نهج البلاغه دارای سه قسمت کلی است: ابتدا خطبه های حضرت، بعد نامه ها و در انتها حکمت های ایشان. حکمت های نهج البلاغه بدلیل کوتاه بودن برای اکثریت مردم قابلیت استفاده بیشتری داشته باشد. مخصوصا اگر بصورت منظوم باشد قابلیت تبدیل شدن به ضرب المثل و جملات پرکاربرد را در فرهنگ کشور ما دارد.
این دومین بخش از حکمت های گزیده نهج البلاغه است که بصورت منظوم به شما تقدیم می گردد.
۴۶- آن گناهی که تو را در غم برد
به از آن خوبی که نِخوت آورد
۶۴- خلق دنیا در گذار این جهان
در مثل هستند همچون کاروان
پیش راند ساربان و ره دراز
خلق باشد سرگران در خواب ناز!
۶۷- چونکه چیزی می کنی برکس نثار
گرچه باشد کم، از آن شرمی مدار!
بخششِ کم به که محرومش کنی!
با ندادن، بیش مغمومش کنی
۷۳- هرکه گردد پیشوا باید نخست
خلق و خوی خویش را سازد درست
پیشتر از پند دادن با زبان
خویشتن باید عمل ورزد بدان
۷۶- کارها چون دَرهم و نامتقن است
آخر کار از شروعش روشن است!
۷۷- روزی معاویه از ضرار بن خمره راجع به حضرت علی(ع) پرسید. او گفت:
شاهدم که در دلِ شبهای تار
چونکه می بست از جهان خورشید بار
تا سحر می ماند در محراب خویش
گریه می کرد با قلبی پریش
وانگهی می گفت ای دنیای خوار
خویشتن را از برِ من دور دار
پیشم آئی تا دهی من را فریب؟
یا شدی از دوری من بی شکیب!!
دور باد از من که مِهرت آورم
فرش دل را پیش پایت گسترم
دام برچین دیگری را می فریب
نیست مهری بر توام ای نانجیب
عیش تو کوتاه و جاهت نیز خُرد
کی توان در آرزویت دل سپرد؟!
آه ای دیده بریزان اشک غم
راه باشد بس دراز و توشه کم!
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
ببینید در اوج گرمای این روزها، چند نفر در خیابان پیدا می کنید که با بطری در حال جرعه نوشی آب باشند؟ یعنی الآن یک جرعه و چند دقیقه بعد جرعه دیگری بنوشند؟ مشخص است جرعه نوشان فروردین ماه که ماه معتدلی بود صرفا کسانی بودند که می خواستند حرمت ماه رمضان را شکسته و جلوی خدا بگویند ((منم)).
شبیه به همین ماجرا در کشف حجاب ها هم وجود دارد و خیلی از آنها برای فریادِ ((من)) در مقابل ((خدا))ست. قرآن چه زیبا روانشناسی این افراد را گفته است: ((وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ : و زمانی که به او گفته می شود مراعات خدا کن (و از محرماتش دوری کن)، غرور او را به گناه می کشاند. پس جهنم (برای پاسخ به این کارش) کافی ست. و چه بد جایی ست!)) بقره، ۲۰۶
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سرآمد امامان علیهم السلام و تنها کسی که ملقب به ((امیرالمومنین)) است امام علی (ع) است. چنین جانِ عزیزی، به حق، جان خود را در رخت خواب در معرض ۴۰ شمشیر قرار داد تا پیامبر (ص) درامان باشد. پیامبری با این شانِ بالا که اشرف مخلوقات است آیا حق خدا را ادا کرد و یا خدا را چنان که باید شناخت؟ در حالی که خود ایشان فرمودند: ((مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِكَ وَ مَا عَرَفْنَاكَ حَقَّ مَعْرِفَتِكَ : ما تو را چنان که حق توست عبادت نکردیم. و ما تو را چنان که حق توست نشناختیم.)) بحار النوار، ج ۶۸. و امام سجاد (ع) فرمودند: ((وَ لَا يَبْلُغُ أَدْنَى مَا اسْتَأْثَرْتَ بِهِ مِنْ ذَلِكَ أَقْصَى نَعْتِ النَّاعِتِينَ : و بلندپایه ترین مدح و توصیف وصف کنندگان، به پایین ترین رتبه از آن مقام اختصاصی تو نخواهد رسید.)) صحیفه سجادیه، دعای ۳۲.
کسی بهتر از حبیب اله العالمین خدا را نمی شناسد. اما حتی این پیش قراول مخلوقات در میدان نور نیز در حد ظرفیت خود از نور خداوند گرفته است. در نمازها حواسمان باشد با یک وجود لایتناهی روبرو هستیم. هر چه جز او سرابی ست که تشنگی عمق معنا خواه بشر را راضی نمی کند.
داستان موسی و شبان ادامه ای دارد که کمتر به آن توجه می شود. مدح چوپان نسبت به مدح موسی ابتر بود ولی حتی مدح موسی هم اگر از درجه ای بالاتر دیده شود نسبت به حضرت حق ابتر است!
((بعد از آن در سِرّ موسی حق نهفت
رازهایی گفت کان ناید به گفت
بر دل موسی سخنها ریختند
دیدن و گفتن بهم آمیختند
چند بیخود گشت و چند آمد بخَود
چند پرّید از ازل سوی ابد
بعد ازین گر شرح گویم ابلهیست
زانک شرح این ورای آگهیست
نقش میبینی که در آیینهایست
نقش تست آن نقش، آن آیینه نیست
دَم که مرد نایی اندر نای کرد
درخور نایست، نی درخورد مرد
هان و هان گر حمد گویی گر سپاس
همچو نافرجامِ آن چوپان شناس!
حمد تو نسبت بدان گر بهترست
لیک آن نسبت به حق هم ابترست!
چند گویی، چون غطا (پرده) برداشتند
کین نبودست آنچه میپنداشتند!
در سجودت کاش رو گردانیی
معنی سبحان ربی دانیی))
مثنوی معنوی
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
مدتی قبل یک مستند درباره شهر باستانی پِترا در دوره تمدن نَبَطیان در صدا و سیما پخش شد. شهری سنگ تراش، پر از انواع سدهای مهندسی ساز، دارای آبشار تزئینی و حتی فضاهای سبز شهری (!) که 2 قرن با شکوه را رقم زدند ولی درنهایت حدود 2000 سال پیش در اثر شکسته شدن سد افول پیدا کردند.
برای کسانی که با قرآن آشنا هستند تقارن بالای ویژگی های شهر پترا با شهر سبأ به چشم می آید. شهری سرسبز پر آب و پر برکت که به گفته قرآن در اثر شکسته شدن سد عرم نابود شد. این در حالی ست که آثار بی نظیر شهر پترا حدود 2 قرن پیش کشف شد و شاید 200 سال طول کشید که حفاری های باستان شناسان به نحوه ظهور و افول این تمدن برسد.
با دیدن آن مستند و به یادآوردن آیات قرآن سرافکنده شدم. چرا همیشه حرف های قرآن را بعد از اثبات شدنشان با علم تجربی جدی می گیریم و قبل از آن نه! این همان قرآنی ست که می گوید: ((يُصَبُّ مِنْ فَوْقِ رُءُوسِهِمُ الْحَمِيمُ : از بالای سرشان آب جوش فروریخته می شود.)) حج، 19. آیا اینگونه آیات هم باید به اثبات تجربی برسد تا آن را جدی بگیریم؟! آن موقع دیر نیست؟!
((خبر داری ای استخوانی قفس
که جان تو مرغی است نامش نفس؟
چو مرغ از قفس رفت و بگسست قید
دگر ره نگردد به سعی تو صید
نگه دار فرصت که عالم دمی است
دمی پیش دانا به از عالمی است
چرا دل بر این کاروانگه نهیم؟
که یاران برفتند و ما بر رهیم
سر از جیب غفلت برآور کنون
که فردا نماند به حسرت نگون
پس ای خاکسار گنه عن قریب
سفر کرد خواهی به شهری غریب
بران از دو سرچشمهٔ دیده جوی
ور آلایشی داری از خود بشوی))
سعدی
★*******★
کانال راه رشد
@sabilroshd
می خواهم مظلومیت ولایت را با شواهد مبرهن مرور کنیم:
رهبری در سال ۹۵ سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ کردند. آن ابلاغیه در مجلس پیشین مطرح نشد تا کار به مجلسِ (در اول کار) انقلابی امروز رسید. تا سال آخر نمایندگی شان معطلش کردند تا اینکه خود آقا در جمع نمایندگان گفتند ابلاغیه را بررسی (و تبدیل به قانون) کنید. نمایندگان لطف کردند بعضی از مهم ترین بندهای سیاست های ابلاغی را حذف کردند. رهبری فرموده بودند زمان استعفای مقام های اجرایی که کاندید نمایندگی در انتخابات هستند از ۶ ماه کنونی کمتر شود (این کار کمک می کند تا کاندیدهای قوی تری به انتخابات وارد شوند و رقابت واقعی تر شود) ولی نمایندگان طبیعتا با توجه به اینکه دوست ندارند برای خودشان رقیب جدی درست کنند به آن رای ندادند! شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید نکرد و مجددا به مجلس عودت داد. در اول خرداد شال ۱۴۰۲ ساعت ۹ تا ۱۰ صبح جلسه علنی مجلس در تلویزیون به صورت زنده پخش می شد. نماینده محترم حداقل از اینکه دارد صحبتش مستقیم پخش می شود حیا نکرد و داشت فریاد می زد که چرا چیزی که در صحن مجلس رای نیاورده دوباره به رای می گذارید و از نمایندگان خواست رای ندهند! چنین هم شد!
از تمهیدات دولت برای کاهش تورم در سالی که به کاهش تورم نام گذاری شده که چیزی نگوییم بهتر است. تولید کنندگان مواد اولیه (فولاد و پتروشیمی) و احتکار کنندگان مسکن (بانک ها و موسسات مالی) علنا پرچم تقابل با شعار سال را بلند کردند.
اگر من بجای رهبری بودم بیشتر از حکم حکومتی استفاده می کردم ولی احتمالا چون جای ایشان نیستم اینگونه می گویم. مسئولانی که ما می بینیم در صورتی که حکم حکومتی زیاد می شد احتمالا علنی جلوی آقا می ایستادند.
((افتان و خیزان می روی چون گل میان خارها
نطق شفا انگیز تو عدلی ست در بیدادها))
صادق ابراهیمی
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
چهارپایان شاید در کل عمر خود کمتر از یک هزارم زمان را صرف نگاه به آسمان کنند. با اراده خدا بشر روی دوپا ایستاد، قامتش راست شد. سهم زمین از نگاهش کم و به سهم آسمان اضافه شد به گونه ای که نیمی از میدان دید معمولش به زمین تعلق پیدا کرد و نیمی دیگر به آسمان تا به هر دو بپردازد؛ باشد که تمام هم و غم ما زمین و آنچه دروست نباشد: ((وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ : و در آسمان است روزى شما و آنچه وعده داده شده ايد.)) ذاریات، ۲۲.
((همانا دنیا نهایت افق دید کوردلان است که ورای آن را نمی بینند. اما انسان بینا دیدش از دنیا عبور کرده و می داند که خانه بعد از آن است.))نهج البلاغه، خطبه ۱۳۳
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
چند روز قبل، روز تولد شهيد آرمان علی وردی بود۔ به همين مناسبت عکسى را كه هفته پیش بعد از زیارت قبر آن شهید گرفتم ضميمه كردم. فتنه جهانى سال گذشته عليه تشيع جز با فرهنگ شهادت خنثی نمى شد و همين فرھنگ راز جاودانگی شیعه شده است: ((ملتی (به تعبیر دیگر مکتبی) که شهادت دارد، اسارت ندارد.)) امام خمینی (ع).
((از دور عشقباز تو را می توان شناخت
زیرا نخست هر که تو را دید رنگ باخت/
هرگز نمیرد آنکه پی جستجوی اوست
آب حیات شد چو در این ره نفس گداخت/
سنگ نمک بود محک اهل روزگار
نامرد و مرد را به همین می توان شناخت))
جویای تبریزی
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
چند روز قبل در مترو تهران در یک مسیر، سه بار ور رفتن جنسی جداگانه سه زوج را با هم ديدم كه در اين تعداد و تراکم، كمى غير منتظره و احتمالا سازمان يافته بود. همه معذب بودند. اعتراض كردن در اين شرايط كمى سخت است. مى گویند یکی از علمای بزرگ در نزديكى مرگ حسرت مى خورد و می گفت ((من در این راہ حتى يك سيلى هم نخوردم!)). خوشحالم كه در اين راه سيلى خوردم ولى جَو سكوت را در مقابل تظاهر به فسق شكستم كه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ((السَّاکِتُ عَنِ الْحَقِّ شَیطانٌ أَخْرَسٌ : سکوت کنندہ از کلام حق (زمانى كه ديگر سکوت جایز نیست) شیطانی دهان بسته است.))
هرچه قدر تاکنون به درستی بحث از زندگی مسالمت آمیز سلایق مختلف در جامعه بود جُدا، این حد از یلگی دیگر جای سکوت و مسالمت ندارد حتی اگر به برخورد فیزیکی بیانجامد. منتظر سیستمی که اکثرا دیر و آن هم ناقص به تهدیدات پاسخ می دهد نباشید. دوباره محرم رسيد. از ماجرای کربلا و سيد الشهدا چه درسی گرفته ايم؟
((از درد نشان مده که در جان تو نیست
بگذر ز ولایتی که آن زان تو نیست
از بیخردی بود که با جوهریان
لاف از گهری زنی که در کان تو نیست))
ابوسعيد ابوالخير
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
عاشورا را زنده نگه میداریم تا یادآوری کنیم که دستگاه تبلیغاتی شیطان می تواند یک جامعه را علیه حق مطلق بشوراند و نکبت دنیا و آخرت را برای مردم آن زمان در پی داشته باشد. صدای سوگواری سیدالشهدا را زنده نگه می داریم تا بدانیم فرصت ریل عوض کردن تاریخ همیشگی نیست و باید ۱۴ قرن تا قیام بعدی حجت زمان منتظر ماند. عاشورا را زنده نگه میداریم تا دوباره خون پاکان مُصلح به دست ظالمان فاسد ریخته نشود در حالی که ما در خانه خود نشسته ایم و با خانه نشینی مان در خون او شریکیم. عاشورا را زنده نگه میداریم تا یادمان نرود اسلام ارزش آن را دارد که پاک ترین مخلوقات خدا خون خود را برای بقایش تقدیم کنند. مصیبت های امام سوم را زنده نگه می داریم تا امام دوازدهم را تنها نگذاریم.
امام حسین(ع) به فرزندشان امام سجاد(ع) فرمودند: ((سوگند به خدا که خون من از جوشش باز نمی ایستد تا سرانجام خداوند مهدی(عج) را برانگیزد.)) مناقب ابن شهر آشوب
((تا ز سر شادی برون ننهند مردانِ صفا
دست نتوانند زد در بارگاه مصطفا
خُرّمی چون باشد اندر کوی دین کز بهر حق
خون روان گشتست از حلق حسین در کربلا
از برای یک بلی کاندر ازل گفتست جان
تا ابد اندر دهد مردِ بلی تن در بلا
دور باید بود از انکار بر درگاه عشق
کانچه اینجا درد باشد هست دیگر جا دوا))
سنایی
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاید همین یک جمله برای سیر الی الله تا ملاقات با خدا کافی باشد. وقتی مولا مشخص شد، هدف هم مشخص می شود، راه هم مشخص می شود. ((وَأَنَّ الْكَافِرِينَ لَا مَوْلَى لَهُمْ : ولی کافران مولایی ندارند!)) محمد، ۱۱
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
سوء ظن به خدا یکی از گناهان بزرگ است. این سوء ظن در مواقع سختی بیشتر پیش می آید. به همین خاطر در آخرالزمان استعداد زیادی برای این گناه وجود دارد. اصلا کسانی که امید خود را از مهدی می کنند مشکل ریشه ای ترشان بدگمانی به خداست.
قرآن کریم در دو آیه عبارت ((وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ)) به کار برده یعنی ((مبادا خدا را اینگونه تصور کنی!!)) هر دوی این آیات در سوره ابراهیم اند که خواندنشان خالی از لطف نیست:
((وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ : و خداوند را غافل از آنچه ستمگران انجام می دهند مپنداری!)) ابراهیم، ۴٢
((فَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ : مبادا خداوند را اینگونه تصور کنی كه در وعده خود به پيامبرانش تخلف مى كند (و دین آنها را به پیروزی نمی رساند). قطعا خدا شكست ناپذير و انتقام گيرنده است.)) ابراهیم، ۴٧
من هم بی طبع این آیات می گویم مبادا در جمعه ای که با عاشورا مقارن شده مایوس باشیم و سهل انگاری کنیم؛ اشک فرح بخش بر موعود همه ادیان در صبح جمعه وقتی با اشک سرخ بر سالار شهیدان در ظهر عاشورا مخلوط شد معجزه می کند.
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4
شاید خیلی ها ندانند لعن هایی موجود در زیارت عاشورا (أَوَّلاً، ثُمَّ [الْعَن] الثَّانِيَ وَالثَّالِثَ وَالرَّابِعَ) ریشه قرآنی دارد.
در شان نزول آیه ۶٠ سوره اسراء آورده اند که پیامبر بزرگ اسلام در خواب دیدند که میمون هایی از منبر ایشان بالا و پایین می روند. از آن پس کسی پیامبر (ص) را خندان ندید زیرا تعبیر آن خواب قصب خلافت رسول الله و روی کار آمدن سلسله بنی امیه بود. به همین خاطر گفته اند منظور از ((الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَة)) در آیه مذکور بنی امیه و قاصبان خلافت اند.
اما خواب تعبیردار معصومین از حیوانات محدود به این مورد نمی شود. خواب بعدی در کربلا رخ داد. مقتل نویسان نوشته اند: نزدیک سحر عاشورا، حضرت امام حسین (ع) را خوابی مختصر در ربود و چون بیدار شد، فرمود: می دانید در خواب چه دیدم؟ عرض کردند چه چیزی مشاهده کردید؟ فرمودند: در عالم رؤیا دیدم سگ هایی به من حمله می کردند و میان آنها سگی ابلق (دو رنگ) را دیدم که یورش او به من سخت تر بود (😭) انتظار است قاتل من مردی ابرص (دارای نوعی بیماری پوستی) باشد. آن گاه افزودند پس از آن رسول خدا (ص) را با جمعی از اصحابش دیدم که می فرمود: فرزندم، تو شهید آل عترت هستی و عرشیان ورودت را به یکدیگر مژده داده و در شب آینده نزد من خواهی بود. پس بشتاب و این فرشته الهی است که برای جمع آوری خونت آمده است. امام پس از این سخنان افزود این است خوابی که دیدم و پیوستن ما به عالم قدس و ملکوت و رهایی از این دنیا، نزدیک شده است. (بحارالانوار، ج 45، ص 30)
#عاشورا
★*******★
کانال راه رشد
https://eitaa.com/joinchat/1422065876C7720d5cca4