجود است. 📝 قسمتی از کتاب آن‌گاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می‌شود - استاد طاهرزاده @sabbar_ir
🔹درباره امام سجاد عليه السلام سخن گفتن و سيره نوشتن كار دشوارى است، زيرا زمينه معرفت و آشنائى مردم با اين امام بزرگوار بسيار زمينه نامساعدى دارد. در ذهن اغلب سيره نويسان و تحليل گران اينطور وارد شده است كه اين بزرگوار در گوشه‏اى نشسته و به عبادت مشغول بود و كارى به سياست نداشت. بعضى از مورخان و سيره نويسان اين مساله را با صراحت بيان كرده‏اند و آنهائى كه با صراحت اينچنين نگفته‏اند، برداشتشان از زندگى امام سجاد چيزى جز اين نيست، و اين معنى را در القابى كه بامام داده ميشود و تعبيراتى كه از ايشان ميشود، به خوبى ميتوان فهميد. برخى از مردم لقب (بيمار) به اين بزرگوار مى‏دهند، در حالى كه بيمارى ايشان همان چند روز واقعه عاشورا بود و ادامه پيدا نكرد، مثل هر كسى كه در مدت عمرش چند روزى بيمار ميشود، گرچه بيمارى امام براى مصلحتى خدائى بود كه اين بزرگوار وظيفه دفاع و جهاد در راه خدا را در آن روز نداشته باشد تا در آينده بتواند بار سنگين امانت و امامت را بر دوش بكشد، و سى و پنج يا سى و چهار سال پس از پدر زنده بماند و دشوارترين دوران امامت شيعه را بگذراند. شما وقتى سرگذشتهاى زندگى امام سجاد را بنگريد، حوادث متنوع و جالب توجه زيادى همانند ديگر امامان مان خواهد ديد، ليكن اگر همه اينها را گرد هم آوريد به سيره امام سجاد دست نخواهيد يافت. سيره هر كسى به معناى واقعى كلمه آنگاه روشن ميشود كه ما جهت گيرى كلى آن شخص را بدانيم، سپس به حوادث جزئى زندگى او بپردازيم. اگر جهت گيرى كلى دانسته شد آن حوادث جزئى هم معنى پيدا ميكند، اما اگر چنانچه آن جهت گيرى كلى دانسته نشد يا غلط دانسته شد، آن حوادث جزئى هم بى معنى يا داراى معنى نادرستى خواهد شد، و اين مخصوص امام سجاد(ع) يا ساير امامان نيست، بلكه اين اصل در مورد زندگى همه صدق ميكند. {قسمتی از کتاب انسان دویست و پنجاه ساله } 🔸 آن چهره‌ی مظلوم بی صدای سر به زیرِ منفعلی که از امام سجاد درست کردند به کلی برخلاف واقع است؛ چهره‌ی حقیقی امام سجاد علیه‌الصّلاةوالسّلام چهره‌ی یک مبارز قهرمان خستگی‌ناپذیر آشتی‌ناپذیر پیگیری است، که با تدبیر تمام، با دقت کامل راهها را می‌شناسد و انتخاب می‌کند و به سمت هدفها این راهها را می‌پیماید، خودش خسته نمی‌شود و دشمن را خسته می‌کند؛ و نتیجه هم این شد که بالأخره دشمن خسته‌ی شکست خورده - یعنی دستگاه اموی - وقتی هیچ کار دیگر نتوانست بکند، متشبث شد به مسموم کردن امام سجاد، و آن حضرت را مسموم کرد و این امام بزرگوار و عزیز بعد از یک عمر پربرکت پرمبارزه‌ی پرتلاش مقدس سر تا پا نورانی جوار پروردگار را زیارت کرد و به عالم قدس و رضوان الهی پرواز کرد. این خلاصه‌ی زندگی امام سجاد است. {مقام معظم رهبری(حفظه الله) - خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۶۵/۰۷/۰۴ } @sabbar_ir
هدایت شده از مطالب ویژه
: اگر سفر اربعینی مثل سال های قبل، در میان نیست و این حقیقتاً جور و جفایی است بر جان شیفته ی ما و خداوند چنین تقدیرِ جان سوزی را بر ما روا داشته؛ می دانیم بیدادِ لطیفان همه لطف است و کرامت، و لذا دست از سر زلف یار که محل صعود به سوی اوست برنمی داریم و می دانیم سلسله ی زلف او که راه هایی است به سوی او، تا قیامت گشوده است. هنرمان آن است که در این تاریخ راهی دیگر برای اُنسی دیگر بیابیم. 🌸غزل شماره89(عنوان:رخداد اربعینی و راهی دیگر در تاریخی دیگر) 🌼🍂https://eitaa.com/matalebevijeh/3381 🍂🌼 -------------------------<><> 🌼-|@matalebevijeh -------------------------<><>