#244
٩٧/٥/١٠
#راه_نجات: ایمان وعمل صالح
#به_اندازه_وسعتان_عمل_کنید
الأعراف
✅وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
⬅ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ [ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻃﺎﻗﺖ ﺧﻮﺩ ]ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻧﺪ ، [ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ] ﻣﺎ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻃﺎﻗﺘﺶ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(٤٢)
🔷...ﻟﺎ ﻧُﻜَﻠِّﻒُ ﻧَﻔْﺴﺎً ﺇِﻟَّﺎ ﻭُﺳْﻌَﻬﺎ....
این جمله معترضه که بین مبتدا وخبر آمده اشاره به این است که:
ﻛﺴﻰ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻜﻨﺪ ﻛﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺩﺭ ﺻﻒ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺟﺰ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻌﺪﻭﺩﻯ ﻗﺪﺭﺕ ﺑﺮ ﻭﺻﻮﻝ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﻫﻤﻪ ﻛﺲ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻋﺎﻟﻢ ﻭ ﺟﺎﻫﻞ، ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﻦ ﻭ ﺳﺎﻝ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﭘﻴﻮﺳﺘﻦ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻓﻜﺮﻯ ﻭ ﺟﺴﻤﻰ ﻭ ﺍﻣﻜﺎﻧﺎﺗﺶ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﺩ.
@sadid114
چهارشنبه
۱۸ذی القعده سال ۱۴۳۹
#245
٩٧/٥/١١
#ظالمین_چه_کسانی_هستند؟؟؟؟
الأعراف
✅وَنَادَىٰ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّكُمْ حَقًّا قَالُوا نَعَمْ فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَيْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ
⬅ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ، ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺍﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ، ﺣﻖ ﻳﺎﻓﺘﻴﻢ ،
ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩ ، ﺣﻖ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ ؟
ﮔﻮﻳﻨﺪ :
ﺁﺭﻱ ;
ﭘﺲ ﺁﻭﺍﺯ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻱ(حضرت علی علیه السلام ) ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻭﺍﺯ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ #ﻟﻌﻨﺖ_ﺧﺪﺍ_ﺑﺮ_ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(٤٤)
الأعراف
✅الَّذِينَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا وَهُم بِالْآخِرَةِ كَافِرُونَ
⬅ ستمکاران کسانی هستند ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ
⬅ ﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ [ ﺑﺎ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻭ ﺍﻏﻮﺍﮔﺮﻱ ] ﻛﺞ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ ،
( کسانی که ﺑﺎ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻣﺴﻤﻮم ﻭ ﺯﻫﺮﺁﮔﻴﻦ ﺧﻮﺩ، ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﻚ ﻭ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﻳﺸﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻘﺎﺋﺪ ﻣﺮﺩم ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺟﺎﺩﻩ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍ ﻛﺞ ﻭ ﻣﻌﻮﺝ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ.)
⬅ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻛﺎﻓﺮﻧﺪ .(٤٥)
@sadid114
پنج شنبه
۱۹ذی القعده سال ۱۴۳۹
۹۷/۵/۱۳
#اعراف_حد_فاصل_بهشت_با_جهنم است
" ﺍﻋﺮﺍﻑ" ﻣﻜﺎﻥ ﻣﺮﺗﻔﻌﻰ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ بهشتیان وجهنمیانﻛﻪ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ هر گروهی از گروه دیگر ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﺠﺎﺑﻰ ﻣﺎﻧﻊ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻭﺍﺯ ﻭ ﺻﺪﺍﻯ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮﻧﺪ.
ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺎﻳﮕﺎﻥ ﻣﺠﺎﻭﺭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺩﻳﻮﺍﺭ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺟﻮﻳﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺍﻋﺮﺍﻑ ﻳﻌﻨﻰ ﻗﺴﻤﺘﻬﺎﻯ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﻧﻊ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻫﺮ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺒﻴﻨند.
شنبه
۲۱ذی القعده سال ۱۴۳۹
#246
٩٧/٥/١٤
#بر_چه_کسانی_نعمت_های_بهشتی_حرام است؟؟.
الأعراف
✅وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ
ﻭ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻭﺍﺯ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﺏ [ ﺧﻮﺷﮕﻮﺍﺭ ] ﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺑﺮ ﻣﺎ ﻓﺮﻭ ﺭﻳﺰﻳﺪ .
⬅ [ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ] ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺧﺪﺍ ﺁﺏ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ #ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺣﺮﺍم ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٥٠)
#کافران_چه_کسانی_هستند؟؟؟؟
✅الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ
1⃣ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ #ﺩﻳﻨﺸﺎﻥ_ﺭﺍ_ﺳﺮﮔﺮﻣﻰ_ﻭ_ﺑﺎﺯﻱ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ
2⃣ﻭ #ﺯﻧﺪﮔﻲ_ﺩﻧﻴﺎ _ﺁﻧﺎﻥ_ﺭﺍ_ﻓﺮﻳﻔﺖ ،
ﭘﺲ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺑﺮﻳﻤﺸﺎﻥ ، ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﺑﺮﺩﻧﺪ ﻭﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ .(٥١)
يکشنبه
۲۲ذی القعده سال ۱۴۳۹
247
٩٧/٥/١٥
#خدا_را_با_حالت_تضرع_و_پنهانی بخوانید
#خدا_را_هم_آشکارا_و_هم_پنهانی بخوانید
الأعراف
✅ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺯﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ [ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺩﻋﺎ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻧﻜﻨﻴﺪ ] ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٥٥)
ﺍﻳﻦ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺗﻀﺮﻉ" ﺩﻋﺎﻯ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺧُﻔﻴﻪ" ﺩﻋﺎﻯ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻫﺮ ﻣﻘﺎﻣﻰ ﺍﻗﺘﻀﺎﻳﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﭘﻨﻬﺎﻧﻰ ﺩﻋﺎ ﻛﺮﺩ.
می فرماید : ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺠﺎﻭﺯﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﺭﺩ (ﺇِﻧَّﻪُ ﻟﺎ ﻳُﺤِﺐُّ ﺍﻟْﻤُﻌْﺘَﺪِﻳﻦَ).
ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﺭﺍ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻋﺎ، ﻭ ﻳﺎ ﺗﻈﺎﻫﺮ ﻭ ﺭﻳﺎﻛﺎﺭﻯ، ﻭ ﻳﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻋﺎ، ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰ ﺷﻮد.
دوشنبه
۲۳ذی القعده سال ۱۴۳۹
#248
٩٧/٥/١٦
#شرایطی_از_اجابت_دعا
الأعراف
✅ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
1⃣ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺯﺍﺭﻱ ﻭ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ #ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ.
2⃣ [ ﻭ ﺍﺯ ﺁﺩﺍﺏ ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺩﻋﺎ #ﺗﺠﺎﻭﺯ_ﻧﻜﻨﻴﺪ ] ; ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﻣﺘﺠﺎﻭﺯﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ .(٥٥)
✅وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ
3⃣ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺁﻥ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ] #ﻓﺴﺎﺩ_ﻣﻜﻨﻴﺪ ،
4⃣ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ #ﺑﻴﻢ_ﻭ_ﺍﻣﻴﺪ_ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ،
5⃣ (#نیکوکار_باشید)ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ .(٥٦)
سه شنبه
۲۴ذی القعده سال ۱۴۳۹
#249
٩٧/٥/١٦
#دحو_الارض
النازعات
✅وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَٰلِكَ دَحَاهَا
⬅ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﮔﺴﺘﺮﺍﻧﻴﺪ ،(٣٠)
ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ#ﺩﺣﻮ_ﺍﻟﺎﺭﺽ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﻤﺎم ﺳﻄﺢ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺁﺑﻬﺎﻯ ﺣﺎﺻﻞ ﺍﺯ ﺑﺎﺭﺍﻧﻬﺎﻯ ﺳﻴﻠﺎﺑﻰ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﺁﺑﻬﺎ ﺗﺪﺭﻳﺠﺎ ﺩﺭ ﮔﻮﺩﺍﻟﻬﺎﻯ ﺯﻣﻴﻦ ﺟﺎﻯ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺧﺸﻜﻴﻬﺎ ﺍﺯ ﺯﻳﺮ ﺁﺏ ﺳﺮ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﻓﻌﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻣﺪ (ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﻭﻯ ﺩﺍﺩ).
🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹🔶🔹
سلام
شب بخیر
فردا 25ذی القعده روز دحوالارض است
وروزه اش بنابر روایت ثواب ۷۰ سال را دارد.
سه شنبه شب
۹۷/۵/۲۱
#گشایش_مشکلات_زندگی_با_تقوا
⚫ تسلیت
امام محمد تقی جواد الائمه علیه السلام:
✅ «لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا»
⬅اگر آسمانها و زمين بر شخصى بسته باشد، ولى تقـواى الهى پيـشه كـند، خداوند گشايشى از آنها برايش قرار مى دهد.
الفصول المهمه 285 _ 247
کتابخانه احادیث شیعه🔹
یکشنبه
۲۹ذی القعده سال ۱۴۳۹
⚫عرض تسلیت
✅ وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
إظْهارُ الشَّيْى ءِ قَبْلَ اَنْ يُستَحْكَمَ مَفْسَـدَةٌ لَـهُ.
⬅ آشكار كردن هرچيزى پيش از استحكام يافتن، سبـب خـرابى آن خـواهد بـود.
تحف العقول_ص 729
#250
٩٧/٥/٢٢
#ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ_ﻭ_ﺁﻣﺎﺩﮔﻴﻬﺎﻯ_ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ
ﺳﺒﺐِ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩﻫﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺯﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻬﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ
الأعراف
✅وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ
⬅ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻴﺎﻫﺶ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ،
( از زمین شیرین وپاکیزه گیاهان پر برکت ومفید وسودمند خارج می شود.)
⬅ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻧﺎﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ، ﺟﺰ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺍﻧﺪﻙ ﻭ ﺑﻲ ﺳﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻧﻤﻰ ﺁﻳﺪ ;
ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻧﺪ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ] ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ .(٥٨)
🔷 پس ﺗﻨﻬﺎ" ﻓﺎﻋﻠﻴﺖ ﻓﺎﻋﻞ" ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻪ ﺛﻤﺮ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮﻉ، ﻛﺎﻓﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻭ" ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻗﺎﺑﻞ" ﻧﻴﺰ ﺷﺮﻁ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺣﻴﺎﺗﺒﺨﺸﺘﺮ ﻭ ﻟﻄﻴﻔﺘﺮ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺎﺭﺍﻧﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﻄﺎﻓﺖ ﻃﺒﻌﺶ ﻛﻠﺎﻣﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺟﺎ ﺳﺒﺰﻩ ﻭ ﮔﻞ ﻣﻰ ﺭﻭﻳﺎﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﺲ ﻭ ﺧﺎﺷﺎﻙ.
@sadid114
دوشنبه
اول ذی الحجه ۱۴۳۹