eitaa logo
قول سدید
212 دنبال‌کننده
211 عکس
80 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فیلسوف پرهیزکار 🔹علامه طباطبائی پس از شهادت استاد مطهری در وصف ایشان گفته بود: «انسان باتقوایی بود، تقوایی که از فلسفه اسلامی به دست آورده بود.» راز این رابطه شاید این باشد که فلسفه، اندیشه را نظم می‌دهد. مبنای فلسفه برهان و استدلال و تلاش برای رسیدن به یقین است؛ از این رو فیلسوف می‌کوشد تا از مغالطه و بیان نامرتب دوری کند و همین امر از اندیشه به بیان و عیان او نیز سرایت می‌کند. فلسفه اسلامی به همین امر اکتفا نمی‌کند و به خصوص در حکمت متعالیه و اشراق، در کنار تعقل و تفلسف، تهذیب نفس و نورانیت درون نیز لازم است. 🔸موضوعی که بی‌تردید مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی نیز مصداق بارز آن است، چرا که به گواه موافق و مخالف، در چهل سال اخیر، آیت‌الله مصباح جزء فيلسوفان برجسته رده اول جهان اسلام بوده است. او در فلسفه تنها یک مدرس نبود؛ بلکه صاحب ایده و جسارت نقادی بزرگان فلسفه بود. او نه تنها در فلسفه اسلامی، بلکه در فلسفه غرب نیز سری در سرها داشت. با مرور زندگی ایشان، می‌توان همان گونه که علامه طباطبایی بیان داشته بود، تقوای حاصل از فلسفه اسلامی را مشاهده کرد. 🔹این به معنای آن نیست که نقد و نقصی بر ایشان وارد نبود؛ بلکه سخن این است که ممشا و مبنای مواضع و تصمیماتش بر اساس تقوا و یقین بود، نه هوی و هوس و قدرت و سیاست‌بازی. او می‌توانست در کنجی به درس و بحث ممحض شود و طمطراق علمی خود را فزونی بخشد و گرد اهانت و هتاکی دونمایگان سیاست به دامنش ننشیند؛ اما بر اساس همین تقوا تشخیص داد باید به عرصه سیاست پا بگذارد و حتی در جزئیات و مصادیق ورود کند. اگرچه آماج هجوم و هتک حرمت قدرت‌طلبان بی‌تقوا هم قرار گیرد و وجهه علمی و آبرویش هم مخدوش شود. این مهم جز با تقوایی عمیق و ریشه‌دار حاصل نمی‌شد. 🔸تواضع و کرنش ایشان در مقابل رهبری، مؤید دیگری بر متقی بودن مصباح‌یزدی است. انسان تا نفسش را ذلیل نکرده باشد، نمی‌تواند این گونه فروتن باشد. در بین معدود تقریرهای عقلی اثبات ولایت فقیه، تقریر ایشان را بسیاری از استادان عقلانی‌تر و با اتقان بیشتری می‌دانستند. به واقع او به آنچه اثبات عقلی کرده بود، خودش از عمق جان اعتقاد قلبی داشت. 🔹سیاست‌ورزی توأم با خردگرایی مبتنی بر تقوا و خداترسی موجب تعالی یک جامعه ایمانی خواهد شد؛ هر چند به طور طبیعی اختلافات فکری و نظری هم وجود داشته باشد. فیلسوف بودن و خردورزی، ویژگی مهم آیت‌الله مصباح بود که شئونات دیگر ایشان از آن سرچشمه می‌گرفت. نگاه او به اخلاق، کلام، سیاست، انسان‌‌‌شناسی، قرآن و حدیث همه ناشی از نگاه فلسفی ایشان بود. 🔸افزون بر این منظومه فکری ایشان جامعیت داشت و در غالب علوم اسلامی، از ابتدا تا انتها، به طور دقیق و کارشناسانه غور کرده بود. از این رو نه مثل روشنفکران فلسفه زده و عقلگرایان افراطی علیه شریعت سخن می‌گفت و نه مثل اهل ظاهر متحجر فقط بر ظواهر پافشاری داشت. همین امر نظرات و اندیشه او را برای اهل فن قابل توجه کرده بود. او هم یک دوره فقه خوانده بود، هم اهل حدیث و روایت بود، هم یک استاد اخلاق بود، هم با الهیات اسلامی کاملاً آشنا بود، هم به نظرات روز در علوم انسانی مسلط بود. هم مجتهد فقه اکبر بود و هم مجتهد فقه اصغر که امروزه این خصوصیت در کمتر دانشمندی دیده می‌شود. 🔹انسجام فکری و استحکام اندیشه ایشان به این دلیل بود که با فلسفه اسلامی بین همه این علوم پیوند برقرار کرده بود و به هر کدام به مثابه یک جزیره از هم جدا نمی‌نگریست؛ بلایی که امروز آسیب بزرگی به علوم انسانی اسلامی زده است. نگرش نقطه‌ای و تک بعدی به مسائل دینی بدون توجه به ابعاد دیگر، ثمره‌ای جز بیان نظرات سست و شبهه‌افکن ندارد. 🔸اتفاقی که در اواخر دهه هفتاد در کشور به وفور رخ می‌داد و شبهات فراوانی را روانه جامعه می‌کرد و در این میان، آیت‌الله مصباح با تفکری یکپارچه و کامل در مقابله با این حملات، بسیار مؤثر بود. آیت‌الله مصباح‌یزدی را به جرئت می‌توان روحانیت اصیل و تراز منشور روحانیت امام(ره) دانست که نه حیات علمی‌اش را بهانه کوتاهی در حیات اجتماعی و سیاسی‌اش قرار داد و نه به بهانه حضور سیاسی از شاگردپروری و فعالیت علمی دست کشید و در هر دو نیز در اوج بود. 🌐لینک مطلب
💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز یا حرمت بيع و يا هر معاوضه شرعی بیان می کند که طبق آن پیرامون خرید و فروش خون و نجاسات و سگ و... فتوا می دهد. امروزه شاید بتوان گفت به اتفاق علما این قاعده را پذیرفته اند. 🔸بر مبنای این قاعده، هر شي که منفعت محلله مقصوده داشته باشد، ماليت دارد و می تواند در معاملات مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه تا زمانی خون بهره حلال قابل توجه نداشت، اما امروزه می توان از آن برای نجات جان انسان استفاده کرد همین امر خون را تحت آن قاعده آورده و بيع و معاوضه آن را روا می دارد. 🔹از آن سو، هر گاه چیزی، هر کدام از سه مورد قاعده را نداشته باشد از ماليت خارج و به وادی مکاسب محرمه می افتد. یعنی اگر چیزی منفعت عقلائی و عرفی نداشت یا منفعتش حلال نبود، یا منفعت حلالش مقصود جامعه نبود، نمی توان آن را مورد معامله قرار داد. 🔸قاعده دیگری نیز اینجا وجود دارد و آن اکل مال بالباطل است که طبق نظر امام خمینی و شیخ انصاری باطل در اینجا علاوه بر باطل شرعی، باطل نزد عرف را هم شامل می شود یعنی هر گونه تصرف مالی که در عرف بر اساس حق و عدالت صورت نگیرد مصداق باطل و معامله آن صحیح نیست. این قاعده به نوعی به همان بحث منفعت در قاعده قبلی باز می گردد. با این مبنا می خواهم چند پرسش مطرح کنم که انشالله علما و مراجع و فضلا پاسخ درخوری به آنها بدهند. 🔹چند سالیست که بازارهای حراج در کشور باب شده است و آثار هنری را در رقابتی عجیب با قیمت‌های گزاف تصاحب می کنند. آیا طبق آنچه گفته شود چنین خرید و فروشی دارای منفعت محلله مقصوده می باشد؟ آیا این قاعده فردی است یا شامل مسائل سیاسی و اجتماعی هم می شود؟ یعنی ممکن است در شرایط خاص اقتصادی این نمایش، گرچه منفعت فردی داشته باشد اما برای کشور و مردم و نظام ضرر داشته باشد و از قاعده مزبور خارج و مصداق بیع حرام شود؟ اگر چنین است آیا عرف امروز واقعا این نوع رد و بدل شدن پول را می پذیرد؟ 🔻 در مجموع پرسش این است، رسمی که این سال‌ها باب شده و در آن یک اثر هنری را در رقابت ثروتمندان با قیمت‌های نجومی به فروش می رسانند آیا از لحاظ شرعی جایز است یا مصداق اکل بالباطل و خروج از قاعده منفعت محلله مقصوده است؟
قول سدید
💠 استفتاء از حراج های نجومی تهران! 🔹شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه خود، قاعده ای عقلایی برای جواز
پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی به استفتائی در مورد حراج تهران: معامله مذکور اگر از نظر فرد خریدار دارای غرض عقلایی باشد مثلا اثر هنری خاصی متعلق به هنرمند مشهوری است که دارای ارزش خاص است و اینگونه اثرهای هنری موجب ترویج منکرات در جامعه نباشد است البته اگر در برخی موارد صدق اسراف کند شرعا خواهد بود ولی معامله باطل نیست و اگر هیچگونه غرض عقلایی در آن نباشد و یا غرضهای غیر شرعی بر آن مترتب باشد معامله است
پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتائی در مورد حراج تهران: با اهداء سلام و تحيت؛ پاسخ : چنانچه نزد عقلا مثمن به اندازه ثمنی که بابتش پرداخت می شود ارزش نداشته و معامله سفهی می باشد، معامله است و لازم است از ارتکاب اعمالی که ترویج فرهنگ بیگانه محسوب می شود، نمود ⭕️ پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
📣 فراخوان جشنواره ادبی رسانه‌ای حضرت ابوطالب(ع) منتشر شد ✔️شعر در قالب: کلاسیک و نو ✔️نثر ادبی در قالب‌: دلنوشته و مینیمال ✔️نثر رسانه‌ای در قالب: یادداشت و گزارش 📌از برترین آثار در دو بخش جایزه ویژه و حق التألیف تقدیر می‌شود. 🔗 زمان ارسال آثار: از بهمن99 تا 30 بهمن 99 🔗ارسال به دبیرخانه گروه نویسندگان حوزوی به نشانی @rahil1357 در شبکه پیام رسان ایتا 🔗برای دریافت اطلاعات بیشتر به کانال نویسندگان حوزوی به نشانی https://eitaa.com/howzavian مراجعه فرمایید.
الهیات مردمسالاری دینی. فخرالدوله.mp3
17.64M
⭕️الهیات مردم سالار دینی... 🔻نگاهی اجمالی به مبانی الهیاتی مردم سالاری در جمهوری اسلامی. 💠 اصلاح طلبان وقتی رای نمی آورند رای مردم را به کیفی و کمی تقسیم می کنند، اصولگرایان به کوفی و کربلایی!
🔰جلوگیری از سلبریزایسیون مداحی 🔸مداح روی پله اول منبر ایستاده، میکروفن به دست دارد و نوحه می خواند، صدایش خسته و غمناک و گرفته است اما به دل می نشیند. جمعیتی مقابل او کوچه باز کرده اند و با صورتهایی مغموم و محزون و چشمهایی اشکبار بر سینه می زنند. چند نفری هم میان کوچه ها و صفها ایستاده اند و میانداری می کنند. 🔹این تصویر همه ما از یک مداحی سنتی و نوستالژیک است. تا امروز قاعده نوحه خوانی و مرثیه سرایی چنین بوده است. اخیرا به همین تصویر، نوعی موسیقی اضافه و صدای مداح هم توسط نرم افزار به اصطلاح استودیی شده است. ضمیمه ای که با زمینه اش نمی خواند! این ترکیب نامتوازن نه تنها تصویر ما را به می ریزند که قالب مداحی را هم دستخوش تغییر می کند. 🔸به احتمال زیاد، برخی این شیوه نو را ابتکاری در جهت جذب و جلب توجه بیشتر مخاطبان به هیات و به روز رسانی مداحی تلقی می کنند. شیوه ای که کم کم رو به تزاید گذاشته و شايد ذائقه شنونده را نیز دگرگون کند. به گونه ای که در مکانهایی مانند ایستگاه های صلواتی، مناسبتهای تلویزیونی، مقابل هیاتها هم این نوع خاص را پخش می کنند! 🔸همین مقدار استقبال شاید اقبال برخی مداحان به این سبک را بیشتر کرده است. اما از سوی دیگر عده ای هستند این نوع را نمی پسندند و آن را انحرافی در مداحی می دانند و بر سنتی بودن و اصالت هیات تاکید دارند. در این نظر اگر قرار است کسی با موسیقی و تم استودیی خوانندگی کند، پس زمینه کارش نباید هیات و مداحی باشد. هیات باید قالب خودش را حفظ و مداح باید رسالتش را درک کند! 🔹رهبری معظم در دیدار اخیرشان با مداحان ظاهرا بر این قول صحه گذاشتند و در فرمایشات خود به مادحین ضمن تاکید و تایید بر استفاده از خلاقیت و بهره گیری مناسب از ظرفیتهای هنری، این هشدار را هم دادند که هیات باید هیات بماند. از هیات و سينه زنی و عزاداری باید همینها در ذهن متبادر شود نه امور دیگر. گرچه آن امور در محل خود مناسب و قابل ستایش هم هستند اما ترکیب بی قواره قالبهای مختلف با هم نه تنها هنر نیست بلکه در دراز مدت می تواند مضر و آسیب زا هم باشد. 🔸هم هیات باید هیات بماند و هم مداح و نوحه خوان بایستی مداح بماند و در ذهن مردم به عنوان یک خواننده و شومن جا نیفتد. خروج از حیطه های کاری ممکن است از مداح یک سلبریتی بسازد که ثمره اش تغییر کار کرد هیات و مداح خواهد بود. تغییری که به نظر پیشرفت نیست و سرمایه ریشه داری به نام هیات را به سمت سطحی گرایی تنزل خواهد داد. 🔹این تذکر دقیق رهبری، بار دیگر به یاری مداحان و هیاتها آمده و راه انحراف دیگری را سد خواهد کرد. جامعه مداحان و هیاتی ها، بارها به خوبی نشان داده اند که همواره ملتزم به توصیه های رهبری هستند و تذکرات ایشان در باب هیات و مداحی را کارشناسانه و عالمانه می دانند و به کار می بندند. 🔸در طول این سالها رهبری پندهای دقیقی در مورد هیاتها و مجالس اهل بیت بیان کرده است که این، حجم بالای توجه ایشان به هیات و از طرفی اهمیت هیات در نزد ایشان را نشان می دهد. 🔹ممانعت از قمه زنی، توصیه به پوشیدگی و برهنه نشدن در سینه زنی، تاکید بر نصب نکردن تمثالهای معصومین در هیاتها، ابراز ناراحتی از سبکهای مبتذل در مداحی و.... از این دست توصيه هایی بود که از جانب ایشان مطرح و توسط هیاتی ها، بدان عمل شد و نتیجه آن وزانت و تقویت مجالس مذهبی بوده است. 🔸بی تردید توصیه اخیر ایشان نیز همین سرنوشت را پیدا خواهد کرد و به رونق و برکت این مجالس خواهد افزود. هفته نامه
💠آیا جناب عبدالحميد تغییر مذهب داده است؟ 🔸جناب عبدالحميد پرسیده است: «مگر شیعه و سنی با هم برابر نیستند؟ چرا اهل‌سنت در ایران اسلامی نتواند رئیس‌جمهور شود؟ این سؤالی‌ست که بنده مطمئنم کسی پاسخی برای آن ندارد». 🔹اما در پاسخ ایشان باید گفت: اولا: علمای اهل سنت از دیرباز تقدیم مفضول بر افضل را جایز می دانند، لذا بر فرض اینکه ایشان و نمايندگانشان از همه روسای جمهور ایران تا کنون برتر و أفضل باشند، طبق عقاید جنابشان جای اعتراضی نیست که مفضول هم می تواند رئیس جمهور شود. 🔸ثانیا: طبق عقاید علمای اهل سنت، ریاست و امامت امری جبری است که خداوند خودش بهتر می داند آن را کجا قرار دهد، لذا طبق عقاید جنابشان، اگر خداوند صلاح بداند، مجرای امور را چنان خواهد کرد که ریاست به ایشان برسد. از این رو باز هم جای اعتراضی نیست. 🔹ثالثا: در ایران، اهل سنت در قوه مقننه، حق قانونگذاری و نظارت بر دولت را دارند. از جناب عبدالحميد می پرسم در کدام کشور که برادران اهل سنت اکثریت هستند و حکمرانی می کنند، شیعیان و مسیحیان و سایر مذاهب حق نمایندگی در مجلس را دارند!؟ 🔸رابعا: بیش از سی سال است جنابعالی امام جمعه و رییس حوزه اهل سنت زاهدان هستید، اگر واقعا نگاه مذهبی ندارید و اسلام برایتان مهم است، بگذارید چند صباح یک عالم شیعه این وظیفه را به عهده بگیرد شاید اثرات بهتری شامل حال اهالی آن دیار شود. 🔹خامسا: بر فرض تغییر قانون اساسی، لطف کنید برنامه تان برای اداره کشور، در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی و داخلی و سایر امور چیست!؟ قرار است طبق فتاوی اهل سنت عمل کنید؟ 🔸سادسا: تا کنون روسای جمهور ایران با رای‌های قاطع و در دوره های اخیر نزدیک 25 میلیون به ریاست رسیده اند، طبق نظر اهل سنت اجماع امت بر خطا نخواهد رفت، از این رو شایسته است جناب عبدالحميد که قرار است مبلغ عقاید اهل سنت باشد، به این امور پایبند باشد و اگر در ایشان تغییر اعتقادی رخ داده و با مسلمات اهل سنت تعارضی پیدا کرده است، این مطلب را روشن برای ملت و اهل سنت بازگو کند. اجمالا اینها را پاسخ بفرمایید...
✅وقتی آیت‌الله خامنه‌ای در گزینش رد شد! 🔸امروز در جامعه ما آن کسانی که در جاهای مختلف -در دانشگاه، در اداره در بقیه جاهای دیگر- در مصدر گزینشها هستند، به این نکته توجه کنند؛ آن کسی که در سابق، دچار فساد اخلاق بوده اما الان فساد ندارد و الان آمده برای اینکه مسلمان باشد، برای اینکه انقلابی باشد، این قبول است، ما قبول می‌کنیم این را. 🔹اینکه بعضیها می‌گویند «نه آقا، این دختر در دانشگاه دوران طاغوت، فرض کنید اخلاقش بد بود، با پسرها مثلا می‌خندید، جلافت به خرج می‌داد، لباس جلف می‌پوشید، الان ما این را قبول نمی‌کنیم». نه، آن، ملاک نیست، الان ملاک است؛ ببين الان چه جوری است؛الان قبول است. 🔸چنانچه فهمیدید که یک زنی، یک دختری برای خاطر خدا، برای خاطر انقلاب تحت تأثير اوامر الهی قرار گرفته و آن فساد گذشته اش را کنار گذاشته، هوس آن کارها را نمی‌کند و نمی‌خواهد بکند، می‌خواهد خودش را نگه دارد. قبولش کنید؛ پیچ و خم دادن، سؤالات گوناگون کردن، حرفهای مشکل بار یک نفری کردن که می‌خواهند مثلا یک رتبه اداری به او بدهند. غلط است. 🔹سختگیریهای بیجا، برخلاف منطق و مفاهیم است. بعضیها را دیده ایم یک سختگیریهای بیجایی می‌کنند. در کار گزینشها، سؤالاتی که می‌کنند، یک سؤالات عجیب و غریبی است. 🔸یک آقایی از دوستان ما آمده بود اینجا پیش من، از من یک سؤالی کرد، گفت: آقا حضرت قاسم(ع)، به چه کسی از همه شبیه‌تر بود؟ حالا بنده یادم نبوده با خودم فکر کردم، دیدم حضرت علی اکبر که به پیغمبر از همه شبیه‌تر بود (اما) حضرت قاسم را یادم نیامد، گفتم قاعدتا به حضرت شبیه‌تر از همه بوده‌اند! گفت: آقا ردی! گفتم: چطور ردم؟ گفت: بله، برای اینکه یک رتبه اداری مثلا به یک خانمی بدهند، در یک جایی، آن آقای گزینش با آن خانم گرینش سؤالاتی کرده، ازجمله سوالات این بوده که حضرت قاسم به چه کسی از همه شبیه‌تر بوده‌اند. این خانم هم نتوانسته جواب بدهد، رد شده. 🔹این چه طرز فکری است؟ کجای اسلام این جوری است مگر شباهت حضرت قاسم را دانستن، جزو اصول دین است و جزو فروع دین است؟ جزو مستحبات است؟ این چه سلیقه ای است که بعضیها دارند؟ 💠آیت الله ، تفسير سوره ممتحنه، ص٨٠تا٨٣ ◀️آبان ١٣۶١
آیت الله اعرافی در حاشیه همایش رونمایی از کتابخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی از مدرسه علميه مروی بازدید و معماری این مدرسه را تحسین کرد. به ایشان پیشنهاد دادم پروتکلی برای ساخت حوزه ها بنویسند تا هر کس هر طوری دوست دارد حوزه نسازد و بساط حوزه های لاکچری و کاخ سازی در حوزه جمع شود. ایشان استقبال کرد و گفت «در این زمینه کوتاهی کردیم»!. 💠 پیشنهادات خود را برای کمک به این امر به مسوولان حوزه برسانید.
چند گام جلوتر .m4a
14.08M
🔰بازیابی نقش روحانیت اصیل در ❎چند گام جلوتر❎ 🔻 در انقلاب همیشه پشتوانه فکری و معرفتی بوده است. 🔻 روحانیت اصیل یعنی آخوندی که هم فضل و سواد دارد هم دین و سیاست را از هم تفکیک نمی کند، هم متحجر نیست و اهل عقلانیت و است، هم مردمی است و هم تشنه خون سرمایه داران زالوصفت است و هم درک درستی از شرایط زمان و مکان دارد. 🔻 امروز جوانان و نیروهای انقلابی به جای اینکه چشم و گوش شان به تعداد فالوورها و پخشهای تلويزيونی باشد باید همچون جوانان اول انقلاب، به افراد ریشه دار و بزرگان حوزه تکیه کنند. 🔻 افرادی مانند آیت الله تحریری، عباس اخوان، قائم مقامی، تقوایی، دین پرور، جاودان، فاطمی نیا، رشاد، خسروپناه و میرهاشم حسینی و... می توانند پشتوانه های فکری خوبی برای جوانان انقلابی باشند. 🔻 اگر جریانات سیاسی خودشان را به جای روحانیت اصیل بگذارند و احساس پدری و بزرگی بکنند، هم دچار خواهند شد و هم به تعبیر امام در منشور روحانیت جز ننگ و ذلت و عار در برابر مستکبران چیزی برایشان باقي نمی ماند.
💠 تاريخ نگاری با قلم آلوده! 🔹تاریخ نگاری جواد موگویی روزی برای من به پایان رسید که حاضر شد به خاطر توجیه کار ناصواب یک شخص،با نقل قول ناقص و غیر دقیق و گاه غلط، امام، شهید بهشتی و شهید مطهری را نیز به اشرافیت متهم کنند و ایشان را نیز شریک آن کار غلط بکند! او پس از ارائه اسناد در رد سخنانش، باز هم حاضر به اصلاح و تغییر مواضعش نشد! 🔸او در مطلبی جدید، مجددا همان رویه غلط را ادامه داده و در دعوای سیاسی دو نفر، حاضر شده نسبتهای سخیفی را به بعضی از بزرگان نسبت بدهد! او آیت الله مکارم را به خاطر گرفتن جایزه کتاب سال در رژیم گذشته، در ردیف کارمند دفتر فرح قرار داده است! بدتر از آن شهید بهشتی را نیز همکار شاه معرفی کرده است! 🔹این اتفاقاً همان شیوه‌ای است که گروه فرقان و منافقین در ابتدای انقلاب از آن استفاده می‌کردند. در حالیکه در بیانات آیت الله مکارم و شهید بهشتی این موارد توضیح داده شده است. آیت الله مکارم اعلام کرده که این جایزه را از یک جمع علمی اساتید گرفته است و من تعجب می کنم چطور یک مدعی محقق تاریخ، این اسناد را ندیده و یا دیده و ارائه نمی‌دهد! 🔸شهید بهشتی می گوید ما برای «مبارزه مخفی» به تالیف کتاب مشغول شدیم و آنجا حلقه ای تشکیل دادیم که از تالیف تا نظارت و چاپ در اختیار خودمان باشد و مطالبی را در کتابها بگنجانیم که برای مبارزه مفید باشد. جالب است ساواک، از یک زمان متوجه این اقدام می شود و با این گروه برخورد می‌کند. آیا این نوع کار شهید بهشتی با آن همکاری یکی است؟ 🔹مبارزات آیت الله مکارم با شاه ثبت است زندان‌رفتن ها، نامه نوشتن ها، منبر رفتن ها، اینها نباید نادیده گرفته شود. تاریخ را نباید در خدمت اهداف و اغراض سیاسی نوشت. بالاترین خیانت به تاریخ انقلاب این است که به جوانان امروز القا کنیم رهبران جامعه رهبران انقلاب شبیه یک سری آدم های امروز، انسانهای اشرافی یا سلطنت طلب و... بوده اند. عاشقان انقلاب و علاقه مندان به شهید بهشتی باید در برابر این رویه غلط بایستند و نگذارند با تفسیر های غلط خون دل به انقلابیون برسانند. 🔸وقتی آقای حدادعادل، آنچه را که در موردش گفته شده تکذیب کرده و توضیح داده است، چرا باید برای حمله به کسی یا دفاع از شخص دیگری سابقه بزرگان را لکه دار کنیم و شبهه را از یک نفر به چند نفر دیگر تعمیم دهیم؟ آیا این بدین معنا نیست که چون حرفی برای تطهیر خود نداریم بهتر است بقیه را هم آلوده کنیم تا تعفن ما کمتر جلوه کند؟ اینگونه متوسل شدن به تاریخ جز ضربه زدن به انقلاب در نزد جوانان ثمری دارد؟ 💠 در همین رابطه دو مطلب ذیل را هم مطالعه کنید 🔻 غش در تاریخ؟ 🔻 از قلهک تا قلکهای هدیه!
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این حرکت بی نظیر در تاریخ، حوزه‌های علمیه و به طور خاص روحانیت اصیل بوده است. به تعبیر رهبری حوزه مادر این نظام و مولد و موجد آن است. با نگاهی گذرا به فرایند پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به بداهت این ادعا حکم داد. 🔸انقلاب اسلامی تبلور ویژه روحانیت در عرصه های اجتماعی است وگرنه پیش از آن نیز «تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده‌اند». امام در منشور روحانیت با صلابت مدعی می‌شود: «من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی نمانده بود.» 🔹مبتنی بر قاعده علت بقا همان علت حدوث است، تداوم انقلاب و نظام اسلامی جز با حضور فعال و هدفمند و عالمانه و خالصانه روحانیت اصیل و جلوداری حوزه‌های علمیه ممکن نخواهد بود. دلیل این امر واضح است، مبنای حرکت اعتراضی مردم در دهه 40 ریشه معرفتی و الهیاتی داشته و رهبری توده‌های مردم نیز با گفتمان دینی این جریان را هدایت کرده است. آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی و رهبران آن برگرفته از قرآن و دین اسلام بوده و پس از پیروزی و استقرار خواست مردم، حکومتی بر پایه فقاهت و متصل به کتاب و سنت شکل گرفته و قوانین کشور بر این اساس تدوین گردید.  🔸اعتماد مستضعفان و محرومان، به امام و روحانیون و پایبندی ریشه‌دار آنها به اسلام ظفرمندی انقلاب را رقم زد. پس از آن نیز در دفاع مقدس و همه عرصه‌های بحران، مردم با پشتوانه‌های دینی و با تکیه به روحانیت به میدان آمده‌اند. 🔹اینک در ادامه راه و گام دوم انقلاب اسلامی نیز روحانیت بایستی با همان درخشش و کوشش و با ادامه رویکرد معرفتی و دینی، حامی و مروج نظام و تکیه‌گاه محرومین و مردم باشد.  🔸روحانیت انقلابی یک اساسنامه روشن و عملیاتی درمقابل خود دارد و آن منشور روحانیت حضرت امام خمینی است که بر مبنای آن در ابتدا می‌بایست روحانی نماهای مقدس مآب متحجر را افشا کرد و پس از آن با اراده مستحکم از آرمانها و خواسته‌های مردم محافظت نمود. زمزمه‌های جدایی دین از سیاست، بیگانگی عقل و فلسفه از دین، از هم گسستگی معنویت از عدالت، تقدس‌زدایی از سیاست و عالم سیاسی، سر در آخور سرمایه‌داران نمودن، بی‌توجهی به نیازهای نظام اسلامی، اختلاف طلاب جوان و بزرگان حوزه، خروج از زی طلبگی و افتادن در وادی اشرافیت و .. همه و همه خطراتی است که امام نسبت به آنها هشدار داده است و همچنان آن نهیبهای امام باید در گوش روحانیون و طلاب طنین داشته باشد.  🔹به تعبیر امام «برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم.» بلکه حتی امام فراتر رفته و وظیفه سنگینی بر دوش روحانیون می‌گذارد که می‌تواند شاخصی برای نیل به تمدن اسلامی باشد: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم‌اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» 🔸حوزه علمیه اگر  همچنان در این گام، کمبودها و خلاهایی دارد به سرعت باید آن را رفع و دفع کند و بدون بهانه خود را مجهز به ضروریات و مقتضیات راه پیشروی خود نماید.  🔹جدای از روحانیت که حتما باید وظایف خود در گام دوم را مرور کند و نقش بی‌بدیل خود را در مسیر تمدن‌سازی بیاید، گروههای سیاسی و جوانان و نهادهای انقلابی نیز باید متفطن این موضوع مهم باشند که تغذیه فکری و معرفتی خود را تنها از بیان و بنان علمای راستین و روحانیت اصیل دریافت کند. علمایی که از نظر علمی جامع و دقیق، از جنبه تقوا و معنویت، عمیق و در مواجهه با مردم رفیق و شفیق هستند. مجاورت علما و گروههای مختلف مردمی و انتقال درست معارف دینی و انقلابی به بدنه انقلابی جامعه، تنها راه حفظ سیرت و محتوای انقلاب اسلامی است. هفته نامه 🌐لينک مطلب
قول سدید
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این ح
🔸‏خاتمی وقتی مزورانه دم از آشتی ملی زد با عتاب تند رهبری مواجه شد که ملت با هم قهر نیستند و با کسی که فجایع سال 88 را بوجود آورده اند آشتی نخواهند کرد. 🔹گفته شد در هنگام عمل جراحی رهبری، اجازه ملاقات ایشان به خاتمی داده نشد. 🔸هنگام رحلت مادر خاتمی، رهبری پیام تسلیتش را به ‏مردم اردکان فرستاد و به خود خاتمی پیام تسلیت نداد. 🔹رهبری با ناراحتی گفته بود افرادی در پنهان می گویند تقلب نشده ولی حاضر نیستند بین مردم این را بگویند. بعدا عده ای گفتند منظورشان خاتمی بوده. 🔸تا تکلیف وطن فروشی فتنه گران در سال 88 به طور شفاف معلوم نشود، رهبری وقعی به نامه خاتمی نمی نهد.
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✔️ جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) در قم برگزار می‌شود. 🔆زمان: یک‌شنبه، 17 اسفندماه 🔅مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @HOWZAVIAN
🔻امام خمینی: ⭕️ این قدرتهای بزرگی که با طرفداری حکومتهایی که خودشان را به مسیح نسبت می‌دهند و می‌گویند مسیحی هستیم، آیا هیچ وقت به اینها انکار شده است؟ آیا روحانیین مسیح انکار این اعمال ظالمانه‌ای که بر خلاف دستورات عیسی مسیح- سلام الله علیه- است، هیچ وقت انکار این مسائل را کرده‌اند؟ ⭕️ ما این سوال را داریم که چرا سکوت در مقابل ظلم؟ این دستور حضرت مسیح هست!؟ چرا واگذار کردند ابرقدرتها را به حال خود تا هر چه جنایت می‌خواهند بکنند و هر چه مظلومان را می‌خواهند از بین ببرند؟ ⭕️ آقای پاپ وظیفه ندارند که هدایت کنند اینهایی که بر ضد مظلومین قیام کردند؟ با قلم خودشان، با قدم خودشان، با همه وسائل تبلیغاتی بر ضد مظلومین قیام کردند، آقای پاپ وظیفه ندارند از اینها جلوگیری کنند؟ ▫️4 دي 1358 پ. ن: می گویند مسيحيت دین صلح است اما پاپها یک زمانی خودشان منشا ظلم و استبداد بودند و بعد به ظاهر از سیاست کنار کشیدند و هیچگاه علیه جنگ و غارت و ظلم مسیحیان علیه سایر کشورها موضعی نگرفتند... @sadid59
💠ایمان ابوطالب در الاهیات شیعی 🔸شیعه در بحث عصمت انبیا، قائل به عصمت حداکثری است و قریب به اتفاق علمای امامیه اعتقاد دارند، نبی قبل و بعد از نبوت، از هر گناه صغیره و کبیره و حتی سهو و خطا مصون است و علاوه بر این هر امری که به وثاقت نبی نزد مردم صدمه وارد کند و هر آنچه موجبات نفرت و دوری مردم از ایشان را فراهم نماید، باید از انبیا سلب نمود و لذا انبیا باید دارای جمیع محامد و فاقد صفات مذموم اخلاقی و حتی جسمی و ظاهری باشند. این ادعا مبتنی بر استدلال عقلی است که اگر چنین نباشد غرض از ارسال رسل که رجوع مردم به ایشان برای انقیاد و و سپس هدایت و رسیدن به کمال باشد از بین می رود و این به معنای  نقض غرض در مورد پروردگار حکیم محال است. 🔹در همین راستا یکی از خصوصیاتی که برای انبیا شمرده اند، مجد نسب و دوری والدین ایشان از پستی و کارهای ناشایست است. بدین صورت که والدین نبی شهره به گناهان کبیره و فواحش برجسته نباشند که در کتب کلامی از آن به «تنزه عن دنائت الآباء و عهر الامهات» تعبیر شده است. مبنای این بیان نیز همان است که اگر چنین باشد وثوق تام مردم به انبیا از دست می رود و همین ایجاد منافرت غرض از دعوت انبیا را مخدوش می نماید. 🔸در منظومه الاهیاتی تشیع، امامان همان ویژگی انبیا را دارا هستند جز آنکه وحی به معنای تشریع برای ایشان وجود ندارد. این بدان معناست سایر اوصاف و فواید نبی را می توان در مورد امامان نیز به کار برد. با توجه به اینکه امام مانند نبی در عرصه تبلیغ و ابلاغ دین محل رجوع مردم است، همانند نبی بایستی واجد وثوق تام در میان امت باشد وگرنه فلسفه امامت از بین می رود در حالی پشتوانه وجود امام، دلایل متقن و استدلالات مبرهن است. 🔹پس همان اوصاف و شرایط برای امام نیز وجود دارد و یکی از آن اوصاف شرف نسب و مجد والدین است. در ادبیات شیعی و در زیارتنامه از آن به «اصلاب شامخه و ارحام مطهره» تعبیر شده است. در میان دوازده امام به جز حضرت امیرالمومنین، همه پدری معصوم دارند و از جهت پدر این شرافت برایشان ثابت است. 🔸اینک اگر به منظومه فکری شیعه برگردیم، بدون توجه به وقایع تاریخی و حوادث منقول، با بیان عقلی و الهیاتی می توان در مورد پدر بزرگوار حضرت امیر علیه السلام نیز قضاوت کرد، گویی اصلا اسم و رسم ایشان را در تاریخ بیان نشده باشد. چنانچه در مورد بسیاری از انبیا چنین است که ما اثری از والدین آنها در تاریخ نمی بینیم اما با توجه به استدلالی که بیان شد به یقین و با صلابت حکم به شرافت والدین آنها داده می شود. 🔹به این ترتیب در نگاه شیعه چون امیرالمومنین معصوم و امام است، در نتجه والدین ایشان از گناهانی مانند فواحش و شرک و بت پرستی و کمک به ظلمه و سرقت و قتل و  ... به دور هستند و بر طبق ادله پیش گفته می توان حکم به ایمان ایشان داد. 🔸این مطلب وقتی دقیقتر می شود که روشن شود عصمت ذومراتب و ذودرجات است و اگر در مورد کسانی به مراتب بالاتری و درجات بیشتری از عصمت قایل باشیم از آن سو وثاقت او نیز باید بیشتر باشد و لذا در مورد محامد و سلب رذایل نیز بایستی همین مراتب را در نظر ا چرا که اصولا مرتبه بالای عصمت بدون سلب شدیدتر این امور معنا ندارد. لذا اگر در مورد همه انبیا یک شرافت ویژه ای برای والدینشان در نظر گرفته می شود برای انبیایی که افضل است این شرافت نسب باید بیشتر باشد. برای مثال اگر حضرت رسول خاتم صلوات الله علیه اشرف انبیا و سید المرسلین است به همین نسبت وثوق ایشان باید اتم و اکمل نسبت به انبیای سابق باشد و این وثاقت جز با سلب کامل و شدیدتر منفرات محقق نمی شود. 🔹همین استدلال را می توان در مورد امیرالمومنین نیز به کار برد و با توجه به جایگاه خاص و مرتب اعلی ایشان، عقلا نمی توان والدین مشرک برای ایشان متصور شد! 🔸این ادعای عقلی و در مقام ذهن، با گزاره ها و گزارشهای تاریخی هم تطبیق دارد و در این زمینه و جایگاه والا و مقام و مرتبت عالی جناب ابوطالب مطالب مستند و دقیقی از سوی علما و مورخان و محدثان شیعی بیان شده است. 🔹روشن است این بحث مبنایی و در دایره تفکرات شیعی است و سایر مذاهب اسلامی، که در مورد عصمت انبیا نظرات دیگری دارند و حتی برخی گناه کبیره قبل از نبوت و حتی صغیره بعد از نبوت را برای نبی جایز می دانند این ادعا که والدین ایشان باید خصوصیات خاصی داشته باشند را نیز نمی پذیرند. مبنای دیگر این بحث عصمت امام و جایگاه دینی برابر با نبی است این موضوع هم در کلام اهل تسنن به این صورت وجود ندارد. به واقع در بافت و سیاق شیعی می توان به تکیه به مبانی کلامی ایمان و شرافت جناب ابوطالب را ثابت کرد. 🌐ایرنا
💠فرق سیداحمد با بقیه طلاب!! 🔸شبي تا صبح فکر کردم و به اين نتيجه رسيدم که من غير از آقايان بهشتي و هاشمي و خامنه اي و افرادي که در اين رديف مي باشند هستم، آنها خود با بقيه فرق مي کنند ولي من فرقم با بقيه اين است که تنها فرزند امام هستم و تنها به خاطر فرزند امام بودن است که مورد علاقه دوستان و بعضي از مردم هستم. 🔹هميشه از خداوند خواسته ام تا در موضعي که بايد باشم قرارم دهد و هيچ گاه ادعايي بيش از آنچه هستم نداشته باشم. 🔸از قبيل من، هزاران طلبه در حوزه ها مشغول درس و بحثند که تنها فرقشان با من در اين است که فرزند امام نيستند. حجت الاسلام سیداحمدخمینی
تفسیر سوره ممتحنه-١.m4a
9.67M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-١ 🔹سوره ممتحنه جز سوره‌هایی است که با همه کوتاهی، دارای اهمیت بسیار در زمینه حرکت انقلابی، چه هنگام اختناق و وجود سلطه ستمگران وچه هنگام گشایش و حکومت حق است. 🔹من وقتی که به این آیات شریفه نگاه می‌کنم و این سوره را می‌خوانم، احساس می‌کنم که گویی این سوره، متعلق به زمان ماست. 🔹به شما قاطعا و صادقا عرض کنم که در دوران اختناق هم، وقتی این سوره را می‌خواندم، احساس می‌کردم که این سوره مال آن زمان است‌؛ و در مقابل دشمن حادتر و مستحکمتر می‌شدیم. 🔹امروز هم اگر انسان به این سوره دقت کند در مقابل دشمن مستحکم‌تر می‌شود. 🔹خطر این است که صف بندی میان ما و دشمن از دیدما پنهان بماند. درحالی‌که دشمن در مقابل ماست و قصد نابود کردن ما را دارد ما بی توجه و بدون اینکه ایمانمان را هم از دست داده باشیم -هیچ نفاقی هم وجود ندارد وایمانمان هم حفظ شده- اما بدون توجه وبدون دقت عمل طوری با دشمن سازش کنیم که این سازش منتهی به نابودی ما ونابودی راه ما وخطر برای انقلاب ما باشد، این خطر بزرگی است، این سوره ما را از این غفلت برحذر می‌دارد. ٣٠مهر١٣۶١
تفسیر سوره ممتحنه-٢.m4a
12.82M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-٢ 🔹اي کسانی که ایمان آوردید، دشمن من و دشمن خودتان را ولی خود نگیرید. ولی به معنای هم پیمان است نه دوستی که شما محبتی به او دارید. 🔹در این آیه و بسیاری از آیات مناسبات سیاسی مانند مرزبندی با دشمن، جنگ و صلح و... به خدا و دین خدا مرتبط شده و این یعتی جدایی دین از سیاست معنا ندارد. 🔹منظور از دشمن کسی است که دو خصوصیت داشته باشد، اول اینکه به اسلام و قرآن و معارف الهی کافرند و منکر آنها هستند. دوم اینکه به شما تعرض می کنند. 🔹مساله ما اختلاف عقیده نیست، اگر کافر یا مخالفی تعرضی نکند و ضرری نرساند و کمر به نابودی ما نبسته باشد، مشمول این آیات نمی شود و حتی می توان به آنها نیکی کرد. 🔹دایره دشمنی ما با توجه به آنچه در آیات آمده دایره وسیعی نیست، کفار زیادی در دنیا هستند که با هم دعوا نداریم. در داخل هم کسانی که نظام را قبول ندارند اما کاری به کار حکومت اسلامی ندارند، آزادند. آزادی اندیشه و بیان با آزادی عمل متفاوت است. 🔹علت مخالفت‌ها هم ایمان و اسلامی است که نوکری آمریکا را قبول ندارد، تحمیل و دخالت بر امور دیگران و مستضعفین را بر نمی تابد و با ظلم مخالف است. وگرنه اسلام بی جهاد و بی امر به معروف و نهی از منکر را تبلیغ هم می کنند! صفحه 5 تا 10
تفسیر سوره ممتحنه ٣ .m4a
30.47M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٣ 🔹گاهی انسان ایمان خود را حفظ می کند اما به دلیل نقطه ضعفهایی مانند عواطف خانوادگی باعث می شود که علیرغم اینکه نیتش را ندارد، به خدا و رسول و انقلاب خیانت کند، هر چند ممکن است خودش هم نداند. 🔻 [اینکه در اوج مذاکرات پیام ضعف به دشمن بدهیم که خزانه خالی است و انبار خالی است یا قدرت دفاعی مان ضعیف است، اینها اگر هم عمدی نباشد، خیانت است] 🔹ما تا وقتی به خویشاوندمان، به فرزندمان، به پدرمان، به مادرمان، به برادرمان و به همسرمان پیوند داریم که اینها به مومن به خدا باشند آن روزی که مومن به خدا نباشند، خویشاوند ما نیستند. 🔹اگر با دشمنی که کمر به نابودی ما بسته معارضه هم نکنیم و کوتاه بیاییم او از دشمنی خودش دست بر نمی دارد. برخی فریب لبخند و چشمک دشمن را می خورند. 🔹خیال می کنند اگر ما یک ذره با آمریکا معارضه نکردیم، آمریکا اینها را تحمل خواهد کرد. چقدر ساده لوحی است. نه آقا! آنها نوکر می خواهند. 🔹دستگاه حکومت ایران نه نوکر کسی است نه از کسی نوکری می خواهد، بلکه برادر و همکار می خواهد. همه ما بندگان خدا هستیم. 🔹دشمن از دشمنی خود دست بر نمی دارد. عده ای خیال می کنند اگر در مقابل دشمن کوتاه آمدند، آنها هم کوتاه می آیند در حالی که دشمن خدا، نوکر می خواهد و هر زمان هم مسلط شود کسی را استثنا نمی کند. صفحات١١تا٢١ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-۴.m4a
13.11M
🔰تفسير سوره ممحتنه-۴ 🔹در مرزبندی با دشمنان باید به حضرت ابراهیم علیه السلام اقتدا کرد که در برابر مشرکین با صراحت و آشکارا اعلام برائت کرد. 🔻 [کسانی که دم از صلح کل می زنند فریبکارند. آمریکا رسما ملت ما را ترور و تحریم می کند و ما باید از این جنایات دولت آمریکا اعلام برائت کنیم و همین اعلام برائت است.] 🔹روشنفکری در ایران آمیخته با دینی متولد شد و با شروع مبارزات انقلابی گرایش نخبگان و جوانان به دین بیشتر و قوی تر شد و بین حوزه و دانشگاه یک رابطه و رفت و آمدی بوجود آمد. 🔹در این بین، جریان التقاط ایجاد شد که مراعات این اصل الهی را نکرد و مرزبندی بین خود با دشمنان را فراموش کرد و نتیجه این شد التقاطیون در جانب آمریکا قرار گرفتند و با ملت جنگیدند و ترور کردند! 🔹امکان ندارد انسان بخواهد در راه یک اندیشه و مکتبی مبارزه کند و دشمنان آن مکتب را دوستان خود بشمارد. اگر بخواهیم از مکتبمان دفاع کنیم اما با دشمنان این مکتب مقابله و صف بندی نداشته باشیم این دفاع به شوخی نزدیکتر است! 🔹این آیه نمی گوید با هر غیر مسلمانی دشمنی کنید. نه، ای بسا غیر مسلمانهایی که انسان باید به آنها محبت کند. با کسانی که مکتب را قبول ندارند ولی خصومتی هم نمی کنند و ضربه ای هم نمی زنند ما می توانیم راحت محبت کنیم. ٧آبان١٣۶١ صفحات ٢۵ تا ٣١ ۱۴۰۰
🔰کارگزاران از روحانی جدا نیستند! 🔸حسین مرعشی در اتاق کلاب هاوس با مدیریت فرید مدرسی درباره برنامه ها و نظرات خود در انتخابات 1400 به سوالات مخاطبان خود پاسخ داد. 🔹او در بخشی از سخنان خود درباره دولت روحانی و حوادث آبان 98 سخن گفت و سعی می کرد با حرفهای اتوکشیده و شعارهای زیبا خود را از دولت روحانی منفک جلوه دهد. 🔸نحوه مدیریت اتاق به گونه ای بود که عملا نوبت به پرسشگران منتقد و سوالات چالشی داده نمی شد. اما اینک شایسته است جناب مرعشی از پشت آن قیافه ملوسی که به خود گرفته بود بیرون بیاید و پاسخ دهد، مگر دولت روحانی، چیزی متفاوت از دولت هاشمی و خاتمی است؟ 🔹مگر آن زمان که شما به لطف شوهر خواهرتان استاندار و معاون و.... بودید در مشهد و خواف و خلخال و... مردم معترض را گلوله نبستید؟ شما نبودید که هیچگاه هم هیچ گزارشی از کشته ها و زخمی ها منتشر نکردید؟ 🔸مگر دو سوم دولت روحانی همان افراد دولت هاشمی و خاتمی نیستند؟ چرا به دروغ و فریبکاری قصد دارید خودتان را متفاوت از روحانی نشان دهید؟ 🔹حزب کارگزاران سازندگی، به لطف رانت نفت و دانشگاه آزاد و حمایت‌های دولتی سالها در بدنه حاکمیت بوده و جز هشت سال 84 تا 92 در 24 سال اخیر تفکراتش در سیاست و اقتصاد حکمفرما بوده که در همه این سالها، تورم، ذلت در سیاست خارجی، مقابله با مردم و کشتن معترضان، اشرافیت و حقوق نجومی، اهانت به ارزش‌ها پای ثابت مدیریت شان بوده است!