6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوشه ای از محفل قدیمی طنز قمپز در قم با موضوع تاریخ انبیا
و
با لهجه ی اصیل قمی
دقیقا از تکیه کلام قمی ها استفاده شده است و بند بند اشعار هم منبع تاریخی دارد.
إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ
محفل سادات ایران 💚👇
https://eitaa.com/joinchat/1165820967Cb2a14d623f
سادات اعرجی سمنان یا همان آل کیا که به آنها کیاکی می گویند در حمله مغول جنگ سختی داشتند، عده ای از آنها در برابر مهاجمین مقاومت کرده و مابقی فرصت فرار به سوادکوه از طریق دره ی شهمیرزاد پیدا کردند، مقاومت کنندگان در محلی موسوم به قتلگاه در زاوغان سمنان به شهادت رسیدند که علامه حایری مازندرانی سمنان (بابلی) که خود داماد این خانواده بود، آن منطقه را بقیع عجم نامید، در جای جای آن سرزمین، انبوهی شهدای آن واقعه با نام امامزاده دارای مزارند از جمله سید مهدی زین الدین جد ما، پسر سید مهدی، سید حسن است او جد اعلای آل کیاست که در منابع انساب به او ابو محمد حسن کیاکی می گویند، سید حسن به ارتفاعات مشرف در بندپی و لفور وارد شد. همانجایی امامزاده حسن بندپی دارای مزار است به تصریح کتاب السعاده (که در سال ۱۰۱۸ کتابت شده) سید حسن شهید شد، نواحی اطراف امامزاده حسن ملک اجدادی و وقفی بزرگان اجداد طایفه ی ماست بخصوص موقوفات حاجی علیجان چراتی فکچالی که جد سادات کیای گنج کلاست، کلیه سادات کیای مهاجر از سمنان تا چند نسل در لفور ماندند، پس از ایجاد امنیت، گروهی از آنان به موطن اجدادی خود سمنان بازگشتند، بجز سید حسن، دو پسرش سید محمد آل کیا و سید کمال الدین آل کیا در نفت چال لفور سوادکوه امام زاده اند، مازندرانی ها از نسل کمال و سمنانی ها از نسل محمد هستند، آل کیا در مازندران میانی و رستمدار ییلاق قشلاق داشتند و شغل اصلیشان گله داری بود، آنها وضع مالی خوبی داشتند، بنابراین در رستمدار تاریخی که در جنوبش تا طالقان و لواسان پراکندگی دارند، میرزا محمد رضا پسر کاظم بیک (جد آل کیا مازندران) و میرزا محمد صفی پسر رضا ساکن طالقان بودند و به نوشته ی علامه بحرالعلوم نسابه، آیت الله طالقانی هم از سادات کیای اعرجیست.
طایفه ی باکر و فکچالی ها:
این طایفه بزرگ و اصیل نسبت های خانوادگی متعددی با حاجی تباران فکچالی داشته، اگر بخواهم یکی از نسبت های کهن را بطور ذهنی بگویم در مجموعه اسناد فکچال به حدود سال ۱۱۵۰ قمری سندی دیگه بودم که ارثیه ی مرحومه ماه بی بی خانم دختر میرزا محمد مقیم حاجی فکچالی، همسر آقا الله وردی باکر بین فرزندانش تقسیم شده بود، بنابراین نسل آقاالله وردی از نوادگان جدمان محمد مقیم هستند.
طایفه ی امیر سلیمانی و فکچالی ها:
این طایفه بزرگ و اصیل که چند بازیگر سینما و تلویزیون دارند نسبت های خانوادگی متعددی با حاجی تباران فکچالی داشته اند، اگر بخواهم یکی از نسبت های کهن را بطور ذهنی بگویم در مجموعه اسناد فکچال در زمان محمد حسن خان قاجار و قبل از دولت قاجار پسرش داماد شهید ملا سید محمد سلطان (امامزاده سید محمد فرح آباد ساری) شد، یعنی با دختر سوگلی محمد سلطان که بیک زاده نام داشت ازدواج کرد که امیر سلیمان نسل او و جد این خانواده است، آمصطفی قلی را کور کردند تا شاه ایران نشود.
خبر مهم
جد همه ی ما میرزا محمد مقیم که وصی پدرش شهید محمد سلطان مشهور به امامزاده سید محمد فرح آباد ساری است در دهها سند خود فکچال سیادتش را مهر کرده است، پسر چون پدر ادعا سیادت کرده در بیش از ۲۵۰ سال پیش
محمد مقیم فوق پسر محمد سلطان پسر محمد مقیم که بی تاب پدر شهیدش بود و یکسره در حال تردد به مزار پدر در فرح آباد بود در مسیر فرح آباد در اطراف ساری به دلیل سکته قلبی فوت کرد و در امامزاده عباس ساری دفن شد، آخرین زایر در قید حیات این مزار آقا اسکندر پدر آقا یاسر مقیمی است که در جوانی با پیکانش بسیار به قبر جدش سر زد و قرار بود مرا بدانجا ببرد که بدلیل عارضه ی قلبی من در سال گذشته از این توفیق بازماندم
طایفه ی ما پیش از پژوهش علامه بحرالعلوم بیشتر فکر می کردند از سادات موسوی هستند که علامه بحرالعلوم آنرا تصحیح کرد و حرف اندکی از افراد طایفه که حسینی بودن را مطرح می کردند را تصحیح و تایید نمود
در راستای موسوی پنداشتن طایفه، با پژوهش علامه بحرالعلوم موسوی بودن موارد زیر رد شد و حسینی بودنشان تایید شد
۱/ رد کتیبه ی موسوی جدمان امامزاده سید علی کیا سلطان لفور
۲/ رد موسوی بودن جدمان امامزاده حسن بالای بندپی آلاشت
۳/ رد موسوی بودن جدمان امامزاده سید علی کیا سلطان تجنک زرگر شهر و نسل آن سید در آن منطقه با فامیلی کیا موسوی
۴/ رد موسوی بودن امامزاده محمد کیا (باجن) در جنب مزار امامزده کیا بیجن خودمان که بیجن از طایفه اجدادی خودش زنی بنام شهربانو گرفته بود
۵/ رد موسوی بودن جدمان امامزاده محمد حسین روستای زیار بالا لاریجان
و اینک
۶/ رد موسوی بودن طایفه سادات روستای ویشتان در ییلاق و قشلاق همین طایفه در قلعه کش که ییلاق چراتش موقوفه تکیه فکچال از جانب حاجی علیجان چراتی است که او پسر عموی میرزا عباسقلی بود و رد سیادت موسوی نسل حاجی علیجان در گنج کلا طبق مستندات انتسابی خودشان.
پ ن: در پرونده ی احیای موقوفات کاظم بیک در قلعه کش که وکیل پرونده آقای دکتر سید خسرو بیژنی بود، غاصبین املاک وقفی در قلعه کش، نسل کاظم بیک در آنجا بودند که سادات ویشتان و ارجمند جنب فیروزکوه هستند
و حال سندی از تکرار این اشتباه موسوی بودن از جانب محمد مقیم دوم که ادعای سیادت او بوده و به حسینی اصلاح می شود، مهم ادعای سیادت است.
تمامی اسناد محمد مقیم دوم با مهر عبدالراجی محمد مقیم موسوی امضا شده و برای اطمینان قلبی شما یک مصالحه نامه از خود محمد مقیم در اواخر عمرش بسال ۱۲۱۵ قمری با شوهر خواهرش الله وردی باکر می فرستم که چند فکچالی معلوم و مشخص دیگر شاهد صلحنامه بودن