🍀
💢نماز سر وقت مثل قرص خوردن سر وقته ، چه جورے قرص رو سر وقت بخورید تاثیر داره؟؟
نماز هم دقیقااا همینه باید سره وقت خونده بشه تا تأثیرشو ببینے ،
گره هاے زندگیتون با همین نماز اول وقت باز میشه ، مطمئن باشید ...
شهیدابراهیـــمهآدے
🍃🌷
#عطر_نماز
#نماز_اول_وقت
@sadaf145
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 انقلاب زنانه از آمریکا تا ایران!
🔹آیا می دانستید سیگار کشیدن زنان تا چند سال پیش در آمریکا غیرقانونی بود؟
@sadaf145
⭕️ حجاب در ایران باستان 🏛⚜🇮🇷
6⃣ از باور های هخامنشیان،
برهنه بودن بخشی از بدن نه تنها دور از ادب ، بلکه شرم آور بود ، از این رو پارسیها لباسی می پوشیدند که همه بدن را می پوشاند
📚 منبع: کتاب داریوش و ایرانیان ، والتر هینتس ، صفحه ۳۹۲
7⃣ زنان هخامنشی بالاپوشی چون چادر امروزی به سر میکردند.
📚 منبع : کتاب پوشاک در ایران زمین،صفحه ۶۲
8⃣ در منابع زرتشتی آمده است که زنی که برای زیبایی خود موی سر خود را آرایش کرده و چشم مردم از جذب خود کند در جهنم است.
📚منبع : ارداويراف نامه فصل 73
9⃣ ویل دورانت، باستان شناس و تمدن شناس معروف درباره پوشش زنان ایران باستان و اینکه حجاب بسیار سختی در بین آنان رایج بوده است، می گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهر دار حق نداشتند هیچ مردی را، ولو پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش هایی که در ایران باستان بر جای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.
📚 منبع : کتاب تاریخ تمدن ، ویل دورانت، جلد ۱, ص 434
0⃣1⃣ تاکید پارسیان به حجاب کامل زنان مدتها پیش از اسلام:
پلوتارخ مورخ مشهور و قدیمی یونان مینویسد:
که چون مردم آسیا به ویژه ایرانیان غیرت زنان را سخت نگه میدارند، نه تنها همسرهای خود بلکه کنیزکان زر خرید با برگزیدگان را نیز میپایند و چنان نگاهشان می دارند که همیشه باید درون خانه باشند و از در بیرون نیایند و هرگاه سفر بکنند آنان را در چادرهای در بسته که از هر سوی آنان را فرا میگیرد جا داده بر روی گردونه ها می نشانند. برای ثمیستوکلیس نیز یک چنان چادر و گردونه ای آماده کردند که روانه سفر گردد و چنین قرار دادند که اگر کسی در نیمه راه به آنان برخورده پرسش نماید بگویند دختر جوانی را از ایونا برای یکی از بزرگان ایران که به زنی گرفته میبرند."
📌 پس از این نقل، احمد کسروی ، مترجم کتاب در پاورقی شرحی میزند و میگوید:
از این جمله یک مطلب تاریخی به دست می آید و آن اینکه روپوشی زنان یک عادت باستانی ایران میباشد و در آن زمانها سختگیری بر زنان فزونتر از زمان ما بوده !! نیز از اینجا جهت نام چادر یا چادره که به پوشاک زنان گفته میشود به دست می آید، چه چادر خيمه را گویند و بایستی جهتی برای چادر نامیدن این پوشاک در کار باشد. از این جمله، آن جهت نیز دانسته میشود و این خود دلیل دیگر بر درستی گفتار پلوتارخ میباشد.
📚منبع : کتاب ایرانیان و یونانیان، تالیف پلوتارخ، ترجمه احمد کسروی، صفحه ۶۱
#حجاب_در_ایران_باستان
🌹🇮🇷🌹
@sadaf145
سلام
صبح زیباتون به شادی
روزتون به مهرو آفتاب
دلتون پر مهر و عشق
حالتون کوک
امروزتون قشنگ
#سلام_صبحگاهی
@sadaf145
📌 آیا میدانی رسانهها به تو تلقین میکنند که بدون کاشت ناخن، موی کراتینه شده، تزریق ژل، اندام لاغر، مژه کاشته شده و... زشتی! برای همین، مسابقهای بدون برنده بین خانمها راه افتاده که هرکسی که این کارها را نکرده، احساس زشتی میکند؟!
چرا هیچکس نمیداند برنده اصلی این مسابقه، صاحبان شرکتهای تجاری هستند؟!
🍃
🌸✨ @sadaf145
🍃✨✨
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃🌼🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نگاه حیرت انگیز، عمیق و دقیق قرآن به موضوع حقوق زن و مرد
زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی
@sadaf145
🔴جناب حافظ و عفت در نگاه
این شاعر پُرآوازه و بسیار هنرمند جایگاه ویژه در فرهنگ ایرانزمین دارد. به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «بدون شک حافظ رخشانترین ستاره فرهنگ فارسی است: در طول این چند قرن تا امروز هیچ شاعری بهقدر حافظ در اعماق و زوایای ذهن و دل ملت ما نفوذ نکرده است».[1] با توجه به مسائل روز و درگیری نسل جوان با مسئله عفاف و حجاب نیکوست تا نگاهی دوباره به دیوان لسانالغیب داشته باشیم و عفت در نگاه و کلام را از منظر حافظ مرور کنیم.
🔻نظربازی و نظرِ بد نکردن
حافظ که به حفظ قرآن کریم مفتخر است و این لقب را بهعنوان تخلص خود به کار میبرد؛ خود را از جمعی معرفی میکند که نظرباز هستند.
در نظربازیِ ما بیخبران حیرانند من چُنینم که نمودم دگر ایشان دانند[2] نظربازی در لغت به معنای نگاه کردن به روی خوبان است.[3] حافظ میگوید که او نیکورویی را میبیند که از محبان خداست؛ پس نظربازی او یک چشمچرانی یا نگاه پَست نیست؛ بلکه او به خاطر خدا به روی ولی خدا خیره گشته است.
دوستان عیب نظربازی حافظ مکنید که من او را ز محبان خدا میبینم[4] حافظ میگوید شرط لازم و کافی صاحبنظر شدن، این است که وجه الله را منظور نگاه بدانی و جهان را به شکل جلوه خدا ببینی.
وجه خدا اگر شودت منظر نظر زین پس شکی نماند که صاحبنظر شوی[5]
🔹از نگاه حافظ باید در نظر و نگاه عفت و پاکی وجود داشته باشد؛ تا بتوان به زیبایی اصیل و نور راه پیدا کرد.
نظرِ پاک توانَد رخِ جانان دیدن که در آیینه نظر جز به صفا نتوان کرد[6] یا در جای دیگر میگوید:
چشمِ آلوده نظر، از رخِ جانان دور است بر رخِ او نظر از آینهٔ پاک انداز[7]
برای حافظ نگاه نامحرمانه و غیر عفیفانه یک گناه و آلودگی محسوب میشود. او میگوید که هیچگاه دیده خودش را به بَد دیدن و هرزگی، آلوده نساخته است و نهتنها این مانع عاشقی او نشده است؛ بلکه او را در عشق مشهور کرده است.
منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالودهام به بد دیدن[8]
او فرهنگ اصیل یک عارف مسلمان را در ابیات خود به نمایش میگذارد. ازنظر او باید دیده را از نگاه پلید پاک ساخت و به سراغ دقت در زیباییهای حقیقی رفت تا بتوان معشوقی را مشاهده کرد که اگر اندکی جلوه کند، حور و پری نیز از زیبایی او شرمگین میشوند و پنهان میگردند.
پرده از رخ برفکندی یک نظر در جلوهگاه وز حیا حور و پری را در حجاب انداختی[9]
🔴پایبندی به ازدواج و خانواده
بنا بر برخی گزارشها حافظ با دختری که او را بسیار دوست میداشت ازدواج کرد و از او صاحب یک فرزند شد. مشهور است که حافظ در شعر خود با عنوان شاخ نبات از همسر خود یاد میکند و نام حقیقی او را ذکر نکرده است.[10] ازنظر حافظ همسر او مانند یک درخت سایهگستر بر حریم زندگی بود و موجب دلگرمی او و باقی ماندنش در حریم خانه میشد. او در عبارتی استعاری و جالب از همسر خود با عنوان سرو و از افراد لاابالی و بدون عفت با تعبیر سرو بُستانی(اشاره به کوتاه و مصنوعی بودن سرو تفرجگاه و باغ در مقایسه با سرو کوهی)، شمشاد و چمن یاد کرده است.
مرا در خانه سروی هست کاندر سایهٔ قدش فَراغ از سروِ بستانی و شمشادِ چمن دارم[11]
متأسفانه او همسر خود را در جوانی از دست داد و تا انتهای عُمر خود تجدید فراش نکرد و قلب تکسرنشین حافظ تا آخر در داغ از دست رفتن کانون گرم خانه سوخت.
🔻عفت در کلام
در تمام دیوان حافظ علاوه بر عفت در نگاه و عفت کلام نیز بسیار جلبتوجه میکند. بااینکه حجم بسیار زیادی از ابیات حافظ در رابطه با عشق و معشوق و توصیف معشوق است؛ اما او هیچگاه از کلمات مستهجن و جنسیتزده استفاده نمیکند و در تمام اشعار خود یک حریم و مرزبندی زبانی خاصی را رعایت مینماید.
حافظ عاشقی معنوی و آسمانی است. ازنظر او عفت در نگاه و کلام، پایبندی به خانواده، داشتن نیت الهی و انس با قرآن در سیر و سلوک نقش بسزایی دارد.
پینوشت:
[1]. پایگاه اطلاعرسانی حوزه، بیانات مقام معظم رهبری درباره حافظ: B2n.ir/e52524.
[2]. دیوان حافظ: غزل 193.
[3]. لغتنامه دهخدا، ذیل واژه نظربازی
[4]. دیوان حافظ: غزل 357.
[5]. همان: غزل 487.
[6]. همان: غزل 136.
[7]. همان: غزل 264.
[8]. همان: غزل 393.
[9]. همان: غزل 433.
[10]. کتابراه؛ زندگینامه حافظ: B2n.ir/h06575.
[11]. دیوان حافظ: غزل 327.
@sadaf145