eitaa logo
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
2.3هزار دنبال‌کننده
862 عکس
116 ویدیو
11 فایل
🔰مراکز زیرمجموعه: ◽مبانی تمدن‌سازی انقلاب اسلامی ◽نظام‌سازی اسلامی در حوزه‌های فرهنگی ◽مطالعات آمریکا ارتباط با ادمین @samadimahallati
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰نشست ارائه توسط حجت الاسلام دکتر و نقد دکتر 🍃 طی این جلسه‌، حجت الاسلام دکتر «نظریه فطرت» خودشان را مطرح کرد. 🔸در ادامه، دکتر ، در مقام نقد، به «روی‌کرد طینت» اشاره کرد. 🔹پس از آن، یکی از شرکت کنندگان پرسید: کسی قائل به این مدل هست؟ 🔸آقای در پاسخ گفت: یک ادعا! به جز چند نفر از علمای معاصر ظرف چند دهۀ گذشته، قول مشهور مفسرین، رُوات، و شارحین روایات همین است که عرض کردم! 🔹اینجا بود که آقای گفت: این را دیگر اصلا نمی‌توانم تحمل کنم! من، هِی تحمل می‌کنم... 🔸آقای ادامه داد: خیلی از افراد به روایات طینت، شرح زده‌اند، از علامه مجلسی گرفته تا دیگران، حتی کسانی که مقداری با اخبار طینت زاویه داشته‌اند مثل سیدمرتضی، سیدرضی، شیخ مفید و ... 🔹آقای اشکال کرد: اینکه بسیاری از مفسرین، اخبار طینت را قبول داشتند به معنای تصویر خیالی که ارائه کردید نیست. برای این ادعا، باید در تاریخ، شاهد بیاورید. 🔸ایشان ادامه داد: در کُلِ این بزرگان، یکی را بیاورید که احادیث طینت را با احادیث فطرت ناسازگار دیده باشند. ابتدای تقریر شما این بود که طینت و قلوب و ارواح، یک فضاست و فطرت در نقطه مقابل آن است در حالی که شما گفتید که این بزرگان، این روایات را در یک باب آورده‌اند. آیا در ذهنیت کسی که این روایات را در یک باب می‌آورد تعارض این روایات با هم است یا یکی بودن آنها؟ 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
🔰نشست ارائه #نظریه_فطرت توسط حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی و نقد دکتر #عطاءالله_بیگدلی 🍃 طی این جل
🍃 در ادامه.... 🔸پاسخ آقای این بود: این تعارض را چه چیزی در ذهن ما ایجاد کرده بود؟ نظریه فطرت. نظریه فطرت، تعریفی از فطرت ارائه داده بود که موقعی که ما این دو دسته از روایات را می‌خواندیم اینها متعارض به نظر می‌رسید. 🔹آقای ادامه داد: شما در کتاب‌تان، تا پایان همچنان روایات طینت و فطرت را متعارض دیده‌اید و گفتید که روایات فطرت را فعلا کنار می‌گذاریم و به گونه‌ای آنها را تأویل کنیم. شما از ابتدای بحث‌تان تا انتهای آن، دو فضا دیده‌اید؛ فضای طینت و فضای فطرت، بعد آخر گفته‌اید که اول، خدا طینت را داد بعدا فطرت را داد. یک مفسر را بیاورید که این تقریر را گفته باشد که خدا، اول طینت را داد و بعدا فطرت را داد. عمومی از مفسرین را بیاورید که طینت و فطرت را ناسازگار دیده باشند. 🔸پاسخ آقای این بود: آنها این روایات را متعارض نمی‌دانند. بلکه شماها در ذهن ما، این روایات را متعارض درآوردید وگرنه معلوم است که این روایات، اصلا با هم تعارض ندارند. 🔹آقای ادامه داد: تصویری که در این جلسه مطرح کردید مطمئن هستم که در تاریخ سابقه ندارد! بنده، فضای بالفعل بودن را در خصوص فطرت قبول ندارم و در «نظریه فطرت»، از آن گرفته‌ام. خلیفة الله بودن یعنی بالفعل؟ چه کسی این را گفته؟ من هم قائلم که نگفته‌اند. 🔸آقای گفت: آقای دکتر! من فقط یک نقد به مقاله شما دارم و آن اینکه شما «فطرت» را اشتباه استفاده می‌کنید. 🔹پس از نماز، آقای اینگونه شروع کرد: دو نکته را مطرح کردید: اول. اینکه «منظور ما از فطرت، آن است که در آیات و روایات آمده است یا آن است که به نظر ما رسیده». در نکته دوم، منظور شما این بود که «بسامد تکرار یک کلمه، در روایات چقدر است». که گفتید «طینت» خیلی بیشتر از «فطرت» است. در پایان هم جمع‌بندی کردید که نام این، «انسان» است نه «فطرت». 🔸خود شما وقتی خواستید کلمات اصلی را بشمارید گفتید «طینت»، «فطرت»، «ارواح» و «قلب». نگفتید «انسان»! چرا نگفتید «انسان»؟ چون «انسان» که مفروغٌ عنه است. ما می‌خواهیم در واقع بگوییم که این «انسان» چه ویژگیِ اصلی‌ای دارد که آن را طرح کنیم. 🔹ایشان ادامه داد: این تذکر در خصوص «فطرت» تذکر درستی است که چقدر حرف قرآنی و حرف روایی است و چقدر حرف ماست. 🔸در خصوص نکته دوم یعنی بسامد تکرار یک کلمه در روایات، من در عین حال که قبول دارم بسامد یک کلمه در روایات مهم است اما یک نکته دیگر را مهمتر می‌دانم که به نظرم شما در بحث‌هایتان رعایت نکردید. آن هم این بود که ما به دوگونه به سراغ روایات می‌رویم: یک. روایات را ذیل آیات می‌بینیم. دو. روایات را کلا مستقل می‌بینیم. 🔹وقتی روایات را ذیل آیات می‌بینیم یعنی آیات را محور قرار می‌دهیم، روایات شرح آیات هستند به نحو کلان، نه اینکه روایات، شرح تک آیه‌ای باشند. 🔸اگر با این فضا جلو برویم، اتفاقا در قرآن، کلمه «فطرت» آمده و کلمه «طینت» نیامده است. خود این، بار مسأله را عوض می‌کند که در واقع، کدام کلمه اساسی‌تر است. 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
14000909_Fetrat_Dr Souzanchi & Dr Bigdeli.mp3
39.54M
نشست ارائه توسط حجت الاسلام دکتر حسین و نقد دکتر عطاءالله 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 @sadr_ir
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه مطرح شد: 🍃 : 🔹 در آموزش و پرورش وضعیت نامطلوبی داریم پس نیازمند بازطراحی الگوی حکمرانی هستیم. آموزش و پرورش، حوزه حاکمیتی است پس الگوی حکمرانی باید تغییر کند. 🍃: 🔸سه نسبت بین انقلاب و تربیت مطرح است. نسبت اول: تربیت تحت نفوذ قدرت و حاکمیت هست و تربیت، خادم دولت و سیاست است. 🔸نسبت دوم: تربیت مخدوم سیاست است و بر این باور است که تربیت ابزار نیست و هدف است. 🔸نسبت سوم: از دوگانه رقابت بین سیاست و تربیت خارج شده و حرف از رفاقت می‌زنند که نهاد قدرت می‌تواند در کنار آموزش و تربیت باشد 🍃 : 🔹 پولی شدن آموزش به حدی گسترده و طبیعی شده که حتی در مجموعه‌‌های حوزوی هم شاهد این مسئله هستیم. 🔹کالایی سازی به معنای صرف هزینه برای آموزش نیست بلکه نوع رویکرد خاص به آموزش و پرورش است که اولاً نگاه اقتصادی به انسان و عالم دارد و به دنبال تعریف و توجیه تمام فعالیت‌ها و فرایندهایی آموزش و پرورش از منظر بازاری است. 🍃 : 🔸تمدن را در دو سطح می‌توان بررسی کرد؛ سطح اول تمدن از افراد تشکیل شده است لذا تا زمانی که افراد همان افراد سابق هستند، محصول این افراد همان تمدن سابق است. 🔸در سطح دوم، واحد سازنده تمدن، نهادها هستند. اگر نهادها را واحد سازنده تمدن بدانیم تحولی در تمدن رخ نخواهد داد و بدون تحول در این نهادها نمی‌توانیم شاهد تمدن نوین باشیم. مشروح سخنان 👇 https://iqna.ir/fa/news/4032828 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
با همکاری برگزار می‌کند: (پنل کارگروه وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی) 🔸سخنران: دکتر (دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی) 🔹 موضوع: غربت سنت ایرانی-اسلامی ********* 💠 گفتگوی علمی با موضوع: معضلهٔ ایران با حضور: - دکتر (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) «ایران؛ سرزمینی میان کابوس و رویا» - دکتر (مدیر گروه هنر و ادبیات پژوهشکده فرهنگ و هنر) «ایدهٔ ایران؛ دیرینه یا نو پا» - دبیر علمی نشست: دکتر (عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏱ زمان: دوشنبه، ۱۸ بهمن ماه، ساعت ۱۴ تا ۱۷. مکان: تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، سالن ارشاد 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
🔰 با موضوع: "ارزیابی دور اخیر مذاکرات هسته‌ای وین و بررسی سناریوهای مذاکره مستقیم با آمریکا" 🍃 با حضور: * (تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل) * _آجورلو (مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا موسسه بین‌المللی ابرار معاصر) * (کارشناس مسائل بین‌الملل و تحریم) * (کارشناس مسائل آمریکا) 📣 زمان : دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۷ الی ۱۰ صبح 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
با همکاری برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردمی 💠 گفتگوی ویژه با موضوع: جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده با حضور 👤 ؛ مسئول حسینیه اندیشه 👤 ؛ مسئول دانشکده فرهنگ و ارتباطات 💠 گفتگوی علمی با موضوع: نسبت حضور زن در خانواده و اجتماع با حضور: 👤 سرکار خانم دکتر ، دکترای مطالعات زنان، گرایش حقوق زن در اسلام 👤 سرکار خانم ، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده 👤 دبیر علمی نشست: دکتر ، دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🗓 سه شنبه، ۱۹ بهمن ماه ⏰ ۸ تا ۱۲ 🏢 مکان: تهران، پل مدیریت، دانشکده امام صادق علیه السلام، سالن شهید مطهری 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
با همکاری فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می‌کند: (پنل کارگروه مبانی نظری و فلسفی تمدن) 🔸سخنران: عضو هیئت علم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹 موضوع: جایگاه فتوت در مدینه ایرانی-اسلامی 💠 گفتگوی علمی با موضوع: تمدن و علوم اجتماعی 🍃با حضور: - دکتر (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات) - دکتر (جامعه شناس و معاون پژوهشی ایسپا) - دکتر (دبیر علمی نشست) 📄 همراه با گزارشِ یادداشتِ «ملّت به مثابه مدینه» 📣 زمان: چهارشنبه، ۲۰ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷ ، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/ricac/culture 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
14001118-01.mp3
19.53M
🔰گفتگوی علمی با موضوع «معضلۀ ایران» 🍃با حضور: -همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده- 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
14001118-02.mp3
18.83M
🍃موضوع: غربت سنت ایرانی-اسلامی -همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده- «پنل وضعیت تمدنی انقلاب اسلامی» 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
با همکاری و برگزار میکند: (پنل کارگروه شهر اسلامی- ایرانی همایش) 🔸سخنرانان: استاد حوزه و دانشگاه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی 🔹 موضوع: رئیس قطب علمی معماری اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران 🔹 موضوع: 💠 گفتگوی علمی با موضوع: و نسبت آن با با حضور: - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس) - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ) - دکتر (عضو هیئت علمی دانشگاه قم، رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران) -دبیر گفتگو علمی: دکتر (مسئول اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی پژوهشکده شهید صدر) 🔸گزارش دبیر علمی کارگروه -دکتر (کارشناس اندیشکده شهر اسلامی_ایرانی پژوهشکده شهید صدر) 📄 به همراه ارائه مقالات برتر ⏱ زمان: شنبه، ۲۳ بهمن ماه، ساعت ۱۳.۳۰ تا ۱۸ 🔹مکان: دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه تربیت زمامدار وحکمرانی تمدنی 💠 ارائه مقاله برتر 💠 گفتگوی علمی با موضوع: قاعده دینی پرداخت حقوق به مدیران با حضور: 👤 دکتر ؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 👤 دکتر ؛ معاون سازمان اداری و استخدامی کشور 👤 حجت الاسلام ؛ پژوهشگر فقه حکومتی 👤 دبیر علمی نشست: دکتر ؛ مسئول اندیشکده تربیت زمامدار پژوهشکده شهید صدر 🗓 یک شنبه، ۲۴ بهمن ماه ⏰ ۹:۳۰ تا ۱۲ 🏢 مکان: تهران، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی شرق و شهید باقری، کوچه شهیدان صادقی، پ ۱۱۲، ساختمان شهید اسدالهی 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
📍درنگی بر آیندۀ ایران؛ زوال یا تمدن؟! ‌ 🔺گفتگوی علمی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر 👤 دکتر 🔮 دبیر نشست: دکتر ⏰ دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ 🔸لینک نشست پژوهشکدۀ شهید صدر: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
📍درنگی بر آیندۀ ایران؛ زوال یا تمدن؟! ‌ 🔺گفتگوی علمی با حضور: 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر #رضا_غل
🍃پس از گذشت، چهل و سه سال، آیا همچنان می‌توان از ایدۀ دفاع کرد؟ ✍️ در میان اندیشمندان ایرانی، در مورد تحلیل وضعیت تمدنی در ساحات مختلف آن، یعنی (۱) وضعیت محیط زیستی و طبیعی ایران، (۲) وضعیت اجتماعی و مردمی ایران و (۳) حوزۀ حاکمیت و دولت در ایران، نظر وجود دارد. 🔹 برخی معتقدند ایرانِ معاصر، توانسته است با غلبه بر مشکلات خود در این سه حوزه، راهی رو به آینده باز نموده و آینده‌ای موفق رو به سوی تمدن اسلامی نوین در پیش دارد؛ انقلاب اسلامی، پیروزی در دفاع مقدس، سازندگی، استقلال نسبی و تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، نشانه‌هائی از خیز تمدنی ایران انقلابی است؛ ایران در آغاز راهی است که پایانش است. 🔸 در برابر، اما، برخی معتقدند توفیقات ایران (انقلاب، جنگ و...) به علت وضعیت ویژه و منابع سرشار خداداد بوده و نسبتی واقعی با مردم و وضعیت اجتماعی و حاکمیتی ایران ندارد؛ با از میان رفتن منابع ما، وضعیت ایران بسیار خواهد شد و دیگر شاهد موفقیت‌های ظاهری نیز نخواهیم بود؛ کاهش شدید جمعیت و منابع طبیعی، از بین رفتن انسجام اجتماعی و دینداری در ایران و کاهش قدرت دولت منجر به بحران‌هائی در آینده است که دیگر قابل گذار نخواهد بود؛ ایران نه تنها به سوی افقی تمدنی گام برنمی‌دارد، بلکه به سوی روان است. ایران، در حال از دست دادن تمام داشته‌های تمدنی خویش بوده و این موفقیت‌ها، آخرین تیرهای ایرانِ روبه است. 🔹از میان این دو روی‌کرد، کدامین به نزدیک‌تر است؟ این روی‌کردها در فهم از آینده چیست؟ آیا این دیدگاه‌ها، بر اساس آینده‌پژوهی‌های متعارف شکل گرفته است؟ آیا مطالعات تاریخی و تجربی، از این پیش‌بینی‌ها پشتیبانی می‌نماید و یا این پیش‌بینی‌ها، یک حس و نسبت قلبی با آینده است که هنوز زبانی در علم نیافته است؟ 🔸این نشست آغازی است بر گفتگوها و تأملاتی در خصوص این ... 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
🚦‌پژوهشکده شهید صدر با همکاری دانشگاه صداوسیما برگزار میکند: نشست تخصصی: 🔸 عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 🔸 معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد 🔸 معاون پایش و نظارت ساترا 🔹همراه با پیام تصویری اختصاصی محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ⏰ شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، ساعت ۹ الی ۱۲ 🔸لینک مجازی حضور نشست:👈 https://b2n.ir/a22476 (جهت سهولت در دسترسی، پس از وارد کردن نام خود، گزینه Open In Browser را انتخاب نمائید) 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_علامه_طباطبایی برگزار می‌کند: (پنل کارگروه وضعیت تمدنی انقلاب
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه مطرح شد: 🍃 دکتر : 🔹سنت در وضعیت معاصر ما به طور عجیبی بی‌یاور شده است. هم بی‌یاور سازمانی و هم بی‌یاور گفتمانی و تئوریک. چه عوامل بیرونی و چه عوامل داخلی، هرکدام به‌گونه‌ای در صدد ضربه زدن به سنتی چند هزار ساله هستند که تحولات مهمی داشته است و یکی از میراث‌های فرهنگی مهم بشریت است. 🔹این سنت در یک غربت وحشتناک قرار گرفته است. به ویژه از این جهت که عوامل سیاسی و اقتصادی بر این غربت افزودند. تنها میراث دار سنت ایران به معنای مدرن آن یعنی جمهوری اسلامی ایران نیست. 🍃دکتر : 🔸مهم‌ترین ارکانی که می‌توان افق تمدنی آینده انقلاب اسلامی را در آن دید، بحث ایران و معضله‌ای است که از آن به نام ایران یاد می‌کنیم. 🔸درک و اجمالی است که موجودیتی به نام ایران وجود دارد، اما زمانی که بنا می‌شود به خودآگاهی برسد، باب فکر و ایده و تفکر به میان می‌آید. یکی از پرمناقشه‌ترین مباحثی که می‌توان مطرح کرد، مواجهه تاریخی همین موجودیت عجیب و غریب به نام ایران با تمدن غرب است. به سختی می‌توان متفکرانی پیدا کرد که در زمنیه خودآگاهی ایده ایران و معضلی به نام آن اتفاق نظر داشته باشند. چگونگی صورت‌بندی این ایده و مؤلفه‌های مربوط به آن و نیز سر و شکل دادن به این صورت‌بندی، موضوعی است که باید بدان پرداخته شود. مشروح سخنان 👇 https://www.mehrnews.com/news/5420754 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_امام_صادق برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه خانواده و نهادهای مردم
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه با جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی مطرح شد : 🍃 دکتر : 🔹تمام اسماء الهی را این دو صفت ظاهر و باطن مدیریت می‌کنند، گفت: با این فرض جنس زن را مظهر باطن و مرد را مظهر صفت ظاهر خداوند می‌دانیم اما نه به این معنی که حتماً باطن از ظاهر ارزشمندتر است. 🔹یکی از منحصر به فردترین رابطه‌ای که باید بین ظاهر و باطن ایجاد شود را ازدواج است، ظاهر و باطن باید به هم راه پیدا کنند؛ مظاهر ظاهر و باطن در عالم دنیا نیز باید به هم راه پیدا کنند یعنی ازدواج رخ دهد که چیز مهمی است. تمایل فطری که زن و مرد به هم دارند دقیقاً به خاطر این است که ظاهر و باطن به هم راه پیدا کنند. 🍃 حجت الاسلام : 🔸اگر احتمالات را پیرامون تفاوت زن و مرد و کیفیت آنها تعبیر کنیم؛ مثل این است که از یک طرف آب گرم و از طرف دیگر آب سردی داریم و شرایط مطلوب این است که با پیوند آنها آب مطلوب و ولرم داشته باشیم.   🔸از دیدگاه من توسعه زن و مرد در ترکیب است. مرد نمی‌تواند توسعه پیدا کند الا اینکه با زن ترکیب شود. مشروح سخنان 👇 https://iqna.ir/fa/news/4034890 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر با همکاری #دانشگاه_علم_و_صنعت_ایران و #قطب_معماری_اسلامی برگزار میکند: (پنل کارگ
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه با حکمرانی شهر اسلامی ایرانی مطرح شد: 🍃 حجت الاسلام : 🔹 شهر اسلامی ماهیتی است ثابت که در هر مکان و زمان تجلی ویژه خویش را خواهد داشت؛ به‌عبارت‌دیگر شهر اسلامی ماهیتی است بالقوه که می‌تواند در هر زمان و مکانی با توجه به فناوری و مصالح و دانش و فرهنگی و هنر بومی تفسیر و تجلی خاص خویش را داشته باشد. 🔹 محققان همواره بافت‌های قدیمی شهر‌های مختلف را بررسی می‌کنند و از این بررسی‌ها اطلاعات مهمی استخراج می‌کنند. اگر بخواهیم با یک روش میدانی به تحلیل کمی و کیفی شهر ایرانی اسلامی بپردازیم،متوجه خواهیم شد که ویژگی بارز این شهر محله‌محوری است. 🍃استاد : 🔸شعار تحقق تمدن اسلامی را همه ما شنیدیم، اما نکته مهم برای تحقق این شعار که زیربنای تمدن اسلامی هم به شمار می‌رود، مقوله فرهنگ است. اساساً فرهنگ و تمدن رابطه مستقیمی با هم دارند و تمدن‌ها از ابتدای تاریخ تا به امروز معلول فرهنگ بودند. 🔸از منظر اسلام، تمامی قوانین بشری یا منحرف و یا ناقص هستند و تنها قوانین الهی است که نقصی درون خود ندارد. باید به این نکته توجه کرد بشر نیز که باید زیربنای تمدن سازی قرار بگیرد، خود موجودی ناقص است لذا تصمیم‌گیران حکومت اسلامی باید این نقص را موردنظر قرار دهند. مشروح سخنان 👇 https://iqna.ir/fa/news/4035956 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه تربیت زمامدار وحکمرانی تمدنی 💠 ارائه مقاله برتر 💠
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه با قاعده دینی پرداخت حقوق مدیران مطرح شد: 🍃 دکتر : 🍂 وضعیت پرداخت دستمزد در حکومت نبوی 👇 🔹در قرآن کریم در این باره چیزی به صراحت ذکر نشده اما در سیره پیامبر اسلام(ص) باید گفت در زمان تشکیل دولت اسلامی در مدینه به خاطر وضعیت جامعه و وجود فقر، بیت المال و بودجه‌ای که در اختیار دولت نبوی باشد و حقوق به مدیران بدهد را شاهد نیستیم و اساسا موضوعیت نداشته است بلکه تنها موضوعی که می‌توان به آن اشاره کرد خمس غنایمی بود که در جنگ‌های پیروز، حاصل می‌شد و همچنین زکات بود که البته به دلیل فقر زیاد مردم مدینه، زکات زیادی هم حاصل نمی‌شد بنابراین دولت اسلامی منابع مالی تعریف شده‌ای نداشت. 🍂 عدالت در حکومت پیامبر اسلام(ص) 👇 🔸برداشت بنده این است که به خاطر معنویت و صفا و عدالتی که در اسلام برقرار شده بود اساساً برای پست و مسئولیت و انجام دستورات پیامبر(ص) کسی به خودش اجازه نمی‌داده درخواست دستمزد کند و حتی کسی که به عنوان نماینده پیامبر(ص) نزد خسروپرویز رفت به خاطر این ماموریت چیزی دریافت نکرد چراکه این افراد کار کردن برای اسلام را افتخاری برای خودشان می‌دانستند لذا پرداخت ۳۶۰ درهم را نباید یک حقوق مشخص در نظر گرفت بلکه نوعی پاداش است. از سوی دیگر چون عدالت حاکم است و کسی از امتیازات ویژه برخوردار نیست بنابراین درخواستی هم برای دریافت دستمزد وجود ندارد. اعتراضی هم از جانب مردم وجود نداشت که چرا وضعیت اینگونه است و مردم وضعیت را پذیرفته بودند. مشروح سخنان 👇 https://iqna.ir/fa/news/4036048 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
پژوهشکده تمدنی شهید صدر
#پژوهشکده_شهید_صدر برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه تربیت زمامدار وحکمرانی تمدنی 💠 ارائه مقاله برتر 💠
🔰 در گفتگوی علمی پنل کارگروه با قاعده دینی پرداخت حقوق مدیران مطرح شد: 🍃 حجت الاسلام : 🍂 دیدگاه شیخ طوسی درباره حقوق مدیران 👇 🔹شیخ طوسی که آغازگر فقاهت ماست وقتی از پرداخت حقوق به مدیران صحبت می‌کند با چند فرض مواجه می‌شود که یکی از آنها پرداخت حقوق همانند پرداخت پاداش به مدیران در دنیای باستان است. یک فرض دیگر دادن صله و فرض دیگر دادن اجرت است که البته اجرت همانند عقد اجاره است که در مقابل کار معلوم پرداخت می شود. 🍂 دیدگاه شیخ انصاری درباره حقوق مدیران👇 🔸شیخ انصاری در دوره جدید از اولین کسانی است که ابواب مالی را برای تشیع احیا می‌کند که از جمله انها مسائل مالی و فقهی مربوط به خمس است. وی می‌فرماید نه فقط آن احکامی که خدا برای عده‌ای همانند غلات مشخص کرده بلکه برخی موضوعات هستند که همانند واجب کفایی‌اند که نباید برای آنها دستمزد دریافت کرد که از جمله آنها فعالیت آتش نشانی است. مرحوم آیت الله نائینی با ادبیاتی دیگر می‌فرماید برخی از واجبات برای حفظ نظامِ بندگانی است و این حفظ نظام‌ها از طرف خدا واجب شده و مثلا وقتی گفته می‌شود باید جهاد کنید همه باید اطاعت کنند. مشروح سخنان 👇 https://iqna.ir/fa/news/4036088 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
🔰 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده ✅ با موضوع: 🔺ایرانِ آینده از افول تا تمدن 👤 👤 👤 📣 سه‌شنبه ۳ اسفند، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ 📌 تهران، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی 💡لینک حضور مجازی در همایش: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
🔰 برنامه همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🔶 سخنرانان ویژه: 💠 💠 💠 ✅ گفتگوی علمی با موضوع: از افول تا تمدن 👤 👤 👤 🔷 به همراه از اساتید، مجموعه‌ها، کتاب‌ها و مقالات 📣 سه‌شنبه ۳ اسفند، ساعت ۱۵ تا ۲۱ 📌 تهران، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه، تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی 💡لینک حضور مجازی در همایش: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
📸 گزارش تصویری 🍃 پنل کارگروه 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @sadr_ir
📸 گزارش تصویری 🍃 پنل کارگروه 🔸🔹🔸🔹🔸🔹 🆔 @sadr_ir