خداوند زیباست؛ زیبایی مطلق است و انسان زیبایی را دوست دارد. آیا خداوند هیچگاه جمالش را به مومنان نشان خواهد داد؟ روایتى از پیغمبر گرامى اسلام(ص) آمده است که می فرمایند: ((در همان حال که بهشتیان غرق در نعمتهاى بهشتى هستند، نورى بر بالای سر آنها آشکار مى شود، سرشان را بالا می گیرند که پروردگار متعال بر آنها (بصورت شمه ای از جمال و مهربانی اش) جلوه کرده است. می گوید سلام بر شما اى بهشتیان! ... پس به آنها نگاه می کند و آنها به او نگاه می کنند. و تا زمانی که در حال نگاه به اویند تمامی نعمت های وافر بهشت را فراموش مى کنند تا زمانی که از نظر غایب شود.))
تفسیر نمونه، ذیل آیه ۵۸ سوره یس.
((قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد
در ره دل چه لطیف است سفر، هیچ مگو
گفتم ای دل چه مَهست این، دل اشارت میکرد
که نه اندازه توست این بگذر هیچ مگو
گفتم این روی فرشتهست عجب یا بشر است
گفت این غیر فرشتهست و بشر هیچ مگو
ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال
خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو
گفتم ای دل پدری کن نه که این وصف خداست
گفت این هست ولی جان پدر هیچ مگو))
مولوی.
از تعابیر دعای کمیل میتوان اینگونه فهمید که سخت ترین عذاب آخرت زمانی ست که مجرم می بیند خدا دوستانش را جمع کرده ولی او از کرامات حضرت حق بی بهره است و به تعبیر خود خداوند در قرآن کریم، برای همیشه فراموشش کرده است! به زبان حال به آنها گفته می شود: ((أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا)) یعنی استفاده تان را در زندگی دنیا بردید! حال که فهمیده اید معشوق حقیقی و حُسن ازلی در جای دیگری بوده دوباره میدان دار شده اید؟!
((مدعی خواست که آید به تماشاگَهِ راز
دست غیب آمد و بر سینهٔ نامحرم زد
دیگران قرعهٔ قسمت همه بر عیش زدند
دل غمدیدهٔ ما بود که هم بر غم زد
جانِ عِلْوی هوسِ چاهِ زنخدان تو داشت
دست در حلقهٔ آن زلفِ خَم اندر خَم زد))
حافظ
#یا_جمیل
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
اقبال لاهوری شخصیتی مورد احترام و متفکری دردمند از دیار شرق بود. متعهد به میراث فرهنگی نیاکان و شاعری صاحب سبک بود. او هم فیلسوف بود، هم شاعر. هم با فیزیک و روانشناسی آشنایی کامل داشت و هم اهل سجاده، سیاست، مجلس و قانون گذاری بود! علامه اقبال لاهوری معتقد به احیای تمدن اسلامی و بازگشت به شکوه گذشته بود و در راه انتشار این پیام زحمت فراوان کشید. روحش شاد.
((چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما
ای جوانان عجم جان من و جان شما
غوطه ها زد در ضمیر زندگی اندیشه ام
تا بدست آورده ام افکار پنهان شما
تا سنانش تیزتر گردد فرو پیچیدمش
شعله ئی آشفته بود اندر بیابان شما
فکر رنگینم کند نذر تهی دستان شرق
پارهٔ لعلی که دارم از بدخشان شما
میرسد مردی که زنجیر غلامان بشکند
دیده ام از روزن دیوار زندان شما
حلقه گرد من زنید ای پیکران آب و گل
آتشی در سینه دارم از نیاکان شما))
اقبال لاهوری، کتاب زبور عجم
★*******★
کانال راه رشد @sabilroshd
در زمان پیامبر (ص) در میان یهود زنای محصنه ای در طبقه اشراف اثبات شد. یهودیان از گذشته از اجرای حکم تورات (که همان سنگسار بود) درباره اشراف سر باز می زدند. آمدند نزد پیامبر تا ایشان حکم سبک تری بدهند. پیامبر فرمودند حکم ما همان حکم تورات است ولی یهودی ها باز هم امتناع کردند. در این هنگام آیه ۲۳ سوره آل عمران نازل گردید:
((أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ أُوتُوا نَصیباً مِنَ الْکِتابِ یُدْعَوْنَ إِلى کِتابِ اللّهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلّى فَریقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ : آيا ندیدی کسانی را که نصیبی از کتاب دارند دعوت می شوند تا کتاب خدا بر آنها حکم کند سپس گروهی از آنها پشت می کنند و روی گردان هستند.)) آل عمران، ۲۳
قیس بن عمرو یکی از شاعران دوست دار حضرت امیر (ع) بود که بارها در مدح امام شعر سروده بود. قیس در زمان خلافت امام در ماه رمضان مرتکب شرب خمر شد. او را گرفتند. حضرت (طبق قرآن) حکم به شلاق دادند. قبل از اجرای حکم اطرافیان قیس نزد امام رفتند و می گفتند که او از یاری دهندگان جبهه حق بوده و درست نیست حکم رویش اجرا شود ولی این حرف ها در اجرای حکم بر روی قیس تاثیری نگذاشت.
حکم شرابخواری و پارتی مختلط مشخص است ولی گویا اگر بازیکن فوتبال باشی حکم رویت اجرا نمی شود. حق را فدای مصلحت کردن تا کی ادامه می یابد! اصلا واقعا این مصلحت است یا کج اندیشی؟ از فردا میشود جلوی بد مستی سایر بازیکنان فوتبال را گرفت؟! نمی توان دو نوع حکم داشت؛ نمی توان دو نوع زندان داشت. حداقل روش پیامبر (ص) و امیر المومنین (ع) اینگونه نبوده!
#عدالت_در_قضا
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
عجله از ضعف می آید؛ در حالی که خداوند قدرت مطلق و فرمانروای بی چون و چراست. علت صبر او و علت بی صبری ما همین است. ما فکر می کنیم فلان فاسق یا ظالم فرار کرد و از مجازات قِصر در رفت؛ در حالی که خداوند میداند که او هر کجا برود نزد خودش است!: ((وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ : و مبادا خداوند را غافل از آنچه ستمكاران مى كنند بپنداری! جز اين نيست كه [كيفر] آنان را براى روزى به تاخير مى اندازد كه چشمها در آن خيره مى شود.)) ابراهیم، ۴۲
صبورتر از پیامبر اعظم (ص) که نداریم. ببینید خدا چگونه می گوید: ((قُلْ لَوْ أَنَّ عِنْدِي مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ لَقُضِيَ الْأَمْرُ بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ : بگو اگر آنچه را که با شتاب خواستار آنيد (یعنی وعده حساب و عذاب) نزد من بود قطعا کار ميان من و شما (پیش از این) به انجام رسيده بود!)) انعام، ۵۸. اگر صبر خداوندی نبود همان ۱۴۰۰ سال پیش بساط عذاب و ثواب پهن میشد و تمام. ولی او می خواهد دنیا تا آنجا که خودش صلاح میداند ادامه پیدا کند؛ بدبخت های نسل بشر جمع شوند و خوشبخت های نسل بشر تا زمان فعلی ما و بعد از ما هم مشخص شوند. این یک صبر استراتژیک است و خداوند در حال شمارش اعمال است!: ((و البته نبايد كسانى كه كافر شده اند تصور كنند اينكه به ايشان مهلت مى دهيم براى آنان نيكوست! ما فقط به ايشان مهلت مى دهيم تا بر گناه [خود] بيفزايند و [آنگاه] عذابى خفت آور خواهند داشت.)) آل عمران، ۱۷۸
ما بی تابی می کنیم چون فکر می کنيم کم تعداد و ضعیف شده ایم ولی خداوند صبور است چون صفر بودن مخالفانش در برابر لشکر قدرتمند خود را می داند: ((حَتَّى إِذَا رَأَوْا مَا يُوعَدُونَ فَسَيَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ نَاصِرًا وَأَقَلُّ عَدَدًا : زمانی که آنچه را که وعده داده مى شوند ببينند آنگاه در می يابند كه ياور چه كسى ضعيفتر و کدام یک شماره اش كمتر است!)) جن، ۲۴.
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
انسان های موفق یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که همه بازنده های خوبی بوده اند! هیچکس از ابتدا موفق به دنیا نیامده است بلکه شکست ها را مایه اصلاح و تکامل خود قرار داده است. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین تفاوت های انسان های موفق با دیگران طرز نگاه و برخوردشان با پدیده ی ((شکست)) بوده است. واقعا چرا یک یا دو پرتاب ناموفق ماهواره در کشور ما مایه خود تحقیری می شود ولی انگلیسی که با رسانه هایش مدام بر سر ایران می کوبد، ۱۳ سال بعد از ما و تازه با کمک آمریکا اولین پرتاب موشکی اش چند میلیارد دلار خسارت به بار می آورد (!!) ولی خود تحقیری و یأس پراکنی نمی کنند؟! ما گوش به سخنان پیشوایانمان داریم یا گرگ ها؟!
((شکست ها، پله های نردبان موفقیت هستند. کسی که از اولین شکست مایوس شود لیاقت توفیق ندارد.)) منسوب به امیر المؤمنین (ع)
★*******★
کانال راه رشد @sabilroshd
زمان توصیه شده برای هر دعایی دارای حکمت مربوط به خود است از جمله دعای ندبه! پیام غیر مستقیم این زمان به ما این است که اگر امامتان را می خواهید باید از خواب صبح جمعه تان بزنید؛ تا مشخص شود حاضر به هزینه دادن برای او هستید یا نه. وقتی یک مقام کشوری به بازدید می آید از صبح زود در حال تدارک هستیم حالا فرض کنید جمعه ظهور است و شیعه تا ظهر در خواب باشد! برای قیام حضرت چه اتفاقی می افتد؟!
(( أَصْبَحْتُ اللَّهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِک الْمَنِیعِ الَّذِی لاَیطَاوَلُ وَ لاَیحَاوَلُ ... فِی جُنَّةٍ مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلاَءِ أَهْلِ بَیتِ نَبِیک : خداوندا، صبح کردم در حالى که به رشته بلند و محکم (توحید) تو چنگ زدم که هیچ رشته ای از آن بلندتر و محکم تر نیست ... در پناه از هر چیز مخوفی در لباس فاخر ولایت اهل بیت پیغمبرت.)) تعقیب نماز صبح
#میلاد_بضعه_الرسول_مبارک
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
((تسنیم)) نام برترین شراب بهشتی ست که بصورت آبشاری روان است و مقربان از آن می نوشند. مراد از کلمه شراب در بهشت، اکسیرهایی ست که با نوشیدن آن بنده از خود و همه مخلوقات فارغ شده و غرق در لذت ارتباط با خالق خود می شود. وجه تسمیه ((تسنیم)) را ((بالا بردن انسان)) دانسته اند. گویی که نوشندگانِ مقربِ این شرابِ پاکیزه، بطور کلی در حضرت حق فانی شده و در قرب او به تعالی و عروج میرسند. خداوند این مقربان لاهوتی را فرستاده تا دست ما را بگیرند و با خود به بالا ببرند. در آن حالات وصف ناپذیر ابدا رنگی از حسادت نیست و معشوق آنقدر لایتناهی ست که ابدا کسی جای کس دیگری را تنگ نمی کند. فرق عشق مجازی با عشق الهی همین است؛ در عشق زمینی رقیب وجود دارد ولی در عشق الهی رفیق! ((الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ ، وَالأَخُ الشَّقيقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ : امام، همدم و رفيق است و پدر مهربان؛ و برادرِ همسان؛ و مادر خیررسان به فرزند كوچكش.)) امام رضا(ع). اصول کافی.
به هیچ وجه به این ذوات مقدسه از پیامبر بزرگوار (ص) گرفته تا امام عصر(عج) به چشم حسادت و رقابت نگاه نکنیم؛ تبعیت از آنها مایه سعادت خود ماست تا زمانی که همسایگی آن بزرگواران در بهشت نصیب ما گردد: ((از کسانی پیروی کنید که از شما پاداشی نمی خواهند و خود راه یافته اند.)) یس، ۳۶.
((از آستانِ پیرِ مغان سر چرا کشیم؟
دولت، در آن سرا و گشایش، در آن در است))
حافظ
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
خدا چه چیزی کم داشت که یک بار هم به چشمِ ((محبوب بودن)) به او ((چَشم)) نگفتیم؟ درست است که نعمت های بهشت را گفت؛ زجرهای جهنم را هم گفت؛ این دو را مستقیم گفت ولی رحمان، رحیم، کریم، حلیم، ودود و غفّار بودنش را هم گفت؛ فقط اینها را غیر مستقیم گفت! این صفات مجذوب کننده را گذاشت آخر آیه ها! آنکس که باید در خیل عشاق در آید را همین اشاره ها کافی ست!
((درون خانه، خزان و بهار یکرنگ است
ز خویش خیمه برون زن، بهار را دریاب!
سواد جوهر تیغ قضا به دست آور
دگر اشاره ابروی یار را دریاب!
ز نقطه حرف شناسان کتاب دان شده اند
ز خط بپوش نظر، خال یار را دریاب))
صائب تبریزی
حرف از عشق را گذاشت در میان احادیث قدسی و دعای بزرگان دین. کسی که اهلش باشد دنبالش خواهد رفت. عوام را با بهشت و جهنمش می خرد، خواص را با خودش: ((اِلهی ما عَبَدْتُكَ خَوْفا مِنْ نارِكَ وَ لا طَمَعا فی جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ اَهْلاً لِلْعِبادَةِ فَعَبَدْتُكَ: معبودم، تو را عبادت نکردم بخاطر ترس از آتشت، و نه بخاطر طمع در بهشتت؛ بلکه تو را شایسته بندگی یافتم، پس پرستیدمت!)) امیر المومنین(ع)، بحار الانوار، ج ۴۱.
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
خطبه های ۱۸۵ و ۱۸۶ نهج البلاغه دو خطبه پشت سر هم درباره خداشناسی هستند. مخصوصا خطبه ۱۸۶ قوی ترین و اصولی ترین کلمات حضرت در باب توحید است و فهم هر جمله اش نیاز به فلسفه و دید عمیق دینی دارد. خداوند بزرگ تر است از اینکه وصف شود حتی اگر دایره مخلوقات محدود به یک اتاق بود و یا حتی زمانی که مخلوقی نبود! ((بزرگی او این نیست که دارای طول، عرض و عمق باشد و عظمت او این نیست که کالبدش بی نهایت بزرگ و ستبر باشد؛ بلکه بزرگی (و بی نهایت بودنِ) خدا در مقام و مرتبت است.)) خطبه ۱۸۵.
مشکل اینجاست که تصوری که از او در مخیله ماست یک مخلوق بسیار بزرگ و قدرتمند است در حالی که او خالق است؛ خالقِ قدرت و عظمت، خالق زمان و مکان، و خالق عقل و فهم است. نگوییم این مباحث نظری ست و ما امروزه به چیزهای کاربردی نیاز داریم زیرا طبق فرموده امیر المومنین علی(ع)، یکی از راه های اصلاح جامعه تعمیق خداشناسی ست: ((اگر مردم در قدرت عظیم خدا و بزرگی نعمت های او می اندیشیدند به راه بر می گشتند و از آتش سوزان می ترسیدند؛ اما دل ها بیمار و چشم ها معیوب است!)) خطبه ۱۸۵
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
این متن را حدود ۲ سال و نیم پیش نوشتم. شاید با اتفاقات این روزهای دنیا بیشتر درکش کنیم:
((دروغ با سرعت پخش می شود و حقیقت لنگ لنگان پشت سر آن می رود!)) جان دپ.
این جمله یک محقق علم شبکه هاست که با بررسی شبکه های اجتماعی کشور خودش طی چند سال به این نتیجه رسیده است. ((اخبار جعلی سریع تر و گسترده تر از اخبار حوصله سر برِ واقعی نشر پیدا می کنند!))
نظریه مهم بعدی در علم شبکه ها این است که افزایش امکان ارتباطات (انقلاب اول با صنعت نشر و انقلاب دوم با اینترنت و فضای مجازی) خیلی سریع یک جامعه مخلوط را به دو قطب تبدیل می کند که افراد هر قطب روز به روز به هم شبیه تر و با قطب مقابل متفاوت تر می شوند. زیرا با پیش فرض های خود به مرور زمان منابع خبری شبیه به خود را گزینش می کنند و از منابع خبری که حرف غیر دلخواه آنها را می زنند کاملا جدا می شوند: ((ما در برابر آنچه می کنیم و همچنین آنچه که انتخاب می کنیم نادیده بگیریم مسئولیم!)) سارتر
فضای مجازی در همه کشورها دارد مردم را به سمت دو قطبی هایی پیش می برد که بالقوه منتظر یک جرقه اند برای بحران های اجتماعی. و نکته بد این است که دروغ گوها و شایعه پراکن ها در این فضا صدای بلندتری دارند زیرا حق، ساده وبی پیلایش است و جذابیت کمتری از باطلِ هزار رنگِ دروغین دارد؛ شیطان گفته باطل را برای مردم زینت می کنم! ((لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ : قطعا برایشان (باطل را) در زمین زینت خواهم کرد.)) حجر، ۳۹
((أَفَمَنْ كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ كَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ : آيا كسى كه بر دلیل روشنی از جانب پروردگار خويش است مانند كسى ست كه زشتی کارش براى او زیبا جلوه گر شده و از هوس هاى خود پيروى كرده اند؟)) محمد، 14
#نظریه_شبکه_ها
#حق_مظلوم
★*******★
کانال راه رشد @sabilroshd
در آخرالزمان هرکس به ولایت الهی پناه نبَرَد طعمه شیطان خواهد شد. اینگونه نیست که کسی بتواند بی صاحب باشد و در مقابل حمله همه جانبه شیطان در این دوره مقاومت کند. بی طرف های امروز، حزب الشیطان های فردا می شوند.
((کالَّذِي اسْتَهْوَتْهُ الشَّيَاطِينُ فِي الْأَرْضِ حَيْرَانَ لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا : مانند كسى كه شياطین او را در بيابان از راه به در برده اند و حيران [بر جاى مانده] است. براى او يارانى است كه وى را به سوى هدايت مى خوانند كه به سوى ما بيا (ولی گوش نمیدهد).)) انعام، ۷۱.
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd
چند روز پیش خبر هولناک تجاوز یک زوج همجنس گرا به دو پسر بچه ای که دولت ایالات متحده به آنها ارزانی کرده بود در نیویورک پست منتشر شد. جانیانی که به همین حد اکتفا نکرده و این دو بچه بی گناه را در اختیار دوستان پدوفیلشان قرار داده اند! ((و قطعا شيطان گمان (اولیه) خود را در مورد آنها درست يافت! و جز گروهى از مؤمنان [بقيه] از او پيروى كردند!)) سباء، ۲۰.
قرآن در سوره نور آیه ۵۸ می فرماید که حتی بچه های به بلوغ نرسیده تان باید یاد بگیرند که هنگام ورود به اتاق پدر و مادر اجازه بگیرند. کتاب ۱۴۰۰ ساله ما این چنین برای بهداشت روان اطفال آداب و اسلوب وضع کرده و یونیسف در سال ۲۰۲۳ می گوید بچه های معصوم را در اختیار چنین زوج های کثیفی قرار دهید. آن خانواده ی اُمّل است و این خانواده ی مدرن!
★***★
کانال راه رشد @sabilroshd