eitaa logo
صادقون
54 دنبال‌کننده
596 عکس
39 ویدیو
0 فایل
ترویج فرهنگ صداقت و راستگویی این کانال تحت اشراف مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: تا جايى كه توانايى بر كار خوب داريد، خوبى كنيد؛ زيرا خوبى، [آدمى را ]از مهلكه ها و مرگهاى ناگوار نگه مى دارد ميزان الحكمه ج7 ص299 @sadeghoun
ای دامن مدینه ری، کربلای تو‌ ای اهل فیض تشنه‌ی جام ولای تو ریحانه امام حسن، سیدالکریم‌ ای اوفتاده جود و کرامت به پای تو 🌹میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی مبارک باد. @sadeghoun
امام على عليه السلام: با نيكى كردن، دلها تصرّف مى شود بالإحْسانِ تُمْلَكُ القُلوبُ غررالحكم حدیث 4339 @sadeghoun
🔸کذب خبری و مخبری به چه معناست؟ ☘️کذب در یک تقسیم به دو نوع خبری و مخبری تقسیم می شود . ۱. کذب خبری : آن است که فردی از طرف فرد یا گروهی خبر دروغی را برای دیگران بیاورد . یعنی اکر کسی که خود راستگو است رسول و فرستاده فردی دروغگو باشد و از طرف او خبر دروغی را برای دیگران ببرد و نقل کند این کذب خبری است و صدق مخبری . مثلا به یک انسان موثق عادل ممکن است پیام دروغی بدهند و بگویند شما برو به فلان جمع یا به فلان شخص بگو که چنین چیزی اتفاق افتاد‌ه است و او هم چون بی اطلاع است می‌آید این خبر را نقل می‌کند . این خبر کذب خبری دارد نه کذب مخبری . پس کذب خبری در موردی است که به شخص خوش‌باوری گزارش دهند که فلان حادثه اتفاق افتاده است و او هم این را گزارش دهد . این خبر است و کذب خبری است ولی مخبر کاذب نیست مخبر به خیال اینکه این مطلب صدق است آن را گزارش می‌دهد. ۲. کذب مخبری کذب مخبری به این است که نقل کننده خبر دروغگو باشد و به تصور خودش دروغی را جعل کرده برای اینکه به کسی آسیب برساند و اتفاقا آن مطلبی که جعل کرده و به هم بافته درست درآمده و حقیقت دارد، در اینجا کذب مخبری است نه خبری. بیان دیگر: و دروغ را می توان از دو نگاه متفاوت مورد ارزیابی قرار داد. راست و دروغی که به خبر مربوط می شود (صدق و کذب خبری)، راست و دروغی که با خبر دهنده ارتباط می یابد (صدق و کذب مخبری). در صدق و کذب خبری، خبر با واقع سنجیده می شود، اگر مطابق واقع بود صدق است هر چند مخالف اعتقاد باشد و اگر مطابق واقع نبود کذب است هر چند مطابق اعتقاد باشد. ولی در صدق و کذب مخبری، خبر با اعتقاد سنجیده می شود، اگر مطابق اعتقاد بود صدق است هر چند با واقع مطابق نباشد مثلًا کسی یقین دارد فلان کتاب را خوانده و می گوید خوانده ام، در حالی که امر بر وی مشتبه شده و کتاب دیگری را مطالعه نموده است. چنین سخنی را نمی توان دروغ دانست؛ و اگر مطابق اعتقاد نبود کذب است هر چند با واقع مطابق باشد. خدای متعال منافقان را که شهادت به رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله می دهند، تکذیب می کند، با اینکه سخن آنها مطابق واقع است، ولی چون این سخن با اعتقاد فاسدشان برابر نیست، آنها دروغگو محسوب می شوند. «إِذا جاءَک الْمُنافِقُونَ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّک لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ یعْلَمُ إِنَّک لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقِینَ لَکاذِبُونَ (1) هنگامی که منافقان نزد تو می آیند و گویند ما شهادت می دهیم که یقیناً رسول خدائی، خدای میداند تو رسول او هستی و خدا شهادت می دهد که منافقان دروغگو هستند.» پی نوشت: 1.منافقون/1. 👈مشاهده پرسش وپاسخ در انجمن گفتگوی دینی: http://askdin.com/node/88395 @sadeghoun
🍃حکم شرعی خوردن برای نفی یا اثبات چیزی ، چیست؟ 🔹کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مى‏خورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او است و اگر باشد حرام و از است ولى را ندارد. ولى اگر براى این که خودش یا مسلمان دیگرى را از شر ظالمى نجات دهد، بخورد اشکال ندارد بلکه گاهى واجب مى‏شود امّا اگر بتواند کند؛ یعنى: موقع قسم خوردن طورى نیّت کند که دروغ نشود بنا بر احتیاط واجب باید توریه نماید؛ مثلا اگر ظالمى بخواهد کسى را اذیت کند و از انسان بپرسد که او را ندیده‏اى؟ و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد، می تواند بگوید او را ندیده‏ام به این قصد که از پنج دقیقه پیش ندیده‏ ام 📗توضیح المسائل مراجع، ج ‏2، ص 623، چاپ هشتم، انتشارات جامعه مدرسین، قم، سال 1424 @sadeghoun
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: مدارا كردن با مردم، نيمى از ايمان است و ملاطفت با آنان، نيمى از زندگى مُداراةُ النّاسِ نِصفُ الإيمانِ ، والرِّفقُ بِهِم نِصفُ العَيشِ الكافي جلد2 صفحه117 @sadeghoun
🍃حکم شرعی استفاده از تعبیرات مبالغه آمیز و استعمالات مجازی چیست؟ 🔸اگر کسی بگوید:" من هزار مرتبه به فلانی تذکّر داده­ام"، این مبالغه است و یقیناً مراد هزار مرتبه نیست. بلکه مقصود این است که مکرّر به او گفته­ ام. پس اگر این حرف مطابق با واقع باشد، یعنی مکرّر به او گفته باشد، این دروغ نیست. همچنین در مجازگویی؛ مثل اینکه بگویید: "شیری در میدان جنگ تیراندازی می­‌کرد" یا در کنایات، آنجایی که جمله‌ای را می‌گویید و لازم آن را قصد می­‌کنید که معنای کنایه است؛ مثلاً بگویید: "فلانی همیشه در خانه­‌اش باز است" که مراد، کرم و سخاوت و مهمان­‌نوازی اوست. (نه این­که واقعاً همیشه در خانه­اش باز باشد.) این اخبار خلاف واقع نیست؛ زیرا در تحقّق عنوان کذب، شرط، عدم تطابق مراد با واقع است؛ چون مراد شما در اینجا از آن مبالغه که گفتید "هزار مرتبه"، تکرار است، و این تکرار هم مطابق با واقع است، بنابراین خبر صدق است. همچنین در سایر مثال­‌ها. البته اگر برای کنایه یا مجاز، قرینه­‌ای باشد مستمع همین معنا را می­‌فهمد. اما اگر قرینه­‌ای نباشد، مراد را درست نمی­‌فهمد. امّا در هر دو صورت کذب نیست. 📔رساله آموزشی 2 احکام معاملات @sadeghoun
💢استاد فاطمی نيا : 🔸با وجود این گناهان رایج «آبروی مردم را بردن ، #غیبت ، #تهمت ، #دروغ و ...» طبیعی است که دیگر اولیاء الله در بین ما نیستند . 🌾آنها اهل محاسبه و مراقبه اعمالشان بودند . @sadeghoun
امام محمدباقر علیه السلام: بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند، درباره مردم بگویید قولوا لِلنّاسِ اَحسنَ ما تُحِبُّونَ اَن یُقالَ لَکم تحف العقول صفحه 300 @sadeghoun
زمین چشم تماشا شد امام عسگری آمد بهشت آرزو‌ها شد امام عسگری آمد هوای سامره گلپوش از عطر نفسهایش گل ایمان شکوفا شد امام عسگری آمد 🍃🌸میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد. @sadeghoun
امام رضا عليه السلام: دوست هر انسانى، خِرد اوست و دشمن او، نادانى ‏اش صَديقُ كُلِّ امرِئٍ عَقلُهُ، وعَدُوُّهُ جَهلُهُ المحاسن جلد1 صفحه309 @sadeghoun
☘️تنظیم و ارائه فاکتور و یا مبایعه نامه صوری برای اخذ وام از بانک چه حکمی دارد؟ 🔸 ارائه فاکتور صوری، به این معناست که بیعی اتفاق نیفتاده و چون بیع صورت نگرفته، وکیل، در انجام وکالتی که به او محول شده، قصور کرده است و دریافت و استفاده از وام از این طریق از نظر شرعی اشکال دارد از آنجا وکیل شرعا حق تصرف در مال را صرفا برای همان مورد قرارداد دارد نه کار دیگر؛ لذا با توجه به ارائه فاکتور صوری و عدم تحقق بیع، کارش حرام و تا زمانی‌که رضایت صاحب مال که بانک یا شرکت است را نگیرد تصرفش در وام جایز نیست. استفتاءات جديد (مكارم)، ج‌2، ص: 591 @sadeghoun