زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص191
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
ولایتمداری و پیروی از علمای دین
خداوند، آفریدگار و پروردگار ماست. اطاعت او بر ما واجب است.
وقتی خدا فرمان می دهد که از پیامبر اطاعت کنید: ((أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أطیعوا الرَّسُولَ))، (1) اطاعت پیامبر هم واجب می شود و اطاعت او اطاعت خداست.(2)
وقتی پیامبر، اطاعت از جانشنین خود و امامان را واجب کند، پیروی از امامان هم واجب می شود. و چون امامان و امام زمان علیه السلام در عصر غیبت، اطاعت از علمای دین و فقهای آشنا به احکام خدا را لازم کرده اند، پس تبعیّت از علما هم بر ما واجب است، چون اطاعت از امام و تبعیت از خدا و رسول به شمار می رود.
در عصر غیبت که ما دسترسی به امام معصوم نداریم، علمای دینی مرجع و مقتدای مایند و حرفشان حرف دین است و فتوای آنان حلال و حرام و تکالیف شرعی را برای ما روشن می کند و چون به عنوان «حجّت شرعی» تعیین شده اند، بر ما لازم است که در امور دینی از نظر آنان پیروی کنیم.
1- نساء.آیه59.
2- نساء، آیه80.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص192
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
امام زمان علیه السلام فرموده است:
وَ امّا الحوادثُ الواقِعهُ فَارجِعُوا فیها اِلَی رُواهِ حَدیثنا، فإنّهم حجّتی علیکم و اَنا حجّهُ اللهِ علیهم؛(1)
در حوادثی که پیش می آید، به راویان حدیث ما رجوع کنید، همانا آنان حجّت من بر شمایند و من حجّت خدا برآنانم.
مسلمان باید «ولایت پذیر» باشد، هم ولایت خدا را قبول کند و به فرمان های او گردن نهد، هم ولایت پیامبر و ائمّه را بپذیرد و در امور دین، تابع آنان باشد، هم در عصر غیبت امام زمان علیه السلام، برای آن که بر عملکرد خویش، حجت شرعی داشته باشد، از علمای دین پیروی کند، چون آنان حجت قرار داده شده اند و اگر در این دوره، فقیهی جامع الشرایط، توانست حکومت تشکیل دهد و زمام امور مسلمانان را برعهده گیرد، اطاعت از او هم لازم است، چیزی که به آن «ولایت فقیه» می گوییم.(2)
یک مسلمان، باید اعتقاداتش، منطبق با رهنمودهای أئمّه و علما باشد، شغلش، درآمدش، موضع گیری اجتماعی سیاسی اش، امور اقتصادی و شغلش، برنامه های فرهنگی و مناسبات اجتماعی اش همه در چهارچوب «دین» باشد و اگر غیر از این باشد، پذیرفته نیست و نمی توان او را «مسلمان مکتبی» دانست.
«تقلید» که به معنای رجوع به نظر کارشناسان امور دینی و متخصّصین احکام شرعی است، واجب است. مراجع تقلید و فقهای بزرگوار، که هم کارشناس دین اند، هم عادل و وارسته اند، نمایندگان دین خدا به شمار می روند. کسی نمی تواند بگوید من کاری به آنان ندارم و خودم آن چه را می فهمم عمل می کنم، چنین عملی پذیرفته نیست.
1- بحارالأنوار، ج53، ص181.
2- در این مورد به کتاب «ولایت فقیه به زبان ساده» از نویسنده مراجعه شود.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص193
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
امام حسن عسکری علیه السلام در حدیث معروفی که پشتوانه جایگاه ولایی علماست، می فرماید:
فامّا مَن کانَ مِنَ الفُقهاء صائناً لِنَفسِه، حافظاً لِدینهِ، مُخالفاً علیٰ هَواهُ، مُطیعاً لِأمر مَولاهُ، فلِلعَوامِ اَنْ یُقَلِّدوه؛(1)
هر کدام از فقها که خویشتن دار و نگه دارنده دین خود و مخالف هوای نفس و مطیع فرمان مولای خود باشند، بر عوام واجب است که از او تقلید کنند.
در حدیثی هم از امام صادق علیه السلام که به بیان نقش اجتماعی علمای دین اشاره دارد، نظر آنان را نظر نهایی می داند و می فرماید: اگر آنان در حکمی، طبق مکتب و نظر ما رأی دادند، او را به داوری بپذیرند. اگر حکم او را نپذیرند، حکم خدا را سبک شمرده اند و ما را ردّ کرده اند و کسی که ما را ردّ کند خدا را رد کرده است.(2)
تبعیّت از عالمان دین، گواه آن است که اگر امام زمان هم ظهور کند، از او پیروی خواهند کرد. کسی که پیش از ظهور، نسبت به عالمان دین تبعیت ندارد و ولایت فقیه را نمی پذیرد و نسبت به فتوای فقها تمکین ندارد، چه بسا در مقابل امام زمان علیه السلام هم بایستد. ولایت پذیری در عصر غیبت، نشانه ولایت پذیری در عصر حضور است.
وقتی فقها در عصر غیبت، نایب امام زمانند (نایب عام نه خاص)، ولایت پذیری ایجاب می کند که شأن و جایگاه آنان را احترام کنیم و متابعت خویش را نشان دهیم.
1- وسائل الشیعه، ج18، ص95؛ احتجاج طبرسی، ج2، ص458.
2- «فَإذا حکم بِحکمنا فَلَمْ یُقبلْ مِنه فانّما استخّفَ بِحکم اللهِ و عَلینا ردّ، و الرادّ علینا الّرادُّ علَی الله...»، (وسائل الشیعه، ج18، ص99).
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص194
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
یک مسلمان باید در احکام دینی تابع فقه و فقها باشد. «مسلمان ِ رساله ای» این افتخار را دارد که تابع نظرات فقهایی است که از سوی امام زمان، به عنوان مرجع دینی شیعیان قرار داده شده اند.
هم عالمان دین، طبق احادیث، مرزبانان مکتب و مدافعان شریعت و هدایتگران مردم و پاسخ دهندگان به سؤالات و نیازهای علمی و فقهی و دینی امّت قرار داده شده اند و برای این کار، پاداش عظیم دارند و باید همواره در فکر پیروان اهل بیت باشند و آنان را از وسوسه های شیاطین و شبهه افکنی های مخالفان مصون سازند، (1) هم مردم باید علما را پناهگاه فکری و دینی خویش قرار دهند و سراغشان بروند و نسبت به آن چه به عنوان وظیفه شرعی از سوی فقها بیان می شود، حالت پذیرش و «تعبّد» داشته باشند و عملشان منطبق با فتوای شرعی باشد.
مخالفان ممکن است به بهانه های مختلف و با ایجاد شک و شبهه، بخواهند پای بندی متدّینان به نظر علما و فتوای فقیهان را سست کنند. این یک توطئه است که از مدّت ها پیش شروع شده است و اهل دین و جوانان منتظر امام زمان علیه السلام نباید فریب بخورند و دچار تردید شوند و از رساله و مراجع تقلید فاصله بگیرند.
1- «علماء شیعتنا مُرابطون بالثغر الذّی یلی ابلیسُ و عفاریتُه...»، (بحارالأنوار، ج2، ص5).
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص195
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
تولّی و تبّری
کلمه نخست مسلمانی «لا اِلهَ الّا الله» است، یعنی نفی معبودهای دیگر و اثبات معبود راستین، یعنی خدا.
این نفی و اثبات، سنگ زیربنای اسلام و توحید است. در آیه الکرسی هم می خوانیم:
فَمَنْ یَکفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَد اسْتَمْسَک بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَی؛(1)
کسی که به طاغوت کفر ورزد و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکم و استوار، چنگ زده و تمسّک کرده است.
در زندگی همه پیامبران و امامان و اولیای الهی، تولّی و تبرّی بوده است، یعنی با دوستان خدا دوستی کردن و با دشمان خدا دشمنی کردن و از آنان برائت و بیزاری جستن. ما در برابر حق و باطل، عدالت و جور، مؤمنان و کافران، دوستان و دشمنان نمی توانیم برخورد یکسان داشته باشیم. باید با جناح حق و افراد خوب و با خدا و دین اولیای الهی، همبستگی و پیوند داشته باشیم و یاری و حمایت کنیم (ولایت) و از کفر و نفاق و ظلم و افراد بد و دشمنان دین، اظهار تنفّر و بیزاری کنیم و موضع ما در برابر آنان روشن باشد (برائت).
تولّی، مطیع و حامی «ولیّ خدا» بودن است و تبرّی، جبهه گیری در برابر باطل و ضلالت و جبّاران است.
1- بقره،آیه256.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص196
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدّس، مردم ما طبق فتوای مرجعیت و ولایت، به صحنه آمدند و فداکاری کردند و شهید و مجروح دادند و سربلند بودند که به وظیفه شرعی عمل کرده اند و نزد خدا سربلندند و حجّت شرعی دارند.
این ولایت پذیری و ولایتمداری، امروز هم نماد حرکت در خط حضرت مهدی علیه السلام است.
امام امّت رحمه الله فرمود:
اگر فقهای اسلام از صدر اسلام تا حالا نبودند، الان ما از اسلام هیچ نمی دانستیم. این فقها بودند که اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدریس کردند و نوشتند و زحمت کشیدند و به ما تحویل دادند و ما باید همین جهت را حفظ کنیم.(1)
پیروی از علما، سبب می شود زندگی ها در خط درست و شرعی باشد، درآمدها حلال گردد، به وظیفه ها عمل شود، از گناهان پرهیز شود و این همان چیزی است که امام عصر علیه السلام از ما انتظار دارد.
1- صحیفه نور، ج15، ص150.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص197
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
امام رضا علیه السلام فرمود:
کمالُ الدّینِ وِلایَتُنا وَ البَرائهُ مِنْ اَعْدائنا؛(1)
کمال دین، ولایت ما و برائت و بیزاری از دشمنان ماست.
به امام صادق علیه السلام گفتند: فلانی دوستدار شماست، امّا در بیزاری و برائت از دشمنانتان ضعیف است و ناتوان. حضرت فرمود: هیهات! دروغ می گوید کسی که مدّعی ولایت ماست، ولی از دشمنان ما «برائت» نمی جوید.(2)
این تولّی و تبّری، تنها در مرحله قلبی و اظهارات زبانی نیست. موضع عملی شیعه باید جانبداری و حمایت و نصرت از امام حق و جبهه حق و مبارزه و تقابل با ستمگران و اهل باطل باشد. در حادثه عاشورا، آنان که اهل تولّی نسبت به حضرت و تبرّی از دشمنانش بودند، کناری ننشستند که تنها دعا کنند، به یاری او شتافتند و در این راه، جان فدا کردند و شهید شدند. شب عاشوار، سخن یاران حضرت این بود:
نُوالی مَن والاک و نُعادی مَن عاداک؛(3)
با هرکه دوستدار تو باشد دوستی می کنیم و با دشمن تو دشمنی می کنیم.
1- بحارالأنوار، ج27، ص58.
2- بحارالأنوار، ج27، ص58.
3- عنصرشجاعت، ج1، ص164.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛
زندگی مهدوی (اخلاق و اوصاف منتظران) ص198
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
✨🌿🌹🌿
💐🌹🌿
✨🌿
🌿
امام رضا علیه السلام فرمود:
کمالُ الدّینِ وِلایَتُنا وَ البَرائهُ مِنْ اَعْدائنا؛(1)
کمال دین، ولایت ما و برائت و بیزاری از دشمنان ماست.
به امام صادق علیه السلام گفتند: فلانی دوستدار شماست، امّا در بیزاری و برائت از دشمنانتان ضعیف است و ناتوان. حضرت فرمود: هیهات! دروغ می گوید کسی که مدّعی ولایت ماست، ولی از دشمنان ما «برائت» نمی جوید.(2)
این تولّی و تبّری، تنها در مرحله قلبی و اظهارات زبانی نیست. موضع عملی شیعه باید جانبداری و حمایت و نصرت از امام حق و جبهه حق و مبارزه و تقابل با ستمگران و اهل باطل باشد. در حادثه عاشورا، آنان که اهل تولّی نسبت به حضرت و تبرّی از دشمنانش بودند، کناری ننشستند که تنها دعا کنند، به یاری او شتافتند و در این راه، جان فدا کردند و شهید شدند. شب عاشوار، سخن یاران حضرت این بود:
نُوالی مَن والاک و نُعادی مَن عاداک؛(3)
با هرکه دوستدار تو باشد دوستی می کنیم و با دشمن تو دشمنی می کنیم.
1- بحارالأنوار، ج27، ص58.
2- بحارالأنوار، ج27، ص58.
3- عنصرشجاعت، ج1، ص164.
🌿
💐🌿
✨🌹🌿
💐🌿🌹🌿
💐✨💐💞💐💞💐💞💐💞💐
┏━💐💝💐💝💐💝💐━┓
🆔 @sabke_zendegie_mahdavi
┗━💐💝💐💝💐💝💐💝💐━┛