#شرح_یکی_از_فرازهای_بلند_مناجات_شعبانیه
#به_بیان_مرحوم_آیت_الله_سعادت_پرور
«إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ، حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ، فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِک»
مناجات شعبانیه از ناحیه ی امیرالمؤمنین- علیه السّلام- صادر شده و سایر معصومین- علیهم السّلام- نیز آن را قرائت مى کرده اند، لذا نباید کلمات آن را سطحى و عامیانه به حساب آورد. فراز فوق از یکى از بخش هاى حساس این دعاست و باید به جمله جمله آن، دقّت بیشترى بشود.
توجه به معناى «کمال انقطاع»
شایسته است توجّه شود چرا فرموده شده: «کَمالَ الْإِنْقِطاعِ إِلَیْکَ.» و فرموده نشده: «هَبْ لِىَ الْإِنْقِطاعَ إِلَیْکَ.» معلوم مىشود انقطاع و کمال انقطاع، فرق دارد. به خصوص وقتى آن را امیرالمؤمنین- علیه السّلام- بفرماید؛ چرا که آن بزرگوار از نظر ظاهرى و باطنى منقطع به او سبحانه مى باشد و گویا کمال انقطاع تمام را از نظر باطنى تقاضا مى فرماید که همان: «إِنَّ لِى مَعَ اللَّهِ وَقْتٌ» نقل شده از رسول اللَّه- صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم- باشد.
معناى دقیق انقطاع و آثار شهودى آن
ثالثاً: براى انقطاع، احتمالاتى را مى توان در نظر گرفت: انقطاع از عالم طبیعى عنصرى، انقطاع از استقلال دادن به خود و متعلّقات خود، انقطاع از توجّه به کمالات خدادادى.
( ۱ )
🌹صدرا🌹
شاید بتوان با توضیحى که داده خواهد شد، جمله هاى بیانات فوق و بخشهاى آتیه آن را حلّ نمود و آن این است که براى بشر عادى، به طور عموم، دو گونه تعلّق و توجّه در عالم عنصرى وجود دارد: یکى برونى و دیگرى درونى. توجّهات برونى همان است که عالم عنصرى اقتضاى آن را مى کند: خوردن، خوابیدن، ازدواج، دلبستگى به فرزند و غیره. و توجهات درونى، همان بستگى و تعلّق داشتن قلب است به امور ظاهرى و از کم و زیادى و تحوّلات آنها ناراحت شدن و یا به لذّت بردن از آنها بستگى پیدا نمودن.
ناچار این دو را نمى توان از اقتضاى عالم طبع جدا کرد؛ ولى آن کس که مى خواهد به کمال انسانیّت راه پیدا کند، ناچار است از توجّه نداشتن و تجافى از این تعلّقات و انقطاع داشتن از آنها، تا حجاب هایى که قلب را مستور ساخته (از این که کار خود را که توجّه به حضرت حقّ سبحانه است انجام دهد)، برطرف گرداند. این جاست که قلب (که همان حقیقت انسان است)، در کمال انقطاع، به رؤیت حضرت حقّ سبحانه نایل و صاحب ضیاء شده و تقاضایش که فرموده شده: «وَ أَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها إِلَیْکَ»، به مرحله اجابت قرین گشته و مى تواند با آن ضیاء، حجاب هاى نورانى را (که عبارتند از شهود تجلّیات و کمالات الهى) از دیده دل بزداید و با شهود ذات الهى، تجلّیاتش را در عینیّت با ذات او مشاهده نماید که فرموده شده: «حَتّى تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ» این که ابصار و بینایى هاى متعدد و حجاب هاى نور قلوب فرموده شده، شاید به اعتبار همان مشاهدات کمالات و اسماء و تجلّیات الهى باشد. این جاست که پس از خرق شدن حجاب هاى نور (به بیانى که گفته شد)، شخص سالک به معدن عظمت الهى راه پیدا خواهد کرد (به بیانى که گذشت)؛ لذا فرموده شده: «فَتَصِلَ إِلى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ» و فرموده شده: «وَ تَصِیرَ أَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِکَ.»
مىتوان گفت مراد از جمله فوق: «فَتَصِلَ ...» و: «وَ تَصِیرَ ...» شهود فناى در ذات الهى فعلًا و صفتاً و ذاتاً باشد. این جاست که تمکّن سالک در منزلت فناء، سبب شهود منزلت بقاء و جمع (به اصطلاح) مى گردد که در بخش آتیه تقاضاى آن شده است:
«إِلهِى! وَ اجْعَلْنِى مِمَّنْ نادَیْتَهُ فَأَجابَکَ، وَ لا حَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلالِکَ فَناجَیْتَهُ سِرّاً وَ عَمِلَ لَکَ جَهْراً.»[1]
(معبودا، مرا هم شمارِ کسانى ساز که آنان را خواندى و پاسخت دادند و به آنان نگریستى و در برابر شکوه تو مدهوش گشتند.)
( ۲ )
🌹صدرا🌹
ای صبا نکهتی از خاک ره یار بیار
ببر اندوه دل و مژده دلدار بیار
نکتهای روح فزا از دهن دوست بگو
نامهای خوش خبر از عالم اسرار بیار
#حافظ
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
سلام برشما منتظران ظهور. روز آدینه تون بخیرو شادی
🌹صدرا🌹
با سلام
دوستان گرامی،،کشف حجاب در ماشین میبینید بی تفاوت عبور نکنید
سریع شماره پلاک،مدل و رنگ ماشین،و مکانی که مشاهده شده رو (حدود ادرس) رو به صورت یه پیام به شماره ی ۱۱۰۱۹۷ که پلیس مبارزه با کشف حجابه، پیامککنید،،ترتیب اثر داده میشه و سریع برای صاحب خودرو پیام تذکر میاد و در صورت تکرار جریمه میشن،، همین کارای کوچک اگه همه گیر استفاده کنیم،،میتونه جلوی افزایش کشف حجاب رو بگیره،انشاالله
4_5913308336022881243.mp3
1.38M
حجت الاسلام تراشیون؛ چگونه فرزندم را برای نماز صبح بیدار کنم؟