eitaa logo
راه رشد
2هزار دنبال‌کننده
40 عکس
17 ویدیو
0 فایل
((يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ : (قرآن) به سوی رشد و تعالی هدایت می کند پس به آن ایمان آوردیم.)) جن، ۲
مشاهده در ایتا
دانلود
در خلقت خداوند وجود هیچ چيز بیهوده نیست؛ حتی شیطان نیز وجودش دارای فایده ای بزرگ است: نقایص مخفی ما را روشن می کند و در تقابل با خود باعث ظهور انسان های بزرگ در تاریخ می شود. در وقایع ۲ ماه اخیر یک بشارت وجود دارد: هرچه قدر خوی وحشی‌گری جبهه باطل به سرحد خود نزدیک تر شود، نورانیت جبهه حق نیز به سرحد خود نزدیک تر می شود. در قرآن زمانی وعده نزدیک بودن نصر آمده که مومنان دچار بلایا شده اند: ((مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ : (گذشتگان شما نیز) دچار سختى و زيان شدیدی شدند و به [هول و] تكان درآمدند تا جايى كه پيامبر [خدا] و كسانى كه با وى ايمان آورده بودند گفتند (پس) یاری خدا كى خواهد بود؟ هشیار باشید كه یاری خدا نزديك است.)) بقره، ۲۱۴. ((حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ : تا هنگامى كه فرستادگان [ما] نوميد شدند و [مردم] پنداشتند كه به آنان دروغ گفته شده يارى ما به آنان رسيد پس کسانی که ما می خواستیم نجات یافتند.)) یوسف، ۱۱۰ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
زمانی که شاه اسماعیل صفوی قصد حکومت بر مبنای شریعت را داشت از دو تن از فقهای بزرگ آن زمان درخواست کمک کرد: مقدس اردبیلی و محقق کَرَکی. محقق کرکی به این درخواست حکومتی پاسخ مثبت داد و اصول فقه را در قوانین کشور جاری ساخت ولی مقدس اردبیلی ترجیح داد به بسط فقه بپردازد و از حکومت فاصله داشته باشد. شاید این دو بزرگوار تقسیم کار کردند؛ نزدیک شدن به حکومت برای دین هم مزایا و امکانات زیادی دارد و هم معایب غیر قابل پیش‌بینی. به همین خاطر یکی از این دو فقیه باید حکومت را نگه می داشت و دیگری مردم را. در انقلاب مشروطه نیز تفکر شیخ فضل الله نوری مبنی بر مشروطه مشروعه و در مقابلش ایرادات آخوند خراسانی مطرح بود که اکثرا می دانیم. امروز در پایتخت با لباس پیغمبر یا با حجاب کامل (چادر) راه رفتن با دلهره و تهدید فیزیکی همراه است. تشکیل نظام اسلامی مزایای زيادي داشت ولی شاید مقدس اردبیلی و آخوند خراسانی چنین روزهایی را می دیدند و از افت پایگاه اجتماعی می ترسیدند. اگر دادگاه مفسدان اقتصادی را بعضا تا ۵ سال یا بیشتر طول نمی دادیم شاید امروز نیاز به دادگاه های خارج از نوبت اغتشاشگران نبود. از وقتی که حکومت را به اسم دین در دست گرفتیم دیگر عقب نشستن و کم کاری به معنای حمله به جایگاه دین است. ناکارآمدی هایی که از سوبله پارک کردن های خیابان عیان است تا مدیریت ناکارآمد الگوی کشت متناسب با اقلیم خشک، دقیقا معادل عمامه پراندن از روحانیون و سنگسار کردن بسیجی هاست. امیرالمومنین (ع) بعد از بیعت همگانی مردم و در مدینه خطبه ای فرمودند که مرتبط با بحث و خاتمه بخش این مطلب است: ((بیعت شما با من ناگهانی و بدون زمینه نبود و کار من با شما یکسان نیست. من شما را برای خدا می خواهم و شما مرا برای خودتان! ای مردم، من را علیه (نفس سرکش) خودتان یاری کنید.)) نهج البلاغه، خطبه ۱۳۶ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
گذشته از افت شدید اقتصادی و سیاسی برای همه، چند تکه شدن ایران یک گسست تاریخی ایجاد می کند. من که در مشهدم دلم برای شمال، اصفهان، تهران، جنوب، تبریز، خوزستان، نواحی کویری و کوهستانی ایران تنگ می شود. دیده اید ضد حمله های به موقع معمولا موفق می شوند، درست در زمانی که مردم احساس کردند تجزیه ایران نزدیک است باید تفکر ایرانشهری را در آنها تقویت کنیم. حتی فکر به تجزیه و جدایی نیز در دل یک ایرانی اصیل، دلتنگی ایجاد می کند. ایران یک هویت واحد است. فراق را به جان نخریم. هرات و قفقاز و ماوراء النهر را از ما جدا کردند. حتی گرجستان نیز تا اوایل قاجار در قلمرو ایران بود. بیشتر از این کوچک نشویم که دیگر برگشتی نخواهد بود و جوابی برای فرزندانمان نخواهیم داشت. توران باستانی رفت، ایران ماند. روم رفت، ایران ماند. عثمانی رفت، ایران ماند. شک نکنید آمریکا هم می رود و ایران می ماند‌. دوره تاریک بن سلمان پرستان هم به سر می آید. طبق تمثیل قرآن اینها مانند کف روی سیل اند، حجم دارند ولی بقا ندارند! ((ایران به خاک خسته تو سوگند به بغض خفته دماوند که شوق پرکشیدن من به شادی تو خورده پیوند)) افشین یدالهی ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
در بی اعتباری دنیا همین نکته را بس دانسته اند که سر حضرت یحیی (ع) و سر امام حسین (ع) را نزد دو زنازاده بردند. و یادآوری این نکته به اهل حق مکررا لازم است که در اعمال خود ابدا هدف را دنیا قرار ندهند وگرنه نتیجه اش خسران و حسرت است. که از این دنیا خواه و ناخواه چشم برخواهیم بست و بر آن دنیا خواه و ناخواه چشم برخواهیم گشود! کاش چشمان دلمان باز شود، قبل از آنکه چشمان سرمان با خاک قبر پر شود! که همان خاک قبر را همین حالا جلوی چشمانمان بیاوریم. ((چشم ها باز و دل ها در خواب فرو رفته است. اگر دل ها خواب آلود و قلبها بر اثر گناه سیاه و زنگ زده نمی شد، این طور آسوده خاطر و بی تفاوت به اعمال و اقوال نادرست ادامه نمی دادید. اگر قدری در امور اخروی وعقبات هولناک آن فکر می کردید، به تکالیف و مسؤلیتهای سنگینی که بر دوش شماست، بیشتر اهمیت می دادید.)) کتاب ((جهاد اکبر)) امام خمینی (ره). ص 349 ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
شگرد شیطان این است که دستگاه محاسباتی ما را دچار اشتباه کند. اگر داشتی برای نزدیک شدن به خدا تحصیلات، جایگاه شغلی یا چیزهایی مثل مهارت های ورزشی و ... خود را روی ترازو می گذاشتی یعنی معیارها را گم کرده ای! ((وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى : نه اموالتان و نه اولادتان (و از این قبیل معیارهای مادی) چیزهایی نیستند که شما را به ما نزدیک کنند!)) سباء، ۳۷. قرار نیست تارک دنیا بشویم بلکه باید بدانیم اینها هیچ ارزشی ندارند جز در صورتی که در راه او و با نیت خدایی استفاده شوند. آنوقت همین اموال و اولاد و مقام می‌شود پله های ملاقات با خدا. ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
تا عقدِ (قراداد) ازدواج نباشد روابط پایدار انسانی شکل نمی گیرد. امروزه بحران تنهایی تحت عنوان lonliness crisis چیزی ست که متفکران غربی دهه هاست نسبت به آن هشدار می دهند و می نویسند و در بعضی کشورها برایش وزارت خانه تشکیل می دهند! این تنهایی نتیجه مستقیم بی بند و باری و گسست سلول های اجتماع (خانواده) است. آزادی ای که امروزه شده است شعار اپوزوسیون، منظور آزادی هوس است؛ و آزادی هوس مساوی است با اسارت عقل! درحالی که آن آزادی ای که ما در انقلاب می گفتیم منظور آزادی عقل بود که اینها قطعا ندارند. ((كَم مِن عَقلٍ أسيرٍ تَحتَ هَوى أميرٍ : چه بسیار عقلی که اسیر است، تحت فرماندهی هوس!)) نهج البلاغه، حکمت ۲۱۱ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
همیشه وقتی می‌گفتند ((ببخشید و بگذرید)) با خودم می گفتم که به عبادات ما زیاد امیدی نیست، حداقل چیزی که قرار است آن طرف دست ما را بگیرد همین ستم هایی ست که در حق ما روا داشته شده و به همین خاطر با بخشیدن موافق نبودم. تا اینکه روزی این‌ آیه قرآن را خواندم: ((وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّه : جزاى بدى، بدی ای مانند آن است. پس هر كه درگذرد و اصلاح (فیما بین) كند پاداش او بر [عهده] خداست.)) شوری، ۴۰. خدا می گوید شما بگذر خودم حساب می کنم! و شکی در این نیست که آنچه خداوند قرار است بدهد از آنچه قرار است از آن فرد بگیری بهتر است پس زیانی در این میان نیست. غیر از اینکه تو هم خلاص شده ای از کینه. امام صادق (ع) به یکی از نمایندگانشان مقداری پول داده بودند مخصوص این کار که هرگاه بین دو برادر دینی بر سر مال، اختلاف و کدورتی پیش آمد، با آن مال این کدورت را برطرف کند. این از اخلاق خداوند است. قطعا خداوند که خزائن آسمان ها و زمین در دست اوست حاضر است به مقدار بسیار بیشتری از طرف خود بپردازد تا دوستی بین مؤمنین حفظ شود! زیرا مصلحت دین خدا و هموار شدن مسیر اهداف بزرگ در این است. درست نیست مومنان با این اهداف بزرگ بر سر مسائل شخصی با هم دشمن شوند: ((کسانی که بعد از آنها (به دایره ایمان) وارد شدند می گویند: ((پروردگارا، ما و برادرانمان را که در ایمان از ما پیشی گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه ای نسبت به مومنان قرار مده. پروردگارا تو رئوف و مهربانی)).)) حشر، ۱۰ ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd
در توصیف صحرای محشر می خوانیم که: ((لَا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا : و حرفی نمی زنند جز آن کسی که خدا به او اجازه داده باشد (که او نیز) حرفی درست و بجا می زند.)) نباء، 38. میگویم چرا این توصیف زیبا باید محدود به آن روز باشد و نتوانیم در این دنیا اجرایش کنیم؟ مگر درست و بجا بودن سخن اختصاص به آن دنیا دارد؟! و چرا باید در نظر گرفتنِ خداوند قبل از هر سخن مخصوص آن عالم باشد؟ مگر نگفته اند که: ((مَن كَثُرَ كَلامُهُ كَثُرَ خَطَأُهُ وَ مَنْ عَلِمَ أَنَّ كَلَامَهُ مِنْ عَمَلِهِ قَلَّ كَلَامُهُ إِلَّا فِيمَا يَعْنِيهِ : هرکه سخنش زیاد شد خطایش نیز زیاد می شود ... و هرکس بداند کلامش جزوی از عملش است، کلامش کم شود جز در آنچه ضرورت دارد.)) نهج البلاغه، حکمت 349. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
در ایام فاطمیه و عزای دختر رسول خدا در ذهن ما سوال پیش مي آيد که با وجود دلایل روشن و وصایای غیر قابل انکار پیامبر، چگونه مردم آن زمان اینگونه به حق پشت کردند. بهترین تحلیل را خود پیامبر(ص) قبل از رحلتشان به امیرالمومنین (ع) فرموده اند که روشنگر همه چیز است. این ماجرا از زبان امام علی (ع) نقل شده است: ((به همراه رسول خدا در اطراف مدینه راه می رفتیم ... رسول خدا مرا در آغوش گرفتند و با گریه شدید فرمودند: پدرم فدای بی یاور شهید! عرض کردم چرا گریه می کنيد ای رسول خدا؟ پیامبر فرمودند: کینه های انباشته ای در دل برخی افراد است که آنها را بعد از وفات من بر تو آشکار می کنند ... علی جان خداوند هر پیامبری را که مبعوث کرد گروهی با اختیار و علاقه و گروهی دیگر بدون خواست قلبی تسلیم او شدند. بعد از پیامبران، در بین آن دو گروه درگیری پدید آمد. آنان که بدون علاقه قلبی تسلیم او شده بودند بر گروه اول مسلط شدند و حتی به قتل آنها اقدام کردند و موجب بیشتر شدن اجر و پاداش آنها شدند. ای علی، هر امتی بعد از پیامبرشان اختلاف کردند؛ در نتیجه اختلاف، باطل گرایانشان بر حق گرایان غالب شدند. امت ما نیز همانند امت های گذشته اند و خداوند در این امت نیز راه تفرقه و اختلاف را باز گذاشته است! و البته اگر خدا می خواست می توانست آنان را در مسیر هدایت گرد آورد، تا آنجا که حتی دو نفر با هم اختلاف نداشته باشند ... و اگر خدا می خواست حتی در همین دنیا از ظالمان انتقام می گرفت و نعمتش را از آنها دریغ می کرد ... اما خداوند چنین نخواسته و تقدیر الهی این است که دنیا محلی برای انجام عمل و آخرت محل پایدار و صحنه جزا و پاداش باشد.)) مستدرک الوسائل، ج۳،ص۱۳۹ ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
یکی از صحنه های جان سوز بعد از رحلت پیامبر و بعد از قصب خلافت، قصب سرزمین فدک از حضرت زهرا (س) و اخراج نماینده ایشان توسط نماینده ابوبکر است که در امالی شیخ طوسی از زبان امیرالمومنین (ع) نقل شده است و مظلومیت دختر پیامبر را تصویر می کند: ((فاطمه در مسجد خطبه ای ایراد کرد و به دفاع از  حق خویش برخواست. اما در برابر دلایل محکم خود، سخنان نادرستی شنید و کسی هم به یاری اش برنخواست. او با دلی شکسته و چشمی اشک بار و ناراحت به منزل بازگشت و به من که زانوی غم در بغل داشتم شکوه کرد و از شکسته شدن حریم ها و بی یاوری گلایه کرد و مرگش را از خدا درخواست کرد. برای دلداری اش چنین گفتم: ای دختر برگزیده عالمیان و یادگار بهترین پیامبران، بر تو هیچ حسرت و افسوسی نیست بلکه دشمن تو سزاوار حسرت و افسوس است. غمگین نباش و اندوه را از خود دور کن. به خدا سوگند اگر امروز در گوشه ای نشسته ام دلیلش سستی در دینم نیست؛ بلکه آنچه در توان داشتم به کار بستم و بیش از این برایم مقدور نیست کاری کنم. روزیِ تو نزد خداوند محفوظ است و آنچه برای تو در جهان آخرت ذخیره شده برتر و بهتر از چیزی ست که امروز از تو به تاراج برده اند. پس آرام باشد و کار را به خدا واگذار.)) امالی شیخ طوسی، مجلس ۳۸. ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
آیا می دانستید کوه دماوند، بلندترین کوه آتشفشانی آسیاست؟ آتشفشانی که در اصطلاح زمین شناسان خاموش نیست بلکه خفته است و چندین بار هشدار فعال شدن مجدد آن را داده اند. در ماه گذشته که آتشفشان های بزرگی در دوسوی کره زمین فعال شدند (هاوائی در اقیانوس آرام، استرومبولی در ایتالیا، سمرو در اندونزی و شیولوچ در روسیه) عاقلانه نیست که به‌ فعال شدن دماوند به عنوان یک اتفاق محتمل فکر کنیم؟! کسی جز خدا از درون زمین خبر ندارد. در سوره قمر، بعد از ذکر بلاهای اقوام گذشته بدلیل گناهان و مخالفتشان با پیامبران، سوالی می پرسد: ((آیا کفار شما بهتر از (کفارِ) اقوام گذشته اند(!) یا برائت نامه ای در کتب مقدس دارید (که براساس آن مشمول عذاب نخواهید شد!). یا اینکه می‌گویند ما همه با هم هستیم و یاری رسان یکدیگر هستیم! زودا که جمع، پراکنده شود و به پشت فرار کنند!)) قمر، ۴۳ الی ۴۵. در چند آیه قرآن این مضمون بعد از وقوع عذاب ذکر شده است: ((چه بسیار باغ ها و چشمه سارهایی که بعد از خود به جای گذاشتند. و زراعت و جایگاه های فاخر (و پرآوازه). و نعمتی که از آن برخوردار بودند.)) دخان، ۲۵ الی ۲۷. آیا ممکن نیست ییلاقات پرآوازه دماوند و پایتخت مشمول چنین تعبیراتی شوند اگر مردمش خدا و فرامین او را فراموش کنند؟ ★*******★ کانال راه رشد @sabilroshd
ممکن است مومن با خود بگوید علت این وابستگی هایی که خدا بین او و سایر انسان ها ایجاد کرده است چیست؟ و اینکه آیا این وابستگی ها مانع انقطاع او الی الله نمی شود؟ بعضی ها می گویند این تکنولوژی از مملکت کفر و استکبار آمده و خود را مدیون آنها می بینند. و یا ممکن است صاحبکار یک مؤمن انسانی لامذهب باشد. واقعیت این است که این حالت سخت است اما می توان اینگونه فرض کرد که خدا از این طريق هم اجر این بنده اش را بیشتر مي کند و هم راه هدایت را برای آن بنده اش باز می گذارد. شرایط ما از حضرت موسی (ع) و حضرت یوسف (ع) که بغرنج تر نیست. فرعون حکم پدری برای حضرت موسی داشت و غذا، امکانات و جایگاه برایش فراهم کرده بود. زلیخا هم نقش مادری و اربابی برای حضرت یوسف داشت. ولی آیا فرعون توانست حضرت موسی را مجبور به شرک به خدا کند و یا زلیخا توانست حضرت یوسف را مجبور به معصیت خدا کند؟ آیا اینکه آمریکا این تکنولوژی را ایجاد کرده (که در مقابل پولش را هم گرفته!) دلیل می شود حکم خدا را بخاطر او کنار بگذاریم یا در کنار خدا برای او جایی باز کنیم؟ مگر وقتی که غربی ها علوم شان را از مسلمانان یاد می گرفتند احکام کتاب آسمانی ما را قبول کردند؟ گاهی بعضی ها با ژست حق به جانب اینگونه استدلال می کنند! نمی دانند که اولین و بزرگ ترین حقی که بر گردن ماست (قبل از رئیس، قبل از کسی که به‌ ما کمک کرده و حتی قبل از پدر و مادر) حق خداوند متعال است؛ پس به اشتباه نیفتیم: ((والاترین حقوق الهى، حق خود باری تعالی ست که پاس-داشت آن را بر تو واجب کرده؛ و این حق، بن‌مایه دیگر حقوق است و هر حقى از آن ریشه مى گیرد.)) رساله الحقوق امام سجاد (ع). همچنین امام سجاد (ع) به زیبایی درباره حق حاکم و فرادستان صحبت می کند و شرایطی را که فرمان فرادست با فرمان خدا ناسازگار است را بیان می کند: ((حق حاکم آن است که بدانى خدا تو را وسیله ى آزمایش او قرار داده است و او نیز با تسلطى که بر تو دارد، گرفتار توست. باید از سر خیرخواهى پندش دهى و چون بر تو مسلط است، با او درنیفتى که خود و او را هلاک کنى. تا آن مایه که از شرّ او در امان باشى و به دینت زیان نرسد، با نرمش و سازش در پى خشنودى او باشى و از خدا بخواهى که تو را در این راه یارى دهد ... مگر این که بخواهد تو را از بجا آوردن حق خدا بازدارد و میان تو و حق خدا و حقوق خلق حایل شود. بر توست که حق خدا و خلق را به جاى آرى آن گاه به حق او بپردازى. ولا قوة الا بالله.)) رساله الحقوق. ★***★ کانال راه رشد @sabilroshd