eitaa logo
صادقون
54 دنبال‌کننده
596 عکس
39 ویدیو
0 فایل
ترویج فرهنگ صداقت و راستگویی این کانال تحت اشراف مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مصادیق در قرآن کریم (1) 🔸بیماری حضرت ابراهیم(ع) در داستان بت‌شکنی حضرت ابراهیم(ع)، هنگامی که قوم او را دعوت به شرکت در جشن کردند وی در جواب آنان بیماری را عذر نرفتن خود به جشن بیان می‌کند.(1) برخی از مفسران شیعه(2) و اهل سنت(3) این کلام حضرت ابراهیم را بر توریه حمل کرده و چنین تفسیر نموده‎اند که مراد وی، بیمار شدن در آینده و یا بیماری قبل از مرگ و همچنین خود مرگ بوده است.(4)علامه مجلسی تصریح دارد که بسیاری از روایات جهت تجویز توریه به این آیات استناد کرده‌اند.(5) در مقابل این نظر، علامه طباطبایی چنین استدلال می‌آورد که دلیلی بر بیمار نبودن حضرت ابراهیم(ع) وجو ندارد(6) و اصولاً سخن گفتن به روش توریه، چون موجب سلب اعتماد از گفتار پیامبران می‌شود، برای آنان روا نیست.(7) 1.سوره صافات، آیه۸۸-۸۹ 2.رجوع کنید به طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ طباطبائی، ذیل آیات ؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج ۱، ص۳۹۹-۴۰۰، ۴۰۲ 3. از جمله جَصّاص، احکام القرآن، ۱۴۰۵ق، ج ۴، ص۳۹۳؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت؛ ثعالبی، الجواهرالحسان، بیروت؛ آلوسی، روح المعانی، مصر، ذیل آیات 4. برای معانی دیگر رجوع کنید به ابن جوزی، زادالمسیر، ۱۴۰۴ق، ذیل آیه؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج۱، ص۴۰۲ 5. مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج ۱۲، ص۵۰ 6. طباطبایی، ذیل آیات 7. مقایسه کنید با طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق، ذیل سوره انبیاء آیه ۶۳ @sadeghoun
امیرالمؤمنین علیه السلام: خدایا! بر خوش گمانی ام(به تو)، نا امیدی را مسلط نمی گردانم و اميدم را از زیباییِ بزرگواری و بخشش تو، قطع نمی کنم إلهي لم اُسَلِّطْ على حُسنِ ظَنِّي قُنوطَ الإياسِ ، و لا انقَطَعَ رَجائي مِن جَميلِ كَرَمِكَ فرازهایی از دعای امیرالمؤمنین در مناجات شعبانيه @sadeghoun
🌹راه‌کارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (1) 🍀یکی از روش های مؤثر و مهم در تربیت، #راستگویی و #صداقت در رفتار و گفتار با #کودکان و پرهیز از هر گونه #دروغ، تزویر و حیله است. کسانی که تصور می کنند کودکان این مسأله را درک نمی کنند و آنها با دادن وعده ای دروغین، به خواست خویش و صلاح فرزندشان دست یافته اند، سخت در اشتباه اند. چرا که با این عمل، بزرگ ترین مشکل را برای خود و فرزندشان بوجود آورده اند، و آن درس بی صداقتی، وفا نکردن به عهد و وعده، آموزش دروغ و تزویر و…است. 📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری @sadeghoun
👈صادقون را در اینستاگرام دنبال نمایید: https://www.instagram.com/sadeghoun/
🔹مصادیق در قرآن کریم (2) 🔸شکستن بت‌ها توسط ابراهیم(ع) پس از شکستن بت‌ها توسط حضرت ابراهیم(ع) هنگامی که او را دستگیر و از او بازخواست کردند وی این عمل را به بت بزرگ نسبت می‌دهد. مفسران چنین بیان می‌کنند که مراد حضرت ابراهیم(ع) این بوده که اگر این بت‌ها سخن می‌گویند پس شکستن آن‌ها نیز کار بت بزرگ است و برای اثبات بطلان اعتقاد بت‌پرستان عمل را به شرطی محال تعلیق می‌کند. (1) در تایید این نظر روایاتی نیز بیان شده است.(2) همچنین برخی از مفسران واژه خطیئه در سوره شعرا (3) که درباره گفتارهای حضرت ابراهیم ذکر شده را توریه تفسیر کرده (4) و نظر مخالف آن مبنی بر دروغ گفتن و انجام گناه توسط او، که با عصمت انبیا ناسازگار است را رد نموده‌اند.(5) 1-رجوع کنید به زمخشری؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ۱۴۰۴ق؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه 2- رجوع کنید به طباطبائی، ذیل آیه؛ برای دیگر تفاسیر آیه مبنی بر توریه رجوع کنید به زمخشری، همان؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۲، ص۵۴، ج۶۹، ص۲۳۹-۲۴۰ 3-سوره شعرا، آیه۸۲ 4-رجوع کنید به نَوَوی، شرح النووی، ۱۳۹۲ق، ج ۱۵، ص۱۲۳؛ رجوع کنید به بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق؛ شوکانی، فتح القدیر، بیروت، ذیل شعراء: ۸۲ 5- سرخسی، کتاب المبسوط، ۱۴۰۶ق، ج ۳۰، ص۲۱۱ @sadeghoun
🌹راه‌کارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (2) 🍀خودمان الگوی درستی باشیم و به هیچ بهایی به فرزندانمان دروغ نگوییم. رسول خدا (ص) می فرماید: «أحبّوا الحبیان وارحموهم فاذا وعدتموهم ففوا لهم فانّهم لایرون الا أنّکم ترزقونهم»؛ «کودکان را دوست بدارید و بر آنها ترحم کنید. هرگاه به آنها وعده ای دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا کودکان، شما را تنها روزی دهنده خود می دانند» 📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری @sadeghoun
امام سجّاد عليه السلام: گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دورويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشت گويى ميزان الحكمه جلد4 صفحه287 @sadeghoun
🌹ز یک مشرق نمایان شد دو خورشید جهان آرا 🌹که رخت نور پوشاندند بر تن آسمان ها را 🌹دو مرآت جمال حق دو دریای کمال حق 🌹دو نور لایزال حق دو شمع جمع محفل ها 🍃میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام مبارک باد. @sadeghoun
🔹مصادیق در قرآن کریم (3) 🔸داستان سرقت برادران یوسف(ع) و چند نمونه دیگر داستان برادران حضرت یوسف(ع) در بازگشت از مصر که اشاره به اعلان سرقت توسط آن‌ها و پیدا شدن جام پادشاه همراه کاروان آن‌ها شده (1) برخی از مفسرین آن را توریه دانسته و مراد از آن را سرقت یوسف از پدرش و یا در مقام استفهام گرفته‌اند. این تفسیر در روایات نیز تایید شده است.(2) آیات دیگری نیز هستند که مفسران آن‌ها را مصداق توریه و یا دارای اشاره به این موضوع دانسته‌اند. از این آیات می‌توان به آیه ۷۳ سور کهف(3) و آیه ۱۲۵ سوره نحل(4) و همچنین آیات دیگری از سوره یوسف اشاره نمود.(5) همچنین به موجب احادیث و داستان‌های تاریخی، گاه مصالح مهمی وجود داشته که به اقتضای آنها پیامبران و امامان(ع) و بزرگان دینی دربارۀ اموری با توریه سخن می‌گفتند.(6) 1.سوره یوسف، آیه ۷۰ 2.رجوع کنید به بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق؛ آلوسی، روح المعانی، مصر، ذیل آیه ؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۲، ص۲۴۱، ج ۷۲، ص۴۲۵؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج ۱، ص۳۹۹-۴۰۰، ۴۰۲-۴۰۳؛ برای معانی دیگر رجوع کنید به نَحّاس، معانی القرآن الکریم، ۱۴۰۸-۱۴۰۹ق؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه 3. رجوع کنید به طبری، جامع البیان، بیروت؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق، ذیل آیه ۷۳ و ۸۸ سوره کهف 4. رجوع کنید به قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه 5. رجوع کنید به طبری، جامع البیان، بیروت، ذیل آیه؛ برای آیات دیگر رجوع کنید به زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ۱۴۱۰ق، ج۳، ص۴۹۳-۴۹۴؛ سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، ۱۳۹۴ق، ج۲، ص۸۳ ۸۴ 6. رجوع کنید به مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۰۹، ج ۲۶، ص۲۲۶، ج ۵۲، ص۱۲۰ @sadeghoun
امام صادق عليه السلام: منّت نهادن، خوبى را از بين مى برد المَنُّ يَهدِمُ الصَّنيعَةَ ميزان الحكمه جلد6 صفحه241 @sadeghoun
🌹راه‌کارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (3) 🍀مادر و پدر به یکدیگر و به افراد دیگر در حضور فرزندان دروغ نگویند. البته به این معنی نیست که وقتی فرزندان نیستند ما مجاز به دورغگویی هستیم بلکه می خواهیم تاکید کنیم باید خیلی مراقب باشیم چرا که ما زیر ذره بین بچه ها هستیم. 📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری @sadeghoun
🔸اگر از خواستگارمون خوشمون نیاد برای اینکه بهش بر نخوره میشه گفت استخاره بد اومده؟ ☘️ در تمام ادیان الهی از جمله اسلام، بسیار زشت و قبیح شمرده شده است. به طوریکه که امام باقر (عليه السلام) فرمودند: «إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً و جَعَلَ مَفاتِيحَ تِلكَ الأقفالِ الشَّرابَ؛ و الكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ»؛ خداوند عزّ و جلّ براى بدى قفلهايى نهاده و كليد همه اين قفلها را شراب قرار داده است؛ و دروغ بدتر از شراب است. (۱) اما گاهی اوقات ممکن است شرایطی به وجود آید که با مصلحت تعارض پیدا کرده و با مفسده بزرگی ایجاد شود. در این شرایط خداوند به بندگانش اجازه می دهد که مصلحت بزرگتر را در نظر گرفته و واقعیت را پنهان کنند. البته منظور از مفسده، مشکلات و ناراحتی های کوچکی که گاهی بین مردم به وجود می آید نیست؛ بلکه مواردی که در روایات بیان شده، مصالح بزرگی مثل نجات جان انسان بیگناه،‌ دفع ظلم و یا ایجاد صلح و دوستی بین مومنین است. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «الكِذبُ مَذمومٌ إلاّ في أمرَينِ: دَفعِ شَرِّ الظَّلَمَةِ و إصلاحِ ذاتِ البَين»؛ دروغ نكوهيده است، مگر در دو جا: دور كردن شر ستمگران و آشتى دادن ميان مسلمانان. (۲) دروغگویی در منابع دینی به قدری نکوهیده است که حتی در موارد جواز هم توصیه کرده اند که به جای دروغِ صریح، از توریه استفاده شود. توریه جمله ی دو پهلویی ست که گوینده از آن معنای خاصی را که حقیقت است اراده می کند،‌ اما ظاهرِ جمله به گونه ای ست که شنونده، معنای دیگری را متوجه می شود که حقیقت ندارد. مثلا وقتی کسی از ما می پرسد که «فلانی در مورد من چنین حرفی زده»؟ ما می توانیم در جواب بگوییم «چرا چنین فکری می کنی؟ مگر ممکن است فلانی چنین چیزی در مورد شما گفته باشد؟!» با این جواب، شنونده حس می کند که چنین حرفی زده نشده؛ در حالیکه گوینده واقعیت را بیان نکرده. اینها موارد جواز دروغ بود و همانطور که عرض شد، در مواردی می توان استفاده کرد که مصلحت بزرگی در میان باشد. به نظر نمی رسد که ناراحت شدن خواستگار، مصلحت بزرگی باشد؛ چون اولا خواستگار باید توجه داشته باشد که پنجاه درصد ممکن است پاسخ منفی دریافت کند؛ و ثانیا حتی اگر ناراحت شود، یک کدورت جزئی و چند روزه است و مفسده ی بزرگی نیست. پی نوشت ها: ۱. محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه؛ مترجم شیخی، حمیدرضا؛ موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۹؛ ج ۵، ص ۵۰۳ ۲. همان؛ ج ۱۰، ص79 👈مشاهده پرسش و پاسخ در انجمن گفتگوی دینی: http://askdin.com/node/88392 @sadeghoun