تنبیه سه شرط دارد:
🔸شرط اول : از صبح تا شب راه نیفتید و دائم بچه را صدا کنید و این مراسم تنبیه را اجرا کنید و کارمان بشه چشم غره رفتن به بچه و اصل کار را بی اثر کنیم فقط در حوزه ارزشها تنبیه میکنیم و اجازه داریم که تنبیه کنیم، حوزه ی مهارت ها تنبیه ندارد، مجازات و جزا دارد که در ادامه خواهم گفت.
🔸شرط دوم، پدر و مادری می توانند این تنبیه را اجرا کنند و درست انجام بدهند که شاد باشند. وقتی در سی ثانیه اخم می کنیم و خودمان را ناراحت نشان می دهیم طبیعتاً اختلاف سطح به وجود می آید. مادری که از صبح تا شب جیغ می زند و داد میزنه و غر می زنه، این سی ثانیه هم روی این همه ترش رویی ها. در این سی ثانیه فقط مدلش فرق می کند. کودک در این حالت معیار نمی گیرد. بلکه کودکی معیار می گیرد که مرتب از پدر و مادرش احساس خوب می گیرد و لذت می برد و رشد می کند، حالا یک لحظه می بیند که وای حالت ها فرق کرده و وارد منطقه ی قرمز شده، متوجه اوضاع می شود و با خودش عهد می کند که دیگه وارد این منطقه نمی شم آخ اخ این منطقه برق داشت من دیگه این کار رو نمی کنم!!!!! حالا اگر مادر عصبی باشه و صبح تا شب در حال غر زدن باشه و پدر دائم در حال بد اخلاقی و دعوا باشه فایده ای نداره و تکرار مرتب عصبانیت و تنبیه و دعوا اثرش را از دست می دهد.
🔸شرط سوم در حیطه ی مهارت مدیریت می کنیم. اجازه دهید که بچه ها اشتباه کنند و بعد جزای اشتباهشان را دریافت کنند. یاد بگیرند که این اتفاق که افتاد نتیجه ی کار خودم بوده اشکالی هم نداره می توانم یاد بگیرم و تجربه کنم برای رشدم. ما به این حالت «جزا» می گوییم. 6 تا شکلات خریدیم و سپردیم که 2تا رو صبح بخور، 2تا رو ظهر و 2تارو عصر؛ کودک هم خوشش می آید و همه اش را با هم می خورد! شما می آیید و می بینید چه کار باید کنید؟ شکلات هارو خوردی؟ نوش جونت. کودک می ره، ظهر میاد میگه مامان شکلات می خوام، مادر باید بگه خوردی دیگه؛ کودک چونه می زنه که صبح خوردم الآن می خوام. مادر: خوب خودت خواستی! در این جا کودک انتخاب کرده و تصمیم گرفته که همه ی شکلات ها رو با هم بخوره، تأییدش می کنیم، سرزنش این جا جایی نداره،
مادر: خوردی کلی هم کیف کردی ها، الآن دیگه نمیشه تو همشو صبح خوردی، این جا است که شما باید مقاومت داشته باشید و عصبی نشوید چون ممکن است که کودک پافشاری کند و روی اعصاب شما غلتک بزند حالا این وظیفه ی شما است که محکم بایستید، جانم می خوای گریه کنی باشه عزیزم گریه کن، درک احساس می کنیم، جایگزین می دهیم ولی شکلات نمی دهیم. مادر: شکلات ظهرت را خوردی نوش جونت حالا فردا یادت باشه که دیگه نخوری. اگر شما کم بیاورید و کم حوصلگی کنید و به کودک شکلات دهید می فهمه که آهان هرجا که گیر کردم یک کم داد می زنم و گریه می کنم و جیغ می کشم و فحش می دم و ... حرفمو به کرسی می نشونم.
پس هر کاری کرد شما مقاومت کنید.
❌کار نسیه هم نکنید و بگید بیا این شکلات رو بگیر نگه دار برای فردا. اصلاً از این کارها نکنید. بچه شروع می کنه به حرفهای قلمبه و سلمبه زدن مثل
الهی بمیرم تو راحت بشی مامان بد
مادر: خدا نکنه قربون قدوبالات برم.
پس الهی تو بمیری من راحت بشم، مادر: باشه بعداً صحبت می کنیم.
اگه منو دوست داری بده وگرنه جیغ می زنم ها، مادر: باشه عزیزم بیا بریم پارکینگ هر چه قدر دلت می خواد جیغ بزن و گریه کن.....
همراه کودک هستیم از خط خارج نمی شویم به خشونت هم متوسل نمی شویم تا کودک یاد بگیرد که👈 تصمیم گرفته باید پای تصمیم خودش بایستد. در این صورت است که درک مسئول پیدا می کند. (ادامه دارد...)
[مباحث کودک متعادل]
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
اگر کودک طعم نگاه محبت آمیز و مهربان والدین را بچشد و با آن انس بگیرد،
در هنگام خطا فقط یک نگاه خشمگین والدین برای وی کافی بوده و دیگر نیازی به فریاد یا تنبیه نیست.
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
یکی از جانشین های تنبیه برای کودکان این است که احساس خود را با شدت اما بدون توهین به شخصیت بیان کنید.
انتظارات خود را جزء به جزء شرح دهید و راه جبران خطاها را به کودک نشان دهید.
برای بسیاری از کودکان این توضیحات کافی است تا آنها را به عمل مسئولانه تر تشویق کند.
پدر: از اینکه ابزار من در حیاط زیر بارون رها شده خیلی عصبانیم. انتظار من اینه که وقتی ابزار رو میگیری اونها رو با همون وضعیت قبلی برگردونی.
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیت_کودک 👶
(قسمت اول)❌
دکتر شاهین #فرهنگ
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
رفتار شایسته کودک را برایش توصیف و در آخر با کلمه ای خلاصه کنید.
" تو مداد رنگی ها و خودکاراتو از هم جدا کردی و هر کدوم رو توی جعبه خودش گذاشتی. آفرین به این میگن سازمان دادن."
" می دونم که تو تمایل داشتی به اون اردوی مدرسه بری و وقتی برنامه اردو کنسل شد برنامه دیگه ای چیدی. این اون چیزیه که من بهش میگم انعطاف، ابتکار و سازگار بودن و این خیلی عالیه."
" تو پشت سر رفیقت ایستادی. هر چند که بچه های دیگه اون رو مسخره کردند این یه شجاعته پسرم"
" دخترم تو الان یک ساعته که داری تلاش میکنی این لغات رو حفظ کنی، من به این میگم استقامت"
" تو متوجه شدی که گل آب میخواد و اونا رو آب دادی به این میگن ابتکار به خرج دادن "
" پسرم تو گفته بودی که سر ساعت ۵ تمام تکالیفتو انجام میدی و الان درست ساعت ۵ هست و این چیزیه که من بهش میگم وقتشناسی"
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
شش عادت مخرب برای تغییر رفتار طرف مقابل:
🔷سرزنش
🔷شکوه و گلایه
🔷عیب جویی یا انتقاد
🔷نق و غرغر
🔷تنبیه
🔷دادن حق حساب یا باج برای
تحت کنترل در آوردن دیگری!
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
❌ مذمت شماتت دیگران
در زندگي هر کسي مشکلاتي است ، يک کسي اولاد دار نمي شود ، يک کسي عزيز خود را از دست مي دهد ، يک کسي عمري مستأجر است ، يک کسي شوهري دارد که آدم خوبي نيست . اعم از اينکه علت اين مشکلات خود اين افراد باشد يا علتي خارج از دست داشته باشد، نبايد او را شماتت کرد .
فرض کنيد اين آقا و خانم همه ي راه ها را هم رفته اند ولي خدا به ايشان اولاد نداده است حالا به هر دليلي ، يک وقت هم نه اصلاً علت آن مصيبت، خود بنده است . مثلاً من تند راندم ، بي توجهي کردم ، خوابم برد و به نرده هاي اتوبان زدم و بچه ام را از دست دادم ، علت اين حادثه من بودم گرچه عمدي نبوده است . عامل مصيبت چه خود انسان باشد ، چه ديگري و چه حوادث طبيعي باشد ، در روايات ما شماتت بسيار مذمت شده است .
امام سجاد (ع) دعايي دارد دعاي هشتم در صحيفه ي سجاديه که آنجا از چند بيماري به خدا پناه برده است . يکي از آنها اين است نعوذبک من شماتة اعداء خدايا از شماتت دشمنان به تو پناه مي برم . در بحارالانوار معروف است که روايتي دارد بعضي ها نزد حضرت ايوب مي آمدند و مي گفتند که تو چه گناهي کردي که اينجور شدي ؟ ببين چه لقمه اي خورده اي و چه معصيتي کرده اي ؟ ايوب مي گفت به خدا قسم هرگز لقمه ي حرام نخوردم و هرگز غذايي نخوردم مگر اينکه يتيم يا فقيري در کنار من بود. هرگز دو کار بر من عرضه نشد مگر آنکه سخت تر را انتخاب کردم . اگر مثلاً دو عبادت بود من سخت تر را برگزيدم . من گناه نکردم ، بالاخره همه ي مصيبت هاي ايوب تمام شد .
عرض من اين است که در روايت است که از ايوب پرسيدند سخت ترين مصيبت برتوچه بود ؟ آيا از دست دادن اولاد بود ، آيا از دست دادن همسر بود ؟ آيا فقرو بيماري بود ؟ گفت نه شماتت الاعداء ،⬇️
شماتت دشمنان سخت ترين مصيبت من بود
〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
تربیت پذیر بودن کودک در درجه اول بستگی به میزان محبتی دارد که از والدین دریافت میکند
اگرکودک نداند دوستش دارید،
در مقابل تنبیه هم طغیان میکند.
وظیفه ما اینست کاری کنیم
که فرزندمان بداند دوستش داریم.
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
چرا فرزندم شاد نیست؟
بدرفتاری با فرزند، طرد کردن او و غافل شدن از او گرچه خیلی شایع هستند ولی دلیل اصلی عدم شادی خانواده ها نیستند.
بخش اعظم شاد نبودن خانواده ها حاصل عملکرد پدر و مادرهای خوش نیتی است که فرزندان خود را مجبور می کنند کاری را که دوست ندارند انجام بدهند. و فرزندان به خصوص نوجوان ترها برای دستیابی و رسیدن به آزادی در برابر تلاش های پدر و مادرشان مقاومت می کنند. سال ها بعد این اختلاف و تعارض بار دیگر نمایان می شود و آن وقتی است که کودکان دیروز، پدر و مادر سالخورده خود را به کارهایی وامی دارند که دوست ندارند انجام بدهند؛ مثل رانندگی نکردن، نقل مکان به خانه آنها و یا رفتن به خانه سالمندان.
چیزی که این تعارضات و اختلاف ها را وخیم تر می کند این است که پدر و مادرها و فرزندان همیشه در دنیای کیفی(تصوری که از همان ابتدا از یکدیگر در ذهن خود شکل داده اند) یکدیگر باقی می مانند. من جواب خوبی برای والدین سالخورده ندارم؛ شاید مسئله آنها بی جواب باشد. ولی هر چه سالمندان و فرزندان در زمانی که سالمندان هنوز روی پای خود ایستاده اند بهتر با هم کنار بیایند، این مشکل دیرتر پیش می آید.
اصل بدیهی نظریه انتخاب در فرزندپروری این است که
👈 اگر می خواهی فرزندت شاد، موفق و با تو صمیمی باشد، کاری نکن که فاصله بین تو و او زیاد شود.
معنای این اصل بدیهی آن است که اگر می خواهید فرزندانتان با شما صمیمی بمانند از آنها انتقاد نکنید و
آنها را تهدید،
تحقیر، تنبیه یا تطمیع نکنید.
هر چقدر سعی در کنترل کردن دیگران داشته باشید فاصله شما با آنها بیشتر می شود.
"کتاب نظریه انتخاب. اثر ویلیام گلاسر"
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
نعناء راهرچه بچینی جایش سبز میشود کم که نمی شودهیچ، زیاد هم میشود
بخشش مثل نعنا چیدن است نترس خدا جایش را ده برابر پر میکند
قانون خلا میگه توحفره خودت روایجادکن کائنات پر میکنه.
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
#عادت_دادن_به_کار_نیک...
امام رضا فرمودند: " کودک را امر کن تا با دست خود صدقه بدهد، اگر چه مقدار آن کم باشد."
انجام اعمال نیک را به صورت گفتاری به فرزندان خود آموزش داده و او را به انجام آن عمل عادت دهید. بگذار صدقه را او به شخص مستمند بدهد. تو داری صدقه می دهی؛ اما به دست فرزندت صدقه بده. چقدر زیبا است! اثر تربیتی این نوع برخورد بسیار عمیق تر است. اگر این دو مطلب با هم تلفیق شوند اثر گذاری بیشتری خواهند داشت. پیامبر اکرم ص نیر در روایت مورد بحث به ضرورت توام بودن گفتار و رفتار والدین در امر تربیت فرزندان اشاره فرمودند.
[حاج آقا مجتبی تهرانی]
#ادب_الهی
#سبک_زندگی_کریمانه
https://eitaa.com/sabkezendegikareemane
موضوع؛ حافظه و قدرت یادگیری
طبایع
↩️ا قبلا در موضوع حافظه و یادگیری گفتیم که در صفراوی ها به دلیل گرمایی که دارند و کمال گرایی زیاد و... می خواهند بارز عمل کنند و خود را نشان بدهند
🔹این میل به بروز، در دمویها کمتر است زیرا رطوبت ایشان جلوی بروز یکدفعهای گرما را میگیرد. 👌
✔️پس در نتیجه کاربردیترین هوش معمولا فقط و فقط درصفراویها نمود دارد.
▪️▫️یعنی گرما اجازه به ایشان میدهد که خودنمایی کند و چون تری هم وجود ندارد این خودنمایی قطعا اتفاق می افتد و به اصطلاح هوشِ کاربردی دارند.
🔻این نکته را باید درنظر گرفت که مثلا صفرا سریع الفهم هست اما چون خشک هست و جنب وجوش بالا دارد باعث میشود بی دقت و عجول باشد که همین مسئله باعث پایین آمدن راندمان هوشی صفرا میشود.🙃
🔲🔺فرد سوداوی بسیار با استعداد، باهوش، ظریف بین و محاسبه گر و بادقت است و همچنین برای آنالیز و درک مباحث پیچیده بسیار توانمند است.
❀←❀اما چون قدرت و سرعت تکلم پایینی دارد و کلا اهل معاشرت نیست احتمال پایین بودن یادگیری وجود دارد.
✿←✿درعین حال بلغم باتوجه به سردی، سرعت فهم پایینتر اما بخاطر تر بودن و راحت و بی ریا بودن خیلی پرسوال است و همین ممکن است سبب شود راندمان هوشی خوبی پیدا کند.
✍تری در مغز موجبات پردازش اطلاعات و جلوگیری از وهم و خیال را فراهم می کند.
خانم محمدی(سماء)
#سبک_زندگی_کریمانه
🆔https://eitaa.com/sabkezendegikareemane