هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻در دفاع از استاد کچویان:
فرهیختهستیزیِ نافرهیختگان
🖋 مهدی جمشیدی
۱. سردبیر روزنامۀ «فرهیختگان»، آقای مسعود فروغی، در یادداشتی با عنوان «جناب کچویان! اقناع پیشکش، آتش را زیاد نکنید» مدّعی شده است که استاد کچویان در گفتگوی خویش با شبکۀ افق، همۀ کسانی را که شعار «زن، زندگی، آزادی» میدهند به «هرزگی» و «فحشا» متهم کرده است؛ چون ایشان گفته است که از شعار «زن، زندگی، آزادی»، «زن، هرزگی، فحشا» را میخواهند. بهنظرم چنانچه «پیشداوریهای غیرمعرفتی» و «سوگیریهای لجوجانه» را کنار بگذاریم و صادقانه به سخن ایشان بنگریم، بهروشنی درخواهیم یافت که مقصود ایشان، بیان خواستِ «تکتک» کسانیکه این شعار را در خیابان سرمیدهند نیست، بلکه این «خواست»، به طرّاحان این شعار و همچنین آن عدّهای که در خیابان در پی هرزگی و فحشا هستند بازمیگردد، نه «همگان». بسیارند کسانی که فهم سیاسی و درک اجتماعی ندارند و از خاستگاه این شعار و زنجیرۀ فرهنگیِ تعریفشده در پشت آن بیخبرند و فقط یک «هیجانِ ناگهانی»، آنها را به صحنه کشانده است. چنین کسانی، اهل هرزگی و فحشا نیستند. این تفسیر، آنقدر «بدیهی» است که تفسیر دیگری جز آن را فقط با «جوزدگی» یا «غرضورزی» میتوان توجیه کرد.
۲. استاد کچویان با مطرحکردن این «مفاهیمِ جایگزین»، به دنبال آن است که «واقعیّتِ نهفته» را برای مخاطب، آشکار سازد و به او تفهیم کند که الفاظ «زندگی» و «آزادی»، پوششها و لعابهایی هستند برای «هوسبازی» و «لذّتپرستی»، و چنانچه این زنجیره ادامه یابد، پرده از این واقعیّتها برداشته خواهد شد. ایشان در همین «نقطۀ آغاز»، سرنوشت و فرجام را بیان میکند تا مخاطب جوان، آگاه شود که این «راه»، به کدام «مقصد» میرسد. طرّاحان این شعار، با زیرکی دریافتهاند که باید در مراحل آغازین، مفاهیم «خنثی» و «چندپهلو» بیافرینند تا بتوانند یک «چتر کلّی» ایجاد کنند که بسیاری از جوانان با «ذهنیّتهای خویش»، و نه بر اساس «دلالت واقعیِ این مفاهیم»، خویش را در زیر آن تعریف کنند و با آن همصدا شوند. امّا پس از اینکه بدنۀ اجتماعی در راستای این شعار بسیج شد و حرکت و جریان به راه افتاد، بهتدریج، خویشتنِ واقعیشان را عیان میکنند. «متفکّرِ عاقبتاندیش»، میکوشد شعارها و نمادها و گفتهها را در همین مرحلۀ ابتدایی، «واسازی» کند و مخاطب را با واقعیّتهایی که چندی بعد آشکار خواهند شد، روبرو نماید. روشن است که این منطق، مخاطب جوان را دچار «تردید» میکند و به وادی «پرسش» و «تأمّل» میافکند و احساسش را مهار میکند.
۳. دو بند پیشین، بر اساس خوشبینی نگاشته نشده است و چهبسا مخاطب از غلظت و شدّت آن تعجب کند. این برداشت، درست است و دلیلش نیز این است که «روزنامۀ فرهیختگان»، در مسیری غلتیده است که من آن را «شبهانقلابیگریِ متمایل به لیبرالیسم» میخوانم. مواضع این روزنامه نشان میدهد که پای یک «خطّ» در میان است و بناست با پرچم جبهه و جریان «انقلاب»، همان استدلالهای فسیلشدۀ «جریان روشنفکریِ شبهدینی»، تکرار شود. انقلابی که اینها از آن سخن میگویند، بیشتر به «اصلاح» شبیه است تا «انقلاب». در ماجرای طرح تنظیمگری فضای مجازی، هرچه که در توان داشتند را برای تخریب این طرح و مسدود کردن باب «نفوذ غرب» بهکار بستند و شعلهها افروختند. من این جریان را «خطرناک» قلمداد میکنم و معتقدم روایت اینان از انقلاب و انقلابیگری، آغشته به «تحریف» و «ناراستی» است. رندانه میخواهند «چهرۀ روشنفکرانه» از خویش بسازند. اگر جریان چپ، سالها کوشش کرد که از امام خمینی، تصویرسازیِ لیبرالی کند، اینان نیز ارائۀ «روایت لیبرالی از آیتالله خامنهای» را در دستورکار خویش قرار دادهاند. چیزهایی که این روزها مینویسند، «تحریف نظرات رهبر انقلاب» است. «مواجهۀ گزینشی» میکنند تا خویش را اثبات کنند و حقیقت را در چاه کجروایت حبس کنند. سردبیر که این اندازه بیربط و معوج بنویسد، حساب باقی روشن است. به «مهدی فضائلی» استناد کردهاند تا نظر «رهبر انقلاب»، آشکار شود! عجبا! چه زبانی «گویاتر» و «رساتر» از زبان رهبر انقلاب؟! ایشان محتاج «سخنگو» و «زبان مکمّل» نیست. هرچه لازم بوده و هست را خود گفته و تصریح کرده است که حکومت اسلامی باید از «حرام اجتماعی»، از جمله کشف حجاب، جلوگیری کند! امّا روزنامۀ فرهیختگان، این پاره از تفکّر ایشان را «حذف» میکند تا از آب گلآلود، ماهی خویش را صید کند. این بازیِ غیراخلاقی با تفکّر رهبر انقلاب، روا نیست. اعتبارزدایی از متفکّری همچون استاد کچویان که در تمام ایران، نظیر ندارد و کارنامهاش، سرشار از خدمات و حسنات به انقلاب است، جفای ناجوانمردانهای است. میخواهند «صدای دشمن» را در جبهۀ انقلاب، طنینانداز کنند و با «مسألهسازیهای دروغین»، توان ما را بفرسایند. جنگ روایتها، این اندازه «درونی» و «نزدیک» شده است.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
امیرحسین ثابتی
🔻در دفاع از استاد کچویان: فرهیختهستیزیِ نافرهیختگان 🖋 مهدی جمشیدی ۱. سردبیر روزنامۀ «فرهیختگان»، آ
علاوه بر مطالعه این مطلب، پیشنهاد میکنم کانال نویسنده آن دکتر مهدی جمشیدی را دنبال کرده و از نوشته های دقیق و عمیق ایشان استفاده کنید:
@sedgh_mahdijamshidi
سال ۸۸ وقتی فضای سیاسی کشور ملتهب شد، چهره های سیاسی_ فرهنگی مختلفی از جبهه انقلاب دانشگاه به دانشگاه میرفتند تا منطق جریان انقلاب را تبیین کنند.
نکته مهم در آن برهه این بود که بخش مهمی از افرادی که در دانشگاه ها حاضر بودند نمایندگان مجلس بودند. دقیقا خاطرم هست که حداقل یک سوم از نمایندگان تهران در مجلس هشتم کسانی بودند که کف دانشگاه ها حاضر بودند و در تبیین شرایط کشور و منطق جبهه انقلاب نقش داشتند؛ از جمله مرحوم حسینیان، مرحوم زارعی، علیرضا زاکانی، حمید رسایی، حاج اسماعیل کوثری، الیاس نادران، مهدی کوچک زاده، بیژن نوباوه، حداد عادل، حسین نجابت و...
اما در اتفاقات اخیر یک خلاء جدی، عدم حضور مسئولان مختلف به خصوص نمایندگان مجلس در کف دانشگاه هاست. با اینکه میانگین سنی نمایندگان تهران در دوره فعلی به نسبت ادوار گذشته کمتر است و برخی از آنها کسانی هستند که در همین سالهای نه چندان دور جزو فعالان دانشجویی بوده اند اما در ۲۰ روز گذشته حضور پررنگی در دانشگاه ها نداشته اند.
یک علت آن شاید این است که متاسفانه تعدادی از نمایندگان فعلی از جمله نمایندگان تهران نیز بر اساس زد و بندهای پشت پرده احزاب و بده بستانهای سیاسی وارد مجلس شده اند و اساسا قدرت تحلیل خاصی نیز ندارند که به تبع آن بخواهند در دانشگاه ها با دانشجویان و افکار عمومی تخاطب کنند و فقط یک صندلی را در مجلس اشغال کرده اند تا طبق خواسته پدرخوانده ها رای مثبت و منفی بدهند اما از سایر نمایندگان جوان تر و انقلابی که تحلیل و قدرت بیان خوبی دارند انتظار میرود این روزها علیرغم همه مشغله ها، دانشگاه به دانشگاه حاضر شوند تا هم حرف همه دانشجویان را بشنوند و هم با قدرت منطق جبهه انقلاب را تبیین کنند.
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
در فراز و در نشیب ایـن جهان دریافتم
هرچه بالا رفت، پایین آمد الا پرچمت...
#شب_جمعه
این تصویر منفعلانه که تنها چند ساعت بعد با واکنشهای منفی برخی از صاحبان عکسها مثل معتمد آریا، علو، مرشد زاده و... پایین آمد یک اشتباه ساده و مقطعی نبود.
متاسفانه جریان کج فهم وخطرناکی در بین نیروهای انقلابی وجود دارد که به اسم جذب حداکثری، ذلیلانه میخواهد همه را جذب کند و نمیفهمد اگر جذب همه انسان ها ممکن بود، علی علیه السلام که نماد انسان کامل به حساب می آمد چه در زمان خودش و چه در قرن ها بعد، این همه دشمن نداشت.
نمیفهمم تنها دو هفته بعد از کشف حجاب معتمد آریا، کدام مغز متفکری به این نتیجه رسیده که تصویرش را به عنوان زن الگو به افکار عمومی معرفی کند؟ چطور این همه ذلیل شدید که فکر میکنید این ملت انقلابی و نظام مقتدر لنگ مهر تایید چهار تا شومن و مطرب و مزقونچی هستند؟ کاش این هنرنمایی هایتان را حداقل با بودجه بیت المال و امکانات مقدس ترین نهاد انقلاب انجام نمیدادید!
سالهاست به اسم جذب دیگران، خودتان در آنها استحاله شده اید...
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر یک پلیس به کسی که آمده سطل آشغال آتش بزند و شعار بدهد یک باتوم بزند، تمام رسانه های خارجی فریاد وامصیبتا سر میدهند و مجامع حقوق بشری جهان حنجره خود را پاره میکنند اما اگر همانها یک پلیس یا بسیجی را زنده زنده اینطور آتش بزنند، کک شان هم نمی گزد.
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
برای نسلی که انقلاب اسلامی را ندیده، چیزی از تحولات دهه 60 نمی داند، اطلاعی از اتفاقات دهه 70 ندارد و حتی نمیداند یا به یاد ندارد که در سال 88 چه اتفاقاتی در کشور افتاد و از همه بدتر آنکه اهل «مطالعه کتاب» هم نیست و فکر میکند شعار دادن چند نفر و آتش زدن سطل زباله و اتوبوس اسمش «انقلاب» است، تحولات اخیر یک «کلاس درس» بود تا از این به بعد با تجاوز به کلمه انقلاب، هر شامورتی بازی را انقلاب تلقی نکند.
یک انقلاب برای تغییر یک نظام سیاسی حداقل چند ویژگی مهم دارد که این آشوبها هیچکدام را نداشت. یک رهبر مشخص، دو نظام سیاسی جایگزین، سه همراهی توده های مردم.
آشوبهای اخیر مصداق شورش «بی سر» و بدون رهبر بود و هیچ رهبر مشخصی نداشت. اگر هم کسی برای رهبری آن از علی کریمی و مصی علینژاد و ... نام برد، به سطح نازل هوش و سواد و شعورش پی ببرید.
هیچ جایگزینی هم برای جمهوری اسلامی وجود ندارد، همین چند نفری هم که این روزها در خارج از کشور مشغول تئوری بافی در ذهن شان برای براندازی جمهوری اسلامی هستند با یکدیگر صدها دعوا و تناقض دارند و خودشان هم نمی دانند جایگزین سیستم مقتدری مثل جمهوری اسلامی چیست؟ سلطنت؟ حکومت دموکراتیک سکولار؟ الیگارشی؟ و...
و از همه مهمتر اینکه حتما خیلی از مردم از شرایط اقتصادی، تبعیض و... گلایه دارند اما با براندازی کوچکترین همراهی ندارند، زیرا می دانند با نبود جمهوری اسلامی اول از همه تمامیت ارضی ایران به خطر می افتد و دوم اینکه هیچ فرد، جریان و سیستمی وجود ندارد که بتواند بهتر از همین جمهوری اسلامی کشور را اداره کند. این به معنای ندیدن مشکلات یا بی انگیزگی برای رفع مشکلات نیست، بلکه به معنای فهم عمومی صحیح ملت از شرایط فعلی کشور و جهان است که اگر هم هر مشکلی هست باید در داخل کشور حل و فصل شود نه با دخالت خارجی یا سپردن عنان کشور به مافیاهایی که توان اداره باند خود را هم ندارند.
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
4_5933888655369178549.mp3
37.51M
صوت کامل گفتگو با ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما در برنامه جهان آرا
موضوع: آسیب شناسی عملکرد رسانه های انقلابی در آشوبهای اخیر
23 مهر ۱۴۰۱
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
51.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیشاپیش به خاطر انتشار قسمت 38 برنامه حافظه تاریخی ایرانی از شما عذرخواهی می کنیم چون می دانیم فیلم های خشن و غیر انسانی که در آن خواهید دید شما را اذیت خواهد کرد اما برای روایت درست تاریخ، چاره ای جز این کار نداشتیم.
در این قسمت سعی کردیم تا فقط قسمت کوچکی از جنایت هایی که در یک ماه گذشته توسط آشوب گران علیه مردم، بسیج و نیروی انتظامی رخ داده را به تصویر بکشیم.
این فیلم ها و تصاویر را هیچکدام از شبکه های ماهواره ای نشان نخواهند داد، با ارسال این فیلم به دوستان و آشنایان، به رفع مظلومیت مردم ایران کمک کنید.
🔻عضو کانال شوید و تمام قسمت های قبلی را هم ببینید👇
https://eitaa.com/joinchat/2551251115C119f214b32
فیلم کامل گفتگو با آیت الله میرباقری در برنامه زنده جهان آرا
موضوع: منطق تحلیل و مواجهه با حوادث اجتماعی
۲۵ مهر ۱۴۰۱
به علت اینکه در ایتا فایل بالای ۵۰ مگ امکان آپلود ندارد، این فایل را میتوانید از طریق کانال تلگرام بنده دریافت کنید:
https://t.me/sabetitelegram/3663
1_1828072307.mp3
40.7M
صوت کامل گفتگو با آیت الله میرباقری در برنامه زنده جهان آرا
موضوع: منطق تحلیل و مواجهه با حوادث اجتماعی
۲۵ مهر ۱۴۰۱
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b