🔰رهبری حکیمانه در مقیاس تمدن سازی
📝سجاد انتظار
◀️ بدون تردید اگر بخواهیم روایتی حداکثری از رهبری حکیمانه امام شهید (دریغا که زین پس باید از او چنین یاد کنیم) داشته باشیم باید از زاویه دید تمدنی به عملکرد پر افتخار او بنگریم.
🔹 هر تمدنی بر پایه مولفه هایی اصیل شکل می گیرد که در راس این مولفه ها عنصر «علم» قرار دارد و اگر بُعد دینی به تمدن ببخشیم باید عنصر «معنویت» را نیز در عداد آن قرار دهیم.
🔆 رهبر شهید ما در طول رهبری الهی خود، خطی را پیگیری می کرد که به گفته خود ایشان در برخی سخنرانی ها عبارت است از «استحکام ساخت درون»؛ این استحکام ساخت درونی، در بیانات و نیز تصمیمات گوناگون ایشان تبلورهای بسیاری پیدا می کرد که در این جا نمونههایی از این مساله را در ارتباط با عنصر «علم» مرور می کنیم.
♻️ هر چند که مرور این مساله تنها با تکیه بر بیانات عمومی ایشان انجام می گیرد و بدون تردید استحصاء اسناد حاکمیتی در این رابطه می تواند فهرست بلند بالایی را از اقدامات ایشان به وجود آورد.
👌🏼 نکته مهم آن است که این خط تبیینی و عملی ایشان تنها محدود به دوران رهبری ایشان نبوده و پیش از آن در دوران ریاست جمهوری و حتی دوران مبارزات انقلابی، قابل رهگیری است. بیتردید، آنچه ضامن امتداد راه ایشان است التزام به همین خط عملی و تبیینی است.
💠اکنون مروری بر برخی از این موارد:
1️⃣باور به جایگاه و قدرت علم: رهبر شهید ما برخلاف نگرش متحجرانه که علم مدرن را نفی می کند و یا آن را زاییده کفر می داند، نگاهی روشن به علم داشت و در آخرین سخن خود در بیانیه گام دوم انقلاب، قدرت تمدن غرب مدرن را در عقبه علمی آنان می داند و در بیانات متعدد خود، همسویی علم و معنویت را شاخصه اصلی تمدن اسلامی و رقیب جدی تمدن غرب معرفی می کند.
2️⃣تاسیس جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح: حیطه کاری نیروهای مسلح و تجهیزات و امکانات نظامی را می توان یکی از صنایع پیشران جهان دانست که وابستگی کامل به علم و فناوری دارد. از جمله تیزبینی ها و اقدامات زودهنگام ایشان، ایجاد جنبش خودکفایی در نیروهای مسلح بود که دانشمندان صنایع دفاعی ما را از مرز صفر این حوزه به لبه های دانشی و فناوری روز دنیا رساند.
3️⃣ایجاد جنبش نرم افزاری و تولید علم: یکی از اقدامات بنیادین ایشان، تاسیس گفتمان جنبش نرم افزاری و تولید علم در دهه هفتاد و هشتاد شمسی است که دانشگاه های ایران اسلامی را از جهت نرخ سرعت رشد علمی به صدر دانشگاه های جهان رساند و همواره بر حفظ این نرخ رشد تاکید داشتند. هر چند که در اثر کم لطفی های مدیریتی در دهه نود اندکی از سرعت رشد کاسته شد و گلایه های ایشان را در پی داشت.
4️⃣بومی سازی علوم انسانی: یکی دیگر از اقدامات اساسی ایشان ایجاد گفتمان بومی سازی علوم انسانی است که با ادبیات های مختلف از قبیل اسلامی سازی علوم انسانی، تولید علم دینی و... در طول سالیان طولانی به عنوان یک کلان پروژه و در سطح ملی پیگیری می کرد.
👇🏼👇🏼بخش دوم👇🏼👇🏼
👆🏼👆🏼بخش اول👆🏼👆🏼
5️⃣جهت دهی حرکت علمی کشور به سمت «حل مساله» یکی دیگر از هدایت های آن رهبر شهید بود. ایشان با آسیب شناسی دقیق نسبت به افزایش کمی مقالات علمی، کیفیت بخشی به رشد علمی کشور را در گرو نتیجه بخشی عملی و حل مسائل میدانی کشور دانسته و ملاک جدیدی را برای عیارسنجی رشد علمی ارائه کرد
6️⃣ترویج صنایع دانش بنیان: تبلور جدّی اهمیت به علم در سیاست های ابلاغی ایشان به خصوص در عرصه های اقتصادی، توجه روزافزون به صنایع و شرکت های دانش بنیان است. کاستن از ایفای نقش مستقیم دولت ها و میدان دادن به شرکت های عمدتا جوان دانش بنیان از جمله خطوط ثابت دو دهه اخیر ایشان است
7️⃣مرکزیت بخشی به حوزه علمیه قم در دانش فلسفه: علوم پایه نظر به تاثیرات کمتر محسوس آن ها در سایر علوم، مورد غفلت بسیاری قرار می گیرد. ایشان این ساحت از اندیشه را از نظر دور نداشته و توجه ایشان به مرکزیت حوزه علمیه قم در زمینه فلسفه را یکی از مصادیق این رویکرد می توان دانست
8️⃣اصلاح متون درسی حوزه عملیه: کارآمد سازی و به روزرسانی علوم حوزوی در مقایسه با حرکت رو به جلو جامعه اسلامی، از جمله دغدغه های قدیمی ایشان بود که در موارد مکرری اظهار می کردند. هر چند که بی مهری های بسیاری در مورد انجام گرفته است
9️⃣نقد جریان روشنفکری: توجه به تولد بیمارگونه روشنفکری در ایران و تبدیل آن به عامل پسرفت از نقاط کانونی فکر ایشان است که نتایج عملی و نظری بسیاری در پی دارد
🔟توجه ویژه به استعدادهای برتر و مدال آوران المپیادهای علمی کشوری و جهانی یکی دیگر از رویکردهای ایشان بود که در نقطه مقابل سیاست بیگانه و تحمیلی تشویق نخبگان به مهاجرت قرار دارد.
✅ این لیست قابل تکمیل به ده ها مورد دیگر است هم چنانکه همین رویکردهای اساسی نسبت به عنصر معنویت نیز قابل ذکر است که در نوشتار دیگر به آن می پردازیم.
#امامین_انقلاب
═✧❁🌿🌺🌿❁✧═
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
اهمیت خانواده و تربیت خانوادگی در تربیت کارگزاران با نگاهی به سیره تربیتی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله)
✍حمیدرضا محمدی نجف آبادی
✍مسئول اندیشکده تربیت کارگزار پژوهشکده شهید صدر
بخش اول:
گرچه صرف پیوند خونی نباید معیاری برای انتخاب کارگزاران قرار گیرد، لکن نباید از اهمیت تربیت خانوادگی در این رابطه غفلت نمود. محیط خانواده اولین بستر تربیت و خانواده از مهمترین و اثر گذارترین عاملان آن است و تربیت کارگزاران نیز از این قاعده مستثنی نیست. از منظر جامعه شناسان خانواده سازه بنیادین جامعه پذیری در دوران کودکی است و اولین نهادی است که اجتماعی شدن را به شخص آموزش داده، در چهارچوب خانواده شخصیت او شکل میگیرد.1
در سیره پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز خانواده یکی از عاملان پایهای تربیت کارگزاران بهشمار میآید و نقش آن در شکلدهی شخصیت اولیه و جهتگیری فرد قابل چشمپوشی نیست. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) به تاثیر محیط خانوادگی در تثبیت ارزشها و عادتهای پایدار توجه دارد و تربیت را از نقطهای آغاز میکند که فرد نخستین تجربههای زیستی و اخلاقی خود را در آن میآموزد؛ از این رو به امیرالمؤمنین (علیهالسلام) توصیه می کند که کارگزاران خود را از خاندانهای شایسته و بیوت صالحه برگزیند.2
سیره پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در بر عهده گرفتن سرپرستی امیرالمومنین (علیهالسلام) به عنوان مهمترین کارکزار و وصی و جانشین حکومت اسلامی نشاندهنده جایگاه مهم و ویژه خانواده در فرایند تربیت است. از این رو شخصا تربیت جانشین و وصی خود را در شش سالگی بر عهده میگیرد3 و در همراهی و معیت با خود او را در حدود 13 سالگی آماده پذیرش وصایت و جانشینی خود در یوم الانذار مینماید.4
پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بیش از هر کسی خانواده امیرالمومنین (علیهالسلام) بود. حضرت چشمانش را با نظر به صورت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) باز کرد، چنانکه گفتهاند تا سه روز چشم باز نکرد و وقتی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) بالای سرش آمد با نگاه به صورت ایشان چشمانش را گشود.5 نام علی را پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) بر او نهاد.6 پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) میفرمود که گهواره علی (علیه السلام) را نزدیکش قرار دهند و در هنگام شستشو او را تطهیر می کرد، گهواره اش را تکان می داد، به او شیر می نوشانید و او را به سینه خود می چسبانید. در بیداری با او ملاطفت میکرد و میگفت:
«این [علی]، برادرم و ولیّ من و یاورم و برگزیدهام و ذخیرۀ من و پناهگاه من و پشتیبان من و وصیّ من و همسر دختر من و امین بر وصیّت من و خلیفه من است.»
او را همیشه حمل میکرد، و با او به گرد کوههای مکه و درهها و وادیهایش طواف مینمود.7
این روایت نشان میدهد پیامبر (صلی الله علیه و آله) با عنایت خاص به جایگاه تربیت خانواده، نه صرفا از بابت پذیرش کفالت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و وظیفه پدرانه و یا علاقه شخصی، بلکه با اهدافی بالاتر یعنی تربیت جانشین و وصی خود، تربیت و سرپرستی امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را بر عهده گرفته است.
پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) امام (علیه السلام) را در خانه خود تربیت کرد و بسیار به او محبت میکرد و علاقه بسیاری به او داشت به حدی که علاقه خاص پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به حضرت علی (علیهالسلام) و اطاعت خاص امام (علیهالسلام) از رسول الله (صلیاللهعلیهوآله) به چشم دیگران میآمد و در مورد آن سخن میگفتند.8 در همین رابطه حضرت علی (علیه السلام) در مورد صمیمیت و تزدیکی خود به پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید که در این جهان مونسی جز پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) نداشتم.9
از دیگر برنامه های تربیتی ایشان سخن گفتن و گفتگوی روزانه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) آن هم در زمان و برنامه ای مشخص بوده است؛ چنانکه حضرت علی (علیه السلام) می فرماید که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) هر روز نشانه جدیدی از اخلاق برایم آشکار میکرد.10 سخنان و وصایای پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به امام (علیهالسلام) نیز مملو از آموزش ها، معارف و نکات تربیتی اخلاقی و مدیریتی است که احتمالا تنها بخشی از آن به دست ما رسیده است.11
امیرالمؤمنین (علیه السلام) در غار حرا و عبادتهای پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) در کنار ایشان و تابع ایشان بود، تا جایی که هنگام نزول وحی صدای ناله شیطان را شنید و پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) به او فرمود: «تو آنچه من میشنوم را میشنوی و آنچه من میبینم را میبینی».12
بخش دوم👇
بخش دوم:
این همراهی و معیت امام با رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) زمینه الگو گرفتن ازایشان در موضوعات مختلف را فراهم می ساخت و از این رو دیگران را نیز به الگو گرفتن از سیره پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) دعوت کرده و می فرمود:
«پس به پيامبر پاكيزه و پاكت اقتدا كن، كه راه و رسم او الگويى است براى الگو طلبان، و مايه فخر و بزرگى است براى کسی كه خواهان بزرگوارى باشد ... [او] چندان نخورد که دهان را پر کند، و به دنيا با گوشه چشم نگريست، دو پهلويش از تمام مردم فرو رفتهتر، و شکمش از همه خالیتر بود، دنيا را به او نشان دادند اما نپذيرفت، و چون دانست خدا چيزی را دشمن میدارد آن را دشمن داشت.»13
همراهی مستمر و خانواده محور امیرالمؤمنین (علیه السلام) با پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) سبب شد که ایشان اشبهالناس به پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) در سبک زندگی فردی و اجتماعی باشد تا نظام اسلامی قابلیت استمرار در مسیری که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) برای جامعه اسلامی طراحی نموده بود را داشته باشد.
✏️منابع:
1. دسترنج، منصوره (1392). «بررسی رابطه ویژگیهای خانواده با جامعه پذیری فرزندان». مجله زن و مطالعات خانواده، شماره 22: 80.
2. ابن حیون، نعمان بن محمد (۱۳۸۳ق). دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام عن أهل بیت رسول الله علیه و علیهم افضل السلام. تصحیح آصف فیضی، قاهره: دار المعارفک 361.
3. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على (1431ق) مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، قم: المکتبه الحیدریه: 83.
4. طبری، محمد بن جریر (بیتا). تاریخ الامم و الملوک. بیروت: بی نا: 320.
5. ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على (1431ق) مناقب آل أبي طالب عليهم السلام: 82.
6. حلبی، علی بن ابراهیم (1427ق). السیره الحلبیه. بیروت: دارالکتب العلمیه: 382.
7. مجلسی، محمدباقر (1403ق). بحارالانوار. بیروت: دار احیاء التراث العربی: 9-10.
8. عاملی، جعفر مرتضی (1430ق)، الصحیح من سیره الإمام علی علیه السلام، بیروت: المرکز الاسلامی للدراسات: 115.
9. ابن بابویه، محمد بن علی (1416ق). الخصال. قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 370.
10. شریف الرضی، محمد بن حسین (1379). نهج البلاغه. ترجمه محمد دشتی، ایران: مشهور: 399.
11. ر.ک: ابن بابویه، الخصال،1416، ج1:125 و طبرسی، مکارم الاخلاق،1370: 433 و ابن حیون، دعائم الاسلام، 1383ق، ج1: 350.
12. شریف الرضی، محمد بن حسین (1379). نهج البلاغه: 399.
13. شریف الرضی، محمد بن حسین (1379). نهج البلاغه: 301.
#تربیت_کارگزار
#امامین_انقلاب
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
⭕️چگونه یک وطن فروش بسازیم؟
🖌محمد حسین شاه آبادی
🟥لازم است گاهی شبکههایی مثل ایراناینترنشنال را ببینیم و حرفهای برخی تحلیلگران و گزارشهای به ظاهر مردمی برخی افراد را بشنویم. مثلا خوب است ببینیم که یک نفر در خیابان دارد راه میرود و از خرابیهای موشکها در تهران فیلم میگیرد و از رژیم صهیونیستی تشکر میکند که خوب شد زدی!
خب این اتفاق سادهای نیست، چه طور چنین فردی به وجود میآید؟ این دیگر انحراف نیست. حتی فضا هم فضای شبهه و ابهام نیست. حداقلهای انسانیت در او مرده است. شاید در یک کلام بگوید «فدای کشتههایی که دادیم» ولی خودش هم میداند و دارد میبیند که جز توجیه حرف دیگری نزده است. او برای فوت مبهم یک دختر جوان مملکت را به آشوب کشید ولی برای شهادت 165 دختر بچه بیگناه شادی کرد. شبهه و ابهام کجا بود؟
اگر بگویید او مقهور جنگ شناختی شده است هم پذیرفته نیست. رسانهها هر چقدر هم که قدرتمند باشند، نمیتوانند حداقلهای انسانی را بگیرند مگر این که خود فرد مقدماتش را فراهم کرده باشد. پس قبل از همه چیز خودش و خانوادهاش را بررسی کنید تا ببینید چطور یک وطن فروشِ بیِغیرت به وجود میآید.
در واقع بنیان همه چیز را در پدر و مادر و محیطی که میسازند باید دید. بعد از حرامزادگی که خود اساس خیلی از بدبختیهاست، خوردن مشروبات الکلی و گوشت خوک اثر عجیبی در بیغیرتی دارند. بعد از آن میتوان به موسیقی و رقص و مصرف رسانهها پرداخت. اما اگر روند را بر عکس کنیم، اولویتها به هم میریزد. نطفه و غذای پاک، مقدم است بر غذای روح. این همان چیزی است که قدیمیها با نطفه پاک و نان حلال از آن یاد میکردند. جنگ شناختی روی این سوار میشود.
📋اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🚦 إنا عَلَی العَهد
✍ محمدصادق تقی زاده طبری
♦️ امام شهیدم
رفتی… آرام و مطمئن؛ و آیه «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَى رَبِّكِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» در گوش تاریخ طنین افکند.ما ماندیم، در میانِ اشک و سکوت، حیران واژگان و سنگینِ داغ غربت. آسمان ، در فراق تو، به گریه نشست و زمین، بیتو، وسعت اندوه شد. ای که با لبخندت، قلوب خسته و مضطرب را آرام میکردی؛ رفتی و بغضی هزار باره در دلهایمان شکفت.
♦️آقاجانم
پلکهای شیفتگانت از اشک سنگین است. در نبودنت، نور کم نمیشود، که خونت، چراغیست ازلی. تو آن اطمینانِ جاری در اضطراب روزگار و مصداق «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ» بودی. اکنون که به وعده رب ملحق شدی، ما ماندهایم در امتحان وفا؛ و عهد خود را بر سینه نگاه داشتهایم: إنا علی العهد.
♦️رهبر شهیدم
ما بر همان عهدیم ،بر همان پیمان مؤمنان صادق: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ». در کورهی امتحان زمان، سوگند خوردهایم که عقب ننشینیم. صدای «إنا علی العهد» از هر کوی بلند است، و نسلِ ولایت، عقب نخواهد نشست. با هر قطره اشک از داغ تو، نهالی از ایمان میروید.
♦️امام مهربانم
وقتی گلولهها، لبخندت را نشانه رفتند، جهان فهمید که ایمان، تن نمیپوساند؛ او جاودانه میشود. تو رفتی و خونت، «سِراجاً مُنِیراً» شد برای ادامه راه. در هر مسجد، در هر کوچه و خیابان، در هر فریاد یا علی، یا حیدر و یا حسین، عطر نامت میپیچد. این خاک، دیگر وطن خون توست.
♦️مولای شهیدم
نامت در سنگرها تکرار میشود، در اشک مادران شهید، در بغض رزمندگان، در نگاه کودکانی که با نام ولایت بزرگ میشوند.ما خود را سپر میکنیم برای هر ادامه تو. دنیا بداند که این خون،ابتدای قیام است.به خدا سوگند که خونت خاموش نخواهد شد؛ که در رگهای این ملت، ایمان تو جاریست. ما از نور تفکر تو، از عمق نگاهت به جهان، از آن حلم بلندت در برابر طوفانها، خورشید ولایت را در جانمان کاشتهایم. اکنون، در نبودت، حضور اندیشهات گستردهتر از همیشه نفس میکشد.
♦️پدر دلسوز امت
بشنو این زمزمه امت را که میگوید:ما نرفتهایم از مسیرت، ما زندهایم به یاد تو، ما وفاداریم تا سپیده قیامت،ما میمانیم، چون عهد بستهایم؛ما میمانیم، چون عشق تو در ما ریشه کرده است؛و هر صبح، با مؤذن دل میگوییم:«السلام علیکَ یا سیدَنا الشهید»و با دلهایی در تداوم اشک و عزم، در آستان عهد نو، نجوا میکنیم:
إنا علی العهد،
إنا علی الوفاء،
إنا علی الجهاد،
و أنتَ یا إمامنا، شاهدٌ علینا.
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔶جای خالی وزارت خانواده در جنگ
🖌محمد حسین شاه آبادی
🟥 درست است که جنگ در ستاد کل نیروهای مسلح و در تکتک نهادهای نظام مثل سپاه و ارتش مدیریت میشود، اما به هر حال یک وزارت خانه مهم به نام وزارت دفاع در دولت متصدی مسائل نظامی است.
این اتفاق در حوزه فرهنگ هم افتاده و نهادهایی مثل صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی در حال فعالیت هستند ولی وزارتخانهای با نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نقش تصدیگری در دولت را به عهده دارد. بهداشت و درمان هم به طور متمرکز در دولت وزارتخانهای با همین نام دارد و این طوری صاحب هر کاری معلوم میشود.
اما خانواده چه؟ برای خانواده چه نهادی تصدیگری میکند؟ بخشی از کارها به عهده معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است و برخی دیگر به عهده وزارت ورزش و جوانان. موضوع جمعیت هم که به طور مستقل در دبیرخانه ستاد ملی جمعیت پیگیری میشود. اما هیچ نهادی مسئولیت اصلی را به عهده ندارد و همین باعث میشود که نوعی «پاسکاری» در ماموریتها اتفاق بیفتد.
حالا خانواده به عنوان مرکز ثقل تمدن ایرانی اسلامی در جنگ رمضان، پشت میدان را با قوت گرفته و دنیا را انگشت به دهان گذاشته است. تجربهای که سالها در یمن دیده میشد ولی کسی فکرش را نمیکرد ایران اسلامی نیز به همان استواری و مقاومت باشد. این خانواده با همه مسائلش خم به ابرو نیاورده و هر شب وفاداری و حمایتش را به جنگ و قوای نظامی نشان میدهد.
اما چه کسی از این خانواده حمایت میکند و در حقش پدری میکند؟ بیشک ما نیازمند نهاد بالاسری و قدرتمندی مثل «وزارت خانواده» هستیم و بهانههایی مثل کوچک کردن دولت دلیل بر طفره رفتن از آن نمیشود. اگر دولت میخواهد کوچک شود، در جای دیگر کوچک شود ولی باید خانواده را محور قرار دهد و مسائلش را تک به تک حل کند. تقلیل دادن خانواده به مسائل زنان هم جفای دیگری است که در جای خودش بحث خواهد شد.
📋 اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
اخراج آمریکا از منطقه، تنها راهبرد نجات ایران
🔶راهبرد ادامه جنگ تا اخراج آمریکا از منطقه، راهبرد ابلاغی امام شهید بوده که ابلاغ و تدابیرش اندیشیده و سناریوهای مختلف آن بررسی شده است.
🔸این راهبرد قطعی، ضروری و فوری است. هیچ راه دیگری برای تضمین ثبات امنیت ایران در آینده حتی کوتاه به جز این نیست. هیچ تضمین امنیتی و حقوقی برای ادامه نظام سیاسی ایران و یکپارچگی ملی، به جز تغییر این معادله امنیتی، وجود ندارد. انصراف از این راهبرد یعنی شکست قطعی حاکمیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران.
🔸امروزه برخی عناصر در طیفهای محتلف سیاسی- امنیتی صورتبندی پایان جنگ و یا آتش بس و.. را زمزمه میکنند و با ترسیم برخی ناتوانیها و یا امکانهای موجود و ابهام و اغتشاش در تصویر واقعی میدان نبرد، دستگاه محاسباتی حاکمیت و بدنه مردم را دچار اختلال میکنند.
🔸پیوستهای ملی، منطقهای و بینالمللی این اقدام برای نجات دشمن از مخمصه در حال شکلگیری است. صدا و بسامد اخبار شکلگیری ائتلافهای منطقهای و بینالمللی و تهدیدات حملات نامتعارف با اهداف غیرنظامی و زیرساختی از یک سو و توصیههای دیپلماتیک و میانجیگرایانه از سوی دیگر برای امکانهای مصالحه و حل واهی مسائل در فرایند دیپلماتیک امتداد همان سیاست چماق و هویج است.
🔸وجود روایت معتبر و اقناعی از امکانها و دستاوردها و آگاهی از پیامدهای بسیار شوم و خطرناک پایان جنگ در این وضعیت وجوبی دو چندان دارد.
🔸روایتی که نتیجهاش حمایت قاطع مردمی از نیروهای مسلح در ادامه پیکار و شکلگیری خطوط قرمز محکم سیاسی و سیاستی تا حصول نتایج تعیین شده باشد.
🇮🇷 اندیشکده مطالعات ایران
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔸 نسبت میدان جنگ و میدانهای اجتماعی و قیام خیابان
✍ محمود ذکاوت
حمید دهقانیان
🔹جنگها در رقم خوردن تاریخ ملتها همواره نقش تعیینکنندهای داشتنهاند. تغییرات اجتماعی که در حین جنگها در جامعه اتفاق میافتتد، مرزهای ساختارهای اجتماعی را جابهجا و قواعد جدیدی در میدانهای کنش اجتماعی ایجاد و تثبیت میکنند که تا سالها جهت کنشها را در این میدانها تحت تاثیر قرار میدهد. این تعامل دوسویه میدان جنگ و میدان اجتماعی، تعیین کننده وضعیت آینده جامعه است. آیندهای که نشانهگان آن از روایت حال آن پدیدار میگردد.
🔹 در این جنگ اما عرصه نبرد بسیار وسیع ، متعدد و متکثر است. از تلآویو تا تهران، از دریای عمان تا خلیج فارس، از لبنان تا عراق همه درگیر نبرد شده اند. اما خطوط نبرد منحصر به جغرافیا و زمین و آسمان نبوده و دشمن نبردی سهمگین و موثر در فضای رسانهای و به تبع آن شناختی - روانی جامعه شروع کرده است. نبردی که نتایج آن کمتر از موشک و بمب و ... در تعیین معادلات امنیتی- ژئوپلیتیکی آینده نیست.
🔹جنگ در رسانه و خیابان و تصاحب آن برای دشمن مقدمه لازم و ضروری برای نتایج موثر در پیروزی است.
اینک میدانی جدید به مرزها و خطوط نبرد سخت اضافه شده است: خیابانهای ایران. درست متناسب با هندسه جنگ ترکیبی دشمن، ما شاهد آرایش جنگی هوشمندانه از سوی ملت ایران در خیابان هستیم. آرایشی توأم با شعر و شعور و البته استقامت و ایمان راسخ.
🔹ملت ایران، مرد و زن، پیر و جوان و نوجوان، هم رهبر و هم پیرو یک قیام خیابانی شدهاند. هر چقدر دشمن غدرتر و خشنتر. ارادهها برای مقابله و جهاد محکمتر.
🔹چه نیک گفت آن پیر فرزانه شهید، بعثت مردم. بعثت عمدتا متوجه قیام انبیاء بوده برای امتها، اما گویی اینبار یک بعثت در فراخنای تاریخ در مقیاس یک امت هستیم.
🔹 بعد از افطار، گروه گروه، دسته دسته، مثنی و فرادی ملت راهی خیابانها میشوند. بعد از نطقی کوتاه، نوحه و سوگواری و شعرخوانی حماسی، راهپیمایی شروع میشود.
قیامهای شبانهٔ ملت را نمیتوان صرفاً برای مقابله با نیروهای وطنی خصم معنا کرد. مردم فریاد انتقام سر میدهند. خروش و حضور آنها فقط پیوست میدان نبرد نیست. عین همراهی نیروهای دریایی و هوافضای ایران است. موتور محرکهٔ ارتش و سپاه ایران در برابر خصم است.
🔹 درست در لحظهای که دشمن فکر میکرد، ایران شکسته شده، خیابانهای ایران، جهان متجاوزین را به آتش کشید. ایران هیچگاه چنین جنگی را تجربه نکرده اما عجیب آن است که مردم طوری عمل میکنند انگار سالهای سال است که در این نبرد حضور دارند. تاریخ چند هزار سالهٔ ما در خیابانهای ایران و میدانهای نبرد دوباره نمایان شد. تاریخ شکوه، مقاومت و پایداری. نیروی محرکهٔ این نبرد سلاح نیست، بلکه ایمانی است که از خیابان به میدان کشیده شده است. آری مردم مبعوث شده، در حال خلق میدانی در جامعه هستند که منابع، قواعد و نیروهای اجتماعی در آن تجلی شکوه و عظمت تمدنی دین و دولت است. میدانی که نوید دهنده صبحی روشن است.
🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔴 ما «وزارت خانواده» میخواهیم نه «وزارت زنان و خانواده»
🖌محمد حسین شاه آبادی
🔶ما همیشه به وزارت خانواده احتیاج داشتهایم و در دوران جنگ بیشتر. البته وزارت خانواده بدون پیشوند و پسوند! ظاهرش این است که «زنان و خانواده» شمول بیشتری دارد و توجه ویژهای به زنان خواهد داشت؛ برای همین هم اسم معاونت ریاست جمهوری را «زنان و خانواده» گذاشتهاند و انواع و اقسام اندیشکدهها را به این اسم نامگذاری کردهاند. اما تجربه نشان داده که این یک فریب است.
رهبر شهید انقلاب جمله مهمی دارند: «غرب رندانه از زیر بار طرح مسئله خانواده در میرود. توی همه بحثهایی که اینها میکنند، بحث زن هست، اما اصلاً بحث خانواده نیست. خانواده، نقطه ضعف غرب است. مسئله زن را مطرح میکنند، اما اصلاً اسم خانواده را نمیآورند؛ با اینکه زن از خانواده جدا نیست.» 14 دی ۱۳۹۰
شاید بگویید مساله سر این است که زن را جایگزین خانواده کردهاند، ولی ما در کنار خانواده قرار میدهیم و این گونه به هر دو تاکید میکنیم. میپرسم چه دلیلی دارد؟ مگر ما تهمتهای غرب را پذیرفتهایم که میگوید اسلام به زن ظلم میکند و حالا میخواهیم از خودمان دفاع کنیم؟ زن هم مثل مرد و مثل کودک و نوجوان انسان ارزشمندی است که در خانواده نقشآفرینی میکند. چرا باید او را جدا کنیم؟
اینجا یک چیز میماند و آن نقش بیبدیل زن در تشکیل و حفظ خانواده است. چنانچه امام شهید فرمود: «خانواه را زن حفظ میکند.» این جمله ارزش آن را دارد که یک وزارتخانه مستقل برای زنی که خانواده را تشکیل میدهد و حفظ میکند تاسیس شود ولی چه کنیم که تا چنین شود، باز هم زن را منهای خانواده تفسیر میکنند. برای همین باز هم تاکید میکنیم که ما «وزارت خانواده» میخواهیم نه «وزارت زنان و خانواده»!
📋اندیشکده خانواده پژوهشکده شهید صدر
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🛑 تداوم خط حاکمیت ملی و استقلال خواهی ایرانیان
(تحلیل اولین پیام رهبر جوان انقلاب)
🖊 دکتر محسن جبارنژاد
پژوهشگر ارشد اندیشکده مطالعات ایران
تحلیل پیام رهبر جدید انقلاب نشان میدهد که ایشان نیز همچون امام خمینی و پدر شهیدشان، مصمم به ادامه مسیر استقلال ملی و تثبیت حاکمیت ملی ایران هستند. نوع مواجهه ایشان با جبهه متجاوز آمریکایی- صهیونی و نیز تاکید بر تنبیه متجاوز و اخذ غرامت و نیز پیش بینی و تمهید گشودن جبهه های جدید در صورت طولانی شدن جنگ و شیطنت دشمن، همه و همه را باید در طرح بلندِ ضد استعماری، استقلال خواهی و حمایت از حق ملیِ تعیین سرنوشت دانست. امام خمینی در ابتدای نهضت در سال ۴۲ نیز، با احتراز از مسائل فرعی، مساله اصلی و بلای عمده جامعه ایرانی را مساله استعمار و نفوذ بیگانه دانستند و خط مبارزه با استعمار را تا آخر عمر خویش ادامه دادند. رهبر شهید انقلاب نیز این خط تاریخی را از سال ۶۸ تا لحظه شهادت، مصرانه پیگیری نمودند و ذره ای از آن کوتاه نیامدند و حتی جان شریف خود را در راه عزت ملی و استقلال و شرافت ایران و مردمانش فدا کردند. این مساله از این حیث اهمیت دارد که در تاریخ صد و اندی ساله اخیر تا قبل از انقلاب اسلامی، مساله استقلال کشور، یک آرزوی ملی برآورده نشده برای ما ایرانیان بوده است. رهبر جوان انقلاب، امروز به درستی بر این خط اصیل و تاریخی ای تاکید کردند که از ابتدای انقلاب اسلامی ۵۷، بی مسامحه، پیگیری و تعقیب شد و از قضا، خواست توده های میلیونی ای است که این شب ها در کف خیابان حضور دارند. نیز خواست میلیون ها ایرانی آزاده و میهن دوست در داخل و خارج از ایران است. این خواست و این خط تاریخی، امروز توسط رهبر جوان ، با اقتدار و افتخار رسما اعلام شد و نشان داد که جمهوری اسلامی، همچنان بر آرمان استقلال ملی پای میفشارد و تحت هیچ شرایطی حاضر به عقب نشینی از آن نخواهد بود.
🇮🇷اندیشکده مطالعات ایران
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔰این باور از کجا آمده است....
📝حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
💠 کارگروه جنگ در اندیشه امامین انقلاب
▫️پیام رهبر سوم انقلاب اسلامی آیت الله سید مجتبی خامنه ای را از زوایای مختلف می توان بررسی کرده و آثار آن را برشمرد. دراین نوشتار بصورت مختصر تنها از منظر «نقش مردم در حرکت انقلاب اسلامی» به آن می پردازیم.
▫️فرامتنِ این پیام برای مردم بسیار آشنا و مأنوس بود. ایشان تصریح می کنند که مسیر امامین انقلاب، فعلیت بخشیدن به جمهوریت در نظام اسلامی است. جمهوریت به معنای افلاطونی یا مدرن آن نیست. جمهوریت در اندیشه امامین انقلاب در امتداد نظریه امامت صورتبندی می شود. جمهوریت یک واقعیت متعین از حضور انسان ایرانی در هستی است که فراتر از ساختارهای مرسوم حکمرانی نقش آفرینی می کند.
▫️به این عبارت دقت کنید: «اثر واضح این مطلب در این چند روزی که کشور بدون رهبر و بدون فرمانده کل قوا بود دیده شد. بصیرت و هوشمندی ملت بزرگ ایران در واقعه اخیر و پایمردی و شجاعت و حضورش دوست را به تحسین و دشمن را به حیرت وا داشت. این شما مردم بودید که کشور را رهبری و اقتدار آن را ضمانت کردید.»
▫️در ابتدای این پیام رهبر انقلاب به آیه 106 سوره بقره اشاره کرده و در ادامه آن را تفسیر می کنند: «مَا نَنسَخْ مِنْ ءَآیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأتِ بِخَیْرٍ مِّنْهَآ اَوْ مِثْلِها.» ایشان توضیح می دهند که؛ تجلی عمارگونه توده مردم در میدان، آیه ای است که جایگزین آیه دیگری گردیده. دقت کنید. امت با پیوند عمیقی که با امامِ خود داشت در میدان حاضر شد و نقش رهبری را ایفا کرد و همین امر ایشان را مستحق امتداد امامت گردانید. اگر حضور مردم در میدان نبود، چه بسا از نعمتِ رهبریِ سوم محروم می شدند. این ملتِ عزیز ایران بودند که با خدای خود تجدید عهد کردند و مستحق امتداد این مسیر نورانی شدند.
▫️رهبر شهید ما در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در سال 92 می فرمایند:
«مردم ایران روحیات خودشان را تغییر دادند، خدای متعال هم وضع آنها را تغییر داد: «انّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم»؛ملت ایران راه خود را، حركت خود را، انگیزههای خود را اصلاح كردند، خدای متعال هم به آنها كمك كرد، به آنها نصرت داد و پشتیبانی كرد.»
باور به مردم از جمله رئوس اندیشه امامین انقلاب بود که ملت را احیا کرد در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی نشانه ای از آن نمی بینیم. ساختارهای سیاسی و اقتصادی هرچند توسعه محور طراحی گردد تا زمانی که ظرفیت تعینِ واقعیِ جمهوریت به معنای دقیق کلمه را نداشته باشند، ناتوان از ادامه حیات و نقش آفرینی در جهان خواهند بود. نظریه امامت در تشیع بنیان عمیقی برای ملت سازی در ایران امروز است. امامت از سویی بصورت مستقیم جعلِ الهی است تا جایی که در قرآن به خداوند منتسب می گردد: «إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» و از سوی دیگر تا ظرفیتی در ملت به فعلیت نرسد، از این نعمت بی بهره خواهند بود.
▫️به عبارت دیگر می توان گفت؛ این نعمت بر دو رکن بسیار مهم استوار است. اولاً توجه به انتساب توحیدی در امتداد نظریه امامت و ثانیاً وحدت ملت در عین کثرتِ آن ها. از این رو در ادامه پیام رهبر معظم انقلاب این طور آمده است که:
«اولاً باید به یاد خداوند تبارک و تعالی و توکل بر حضرتشان و توسل به انوار طیبه معصومین صلواتالله علیهم اجمعین چون اکسیر اعظم و کبریت احمری نگریسته شود که تضمین کننده انواع گشایشها و ظفر قطعی بر دشمن است. این مزیت عظیمی است که شما واجد آن و دشمنانتان فاقد آن هستند.
ثانیاً باید بر وحدت بین آحاد و اقشار ملت که معمولاً در مواقع مضیقه نمود خاصی پیدا میکند خدشهای وارد نشود. این امر با صرف نظر کردن از نقاط مورد اختلاف تحصیل خواهد شد.»
▫️مطلب در این زمینه بسیار است ولی باز می گردم به جملات آغازین که؛ فرامتن این پیام برای مردم ایران آشناست چون سالها ذیل امامت امامین انقلاب آن را از نزدیک دیده و چشیده اند و امروز نیز آن مسیر با قوت ادامه خواهد داشت. ان شاء الله.
#امامین_انقلاب
┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅
🟥 پژوهشکده مطالعات تمدنی شهیدصدر(ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/