🌸 #طعم_خوب_صداقت
🌹قصد داریم تو کانال صادقون یه پویش جالب راه بندازیم با نام طعم خوب صداقت
🍃شاید تا حالا براتون اتفاق افتاده باشه که از راستگویی یا دروغ نگفتن دیگران تو موقعیت های خاص لذت برده و تحت تاثیر قرار گرفته باشید ، اگر در این مورد خاطره ای دارید برامون بفرستید تا تو کانال منتشر کنیم.میخوایم همه تو لذت راستگویی شریک بشیم.
👌این پیام رو برا دوستاتون هم بفرستید تا اونا هم تو این پویش شرکت کنن.
✅راستی باید خاطره هاتون رو به این آیدی بفرستید
@m_hosseinpoor
💥کانال صادقون
http://eitaa.com/joinchat/1425932305Cc9cea667ba
❤#امام_حسین علیه السلام:
🌱از نشانه های نادانی، جدل با بی فکران است.😌
📚تحفالعقول، ص۲۴۸🌿
@sadeghoun
🔹مصادیق #توریه در قرآن کریم (1)
🔸بیماری حضرت ابراهیم(ع)
در داستان بتشکنی حضرت ابراهیم(ع)، هنگامی که قوم او را دعوت به شرکت در جشن کردند وی در جواب آنان بیماری را عذر نرفتن خود به جشن بیان میکند.(1) برخی از مفسران شیعه(2) و اهل سنت(3) این کلام حضرت ابراهیم را بر توریه حمل کرده و چنین تفسیر نمودهاند که مراد وی، بیمار شدن در آینده و یا بیماری قبل از مرگ و همچنین خود مرگ بوده است.(4)علامه مجلسی تصریح دارد که بسیاری از روایات جهت تجویز توریه به این آیات استناد کردهاند.(5)
در مقابل این نظر، علامه طباطبایی چنین استدلال میآورد که دلیلی بر بیمار نبودن حضرت ابراهیم(ع) وجو ندارد(6) و اصولاً سخن گفتن به روش توریه، چون موجب سلب اعتماد از گفتار پیامبران میشود، برای آنان روا نیست.(7)
1.سوره صافات، آیه۸۸-۸۹
2.رجوع کنید به طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ طباطبائی، ذیل آیات ؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج ۱، ص۳۹۹-۴۰۰، ۴۰۲
3. از جمله جَصّاص، احکام القرآن، ۱۴۰۵ق، ج ۴، ص۳۹۳؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت؛ ثعالبی، الجواهرالحسان، بیروت؛ آلوسی، روح المعانی، مصر، ذیل آیات
4. برای معانی دیگر رجوع کنید به ابن جوزی، زادالمسیر، ۱۴۰۴ق، ذیل آیه؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج۱، ص۴۰۲
5. مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج ۱۲، ص۵۰
6. طباطبایی، ذیل آیات
7. مقایسه کنید با طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق، ذیل سوره انبیاء آیه ۶۳
@sadeghoun
🌹راهکارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (1)
🍀یکی از روش های مؤثر و مهم در تربیت، #راستگویی و #صداقت در رفتار و گفتار با #کودکان و پرهیز از هر گونه #دروغ، تزویر و حیله است. کسانی که تصور می کنند کودکان این مسأله را درک نمی کنند و آنها با دادن وعده ای دروغین، به خواست خویش و صلاح فرزندشان دست یافته اند، سخت در اشتباه اند. چرا که با این عمل، بزرگ ترین مشکل را برای خود و فرزندشان بوجود آورده اند، و آن درس بی صداقتی، وفا نکردن به عهد و وعده، آموزش دروغ و تزویر و…است.
📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری
@sadeghoun
🔹مصادیق #توریه در قرآن کریم (2)
🔸شکستن بتها توسط ابراهیم(ع)
پس از شکستن بتها توسط حضرت ابراهیم(ع) هنگامی که او را دستگیر و از او بازخواست کردند وی این عمل را به بت بزرگ نسبت میدهد. مفسران چنین بیان میکنند که مراد حضرت ابراهیم(ع) این بوده که اگر این بتها سخن میگویند پس شکستن آنها نیز کار بت بزرگ است و برای اثبات بطلان اعتقاد بتپرستان عمل را به شرطی محال تعلیق میکند. (1) در تایید این نظر روایاتی نیز بیان شده است.(2)
همچنین برخی از مفسران واژه خطیئه در سوره شعرا (3) که درباره گفتارهای حضرت ابراهیم ذکر شده را توریه تفسیر کرده (4) و نظر مخالف آن مبنی بر دروغ گفتن و انجام گناه توسط او، که با عصمت انبیا ناسازگار است را رد نمودهاند.(5)
1-رجوع کنید به زمخشری؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ ابن جوزی، زادالمسیر، ۱۴۰۴ق؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه
2- رجوع کنید به طباطبائی، ذیل آیه؛ برای دیگر تفاسیر آیه مبنی بر توریه رجوع کنید به زمخشری، همان؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۲، ص۵۴، ج۶۹، ص۲۳۹-۲۴۰
3-سوره شعرا، آیه۸۲
4-رجوع کنید به نَوَوی، شرح النووی، ۱۳۹۲ق، ج ۱۵، ص۱۲۳؛ رجوع کنید به بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق؛ شوکانی، فتح القدیر، بیروت، ذیل شعراء: ۸۲
5- سرخسی، کتاب المبسوط، ۱۴۰۶ق، ج ۳۰، ص۲۱۱
@sadeghoun
🌹راهکارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (2)
🍀خودمان الگوی درستی باشیم و به هیچ بهایی به فرزندانمان دروغ نگوییم. رسول خدا (ص) می فرماید: «أحبّوا الحبیان وارحموهم فاذا وعدتموهم ففوا لهم فانّهم لایرون الا أنّکم ترزقونهم»؛ «کودکان را دوست بدارید و بر آنها ترحم کنید. هرگاه به آنها وعده ای دادید، به وعده خود وفا کنید، زیرا کودکان، شما را تنها روزی دهنده خود می دانند»
📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری
@sadeghoun
امام سجّاد عليه السلام:
گناهانى كه از استجابت دعا جلوگيرى مى كنند عبارتند از: بد نيّتى، خبث باطن، دورويى با برادران، باور نداشتن به اجابت دعا، به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا آن كه وقتشان بگذرد، تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكوكارى و صدقه، بد زبانى و زشت گويى
ميزان الحكمه جلد4 صفحه287
@sadeghoun
🔹مصادیق #توریه در قرآن کریم (3)
🔸داستان سرقت برادران یوسف(ع) و چند نمونه دیگر
داستان برادران حضرت یوسف(ع) در بازگشت از مصر که اشاره به اعلان سرقت توسط آنها و پیدا شدن جام پادشاه همراه کاروان آنها شده (1) برخی از مفسرین آن را توریه دانسته و مراد از آن را سرقت یوسف از پدرش و یا در مقام استفهام گرفتهاند. این تفسیر در روایات نیز تایید شده است.(2)
آیات دیگری نیز هستند که مفسران آنها را مصداق توریه و یا دارای اشاره به این موضوع دانستهاند. از این آیات میتوان به آیه ۷۳ سور کهف(3) و آیه ۱۲۵ سوره نحل(4) و همچنین آیات دیگری از سوره یوسف اشاره نمود.(5)
همچنین به موجب احادیث و داستانهای تاریخی، گاه مصالح مهمی وجود داشته که به اقتضای آنها پیامبران و امامان(ع) و بزرگان دینی دربارۀ اموری با توریه سخن میگفتند.(6)
1.سوره یوسف، آیه ۷۰
2.رجوع کنید به بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق؛ آلوسی، روح المعانی، مصر، ذیل آیه ؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۲، ص۲۴۱، ج ۷۲، ص۴۲۵؛ توحیدی، مصباح الفقاهة، ۱۳۱۷ش، ج ۱، ص۳۹۹-۴۰۰، ۴۰۲-۴۰۳؛ برای معانی دیگر رجوع کنید به نَحّاس، معانی القرآن الکریم، ۱۴۰۸-۱۴۰۹ق؛ قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه
3. رجوع کنید به طبری، جامع البیان، بیروت؛ طبرسی، مجمع البیان، ۱۴۲۶ق؛ بیضاوی، انوارالتنزیل، ۱۴۱۶ق، ذیل آیه ۷۳ و ۸۸ سوره کهف
4. رجوع کنید به قرطبی، الجامع لاحکام القرآن، بیروت، ذیل آیه
5. رجوع کنید به طبری، جامع البیان، بیروت، ذیل آیه؛ برای آیات دیگر رجوع کنید به زرکشی، البرهان فی علوم القرآن، ۱۴۱۰ق، ج۳، ص۴۹۳-۴۹۴؛ سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، ۱۳۹۴ق، ج۲، ص۸۳ ۸۴
6. رجوع کنید به مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۰۹، ج ۲۶، ص۲۲۶، ج ۵۲، ص۱۲۰
@sadeghoun
🌹راهکارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (3)
🍀مادر و پدر به یکدیگر و به افراد دیگر در حضور فرزندان دروغ نگویند. البته به این معنی نیست که وقتی فرزندان نیستند ما مجاز به دورغگویی هستیم بلکه می خواهیم تاکید کنیم باید خیلی مراقب باشیم چرا که ما زیر ذره بین بچه ها هستیم.
📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری
@sadeghoun
🔸اگر از خواستگارمون خوشمون نیاد برای اینکه بهش بر نخوره میشه گفت استخاره بد اومده؟
☘️#دروغ در تمام ادیان الهی از جمله اسلام، بسیار زشت و قبیح شمرده شده است. به طوریکه که امام باقر (عليه السلام) فرمودند: «إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً و جَعَلَ مَفاتِيحَ تِلكَ الأقفالِ الشَّرابَ؛ و الكَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ»؛ خداوند عزّ و جلّ براى بدى قفلهايى نهاده و كليد همه اين قفلها را شراب قرار داده است؛ و دروغ بدتر از شراب است. (۱)
اما گاهی اوقات ممکن است شرایطی به وجود آید که #صداقت با مصلحت تعارض پیدا کرده و با #راستگویی مفسده بزرگی ایجاد شود. در این شرایط خداوند به بندگانش اجازه می دهد که مصلحت بزرگتر را در نظر گرفته و واقعیت را پنهان کنند. البته منظور از مفسده، مشکلات و ناراحتی های کوچکی که گاهی بین مردم به وجود می آید نیست؛ بلکه مواردی که در روایات بیان شده، مصالح بزرگی مثل نجات جان انسان بیگناه، دفع ظلم و یا ایجاد صلح و دوستی بین مومنین است.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «الكِذبُ مَذمومٌ إلاّ في أمرَينِ: دَفعِ شَرِّ الظَّلَمَةِ و إصلاحِ ذاتِ البَين»؛ دروغ نكوهيده است، مگر در دو جا: دور كردن شر ستمگران و آشتى دادن ميان مسلمانان. (۲)
دروغگویی در منابع دینی به قدری نکوهیده است که حتی در موارد جواز هم توصیه کرده اند که به جای دروغِ صریح، از توریه استفاده شود. توریه جمله ی دو پهلویی ست که گوینده از آن معنای خاصی را که حقیقت است اراده می کند، اما ظاهرِ جمله به گونه ای ست که شنونده، معنای دیگری را متوجه می شود که حقیقت ندارد. مثلا وقتی کسی از ما می پرسد که «فلانی در مورد من چنین حرفی زده»؟ ما می توانیم در جواب بگوییم «چرا چنین فکری می کنی؟ مگر ممکن است فلانی چنین چیزی در مورد شما گفته باشد؟!» با این جواب، شنونده حس می کند که چنین حرفی زده نشده؛ در حالیکه گوینده واقعیت را بیان نکرده.
اینها موارد جواز دروغ بود و همانطور که عرض شد، در مواردی می توان استفاده کرد که مصلحت بزرگی در میان باشد. به نظر نمی رسد که ناراحت شدن خواستگار، مصلحت بزرگی باشد؛ چون اولا خواستگار باید توجه داشته باشد که پنجاه درصد ممکن است پاسخ منفی دریافت کند؛ و ثانیا حتی اگر ناراحت شود، یک کدورت جزئی و چند روزه است و مفسده ی بزرگی نیست.
پی نوشت ها:
۱. محمدی ری شهری، محمد؛ میزان الحکمه؛ مترجم شیخی، حمیدرضا؛ موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۹؛ ج ۵، ص ۵۰۳
۲. همان؛ ج ۱۰، ص79
👈مشاهده پرسش و پاسخ در انجمن گفتگوی دینی:
http://askdin.com/node/88392
@sadeghoun
🔹#توریه در سیره رسول گرامی اسلام:
موارد متعددی در سیره پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که ایشان توریه نموده و یا آن را تجویز کرده است، از آن جمله اینکه آن حضرت هنگامی که آهنگ سفر یا جهاد داشت، با توریه قصد خود را پنهان میکرد تا دشمنان از آن آگاه نشوند،(1) همچنین آن حضرت سوگند سُوَید بن حنظله را مبنی بر آنکه وائل بن حجر برادر اوست، با حمل سخن او بر توریه تأیید فرمود.(2)
1.رجوع کنید به ابن اثیر، النهایه، ۱۳۸۳م، ج ۴، ص۱۶۰؛ ابن حجر عسقلانی، فتح الباری، ۱۳۷۹ق، ج۸، ص۱۱۷؛ نراقی، جامع السعادات، ۱۳۷۵ق، ج۲، ص۳۲۳
2.رجوع کنید به ابوداوود، سنن ابی داود، قاهره، ج ۳، ص۲۲۴؛ برای نمونههای دیگر توریه در سیره آن حضرت رجوع کنید به بخاری جُعْفی، صحیح البخاری، ۱۴۰۱ق، ج۷، ص۱۲۱-۱۲۲؛ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، ج۲۰، ص۲۳۹)
@sadeghoun
🌹راهکارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (4)
🍀آدم ها در شرایطی با اینکه دوست ندارند #دروغ می گویند. باید بچه ها را در معرض دروغگویی قرار ندهیم. برای مثال وقتی فرزندمان از بیرون میآید و می دانیم بازی کرده و لباسش خاکی است با تندی نپرسیم که تا این وقت کجا بودی و او را مجبور به دروغ گویی نکنیم. سعی کنیم زمینه و شرایط دروغ گفتن را ایجاد نکنیم
📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری
@sadeghoun
⭕️ عاقبت انسان دروغگو در عرش الهی
🔻آیتالله ناصری استاد اخلاق درجمع مردم اصفهان:
◽️رسول اکرم میفرماید: کسی که بدون عذر شرعی دروغ بگوید، هفتاد هزار ملک او را لعن میکنند و از قلب او بویی به سوی آسمان خارج میشود که همه ملائکه آسمان او را لعن میکنند.
◽️ امام صادق علیهالسلام فرمودند: یکی از نتایج دروغگویی این است که انسان، به فراموشی مبتلا میشود، اگر میخواهی فراموشی نداشته باشی، حواست را جمع کن و کمتر دروغ بگو.
◽️در روایت دارد کسانی که دروغ میگویند، از نماز شب محروم میشوند، اگر میخواهی موفق به نماز شب بشوید، کمتر دروغ بگویید، حضرت حق که به ما دستور می دهد « #دروغ_نگو » میخواهد این آثار منفی به من نرسد و این نتایج را برای من انسان نداشته باشد.
@sadeghoun
🌹راهکارهایی برای تربیت #کودک_راستگو (5)
🍀چیزی که می تواند صداقت و راستگویی را ارزشمند کند این است برای راستگویی بچه ها ارزش قایل شویم و تشوق و تحسینشان کنیم. حتی وقتی به زیان ما است. مثلا پدر و مادر در محیط برای مهمانی نوروز برنامه ریزی می کنند اما فردا یکی از نزدیکان و فامیل ها می پرسند جایی نمی خواهید بروید؟ و ممکن است بچه بگوید بله می خواهیم برویم مشهد. ممکن است این تصمیم هنوز شخصی باشد و نخواهید کسی قبل از تصمیم قطعی شما از ان مطلع شود اما نباید به فرزند بگویید چرا گفتی. اتفاقا در ابتدا تحسینش کنید که راستش را گفته ولی به او یاد بدهید که در این مواقع به پدر و مادر ارجاع بدهد و بگوید از پدر و مادرم بپرسید. یعنی اصل راستگویی بچه ها را تقبیح نکنیم
📗تربیت فرزند از نظر اسلام ، حسین مظاهری
@sadeghoun
✴️ حق را با باطل خراب نکنیم❗️
🔺 گاهی اوقات ما چیزهای حق و پاکی رو که داریم، با چیزهای باطل و ناپاک قاطی می کنیم، و اون رو ضایع میکنیم، خراب میکنیم.
☝️ قرآن میگه حیفه، چرا این کار و میکنید؟
◀️ لمَ تَلْبِسُونَ اَلْحَقَّ بِالْبٰاطِلِ (آل عمران/۷۱)
👈 چرا حق را با باطل میآمیزید؟ چرا حق رو با باطل خراب میکنید؟
یه مثال خیلی ساده:
❌ هیچ آدم عاقلی گلاب را با فاضلاب قاطی نمیکنه. میکنه؟
❌ نماز چیزی شبیه گلابه، #دروغ چیزی شبیه فاضلاب. حیفه، این دو تا رو با هم قاطی نکنیم.
#تلنگر
🔺 مثال تو این زمینه زیاده...
🔸نماز میخونیم، #دروغ نگیم.
🔸روزه میگیریم، غیبت نکنیم.
🔸شب روضه امام حسین میریم، بیرون هیات به نامحرم نگاه نکنیم، شب تا صبح با نامحرم چت نکنیم.
🔸حرم امام رضا میریم، با حجاب نامناسب زیارتمون رو ضایع نکنیم.
🔸 صبح جمعه دعای ندبه میریم، دیگه شب جمعه عروسی مختلط نریم.
🔸 از محرومین دستگیری میکنیم، با پدر و مادر تندی نکنیم.
☝️ همه این کارها مصداق آمیختنِ حق با باطل است.
♦️یکی از حرف های جدی قرآن همینه. میگه:
◀️ لاٰ تَلْبِسُوا اَلْحَقَّ بِالْبٰاطِلِ (بقره/۴۲)
👈 حق را با باطل نیامیزید. یعنی چیزی که حق است رو با چیزی که باطل است قاطی نکنید، خراب نکنید.
🎤 استاد قرائتی
@sadeghoun
🔺 مرد آهسته درِ گوش فرزندِ تازه به بلوغ رسیده اش گفت: پسرم، در دنیا فقط یک گناه هست و آن دزدیست، در زندگی هرگز دزدی نکن. پسر متعجب و مبهوت به پدر نگاه کرد، بدین معنا که او هرگز دست کج نداشته. پدر به نگاه متعجب فرزند، لبخندی زد و ادامه داد:
🔅 در زندگی #دروغ نگو، چرا که اگر گفتی، #صداقت را دزدیده ای.
🔅 خیانت نکن، که اگر کردی، عشق را دزدیده ای. خشونت نکن، که اگر کردی، محبت را دزدیده ای.
🔅 ناحق نگو، که اگر گفتی، حق را دزدیده ای،
🔅 بی حیایی نکن، که اگر کردی، شرافت را دزدیده ای،
🔹 پس در زندگی فقط دزدی نکن...
@sadeghoun
آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) می فرمودند:
شخصی مدت 15 سال غیبت مرا می کرد و بعد از 15سال فهمید حرف هایی که پشت سر من می زده مربوط به شخص دیگری است که فامیلی او ، مثل من《مجتهدی》است. و او در تهران محضر داشت و چند سال قبل از دنیا رفت
⭕️غرض اینکه هر چه را شنیدی ، نگو که حتما صحیح است، چه بسا #دروغ باشد.
💟حضرت علی علیه السلام فرمودند:
👌بدانید که بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت، فاصله نیست.
یکی از حاضران پرسید: چگونه بین حق و باطل، بیش از چهار انگشت فاصله نیست؟
▫️امام ـ علیه السلام ـ انگشتان را کنار هم گذارد و بین گوش و چشم خود قرار داد،
سپس فرمود: «الباطل ان تقول سمعت، والحق ان تقول رایت؛ ؛باطل آن است که بگوئی شنیدم، و حق آنست که بگوئی دیدم»(نهج البلاغه، خطبه 141)
👂🗣 یعنی شنیدنیها را مثل دیدنیها که با چشم دیده ای، باور مکن و تا یقین نکردی، سخن این و آن را، درباره افراد نپذیر❗️
@sadeghoun
#تلنگر 🍃
👈 ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺭ ﻓﻀﺎے ﻣﺠﺎﺯے ﻭ ﭘﺎﮎ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻘﻮﺍے ﺩﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﻣﯿﺨﻮﺍﻫﺪ ...
👈ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﻧﺮﻭﺩ، ﮔﺎهے ﺑﺎ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ے ﯾﮏ ﻻﯾﮏ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﺍﺭﯾﻢ...
👈 ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﻧﺮﻭﺩ ، ﻓﻀﺎے ﻣﺠﺎﺯے ﻫﻢ
" ﻣﺤﻀﺮ ﺧﺪﺍﺳﺖ..."
👌ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺣﺴﺎﺏ ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺣﺮﻑ مے ﺁﯾﻨﺪ ﮔﻮﺍهے ﻣﯿﺪﻫﻨﺪ ﺑﺮ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ...
ﻧﮑﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺮﻣﻨﺪﻩ ﺑﺎﺷﯿﻢ ...
ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﻟﺤﻈﻪ ے ﻏﻔﻠﺖ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺧــــﺪﺍ 📿ﺷﺎﻫﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺲ!...
👈 ﮔﺎهے ﺭﻭے ﻣﺎﻧﯿﺘﻮﺭ ﺑﭽﺴﺒﺎﻧﯿﻢ :
" ﻭﺭﻭﺩ ﺷـﯿﻄﺎﻥ ﻣﻤﻨﻮﻉ " 🚫🔥
ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺩﺳتے ﮐﻪ ﮐﻠﯿﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ،
ﭼﺸمے ﮐﻪ ﻣﯿﺒﯿﻨﺪ ،
ﻭ ﮔﻮشے ﮐﻪ ﻣﯿﺸﻨﻮﺩ ﺑﺎﺷﯿﻢ ...
ﻭ ﺑﺪﺍﻧﯿﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﯿﻢ ﮐﻪ ﺧــ📿ـﺪﺍ ...
" ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺁﻧـﻼﻳﻦ ﺍﺳﺖ
@sadeghoun
🔹 آداب دوستی
💚امام صادق علیه سلام فرمودند:
👈برای مسلمان شایسته است که ازبرادری ورفاقت باسه کسی دوری گزیند:
🔺هرزه گوی بدکار
🔺احمق
🔺#دروغگو
👈اما هرزه گوی بدکار: کردارش رابرایت آراید، وخواهد که به مانند او باشی و تو را در کار دنیا و آخرت کمک ندهد، و نزدیکی با اوجفاست وسخت دلی و ورود بر او و خروج از منزل او برای تو ننگ است.
👈و اما احمق: تو را به خیری وا ندارد و برای دفع بدی از تو امیدی به او نیست و گر چه خود را به تلاش اندازد و بسا که خواهد به تو سودی رساند و زیانت بخشد پس مرگ او از زندگیش بهتر است وخموشی او بهتر از گفتار اوست و دوری از او بهتر از نزدیکی با اوست.
👈و اما #دروغگو: زندگانی با او بر تو گوارا نیست هرچه گویی به دیگران باز گوید و برای تو از دیگران باز گوید هرزمان افسانه ای به سررساند، افسانه ای مانندآن به دنبال آن بچسباند تا آنجا که اگر راست هم گوید از او باور نشود و در سینه ها کینه برویاند. ازخدابپرهیزید (بترسید)وخودرابپایید.
📚اصول کافی، جلد6، ص 495
@sadeghoun
☘️ معامله با خدا یا چشم مردم ☘️
✨شخصی مسجدی ساخت. بهلول از او پرسید :
مسجد را برای رضای خدا ساختی یا اینکه بین مردم شناخته شوی؟
شخص پاسخ داد :
معلوم است برای رضای خداوند!
بهلول خواست اخلاص شخص را بیازماید.
در نیمه های شب بهلول رفت و روی دیوار مسجد نوشت این مسجد را بهلول ساخته است
صبح که مردم برای ادای نماز به مسجد آمدند نوشته روی دیوار را میخواندند و میگفتن خدا خیرش بدهد
آن شخص طاقت نیاورد و فریاد سر داد ایهاالناس بهلول #دروغ میگوید
این مسجد را من ساختم
من از مال خود خرج کردم و شما او را دعای خیر میکنید!
بهلول خندید و پاسخ داد
معامله تو باخلق بوده نه با خالق!
@sadeghoun
🔸اگر ملاک دروغ بودن یک حرف این باشد که شنونده برداشت اشتباه و خلاف واقع کند متشابهات قرآن که برخی را به اشتباه می اندازد دروغ محسوب نمی شود؟
☘️«وَ لا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخاسِرين؛ و از آنان که آیات خدا را دروغ شمردند مباش که از زیان کاران خواهی شد.»(1)
هر گوینده ای میتواند دارای دو مراد(منظور) جدی و استعمالی باشد. مراد جدی یعنی معنایی که واقعا گوینده از کلام خود اراده کرده است. منظور و مراد گوینده و مطابقت یا عدم مطابقت آن با واقع در حسن و قبح کلام موثر است. به همین خاطر در مواردی که به خاطر ضرورت دروغ جایز میشود توصیه شده حتی المقدور توریه کنید. چراکه ضرورت با دروغ در مراد استعمالی رفع میشود و نیازی نیست مراد جدی نیز دروغ باشد.
اما در عین حال ملاک اصلی راست و دروغ همان مراد استعمالی و معنایی است که از ظاهر کلام متکلم فهمیده میشود. اگر ظاهر کلام متکلم القای خلاف واقع به مخاطب کند دروغ محسوب میشود.
اما اگر متکلم منظور خلاف واقعی نداشته باشد و ظاهر کلامش هم چنین اقتضائی را نکند اما شنونده به خاطر سوء برداشت دچار اشتباه شود و معنای خلاف واقعی را از کلام او استفاده کند باعث نمی شود آن کلام دروغ شمرده شود. در متشابهات قرآن کریم نیز دقیقا همین اتفاق می افتد. نه خداوند اراده خلاف واقعی دارد و نه آیات قرآن چنین اقتضائی دارد. اما برخی افراد به خاطر ضعف و انحراف قوای ادراکی دچار سوء فهم می شوند. در گفتاری منسوب به امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است:
«إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ لِسَعَةِ رَحِمَتِهِ وَ رَأْفَتِهِ بِخَلْقِهِ وَ عِلْمِهِ بِمَا يُحْدِثُهُ الْمُبَدِّلُونَ مِنْ تَغْيِيرِ كِتَابِهِ قَسَّمَ كَلَامَهُ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ فَجَعَلَ قِسْماً مِنْهُ يَعْرِفُهُ الْعَالِمُ وَ الْجَاهِلُ وَ قِسْماً لَا يَعْرِفُهُ إِلَّا مَنْ صَفَا ذِهْنُهُ وَ لَطُفَ حِسُّهُ وَ صَحَّ تَمْيِيزُهُ مِمَّنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ قِسْماً لَا يَعْرِفُهُ إِلَّا اللَّهُ وَ أُمَنَاؤُهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ؛ خداوند جلّ ذکره به واسطه رحمت گسترده و رأفت به آفریدگانش و علم او به آنچه تغییردهندگان در کلام وی احداث می کنند، گفتار خود را به سه گونه تقسیم کرده است: یک قسم از آن را تمام طبقات؛ از عالم و جاهل می دانند و یک قسم از آن را نمی فهمد مگر کسی که دارای ذهنی پاک و احساسی لطیف و ادراکی صحیح باشد؛ از آنان که خداوند برای پذیرش اسلام به ایشان شرح صدر داده است و یک قسم از آن را در نمی یابد مگر خداوند و پیامبران الهی و استواران در دانش.»(2)
پی نوشت ها:
1. یونس، 95.
2. الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص253.
👈مشاهده پرسش و پاسخ کامل در انجمن گفتگوی دینی:
http://askdin.com/node/88393
@sadeghoun